En kamp mod dyrlægen... hvor lang må vi gå~
Fra : Jette

Dato : 14-08-02 20:29

Kære gruppe

Brugerne af dk.fritid.dyr.kat er kommet op på barrikaderne, da vi
efterhånden er godt trætte af en bestemt dyrlæge, som har flere
klinikker i Jylland.

Vi har gennem tiden hørt mange grufulde historier hvor nogle går op til
10 år tilbage.

Dyrlægen har udført fejlbehandlinger - ofte med døden til følge, for
folks kæledyr - og har i det hele taget udvist så stor ligegyldighed, at
vi nu i samlet flok forsøger at gøre en aktiv indsats for at få ham
stoppet.

Vi har efterhånden fået indsamlet en hel del materiale, ikke mindst
fordi vi opfordrer folk til at hjælpe os på gruppens hjemmeside.

Vi er mildest talt rasende over, at han stadig har lov at praktisere på
trods af, at der gennem tiden har været mange artikler med interviews af
nedtrykte kæledyrs-ejere, der har mistet deres dyr på grufuld vis på
hans klinikker. Derfor råber vi op alt det vi kan, men vi vil
naturligvis også sørge for at vi bevæger os på den rigtige side af
loven, og derfor vil vi spørge herinde om I kan give os nogle
retningslinier for hvor langt vi må gå.

Vi har foreløbig lagt denne artikel på gruppens hjemmeside:
http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk/artikler/artikel.php?id=28

Er den i overkanten?

Vi overvejer også at lave en scrapbog på hjemmesiden, således at alle
gruppens medlemmer har let adgang til det indsamlede materiale når de
henvender sig til lokalradioer og -aviser. Ville det være iorden?

På forhånd tusind tak

Med venlig hilsen
Jette Nielsen

--
Ny bruger af dk.fritid.dyr.kat? Opret din profil og se andres på
gruppens hjemmeside http://www.dk-fritid-dyr-kat.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-08-02 20:46

On Wed, 14 Aug 2002 21:29:28 +0200, "Jette"
<jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> wrote:

>Er den i overkanten?

Har foreløbig ikke læst den.

Mit første spørgsmål er dette: Dyrlæger skal mig bekendt have
autorisation.

Det være nærliggende at de berørte personer klager til de relevante
instanser.

Hvis der er så mange og så frygtelige (dokumenterbare) episoder som du
nævner, burde der vel være tilstrækkeligt til at vedkommende dyrlæge
mister sin autorisation.

Hvis der omvendt ikke er tilstrækkeligt grundlag for en sådan formel
sanktion, virker det på mig noget problematisk alligevel at kræve
vedkommende sat fra bestillingen.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Jette

Dato : 14-08-02 21:11

"Jakob Paikin" skrev:
> Har foreløbig ikke læst den.

Ville sætte stor pris på din mening om artiklen *be-be*

> Mit første spørgsmål er dette: Dyrlæger skal mig bekendt have
> autorisation.

Det har han (desværre) også

> Det være nærliggende at de berørte personer klager til de relevante
> instanser.

Der har været utallige klager hos relevante instanser.

> Hvis der er så mange og så frygtelige (dokumenterbare) episoder som du
> nævner, burde der vel være tilstrækkeligt til at vedkommende dyrlæge
> mister sin autorisation.

Dyrlægeforeningen har oplyst os, at det er ufatteligt svært at fratage
en dyrlæges bestalling... netop fordi det jo "kun" er dyr det drejer sig
om.

Når vi råber op nu, er det jo netop fordi vi har mistet tålmodigheden
med de offentlige instanser. Vi arbejder på at få diverse medier til at
tage sagen op - det har jo ofte vist sig at den slags hjælper.

Det vi spørger efter er derfor nogle gode råd om hvor grænsen til
bagvaskelse går. Har du nogle guldkorn?

Mvh. Jette

Fra : B. Sørensen

Dato : 15-08-02 07:33

> [...]

fratage
> en dyrlæges bestalling... netop fordi det jo "kun" er dyr det drejer

Den køber jeg ikke.

> [...]
at
> tage sagen op - det har jo ofte vist sig at den slags hjælper.

Det ville være en mulighed, men hvad er avisernes reaktioner?
Hvorfor opfordrer I ikke jeres "medlemmer" til at finde en anden
dyrlæge? Hvis det virkelig er sandt at I kan dokumentere jeres
påstande burde det være en smal sag at overbevise folk om
nødvendigheden i at finde en anden læge...

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-02 08:32

B. Sørensen skrev:

>Det ville være en mulighed, men hvad er avisernes reaktioner?

Vær venlig at huske på at dette er en juridisk debatgruppe. Hvis
du vil diskutere om Jettes fremgangsmåde er smart, må du finde et
andet sted at gøre det.

--
Bertel

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-08-02 09:04

[snip]
> Vær venlig at huske på at dette er en juridisk debatgruppe. Hvis
> du vil diskutere om Jettes fremgangsmåde er smart, må du finde et
> andet sted at gøre det.

Findes der lovmæssig hjemmel for at udstede et sådant dekret?

Michael.

Fra : Peter G C

Dato : 15-08-02 09:38

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Findes der lovmæssig hjemmel for at udstede et sådant dekret?

Der er intet hjemmelskrav på dette område.

/Peter

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-02 09:47

Michael Jørgensen skrev:

>Findes der lovmæssig hjemmel for at udstede et sådant dekret?

Nej, ikke direkte. Du skal over i aftaleretten for at finde
baggrunden. B. Sørensen har indgået en aftale med Stofanet der
bl.a. omfatter at han vil overholde netiketten. Han har også
indgået en aftale med Sunsite der omfatter en tilsvarende passus.
Derfor er han underlagt den til enhver tid gældende netikette.

--
Bertel

Fra : B. Sørensen

Dato : 15-08-02 12:35

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote

> [...]
> indgået en aftale med Sunsite der omfatter en tilsvarende passus.
> Derfor er han underlagt den til enhver tid gældende netikette.

Det lyder som om jeg er faldet i unåde. Hvis bare man kunne se hvad
denne M. Jørgensen har skrevet...

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-08-02 13:00

> [...]
> indgået en aftale med Sunsite der omfatter en tilsvarende passus.
> Derfor er han underlagt den til enhver tid gældende netikette.

Det er jo for så vidt korrekt nok. Nu er min pointe bare at du med din "dom"
over Jette og B. Sørensen muligvis har været lidt hurtig ude (igen), idet
der i deres diskussion klart indgik elementer af juridisk karakter... Om
ikke andet, så består god juridisk rådgivning i OGSÅ at fortælle hvornår der
IKKE er juridisk belæg for at foretage en given handling, OG (i mit hoved)
at foreslå alternative veje såfremt den juridiske viser sig for kringlet.

Men det lærer man selvfølgelig ALT om på jurastudiet, og er derfor
berettiget til at dømme enhver "ude", der bare tænker på at bevæge sig
kortvarigt i fundat'ens yderområder... :-\ Der er tale om 1 (ET!) indlæg som
falder i den kategori i denne tråd, men jeg er helt klar over at jeg med
dette indlæg, muligvis bringer dette tal op på hele 2. Fy da!

Michael.

Fra : TGD

Dato : 15-08-02 13:59

"Michael Jørgensen" <mijo@REMTHISpc.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> [...]
> at foreslå alternative veje såfremt den juridiske viser sig for kringlet.

Vend dig til det der er et par personer der har ophøjet sig til en masse, du
har jo set det før, alt diskusion med dem er spild af tid.

> [...]
>falder i den kategori i denne tråd, men jeg er helt klar over at jeg med
>dette indlæg, muligvis bringer dette tal op på hele 2. Fy da!

Umiddelbart er den eneste herinde med nogle form for papir på sin viden
Jakob Paikin, sjovt nok deltager han hellere ikke i de underlødige tråde VI
andre har det med at holde i live.

<KLIP>

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 15-08-02 14:07

[snip]
> Vend dig til det der er et par personer der har ophøjet sig til en masse,
du
> har jo set det før, alt diskusion med dem er spild af tid.

Jeg er vant til det her i NG. Jeg synes bare ikke det er ok, derfor brokker
jeg mig lige så tit jeg ser det sker. Kald mig bare stædig!

Sjovt nok
Michael.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-08-02 14:10

On Thu, 15 Aug 2002 14:59:20 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Umiddelbart er den eneste herinde med nogle form for papir på sin viden
>Jakob Paikin, sjovt nok deltager han hellere ikke i de underlødige tråde VI
>andre har det med at holde i live.

Peter G.C. er mig bekendt stud.jur. ("or above"). Derudover vil jeg
også anslå at f.eks. Camilla Scharff har en eller anden slags
formaliseret juridisk viden.

At jeg ikke deltager i denne tråd skyldes det helt enkle, at vurdering
af hvorvidt en given tekst er injurierende el.lign. kræver en del
overvejelse og vurdering. Det har jeg ikke meget lyst til at gøre
gratis (rent bortset fra en mulig ansvarsdiskussion).

Bortset fra det, er jeg faktisk enig med Bertel i at diskussionen "er
det smart at bruge pressen" ikke rigtig hører hjemme her. Resten af
diskussionen (injurier, fratagelse af autorisation mv.) har udmærket
jurdisk relevans.

Mudderkastningen/netikette-diskussionen har dog heller ikke meget at
gøre her...

--
Jakob Paikin

Fra : TGD

Dato : 15-08-02 14:19

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse
<KLIP>
> Peter G.C. er mig bekendt stud.jur. ("or above"). Derudover vil jeg
> også anslå at f.eks. Camilla Scharff har en eller anden slags
> formaliseret juridisk viden.

Jeg kender folk der stadig har deres Stud. XXX "titel" selvom de ikke er i
nærheden af deres studie.

<KLIP>

> Mudderkastningen/netikette-diskussionen har dog heller ikke meget at
> gøre her...

Fuldstændig korrekt.

EOD

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-08-02 14:24

On Thu, 15 Aug 2002 15:18:59 +0200, "TGD" <mkp"remove"@dk2net.dk>
wrote:

>Jeg kender folk der stadig har deres Stud. XXX "titel" selvom de ikke er i
>nærheden af deres studie.

Bevars, men i Peters tilfælde tror jeg ikke det er situationen

I øvrigt er jurastuderende vist generelt nogle af de mest "flittige"
til at blive færdige.

--
Jakob Paikin

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-08-02 14:25

On Thu, 15 Aug 2002 15:10:19 +0200, Jakob Paikin <news@paikin.dk>
wrote:

>Peter G.C. er mig bekendt stud.jur. ("or above"). Derudover vil jeg
>også anslå at f.eks. Camilla Scharff har en eller anden slags
>formaliseret juridisk viden.

Det var "above". Peter er advokatfuldmægtig - utroligt hvad Google kan
afsløre

--
Jakob Paikin

Fra : Peter G C

Dato : 15-08-02 14:31

"Jakob Paikin" <news@paikin.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Det var "above". Peter er advokatfuldmægtig - utroligt hvad Google kan
> afsløre

LOL - og ikke mindst min hjemmeside

/Peter - nu med papir.

Fra : Jette

Dato : 16-08-02 06:37

"Jakob Paikin" skrev:
> [...]
> overvejelse og vurdering. Det har jeg ikke meget lyst til at gøre
> gratis (rent bortset fra en mulig ansvarsdiskussion).

Nu blev jeg lige så glad da jeg så alle indlæggende i denne tråd, men
ærgeligt nok handler det meste om netikette *skumle-skumle*

Det havde været dejligt om I havde brugt tiden på at hjælpe os i
dk.fritid.dyr.kat i stedet for at kaste mudder efter hinanden.

Kan dog forstå at et svar på mit sp. ville have været meget
tidskrævende - men én person behøver jo ikke at give hele svaret ... jeg
spurgte efter gode råd. Hvis I hver især have givet mig ét godt råd
havde jeg nu haft 6 gode råd at arbejde videre med.

Alle der spørger i dk.fritid.dyr.kat får et svar eller en henvisning til
relevant læsning ... ikke engang dét kan opstøves herinde i et tråd med
hele 18 indlæg.

Godt gået gutter!

Mvh. Jette

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-08-02 07:29

[snip]
> Det havde været dejligt om I havde brugt tiden på at hjælpe os i
> dk.fritid.dyr.kat i stedet for at kaste mudder efter hinanden.

Det er altid dejligt med en sund diskussion. Smil.

> [...]
> spurgte efter gode råd. Hvis I hver især have givet mig ét godt råd
> havde jeg nu haft 6 gode råd at arbejde videre med.

Nej da - er det rigtigt? Måske en eller anden NG skulle prøve at praktisere
det en dag? "Adgang forbudt for NG-betjente"?

> Alle der spørger i dk.fritid.dyr.kat får et svar eller en henvisning til
> relevant læsning ...

Der optræder Bertel heller ikke...

ikke engang dét kan opstøves herinde i et tråd med
> hele 18 indlæg.

Måske du sku' overveje at læse Jakob's indlæg igen...

> Godt gået gutter!

Tak!

Michael

PS: Man kan betale sig ud af irrelevante kommentarer. Slå op på de gule
sider under "advokater"...

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-08-02 07:40

Jette wrote:

> [...]
>
> Det havde været dejligt om I havde brugt tiden på at hjælpe os i
> dk.fritid.dyr.kat i stedet for at kaste mudder efter hinanden.

Du fik et yderst brugbart svar allerede et kvarters tid efter dit første
indlæg. Jakob Paikin foreslog, at I klager til de relevante instanser,
så dyrlægen eventuelt kunne få frataget sin autorisation. Og så skrev
han:

"Hvis der omvendt ikke er tilstrækkeligt grundlag for en sådan formel
sanktion, virker det på mig noget problematisk alligevel at kræve
vedkommende sat fra bestillingen".

I har allerede klaget gentagne gange, uden der er sket noget, skriver
du. Måske I skulle overveje, om den manglende reaktion kan skyldes, at
sagen ikke er så ligetil, som I mener.

Jeg er ikke jurist, men efter at have læst jeres side, vil jeg tro, den
kan give jer problemer. I skriver blandt andet:

"...dyreejere, der har haft gruopvækkende oplevelser på hans tre
klinikker i Århus".

"vi er i nyhedsgruppen efterhånden ret sikre på at denne dyrlæge har
mange dyreliv på samvittigheden".

Det er nogle meget alvorlige påstande, der på ingen måde bakkes op af
fakta.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-02 08:14

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

> I har allerede klaget gentagne gange, uden der er sket noget, skriver
> du. Måske I skulle overveje, om den manglende reaktion kan skyldes, at
> sagen ikke er så ligetil, som I mener.

du har fået fat i nogle af fakta forkert....
Vi har ikke klaget... det har de forskellige dyreejere der har fået denne
behandling...
og der er faktisk blevet udtalt fra forskellige instanser at det "ikke bare
er så nemt" at fratage en dyrlæge bestallingen...
så vidt jeg er informeret har flere af foreningerne ( feks dyrenes
beskyttelse og dansk dyrlæge forening) rettet henvendelse til den pågældende
dyrlæge og fået halvfærdige og ubehøvlede svar....

> [...]
> mange dyreliv på samvittigheden".
>
> Det er nogle meget alvorlige påstande, der på ingen måde bakkes op af

vi ligger inde med diverse artikler skrevet af bla. århus stifttidende, samt
udtalelser fra forskellige af hans klienter...
desværre er deres søgemaskine noget roderi så det nærmeste jeg har kunne
finde af online dokumentation er følgende:
http://www.stiften-aarhus.dk/artikel:aid=75556 og
http://www.stiften-aarhus.dk/artikel:aid=75556:aii=0

--
Knus Sabina

www.MandeZonen.dk
Danmarks førende mandeportal.

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-08-02 08:55

Sabina Hertzum wrote:

> du har fået fat i nogle af fakta forkert....
> Vi har ikke klaget... det har de forskellige dyreejere der har fået denne
> behandling...

Det er underordnet, hvem der har klaget. Hovedssagen er, at klagerne
ikke har haft nogen virkning.

> vi ligger inde med diverse artikler skrevet af bla. århus stifttidende, samt
> udtalelser fra forskellige af hans klienter...

Dels er der ingen links eller omtale af disse i forbindelse med
artiklen.

> desværre er deres søgemaskine noget roderi så det nærmeste jeg har kunne
> finde af online dokumentation er følgende:
> http://www.stiften-aarhus.dk/artikel:aid=75556 og
> http://www.stiften-aarhus.dk/artikel:aid=75556:aii=0

Og dels har jeg svært ved at se, at ovenstående har noget som helst at
gøre med dokumentation, der kan bakke foreningens påstande op.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-02 10:07

Kim Ludvigsen <ludvig@mail.dk> wrote:

> Det er underordnet, hvem der har klaget. Hovedssagen er, at klagerne
> ikke har haft nogen virkning.

der arbejdes så vidt vi er informerede om på sagen....

> Dels er der ingen links eller omtale af disse i forbindelse med
> artiklen.

det er vist kun et spørgsmål om tid....... vi ligger inde med matrialet....

> Og dels har jeg svært ved at se, at ovenstående har noget som helst at
> gøre med dokumentation, der kan bakke foreningens påstande op.

hvilken forening??
og mht dokumentationer hvordan vil du skaffe reelt dokumentation om en sag
som denne....
sager hvor katteejere kommer for at hente deres unge kat efter en simpel
kasteration og finder katten død i transportkassen, eller i en blodpøl på
gulvet eller sågar stiv som et brædt på gulvet ved siden af de andre dyr der
er blevet samlebåndsopereret??

dokumentationen ligger jo i form af udtalelser fra diverse "ofre" og klager
afsendt til dyrlæge foreningen.....
mange af udtalelserne har rod i en bunke artikler skrevet af århus
stifttidende... hvilket også er stedet hvor vi i gruppen reelt blev
opmærksomme på hans ubehagelige fremfærd....

--

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-08-02 10:51

Sabina Hertzum wrote:

> hvilken forening??

Ok, så dem, der står bag den pågældende hjemmeside.

> og mht dokumentationer hvordan vil du skaffe reelt dokumentation om en sag
> som denne....

Hvis I/dem bag hjemmesiden ikke kan skaffe dokumentation for de
alvorlige anklager, der fremsættes, er det dumt at fremsætte dem.

> dokumentationen ligger jo i form af udtalelser fra diverse "ofre" og klager
> afsendt til dyrlæge foreningen.....

Hvis man endelig vil lave en hjemmeside mod den pågældende dyrlæge,
kunne man jo starte med at fremlægge klagerne - og svarene fra
dyrlægeforeningen! Og så kan man jo overveje ganske kraftigt, om det
giver belæg for den slags udtalelser, som i øjeblikket findes på siden.

> mange af udtalelserne har rod i en bunke artikler skrevet af århus
> stifttidende... hvilket også er stedet hvor vi i gruppen reelt blev
> opmærksomme på hans ubehagelige fremfærd....

De pågældende artikler kan ikke bruges til at forsvare anklagerne på
hjemmesiden.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-02 11:08

> Ok, så dem, der står bag den pågældende hjemmeside.

hvilket er brugerne af dk.fritid.dyr.kat, dvs en meget bred og udefineret
gruppe mennesker....

> Hvis I/dem bag hjemmesiden ikke kan skaffe dokumentation for de
> alvorlige anklager, der fremsættes, er det dumt at fremsætte dem.

fair nok... hvilket jo egentlig er det vi gerne vil høre om...
er det bare dumt eller kan vi komme i reelle problemer?

> [...]
> dyrlægeforeningen! Og så kan man jo overveje ganske kraftigt, om det
> giver belæg for den slags udtalelser, som i øjeblikket findes på

vi arbejder på sagen..... men indtil videre er vi jo ikke de eneste der
skriver om Breth Hansen..
feks SID : http://www.sid.dk/article/default.asp?iCatID=441&iArtID=53183
der er også personlige udtalelser fra folk i gruppen som denne

og her er en udtale fra en tidligere ansat af ham:

der er meget mere derude.... det eneste vi reelt prøver på er at undgå at
han fortsætter med at behandle dyr og mennesker som han gør.....

> De pågældende artikler kan ikke bruges til at forsvare anklagerne på
> hjemmesiden.

hvad kunne i så fald så??
udtalelser fra privatpersoner der har haft oplevelserne?
kopier af klagerne? eller hvad præcist er det vi skal være opmærksomme på??
--

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 16-08-02 11:28

Sabina Hertzum wrote:

> hvilket er brugerne af dk.fritid.dyr.kat, dvs en meget bred og udefineret
> gruppe mennesker....

Jette Nielsen er nok den som en eventuel sag om bagvaskelse i første
omgang vil rette sig imod. Det er måske også muligt at gå efter den/dem,
der har ansvaret for hjemmesiden, og som for eksempel har taget
beslutningen om den fremtrædende henvisning til artiklen.

> fair nok... hvilket jo egentlig er det vi gerne vil høre om...
> er det bare dumt eller kan vi komme i reelle problemer?

Det er dumt, fordi I kan få reelle problemer. Jeg går ud fra, at I ikke
er interesserede i at tabe en sag til dyrlægen?

> der er meget mere derude.... det eneste vi reelt prøver på er at undgå at
> han fortsætter med at behandle dyr og mennesker som han gør.....

Klag til de ansvarlige myndigheder.

> hvad kunne i så fald så??

Læs ovenstående "Hvis man endelig..." igen.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : B. Sørensen

Dato : 16-08-02 11:43

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> wrote

[***Lægmands kommentar***]

> fair nok... hvilket jo egentlig er det vi gerne vil høre om...
> er det bare dumt eller kan vi komme i reelle problemer?

Tjaee, injurier/bagvaskelse og tab af arbejdsfortjeneste måske? Hvis
I -på falsk grundlag- spreder jeres beskyldninger og derved direkte er
skyld i at eksisterende (og fremtidige) kunder fravælger hans
klinikker, må han have krav på erstatning og en form æresoprettelse.

> vi arbejder på sagen..... men indtil videre er vi jo ikke de eneste
> [...]

Nej I er måske ikke de eneste, men hvori i denne skrivelse ser du
relevansen i forhold til denne tråd (den påståede dyremishandling)?

> der er meget mere derude.... det eneste vi reelt prøver på er at
undgå at
> han fortsætter med at behandle dyr og mennesker som han gør.....

Jeg har ikke kunne finde et eneste konkret eksempel på mishandling på
jeres side -ej heller den dokumentation du/I
støtter dig til.

[/***Lægmands kommentar***]

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-02 12:33

B. Sørensen <.@.> wrote:
> [...]

> skyld i at eksisterende (og fremtidige) kunder fravælger hans
> klinikker, må han have krav på erstatning og en form æresoprettelse.

hvad skal der til før det ikke er falsk grundlag?
vi har vores dokumentationer fra aviser og privatpersoner... er det nok?
eller kræver det at vi selv har været udsat for hans L***..... ??
ja undskyld mit sprog men hvis man læser bare en af artiklerne omhandlende
en af de sager der tales om, vil enhver dyreelsker kvie sig totalt......
pt er århus stifttidende ved at lave en emneside om breth hansen... de har
lovet mig at den sansyneligvis kommer online i løbet af eftermiddagen....

> Nej I er måske ikke de eneste, men hvori i denne skrivelse ser du
> relevansen i forhold til denne tråd (den påståede dyremishandling)?

det var sådan set også bare for at dokumentere at vi ikke er de eneste der
mener hans handlinger ( om det handler om dyremishandling eller illegale
håndværkere) er forkastelige.....

> Jeg har ikke kunne finde et eneste konkret eksempel på mishandling på
> jeres side -ej heller den dokumentation du/I
> støtter dig til.

det kommer som sagt.... flere artikler hvor ofrene beskriver hændelserne og
er nævnt med navn og i visse tilfælde billeder....
og jeg mener nu det sidste indlæg af Pernille der beskriver hvordan han
behandlede dyrene i sin tid da hun arbejdede hos ham, minder i gevaldig grad
om mishandling...

hvis vi nu taler ud fra dyreværns loven som du kan kigge nærmere på her:
http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/db.nsf/5a8a7f63d33b85d8c125697a007844f9
/2ac98db5f2898148c1256b500041528f!OpenDocument

nærmere betegnet dette:§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes
bedst muligt mod smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.
og dette: § 14. Operative indgreb, der kan påføre dyret lidelse bortset fra
uvæsentlig smerte af forbigående beskaffenhed, må kun foretages af en
dyrlæge, medmindre indgrebet er uopsætteligt. Lidelse og smerte skal
begrænses i videst muligt omfang.

og man må sige at en død kat efter et simpelt indgreb som en kasteration er
at påføre dyret lidelse...
jeg skal nok sige til når artiklerne fra århus stifttidende er online....

--

Fra : B. Sørensen

Dato : 16-08-02 13:45

> [...]

de har
> lovet mig at den sansyneligvis kommer online i løbet af

Det må kræve ret så konkrete beviser at fratage en dyrlæge hans
autorisation...

Om en udtalelse eller en klagesang postet via usenet er nok skal jeg
ikke kunne sige. Det må en advokat kunne rådgive jer i...

> [...]

eneste der
> mener hans handlinger ( om det handler om dyremishandling eller

Fordi vedkommende har ansat ulovlig arbejdskraft fra Polen er ikke
ensbetydende med at han også mishandler dyr.

> [...]
han
> behandlede dyrene i sin tid da hun arbejdede hos ham, minder i

Jeg kan desværre ikke se dette indlæg af denne Pernille (heller ikke
med Stofanet).

> [...]
> begrænses i videst muligt omfang.

> og man må sige at en død kat efter et simpelt indgreb som en

Det er jeg bestemt ikke enig med dig i. Fordi dyret omkommer som følge
af en operation kan du ikke genereralisere og opponere for at lægen
bevidst har mishandlet dyret. Hvordan forestiller du dig i øvrigt at
denne Breth har slået katten ihjel?
Der må eksistere samme, hvis ikke en større risiko ved fuld bedøvelse
af dyr.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-02 14:34

B. Sørensen <.@.> wrote:

> Det må kræve ret så konkrete beviser at fratage en dyrlæge hans
> autorisation...

ja det er vi ved at finde ud af.... som der tidligere er blevet sagt kan
dette jo også skyldes at det "bare" er dyr det går ud over.....

> Om en udtalelse eller en klagesang postet via usenet er nok skal jeg
> ikke kunne sige. Det må en advokat kunne rådgive jer i...

nu handler det ikke udelukkende om "klagesange" postet via usenet, men også
avisartikler og privatpersoner der har klaget til dyrlægeforeningen.

> Fordi vedkommende har ansat ulovlig arbejdskraft fra Polen er ikke
> ensbetydende med at han også mishandler dyr.

nej men bemærk der er skrevet _en_ artikel om de gutter fra polen.... men
adskillige artikler om hans dyremishandlinger.....
jeg tror desværre en stor del af problemet er at han spreder sig for vidt
selvom han påstår på hans hjemmeside at det ikke er et prob....
men _en_ mand der praksierer i 6 forskellige klinikker i henholdsvis vejle,
horsens, kolding og århusområdet må da unægteligt være en vældig travl
mand.... for ikke at tale om hans mobile klinik ved siden af...
når han så tillige går efter de billigste priser muligt så er der noget der
tyder på samlebåndsarbejde, hvilket nogle af ofrene også har antydet i det
der er blevet udtalt at de bedøvede dyr lå side om side på gulvet før og
efter operationen.... det antyder også for mig at dyrerne bliver bedøvet i
længere tid end nødvendigt når han på den måde kan have dem liggende på rad
og række.....
kik engang på www.breth.dk

> Jeg kan desværre ikke se dette indlæg af denne Pernille (heller ikke
> med Stofanet).

så poster jeg lige indlægget i dens fulde længde her... håber i vil bære
over med mig...

citat:
Hejsa til alle

Jeg kan en del historier om bemeldte herre, men for det første er
oplevelserne ca. 10 år gamle og for det andet så har jeg ingen beviser.
Men jeg kan da godt lige antyde hvad jeg oplevede.
I 1992 søgte jeg læreplads som veterinærsygeplejerske. Breth ringede til mig
og jeg kom på prøve i 12 dage i efteråret '92.
Dengang, som nu, havde han oxo flere kliniker, men kun i Århus.
Een dag kom der en ung mand ind på een af satellit-klinikerne, med en voksen
kat. Ejeren af katten forklarede at han havde opdaget at katten havde
"snaks" i pelsen og det vist var en byld efter et slagsmål. Breth undersøgte
katten hurtigt (Under stor protest fra katten) Breth forklarede så at katten
skulle bedøves og renset såret og sikkert syes med et par sting. Og han gav
et prisoverslag på 500 kr, alt i beregnet. Ejeren af katten gik så, og ville
hente katten en times tid senere.
Da vi havde fået katten bedøvet og barberet pelsen omkring såret væk, kunne
vi se at bylden/såret var større end først antaget. Faktisk var "hullet" ca.
3 cm i diameter.Og efter min vurdering så det ud som om at der havde været
betændelse længe, som nærmest havde "syret" gennem skindet så man kunne se
bughinden lige under. (Min uautoriseret vurdering)
Breth mumlede så at 500 kr absolut ikke dækkede den operation hvis det
skulle være pænt, men nu havde han jo sagt at prisen var 500 kr, så han
måtte lave operationen til den pris.
Så han nærmest rimpede såret sammen........ (Forestil dig een der for første
gang skal stoppe sokker......) Altså Breth lukkede bare såret........med
rynker og folder tilfølge.
Normalt ville man klippe sår-renderne til, så arret ville blive forholdsvis
pænt glat.

Een anden dag kom der et ungt par ind på klinikken i Risskov, med en
ringmærket due, der var fløjet ind i en rude og havde brækket næbbet. Breth
vurderede at fuglen skulle aflives, og parret spurgte om de måtte få ringen
med, så de kunne sende den til ejeren af duen. Jeg holdt duen med brystet
opad, og Breth ville sprøjte en overdosis af bedøvelsesvæske i hjertet på
duen. Det er en svær aflivningsmetode, da det ikke er altid man rammer
hjertet. Hvis det lykkes, dør dyret øjeblikkeligt, men ellers tager det bare
lidt længere tid før dyret dør.
Breth ramte IKKE hjertet, så vi måtte vente på at duen døde, så parret kunne
få ringmærkningen med sig. Da vi havde ventet i små 30 min, blev Breth
utålmodig, fordi han havde en aftale med en anden klient i een af
satellit-klinikerne. Så uden nogen videre dikkedarer, klippede Breth benet
af duen (Der jo ikke var død endnu) og udleverede ringmærkningen til parret.
(Parret sad i venteværelset og så ikke noget)

Breth ville oxo ha' at jeg aflivede min ellers sunde og dejlige rottweiler,
Rocco (Hvad jeg selvfølgelig IKKE gjorde) da jeg ikke ville ha' tid til at
ha' kæledyr, hvis jeg skulle arbejde for ham.
Han er iøvrigt den eneste dyrlæge jeg kender, der ikke selv har nogen dyr.
Jeg har arbejdet for en del dyrlæger efterhånden og kender endnu flere, og
ALLE har et eller flere kæledyr. Katte, hunde, marsvin osv. Men ikke Breth.

Jeg prøvede selv at gøre nogen ynkelige forsøg på at stoppe ham dengang. Men
Dyrenes Beskyttelse kunne ikke gøre noget, medmindre de fik nogen mere
håndgribelige beviser, end hvad jeg fortalte.
Dyrlæge foreningen kunne heller intet stille op, da han dengang ikke var
medlem.

VH Pernille

PS Han kan iøvrigt sterilisere en hunkat, fra den er bedøvet til sidste
sting er syet, på lige godt 7 minutter!!!!

citat slut

håber det kunne fortælle lidt...

> [...]
> af en operation kan du ikke genereralisere og opponere for at lægen
> bevidst har mishandlet dyret. Hvordan forestiller du dig i øvrigt at

ved at fejlvudere mængden af bedøvelse fordi han i hans samlebånds
operationer skal have dem bedøvet i væsentligt længere tid end de fleste
andre dyrlæger.....
og desuden er dette ikke den eneste sag i samme stil...
der er en hvor ejeren fik katten udleveret i kassen og først finder ud af da
hun forlader klinikken at katten er død....
der er en hvor ejeren kommer og finder sin kat bedøvet og blødende på gulvet
ved siden af de andre dyr.....
der er en episode med en hund jeg umiddelbart ikke husker omstændighederne
bag....
der er en episode med en kat der skulle aflives hvor det tog ekstraordinært
lang tid og at katten kæmpede for livet i al den tid det tog fordi den ikke
var bedøvet inden....

og sansyneligvis langt flere....
som sagt er www.stiften.dk ved at lægge et tema online omkring det....
jeg har lige tjekket og indtil nu har de kun lagt overskriften ud men ikke
artiklerne....
men prøv engang at kigge her:
http://www.stiften.dk/aarhus/artikel:fid=100001160

> Der må eksistere samme, hvis ikke en større risiko ved fuld bedøvelse
> af dyr.

der er altid en risiko... men risikoen mindskes ved at forkorte tiden til
kkun den allermest nødvendige og holde katten under observation imens den er
bedøvet...
jeg har adskillige gange været i en dyrlæge praksis og endda assisteret ved
flere operationer og jeg har ALDRIG oplevet noget lignende....
--

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-08-02 15:41

"Sabina Hertzum" <sabina@mandezonen.dk> skrev Fri, 16 Aug 2002 15:33:31
+0200

>ja det er vi ved at finde ud af

Det vil altså sige at indtil videre har du ikke skyggen af beviser, bare
nogle rygter.?

>.... som der tidligere er blevet sagt kan
>dette jo også skyldes at det "bare" er dyr det går ud over.....

Det er dybest set noget sludder.

Når man ser hvad folk finder sig i mht. fejlbehandlig og ventetider
indenfor sygehusvæsenet, så er det ofte forbavsende hvor lidt der skal
til for at rejse en mediestorm når det er dyr det drejer sig om.

>men _en_ mand der praksierer i 6 forskellige klinikker i henholdsvis vejle,
>horsens, kolding og århusområdet må da unægteligt være en vældig travl
>mand.... for ikke at tale om hans mobile klinik ved siden af...

Det tyder jo dog på at der er mange der bruger ham (og det må vel
nødvendigvis for en stor dels vedkommende være folk der kender ham og
har brugt ham flere gange.?).

Men for nu at vende tilbage til dit oprindelige spørgsmål, og den smule
jura der kunne være i det, så forekommer det at du i høj grad baserer
dig på anden- og trediehåndsviden. Og at du især læner dig op ad den
tidligere ansatte, som tydeligvis har 'et horn' i siden på sin
forhenværende arbejdsgiver.

Dermed ikke sagt at du har uret, det har jeg ingen mulighed for at
bedømme. Men hvis du vil ud i en offentlig kampagne mod vedkommende bør
du sikre dig noget mere håndgribeligt - ellers vil jeg råde dig til at
lade være.

Og iøvrigt kan jeg tilslutte mig det synspunkt, at allerede Paikin i sit
første indlæg gav dig et godt svar.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 16-08-02 16:05

Arne Feldborg <feldborg@haunstrup.dk> wrote:

> Det vil altså sige at indtil videre har du ikke skyggen af beviser,
> bare nogle rygter.?

igen er jeg nødt til at spørge hvad type beviser der skal være tale om inden
det er konkret??

et hurtigt kik på www.stiften.dk har vist mig at de arbejder på at få sagen
lagt online igen...
http://www.stiften.dk/aarhus/artikel:aid=72973:fid=100001160
http://www.stiften.dk/aarhus/artikel:aid=75556:fid=100001160
samt tre artikler omkring hans polske indvandrere...

> Det er dybest set noget sludder.

hvorfor tror du der står _kan_??

> Når man ser hvad folk finder sig i mht. fejlbehandlig og ventetider
> indenfor sygehusvæsenet, så er det ofte forbavsende hvor lidt der skal
> til for at rejse en mediestorm når det er dyr det drejer sig om.

jamen som sagt skal der indimellem meget til før det udløser en
mediestorm... men så vidt jeg er informeret er den stille og roligt på
vej... ihvertfald har marianne ( der er primusmotor på dette) får
henvendelse fra adskillige medier efterhånden ang denne sag....

> Det tyder jo dog på at der er mange der bruger ham (og det må vel
> nødvendigvis for en stor dels vedkommende være folk der kender ham og
> har brugt ham flere gange.?).

naturligvis.... men af de udtalelser om manden jeg har set har jeg kun set
en god og resten har været fortællinger om hvor ubehøvlet, ligegyldig,
ignorant og modbydelig han er overfor sine klienter og deres dyr.....
og naturligvis er der mange der bruger ham..... han er jo billig..... hvis
du intet kender til en mekaniker men han er billig og du har brug for at
kommetil nu, så bruger du ham vel også ikk? først bagefter finder du ud af
at det job han har udført på din bil har ødelagt vitale dele og resulterer i
at bilen er ubrugelig.....

> [...]
> baserer dig på anden- og trediehåndsviden. Og at du især læner dig op
> ad den tidligere ansatte, som tydeligvis har 'et horn' i siden på sin

lad nu være med at ligge det på mig blot fordi det er mig der her udtaler
mig..... jeg taler udelukkende ud fra den viden jeg har om sagen, marianne
derimod har væsentlig mere matriale og har kontakt til flere af ofrene....
og det med den tidligere ansatte er udelukkende fordi resten af matrialet
ikke ligger online......

> [...]
> bedømme. Men hvis du vil ud i en offentlig kampagne mod vedkommende
> bør du sikre dig noget mere håndgribeligt - ellers vil jeg råde dig

fair nok.... det er jo det vi prøver på at finde ud af......
hvis vi reelt skriver artiklen på www.dk-fritid-dyr-kat.dk og sammenholder
den med artiklerne fra stiften... kan vi så risikere noget??
det er jo tydeligt at manden egentlig er ligeglad, idet han end ikke vil
kommentere en sag når den ligger for klageudvalget.....

> Og iøvrigt kan jeg tilslutte mig det synspunkt, at allerede Paikin i
> sit første indlæg gav dig et godt svar.

nu var det ikke mig, men Jette han svarede...... jeg ville nok ikke blive
ved med at spørge hvis jeg har fundet ud af det jeg reelt har spurgt om....
som er: hvilke beviser vil være tilstrækkelige for at undgå en injurie sag??

--

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-02 21:04

Michael Jørgensen skrev:

> [...]
>over Jette og B. Sørensen muligvis har været lidt hurtig ude (igen), idet
>der i deres diskussion klart indgik elementer af juridisk karakter...

Fortæl, fortæl.

> [...]
>at foreslå alternative veje såfremt den juridiske viser sig for kringlet.

Jette spurgte om en konkret handling ville være i orden. Jeg kan
ikke se den juridiske relevans i man siger man synes at hun skal
gøre noget helt andet end hun gør.

>Men det lærer man selvfølgelig ALT om på jurastudiet

Det lyder spændende. Måske skulle jeg tage det studium en dag.

>Der er tale om 1 (ET!) indlæg som falder i den kategori i denne tråd

Ja, men i gruppen er der mange. Det er et generelt problem at der
postes mange meninger og gætterier, og det går ud over den
egentlige juridiske udredning.

--
Bertel

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-08-02 07:22

[snip]
> Jette spurgte om en konkret handling ville være i orden. Jeg kan
> ikke se den juridiske relevans i man siger man synes at hun skal
> gøre noget helt andet end hun gør.

Nej det kan du vel ikke...

> Det lyder spændende. Måske skulle jeg tage det studium en dag.

Måske skulle du.

> Ja, men i gruppen er der mange. Det er et generelt problem at der
> postes mange meninger og gætterier, og det går ud over den
> egentlige juridiske udredning.

Hvordan bliver det til et problem at der postes meninger? Hvis det kun er
argumenter der er funderet i lærebøgerne, skulle man måske overveje en
ændring af fundats'en. Jeg citerer "Gruppens hierakiske placering under
dk.videnskab er ikke udtryk for, at gruppen skal (eller overhovedet behøver)
omhandle retsvidenskab på teoretisk plan.". Indtil fundats'en er ændret må
du nok bare klappe din dertil indrettede hest, for dine indlæg støjer
generelt mere end alle øvrige ikke-juridiske kommentarer tilsammen. Og det
behøver du såmænd ikke tage som en kompliment.

Iøvrigt var B. Sørensens indlæg vist ikke en personling mening, men et godt
snusfornuftigt råd som i allerhøjeste grad havde relevans for spørgeren -
også juridisk relevans (at der findes alternativer til at gå til lovens
grænse). Og hvis du ikke kan se det uden jeg behøver komme med en "juridisk
udredning", så gi'r jeg op...:-\

Mvh
Michael.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 16-08-02 08:15

Michael Jørgensen skrev:

>Nej det kan du vel ikke...

Oplys mig venligst.

>Hvordan bliver det til et problem at der postes meninger?

Øh ... hvordan bliver det et pronblem i en gruppe om videnskab at
der postes meninger og ikke viden? Det er rimeligt indlysende.

>Iøvrigt var B. Sørensens indlæg vist ikke en personling mening, men et godt
>snusfornuftigt råd som i allerhøjeste grad havde relevans for spørgeren -

Det var et goddag mand økseskaft-svar.

>grænse). Og hvis du ikke kan se det uden jeg behøver komme med en "juridisk
>udredning", så gi'r jeg op...:-\

Ja tak.

Var det virkelig dig der skrev sådan i

>Jeg har i denne sag mange spørgsmål, hvorfor jeg kun er interesseret i
>juridisk holdbare argumenter og henvisninger, ikke private meninger.
>Ikke-juridisk kyndige kan stoppe med at skrive her

Men det er måske kun *andres* tråde der må blive ødelagt af
småsnak?

--
Bertel

Fra : Michael Jørgensen

Dato : 16-08-02 09:07

[snip]

> Oplys mig venligst.

Oplys dig selv - for det er vist umuligt for andre at få dig til at se
lyset.

> Øh ... hvordan bliver det et pronblem i en gruppe om videnskab at
> der postes meninger og ikke viden? Det er rimeligt indlysende.

Læs fundatsen. Igen. Hvis du stadig ikke forstår, så læs den igen. Indtil du
forstår (selvom det i dette tilfælde godt kan tage noget tid)

> Det var et goddag mand økseskaft-svar.

Er det din mening, eller et juridisk råd til Jette?

> Ja tak.

*PLONK*

> Var det virkelig dig der skrev sådan i

> Men det er måske kun *andres* tråde der må blive ødelagt af
> småsnak?

Jeg anerkender at andre end jurister har ret til at komme med meninger og
ikke-juridisk holdbare argumenter. Jeg frabeder mig dem bare, og så kan folk
jo respektere det eller lade være. Forskellen er at det er op til mig som
spørger at afgøre hvilken type svar jeg er interesseret i, fremfor en eller
anden selvbestaltet NG-betjent der skal overadministrere og agere overdommer
i andres diskussion. Du har ikke bidraget med noget som helst relevant for
denne tråd som Jette startede, men derimod været årsag til manipulerende
støj af et omfang der *er* et problem for NG'en. Du er derfor røget i mit
kill-filter, idet jeg ikke har nogen naiv forhåbning om at du forstår eller
vil drage nogen lære af hvad jeg måtte forklare dig. Tilsvarende finder jeg
dine indlæg i bedste fald irriterende, og i værste fald direkte fordummende.
Jeg kan kun sige at du måske skulle overveje at få et liv.

Michael.

Fra : Arne Feldborg

Dato : 16-08-02 15:41

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev Thu, 15 Aug 2002
22:03:31 +0200

>Jette spurgte om en konkret handling ville være i orden. Jeg kan
>ikke se den juridiske relevans i man siger man synes at hun skal
>gøre noget helt andet end hun gør.

Det er noget vrøvl. At sætte spørgsmålstegn ved en given fremgangsmåde,
og anbefale at overveje en anden, kan da sagtens have juridisk relevans.

Det var feks. lige præcist det Paikin også gjorde - i det foreløbig
bedste svar der er givet i hele tråden.

--
mvh, A:\Feldborg

Fra : Jette

Dato : 16-08-02 06:40

> [...]
> påstande burde det være en smal sag at overbevise folk om
> nødvendigheden i at finde en anden læge...

Aviserne har - inden vi kom på banen - skrevet mange artikler om
dyrlægen (især Århus Stiftstidende) med horrible historier.

Og du kan være ganske sikker på at vores "medlemmer" kender ham og
_ikke_ bruger ham... men det er jo kun en mikroskopisk procentdel af
midtjyske kæledyrsejere der bruger dk.fritid.dyr.kat.

Derfor forsøger vi, at nå ud til et bredere publikum.

Mvh. Jette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 16-08-02 08:43

"Jette" <jniREKLAMER@NEJTAKomnix.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> midtjyske kæledyrsejere der bruger dk.fritid.dyr.kat.
>
> Derfor forsøger vi, at nå ud til et bredere publikum.

Mon det kan lade sig gøre at få optaget læserbreve i relevante blade:

- Hunden (DKK)
- Retrieveren (DRK)
- Katten ??? (Dansk Katte Klub (DKK ?)
- etc.

Disse blade læses da af mange katte- og hundeejere.

--
mvh/regards

Christian
ICQ: 4937239

Fra : Jette

Dato : 16-08-02 23:45

"Christian B. Andresen" skrev:
> [...]
> - Katten ??? (Dansk Katte Klub (DKK ?)
> - etc.
>
> Disse blade læses da af mange katte- og hundeejere.

Det er en vældig god idé... jeg vil straks fare i kattegruppen og spørge
om et sådan initiativ er taget

Mvh. Jette