Forrentning af vedligeholdskonto
Fra : Marilu+Bjarne

Dato : 14-08-02 19:48

Gents,

Jeg er kommet op og toppes med mit tidligere ejendomsselskab som i f.b.
med fraflytning først prøvede at score hele indestående på kontoen for
indvendig vedligehold og nu, efter at være kommet på bedre tanker,
påstår at indestående på bemeldte konto ikke forrentes i
kontraktperioden.
Kan det være rigtigt ?

Med venlig hilsen
Bjarne Jensen

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-08-02 18:35

Marilu+Bjarne wrote:
> [...]
> kontoen for indvendig vedligehold og nu, efter at være kommet på
> bedre tanker, påstår at indestående på bemeldte konto ikke forrentes i

Den er vist god nok! - den reguleres hvert år med et bestemt beløb pr.
kvadratmeter - men hvem der bestemmer beløbet og hvordan ved jeg ikke.

--
ahw

Fra : Peter G C

Dato : 16-08-02 07:03

"Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Den er vist god nok! - den reguleres hvert år med et bestemt beløb pr.
> kvadratmeter - men hvem der bestemmer beløbet og hvordan ved jeg ikke.

Hjemmelsgrundlag eller anden lødig henvisning i øvrigt?

/Peter

Fra : Tom Christensen

Dato : 18-08-02 10:17

> "Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk> skrev i en meddelelse
>
> [klip]

> Hjemmelsgrundlag eller anden lødig henvisning i øvrigt?

Lejelovens § 22, stk. 1 og beløbet reguleres efter nettorpisindekset for
juni måned.

Tom Christensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-08-02 21:50

"Marilu+Bjarne" <mbjensen@t-online.de> skrev...
> [...]
> indvendig vedligehold og nu, efter at være kommet på bedre tanker,
> påstår at indestående på bemeldte konto ikke forrentes i

Hvad mener du med, at ejendomsselskabet "prøvede at score hele
indeståendet"? - konto for indvendig vedligeholdelse er faktisk _udlejers_
penge (kontoen følger lejligheden), da det i lejemål med en sådan konto
tilknyttet, er udlejer, der har den indvendige vedligeholdelsespligt!

Og nej, beløbet forrentes ikke - ligeså vel som hverken depositum eller
forudbetalt leje heller ikke forrentes. Det beløb, som indbetales til
kontoen via huslejen reguleres imidlertid hvert år efter nettoprisindekset
for juni (? - eller er det juli...) måned.

Mvh. Camilla

Fra : Marilú

Dato : 18-08-02 16:07

Camilla Scharff wrote:

> [...]
> penge (kontoen følger lejligheden), da det i lejemål med en sådan konto
> tilknyttet, er udlejer, der har den indvendige vedligeholdelsespligt!

Det var jo lige der den hang ! Jeg var pålagt at tilbagelevere
lejligheden "nyrenoveret" og samtidigt opkrævedes løbende bidrag til
vedligeholdskonto. Som jeg læser loven er de to ting ikke forenelige.

Hmmmmm. Nå, tak for svaret :)

Med venlig hilsen
Bjarne Jensen

Fra : Marilú

Dato : 18-08-02 22:45

Camilla Scharff wrote:

> Og nej, beløbet forrentes ikke - ligeså vel som hverken depositum eller
> forudbetalt leje heller ikke forrentes.

Ved nærmere eftertanke er jeg stadig ikke helt med på den her: udlejer
opkræver uberettiget et beløb som han senere har erkendt ikke tilhører
ham / lejligheden. Kan man bare beholde en sådan uretmæssig opnået
fortjeneste ?

Med venlig hilsen
Bjarne Jensen

Fra : Camilla Scharff

Dato : 19-08-02 16:30

"Marilú" <marilu@marilu.org> skrev...
> [...]
> opkræver uberettiget et beløb som han senere har erkendt ikke tilhører
> ham / lejligheden. Kan man bare beholde en sådan uretmæssig opnået

For at kunne svare på, om beløbet er opkrævet uberettiget eller ej, er du
nødt til at oplyse, hvad der står i kontrakten omkring vedligeholdelsespligt
mv. Fremgår det af kontrakten at der er indvendig vedligeholdelseskonto?
Og jo, man kan godt aftale, at en lejlighed overtages og afleveres
nymoderniseret, samtidig med, at der er konto for indvendig
vedligeholdelse - megen af den vedligeholdelse lejeren skal udføre i
forbindelse med fraflytningen er nemlig udvendig vedligeholdelse (indvendig
vedligeholdelse er KUN maling, hvidtning og tapetsering samt lakering af
gulve - alt andet er udvendig vedligeholdelse). Det er ikke særlig
sædvanligt, men kan fremkomme.
Hvis beløbet imidlertid er opkrævet uberettiget, skal der selvfølgelig
tilbagebetales med renters rente - ligesom alle mulige andre uberettiget
opkrævede beløb skal jf. renteloven - men det er også først nu du oplyser at
beløbet er opkrævet uberettiget (?), derfor de tidligere svar om at beløbet
ikke forrentes.
Hvis du i øvrigt er i tvivl om afregningen mv., vil jeg da råde dig til at
tage kontakt til enten LLO eller indbringe sagen for huslejenævnet.

Mvh. Camilla

Fra : Marilú

Dato : 26-09-02 11:17

Så er jeg tilbage igen (international transportarbejder - ikke altid i
nærheden af en netcafe der fører dk.videnskab.jura).

Camilla Scharff wrote:
> [...]
> mv. Fremgår det af kontrakten at der er indvendig vedligeholdelseskonto?

Nej - ikke et ord om konti til noget som helst. Det eneste jeg ved herom
er de løbende meddelelser vi har modtaget med emnet "regulering af
bidrag til...."

Udgangspunktet er en lejekontrakt, angiveligt en "Typeformular A,
7. udgave", autoriseret af Bygge- og Boligstyrelsen d. 2.jan. 1996.

Det fremgår af formularen....

§ 7. Lejemålets stand ved ind- og udflytning:
"Er lejemålet nyistandsat ved indflytning ?" X ved ja.

"Er det aftalt, at lejemålet ved lejemålets
ophør ligeledes skal afleveres nyistandsat ?" X ved ja.

§ 8. Vedligeholdelse i lejeperioden:
"Den indvendige vedligeholdelse af lejemålet
påviler:" X ved UDlejer [antageligt en fejl]

§ 11. Særlige vilkår: (maskinskrevet tilføjelse)
"Aflevering af det lejede:
Lejer gøres opmærksom, at lejemålet er overtaget totalt
nyistandsat med fabriksnye hårde hvidevarer og at lejemålet
ligeledes skal afleveres nyistandsat ved fraflytning. Idet
lejer har den indvendige vedligeholdspligt, gøres der særligt
opmærksom på at lejer både har vedligeholdspligten af malede
og tapeserede flader, men ligeledes af gulvenes lak, som på
intet tidspunkt må gennemslides. Gulvende skal ligeledes være
nylakerede ved fraflytning."

Altså: jeg skal betale istandsættelsen og det har jeg hele tiden været
indforstået med. Men vi har ikke aftalt afvigelser fra lejelovens §22
stk 2. som siger:

Stk. 2. Har lejeren ved aftale delvis overtaget pligten til at
vedligeholde med tapet, hvidtning og maling, nedsættes det beløb,
der afsættes på vedligeholdelseskontoen, forholdsmæssigt.

Da jeg som anført ved, at jeg har betalt til kontoen (i god tro) og da
udlejer nu afviser at jeg kan anvende indestående til indvendig
vedligeholdelse, må de bidrag som udlejer har opkrævet i lejeperioden
være uretmæssigt opkrævet. Ergo vil jeg gerne have pengene tilbage.
Forrentet.

> [...]
> beløbet er opkrævet uberettiget (?), derfor de tidligere svar om at beløbet

Renteloven, hmm den kigger vi lige på.

Jeg har foreløbigt hyret en vinkelskriver som har fået boligselskabet
til at vedstå, at der findes en konto for indvendig vedligehold. Vi kan
naturligvis ikke blive enige om saldoen.

Med venlig hilsen og tak for svarene.
Bjarne Jensen