Havedam/Birketræ.
Fra : Kent Sørensen

Dato : 14-08-02 19:39

Jeg har et birketræ som kommer til at stå ca. 2 mtr. fra kanten af min
kommende havedam.
Nu er birketræer efter sigende temmelig vandsøgende og derfor har jeg visse
bekymringer ved at placere dammen netop der. Men problemet er også at jeg
ikke har andre muligheder ;-((
Træet ville også være synd at fælde da det er det sidste af de i alt 2 som
jeg havde i haven.

Men mit egentlige spørgsmål er, er birketræer virkelig så vandsøgende og
ville det være dumt at placere en dam så tæt??

Alle svar og erfaringer vedr. og lign. dette modtages med tak.

Mvh.
Kent

Fra : Ebbe Rasmussen

Dato : 14-08-02 20:02

"Kent Sørensen" <oks@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Men mit egentlige spørgsmål er, er birketræer virkelig så vandsøgende og
> ville det være dumt at placere en dam så tæt??

Jeg kan ikke helt forstå hvorfor du bekymrer dig om at birketræer er
vandsøgende. Du skal vel have en form for tætning i din dam, enten
plastfolie, betom eller et færdigstøbt bassin. Birketræet vil slet ikke
opdage at der er vand i nærheden.
Der er imidlertid noget der vil bekymre mig meget mere, nemlig at birketræer
sviner utroligt meget. Jeg har selv 3 af slagsen i haven. Både forår og
efterår vil der falde en masse i din dam, og det er ikke af det gode. Men
hvis du har lyst og kræfter til jævnligt at rense det op vil jeg ønske dig
held og megen fornøjelse med din havedam, det er alletiders med vand i
haven.

-
Med venlig hilsen

Ebbe