En ny reformation
Fra : Henton

Dato : 14-08-02 17:46

I en tidligere tråd skriver Rasmus Underbjerg Pinnerup om Jesus Og Luther
Citat:
Jovist. Min pointe er blot, at begge gjorde op med en eksisterende religiøs
tradition, Jesus med datidens jødedom, Luther med datidens kristendom. Af
samme grund er de ikke voldsomt højt agtet af de grupperinger, de
profilerede
sig på at gøre op med. Citat slut

Har kristendommen ikke reformeret sig selv op gennem tiderne, jeg mener der
er sket en kæmpeudvikling. Om man vil kalde det udvikling kan så diskuteres.
Idag kan kvinder blive præster, bøsser og lesbiske kan vies i en kirke, i
ikke så fjerne tider var præsterne med til at brænde folk på bålet, forbande
mennesker, de gør de heller ikke mere ihvertfald i Danmark. Jo den kristne
kirke udvikler sig. Det der ærgrer mig lidt er den fortolkning af bibelen
der sker.
Nu tales der jo meget om Jesus genkomst, tror I han ville reformere bibelen
til en bibel der ikke kunne fortolkes, efter min mening hvad skulle han dog
ellers han har jo været her en gang

Med hilsen

Henton

Fra : Rasmus Underbjerg Pi~

Dato : 14-08-02 17:59

"Henton" <Henton@post.dk> mælte sligt:

>Har kristendommen ikke reformeret sig selv op gennem tiderne, jeg mener der
>er sket en kæmpeudvikling.

Den har ændret sig med tiden, i hvert fald. Ganske som alle religioner gør.

>Idag kan kvinder blive præster, bøsser og lesbiske kan vies i en kirke,

I den danske folkekirke, ja. Men det er langt fra normen. I den katolske kirke
fordømmer man stadig begge slags, og det er nu langt den største kristne
kirke.

>Det der ærgrer mig lidt er den fortolkning af bibelen der sker.

Hvorfor? Bibelen, og ethvert skrift i det hele taget, vil altid blive
fortolket. Hver tid har sine fortolkninger.

>Nu tales der jo meget om Jesus genkomst, tror I han ville reformere bibelen
>til en bibel der ikke kunne fortolkes, efter min mening hvad skulle han dog
>ellers han har jo været her en gang

Man kan ikke lave et skrift, der ikke kan fortolkes. At læse noget indebærer
en tolkning.

Venlig hilsen,
Rasmus Underbjerg Pinnerup
--
"O, golem, golem, golem,
I made you out of clay!

Fra : Erik L

Dato : 14-08-02 21:51

"Henton" <Henton@post.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
bibelen
> til en bibel der ikke kunne fortolkes, efter min mening hvad skulle han

Jesus har ikke refomeret noget, for Gud har altid været den samme og
forbliver altid den samme, kun fulbragt sit frelserværk med sit blod.
Mennesker kan ikke refomere Gud og det er det rene vås hvis nogen tror de
eller andre har gjort det

Katolikkerne kan sikkert heller ikke se denne "reform" i Luthers splittelse
af deres kirke, så reformen består faktisk kun i Luthers tilhængerskares
forståelse af kristendommen, eller i hvad jeg vil kalde åndsforladt
kristendoms efterligning.

Men nu er jeg jo ikke can.alt eller Lutheraner, så jeg kan kun se reformen
som en splittelse fra den katolske kirke til en anden forståelse af, sådan
som Gud ikke er.

Erik L

Fra : Henton

Dato : 15-08-02 11:03

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> forbliver altid den samme, kun fulbragt sit frelserværk med sit blod.
> Mennesker kan ikke refomere Gud og det er det rene vås hvis nogen tror de

rigtig nok, men en eller anden skal jo give den til menneskene. Og så kan
man jo diskutere frem og tilbage i århundrede, mon ikke vi en eller anden
dag skal nå frem til en fælles tro/religion, hvis det er meningen så er der
brug for en ny reformator, jeg tror han/hun/den kommer, engang sikkert langt
langt ude i fremtiden.

> Men nu er jeg jo ikke can.alt eller Lutheraner,

heler ikke jeg det er derfor jeg tror jeg godt må træde lidt ved siden af
engang imellem

Fra : Erik L

Dato : 15-08-02 15:54

> "Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse

> rigtig nok, men en eller anden skal jo give den til menneskene.

Det er da Helligåndens arbejdeområde at bringe sanheden, Guds Ord eller
Jesus til menneskets forståelse Joh 16 v12-15. Men det er også her ved den
Åndelige del af kristendommen folk står af, for selv at overtage, omstøde,
refomere eller bestemme hvor meget suverænitet Gud må have. Gud deler ikke
hans magt med nogen, enten tilhøre vi Gud i underkastelse eller også tilhøre
vi noget lignende der ikke er fra Gud

> [...]
der
> brug for en ny reformator, jeg tror han/hun/den kommer, engang sikkert

Menneskerne er allerede godt igang med at opbygge en fældes tro, men det er
menneskets tro eller religion, for Gud deler ikke hans magt med nogen, enten
tilhøre vi Gud i underkastelse eller også tilhøre vi noget lignende der ikke
er fra Gud og der er ikke et snævert kompromis eller reform i Guds Ord, så
det kan anvendes til alles fældes forståelse, tro og kirkeretning.

> heler ikke jeg det er derfor jeg tror jeg godt må træde lidt ved siden af
> engang imellem

Gud ser ikke på menneskets fejltrin, men på kærligheden i menneskets hjerte.
Elsker du Gud af hele dit hjerte og hopper ud i en fejltagelse (som
apostelen Peter) finder Gud dig igen og bringer dig tilbage. Men elsker du
reformerne, fældes kirkelige aftaler og menneskelige opdigtede religioner så
er du ude hvor Gud først vil imødekomme dig, hvis du omvender dig fra den
slags menneskelige ider.

Erik L