hvor går man hen??
Fra : Maria Andersen

Dato : 14-08-02 15:14

Min veninde har en ejerlejlighed, som hun ville låne 80.000 i.
Hun finder et firma på nettet, og der kommer en mand ud og foretager en
vurdering-(det kostede 2.500 at få den!).Han siger god for det og
05.05.02 modtager hun låneformidlingspapirene og venter så på at modtage
sine penge.Efter tre uger bliver hun lidt utålmodig men får at vide, at
der har været travlt og sommerferie hos tinglysningen og i firmaet, men
de er på vej.Efter yderligere et par uger er hendes behov for pengene
ikke mindsket- tværtimod- og hun begynder nu også at blive bekymret for
sit pas, som firmaet afkrævede hende da skødet på lejligheden for længe
siden er bortkommet.Hun får af selvsamme mand at vide at det snart er i
posten,og får omkring 10-07-02 fat i manden som skriver hende en check
på 8.000, men de seneste uger har hun ikke kunne komme i kontakt med dem
og de har ikke besvaret hendes henvendelser.
I låneformidlingspapirene fremgår det at knap 40.000 skulle indbetales
til to kreditkort-firmaer for at bringe en gammel og antagelig dyrere
gæld ud af verden, men der er endnu ingen afdrag betalt af net-firmaet
som det ellers var aftalt, der står heller ikke noget om hvornår hun
skulle have pengene i hånden men der er en udførlig beskrivelse af
hvornår og hvor meget hun skal afdrage med de næste 15 år!!
Nu står hun og kan ikke få fat i firmaet, der betjenes af to mobilnumre
og en postbox- ingen addresse, kun hvis hun slår op under mandens navn i
telefonbogen kommer en formentlig privat addresse frem- hun skal bruge
pengene nu samt sit pas, da hun står for at skulle rejse.Hun vil
allerhelst bare have sine penge men ellers lade aftalen gå tilbage, da
den jo alligevel ikke bliver overholdt af firmaet- det kan jo ikke være
rigtigt at der skal gå så lang tid og samtidigt ikke være til at få fat
i!!!
Hvordan skal hun forholde sig???
Kan hun politianmelde dem for at beholde hendes pas??Anmelde dem for
bedrageri, som det efterhånden ligner mest??Kan aftalen gå tilbage??Hvad
er de almindelige frister i alle henseender- både mht.modtagelsen af
pengene, klageindgivelsen, etc etc.????Hvor går hun hen og klager??Hvad
er reglerne for sådan "virksomhed"??
på forhånd tak for hjælpen, m.andersen

Fra : Jesper KA

Dato : 14-08-02 21:40

Maria Andersen wrote:

[Snip en masse]

> Hvordan skal hun forholde sig???

Hun skal komme til fornuft og det skal gå hurtigt hvilket er min
helt uprofessionelle mening ..

> Kan hun politianmelde dem for at beholde hendes pas??

Hun skal kontakte politiet fordi alle alarmklokker burde ringe
hos hende .. senest nu !

> Anmelde dem for
> bedrageri, som det efterhånden ligner mest??

Hun bør forsøge at ammelde dem om ikke andet så for at
tilbageholde hendes pas og ellers få fat på en advokat
der kan hjælpe hende samt gå til sin bank og ( måske )
få hjælp af sin bankrådgiver til at sikre at der ikke fåregår
fusk med hendes skøde .. igen min uprofessionel mening.

Det her er vist en af den slags sager som alle griner af når
de får den fortalt .. jeg begriber slet ikke at man kan
forsøge at låne den slags penge på _den_ måde ..

Var der slet ikke noget der sagde din veninde at hun skulle
gøre det her igennem sin bank ? Har hun friværdi i sin
lejlighed som jeg går ud fra hun har siden hun blev godkendt
til lånet ( eller er der tale om en egentlig lånehaj her ? )
havde det under alle omstændigheder været det bedste.

Et internet firma med postboks ?
Mobilnumre ?
Udlevere sit pas til fremmede der tager det med sig ?

Beklager meget .. jeg ved det ikke er god tone ..
men hold på hvor lyder det himmelråbende naivt
og grænseløst dumt.

Regards

Fra : Peter G C

Dato : 15-08-02 08:23

"Jesper KA" <news@arning.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hun skal komme til fornuft og det skal gå hurtigt hvilket er min
> helt uprofessionelle mening ..

Rigtig god ide.

[klip]

> [...]
> få hjælp af sin bankrådgiver til at sikre at der ikke fåregår
> fusk med hendes skøde .. igen min uprofessionel mening.

Der foreligger efter det oplyste ikke nogen overtrædelse af straffeloven,
hvorfor politiet ikke er det rigtige sted at henvende sig. Og en
bankrådgiver? LOL

En advokat kan vist få sat lidt mere gang i sagen, vil jeg umiddelbart tro.

/Peter

Fra : Jesper KA

Dato : 15-08-02 10:20

Peter G C wrote:
> [...]
> sig. Og en bankrådgiver? LOL
>
> En advokat kan vist få sat lidt mere gang i sagen, vil jeg

Nu kender jeg ikke dit forhold til din bankrådgiver men min
rådgiver i Nordea har min fulde tillid og vil altid ( er altid ) den
jeg spørger når der er økonomi blandet ind i et problem og
jeg har ofte fået uvurderligt gode råd af ham.

Regards

Fra : Peter G C

Dato : 15-08-02 10:33

"Jesper KA" <news@arning.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> [...]
> jeg spørger når der er økonomi blandet ind i et problem og
> jeg har ofte fået uvurderligt gode råd af ham.

Gisp - en bankrådgiver er jo ikke andet end en sælger. Husk lige det.

/Peter

Fra : Arne H. Wilstrup

Dato : 15-08-02 18:37

Peter G C wrote:
> "Jesper KA" <news@arning.dk> skrev i en meddelelse
> Gisp - en bankrådgiver er jo ikke andet end en sælger. Husk lige det.

Det er en advokat s'gu' også! Han/hun sælger rådgivning - og oftere til
en højere pris end en bankrådgiver.
--
ahw

Fra : Jakob Paikin

Dato : 15-08-02 19:32

On Thu, 15 Aug 2002 19:37:15 +0200, "Arne H. Wilstrup" <karl@smart.dk>
wrote:

>Det er en advokat s'gu' også! Han/hun sælger rådgivning - og oftere til
>en højere pris end en bankrådgiver.

Men til forskel fra bankrådgiveren tjener advokaten ikke mere på at
anbefale et bestemt produkt.

Din sammenligning er - beklager at sige det - noget vrøvl.

En advokat sælger (uafhængig) rådgivning til de personer, der ønsker
at købe den ydelse.

En bankrådgiver giver indtryk af at yde rådgivning, men vil i sagens
natur aldrig anbefale andre produkter end de, som den pågældende bank
sælger.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-02 22:06

Arne H. Wilstrup skrev:

>Det er en advokat s'gu' også! Han/hun sælger rådgivning - og oftere til
>en højere pris end en bankrådgiver.

Korrekt. Men advokaten er uvildig i pengesager, det er banken
ikke.

--
Bertel

Fra : carl munk

Dato : 15-08-02 10:33

"Jesper KA" <news@arning.dk> wrote in message news:<1029357613.5219.0@iris.uk.clara.net>...
> Maria Andersen wrote:

Gud hvor er din veninde naiv

Udlevere sit Pas til en helt fremmed person - yderst dumt

Udbetale 2.500 kr for en "vurdering"

Hvad er der sket med passet - vel kopieret og manipuleret med nyt
billede,
opskrift sådan franarrer du et pas fra en "dum" dansker

Tja Politiet vil "grine" latterligt når din veninde kommer "tiggende"
og
anmelder sagen.

Hvor er der mange der tror at "Nettet" lige er sagen til at klare
noget så nemt,
som at låne pengene med hvad, hvis din veninde står i "RKI" så må hun
til hajerne

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 15-08-02 11:24

carl munk skrev:

>Gud hvor er din veninde naiv

Brug venligst dk.snak.latterliggørelse til den slags.

--
Bertel

Fra : Lars Brink

Dato : 15-08-02 11:26

Lad os alle sparke til dem som allerede ligger ned - de er sgu nemmere at
ramme!

--
Mvh - Lars Brink

I have only been wrong once - that was when I thought that I was wrong.

Fra : Stina H. Diderichsen

Dato : 15-08-02 14:50

carl munk påstod i dk.videnskab.jura at:

>Udbetale 2.500 kr for en "vurdering"

Da det ikke lader til at har nogen anelse om hvad du taler om kan jeg
da lige komme med en lille serviceoplysning:

Det er ikke unormalt at man som låntager kommer til at betale for en
vurdering af sin ejendom.
De fleste kreditorer kræver en vurdering fra en ejendomsmægler før de
ønsker at købe et pant i ejendommen. Selv de store
realkreditinstitutter foretager en vurdering af ejendommen før de
ønsker at give lån i den. En sådan godkendelse til 80% belåning af en
ejendom vil sammen med en fornuftig privatøkonomi som oftest være nok
til at videresælge en sælgerpantebrev ved nybelåning/handel.

Når der er tale om tillægsbelåning, som der er her, vil en vurdering
altså også være påkrævet. Enkelte kreditorer vil dog ikke kræve en
vurdering såfremt den samlede belåning ikke overstiger 60% af den
offentlige vurdering.

Prisen for en vurdering ligger oftest på 1500-2500 kr.

>Hvor er der mange der tror at "Nettet" lige er sagen til at klare
>noget så nemt,
>som at låne pengene med hvad, hvis din veninde står i "RKI" så må hun
>til hajerne

Hvad er det for noget pladder?
Mange seriøse pantebrevformidlere er tilgængelige via Internettet.

--
"You should never underestimate the
predictability of stupidity"