Periodisk rysten: Hvad er fejlen?
Fra : new.tele.dk

Dato : 14-08-02 14:44

Hej alle

Jeg har lige fået skiftet fordæk samt kædekit på min lækre suzuki gn 250.
Nu ryster den pludselig som jeg ved ikke hvad, men det er ikke en hvilken
som helst rysten.
Det sker nemlig i 'bølger' med en periode på ca. 180 meter. Der er ca. 110
meter med ryst, derefter er der ca. 70 meter med fred, sådan fortsætter det.
Jeg oplever det hele tiden, værst på motorvej, men også med 50 i timen.
Det er ret umuligt at lokalisere, hvor det kommer fra, men jeg synes at
styret ryster svagt fra side til side, hvorfor jeg tror, at det kommer
herfra.
Mine hjul har trådfælge og fordhjulet er ganske sikkert ikke afbalanceret
efter dækskiftet, men det virker alligevel som om, at det ikke er dét, der
er problemet (det burde ryste hele tiden?). Jeg gætter derfor på et
hjulleje, som er blevet forbyttet under monteringen af forhjulet?
Så:
1. Er der nogen, der har prøvet noget lignende?
2. Skal forhjulet afbalanceres?

mvh aksel

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 14-08-02 14:48

Et lidt vildt gæt kunne evt. være kronrørslejet..??

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : Claus Rittig

Dato : 14-08-02 16:06

"new.tele.dk" <aks@terma.com> skrev i en meddelelse

> Mine hjul har trådfælge og fordhjulet er ganske sikkert ikke afbalanceret
> efter dækskiftet, men det virker alligevel som om, at det ikke er dét, der
> er problemet (det burde ryste hele tiden?).

Nej, hjulet behøver ikke ryste hele tiden, især hvis både for- og baghjul er
i ubalance kan denne rysten forekomme periodisk. Jeg vil gætte på at din
rysten skyldes manglende afbalancering.

> Jeg gætter derfor på et
> hjulleje, som er blevet forbyttet under monteringen af forhjulet?

Hjullejerne sidder fast (endda ret godt fast) i hjulet og falder ikke ud ved
dækskift, så de er næppe forbyttet - iøvrigt er et leje et leje, og er det
ikke slidt op, så er det ligegyldigt om det monteres i samme side som det
kom fra, eller den modsatte side.

> 2. Skal forhjulet afbalanceres?

Ja, det skal det højst sandsynligt.

Rittig

Fra : Armand

Dato : 01-09-02 11:14

> [...]
at
> styret ryster svagt fra side til side, hvorfor jeg tror, at det kommer

Prøv at få en makker til at holde øje med kæden under kørsel - Den er
sandsynligvis for stram og nærmest sitrer, hvor den skal hænge ned i én
blød bue (slanger den sig er den for løs)! :-/
Eftersom at en for stram kæde hurtigt kan koste såvel hjul som
udgangs -lejer og selve kædekittet, er det væsentligt at du får en given
stram kæde løsnet øjeblikkeligt!!!!

--
Armand