Kender du det?
Fra : Katrine

Dato : 14-08-02 09:28

Hej alle!

Jeg er gået i gang med kampen mod centimeterne (fattig studerende, har ingen
badevægt), men er måske lidt for slap i det. Jeg kan godt lide at have en
eller flere, at stå skoleret overfor - men har ikke lyst til at bruge penge
på hverken WW eller DDV, da der ikke drejer sig om ret meget, og jeg tror
sagtens jeg kan klare det selv med lidt sund fornuft.

Så var det jeg tænkte: "Findes der ikke et sted på nettet, hvor man fx. kan
føre dagbog over sin kamp. Så andre kan følge med og løfte pegefingeren ind
i mellem, når man slapper lidt for meget af?"

Håber en eller anden kender et sådant sted.

Mvh
Katrine

Fra : Jens Myrup Pedersen

Dato : 14-08-02 10:21

Hej Katrine.

Du ku jo prøve www.motion-online.dk -> diskussions fora -> Logbog

Jeg ved ikke om det er hvad du søger, men det er mit bedste bud

Mvh

Jens
--
Fjern PHP i min mailadresse hvis du vil skrive direkte til mig :)

Fra : KatjaStrofen

Dato : 14-08-02 10:18

Katrine <hatikvah83@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5a1477$0$43927$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Hej alle!
>
> Jeg er gået i gang med kampen mod centimeterne (fattig studerende, har
ingen
> badevægt),

Ja skal man have en ordentlig kan de godt gå hen og blive dyre! - ellers køb
eventuelt en brugt! - men som du selv siger.. - det er nok bedre at skulle
stå skoleret overfor personer frem for en dum vægt *GG*
> [...]
ind
> i mellem, når man slapper lidt for meget af?"

Mener der er det inde på Tinas slankeside - som jeg mener hedder
www.slankeside.dk
Ellers lav en side selv! - og skriv linket i din signatur! - så skal folk
nok kigge.. Jeg vil ihvertilfælde være fristet til at kigge hver gang du
skriver et link :)

> Mvh
> Katrine

Katja

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-02 11:23

Katrine wrote:

> Hej alle!
>
> Jeg er gået i gang med kampen mod centimeterne (fattig studerende, har ingen
> badevægt), men er måske lidt for slap i det.

Fattig studerende: Tja, ta et kig i dit køkkenskab. Se på de fedende
ting. Se på dine dankortkvitteringer (hvor mange af dem er
studenterbarer, pizzarier?)

Udskift nu disse ting med grønsager og alt det andet man bliver
informeret om. Og du vil opdage, at du sparer penge.
Fx er mit cola(light)forbrug på 400 kroner pr. mdr. erstattet af
postevand (evt. med citron).
Pizzamanden tjener ikke flere penge på mig. Besparelse: et par hundrede.
Barer, værtshuse dvs. øl, vin og spiritus banlyser jeg mens jeg taber
mig: Besparelse ca. 150 kroner.
Slik er ligeledes bandlyst. Besparelse: ca 200 kroner

Tilgengæld bruger man så lidt ekstra penge på de sunde ting. Og totalt
set vil jeg regne med ,at jeg sparer 300 kroner pr. mdr. ved at lade de
usunde ting ligge og tage de gode ting i stedet.

> Jeg kan godt lide at have en
> eller flere, at stå skoleret overfor - men har ikke lyst til at bruge penge
> på hverken WW eller DDV,

Fair enough

Jeg gjorde det, at jeg gik til vægtkontrol ved min læge ca. en gang hver
måned. Det gik fint i det halve år, som det stod på.
Derudover får man nøgterne informationer og ikke "ugeblads"-kure eller
andre subjektive meninger, som måske er af tvivlsom lødighed.

> da der ikke drejer sig om ret meget, og jeg tror
> sagtens jeg kan klare det selv med lidt sund fornuft.

Prøv det.

Du kan jo også offentliggøre din centimeter-kamp her på stedet. Fortæl
om gode dage, dårlige dage, fælder, succeser. Så kan dem der er
interesseret jo give dig skulderklap, opsange, "en skulder at græde ved"
eller bare give et tip eller to.

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : Katrine

Dato : 14-08-02 11:32

"Carsten Riis" <carsten.riis@privat.dk> wrote in message
> Se på dine dankortkvitteringer (hvor mange af dem er
> studenterbarer, pizzarier?)

Nu er jeg jo nok en af de få studerende, der IKKE bruger penge på barer og
pizzariaer. I det år jeg har boet her i Odense har vi fået pizza 2 gange
(Den ene gang havde vi besøg).

Men til gengæld har mine smagsløg ikke helt fattet pointen om "sund mad
smager godt" - her tænkes mest på frugt. Jeg kan simpelthen ikke finde
noget, mine smagsløg bryder sig om - udover ananas.

> [...]
> om gode dage, dårlige dage, fælder, succeser. Så kan dem der er
> interesseret jo give dig skulderklap, opsange, "en skulder at græde ved"

Jeg har (efter at have set KatjaStrofen's svar) overvejet, om jeg skulle
bruge mine evner indenfor webdesign og smide en side på nettet, hvor man så
kunne følge med. Jeg har i forvejen to domæner, der bare ligger hen, begge
gratis, så det er ikke det der mangler. Så det bliver nok også til noget -
jeg har ikke noget at lave de næste 14 dage (ud over at tabe mig...)

> Med venlig hilsen
> Carsten Riis

Hilsner herfra
Katrine

Fra : Nicolai

Dato : 14-08-02 15:02

"Carsten Riis" <carsten.riis@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Udskift nu disse ting med grønsager og alt det andet man bliver
> informeret om. Og du vil opdage, at du sparer penge.

Der er jeg dybt uenig. Grøntsager og andre af de sunde ting, er ret dyre.
Tag et eksempel, som jeg ikke har praktiseret, men har spekuleret over:

I netto, har de tit kager a la citronmåne og roulader, til bare 6 kr. Hvis
jeg spiser en sådan roulade, er jeg propmæt og er ikke sulten de næste mange
timer. Jeg kan absolut ikke lave et mættende, sundt måltid med indhold af
grøntsager, for 6 kr. Bemærk, at vi selvfølgelig _kun_ snakker økonomi.

Om man har "råd" til at lade være med at spise sundt, når man tænker på
helbredet er noget helt andet. Jeg synes at afgifter på frugt og grønt,
skulle fjernes. Og ja, så burde kager til 6 kr og lign., sættes op i afgift.

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-02 16:50

Nicolai wrote:

> "Carsten Riis" <carsten.riis@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jeg dybt uenig. Grøntsager og andre af de sunde ting, er ret dyre.

Jeg tænkte nu specielt på de ting jeg nævnte!

Med venlig hilsen

Carsten Riis

Fra : WebWoman

Dato : 15-08-02 00:42

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse news:tpt69.993

> I netto, har de tit kager a la citronmåne og
> roulader, til bare 6 kr. Hvis jeg spiser en sådan
> roulade, er jeg propmæt og er ikke sulten de
> næste mange timer.

Det er stærkt begrænset, hvad du kan spise dig mæt i for 6 kr. Men der er
lige så mange sunde som usunde muligheder.

Havregrød er billigt og mætter godt. Især hvis du køber havregrynene i
Netto.

Du kan også spise havregrynene med skummetmælk på.

Hirsegrød er godt. Og hirse kan købe billigt.

Kartofler mætter godt - og kan varieres i det uendelige med krydderier.

Løg er billige. Kan forvandles til suppe - eller kombineres med kartofler.

Tyrkisk brød er billigt. 4 stk for 20 kroner i min lokale bazar. Du kan
næppe spise et helt brød, men som tilbehør til løgsuppen er det godt.

Kikærter, der koges og moses til humus smager også godt til tyrkisk brød!

Ris er billigt - især hvis du køber ind i store portioner. Kan også varieres
på mange måder med grønsager og en sovs lavet på en dåse flåede tomater
(sidstnævnte kan man ofte finde på tilbud. Køb stort ind, når det er
muligt).

Bønner og linser er billig mad. Og sunde tillige. Kan varieres på utallige
måder. En halv dåse baked beans på en skive ristet toastbrød er godt. Tror
endda du for de seks kroner kan smække et spejlæg på toppen. Og det mætter
godt og længe!

Rugbrød med kogt kartoffel er glimrende mad. Og billigt.

Pasta kan købes billigt. Og der kan snildt laves sovs til af en dåse
flåede-du-ved-nok, et fed hvidløg og gode krydderier.

Der er mange andre muligheder end måner og roulader. Bare være kreativ. Køb
stort ind. Lav store portioner og frys ned. *S*

> Bemærk, at vi selvfølgelig _kun_ snakker økonomi.

ja *S*

> Og ja, så burde kager til 6 kr og lign., sættes op i
> afgift.

Hvorfor skal kager og lignende sættes op i afgift?

Mvh. Lisbeth

Fra : Nicolai

Dato : 15-08-02 15:35

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> skrev i en meddelelse

> Det er stærkt begrænset, hvad du kan spise dig mæt i for 6 kr. Men der er
> lige så mange sunde som usunde muligheder.

Ja, helt sikkert.

Og jeg har da også masser af løsninger, det var mere fordi at jeg synes det
er sjovt, at kager kan laves så billigt, mens sunde ting koster.

> Hvorfor skal kager og lignende sættes op i afgift?

Fordi _alle_ overvægtige eller ej, har behov for at spise mere sundt. At
sætte afgiften på kager og lign. op, ville kunne give økonomisk luft til at
sætte afgiften, på grønt og andre sunde ting, ned. Det ville fremme indtaget
af de sunde ting, blandt alle danskere. Og er jo en meget brugt
adfærdsregulerende metode, fra politisk side af.

Ikke at afgiften skal sættes så meget op, at vi køber tingene i udlandet.

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 15-08-02 22:24

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote:
*snip*

> Og jeg har da også masser af løsninger, det var mere fordi at jeg synes
det
> er sjovt, at kager kan laves så billigt, mens sunde ting koster.

Det er skam fordi fedt er sådan en billig råvare, og de fleste købekager har
fedt som hovedingrediens, om man kan lide det eller ej, så er fedt med til
at gøre maden billigere, det er det samme med fx. leverpostej, den du
betaler 5.75 for nede i Fakta den er mildest talt sundhedsskadelig pga. sit
høje fedtindhold, hvorimod den Grønne Slagters eller en anden fedtfattig
udgave er meget dyrere fordi, hævder producenterne, at der skal bruges meget
mere kød. Du kan se det samme med den billige oksefars 16-18% fedt koster
måske 2-3 kroner under den med 10-12% fedt...og kammerjunker, Minimum's
version koster 19.75 for 375 gram hvorimod de billigeste fra Fakta eller
Netto koster 4.95 for 500 gram (så vidt jeg husker...)

Jeg kan kun give dig ret Nicolai, afgifter på chips, slik og kager - og væk
med afgifterne på de sunde basisvarer! (Og indførsel af sund kantinemad på
folkeskolerne - der findes alt for mange _fede_ børn efterhånden!)

Mvh

- Sidsel

Fra : WebWoman

Dato : 15-08-02 23:21

> [...]
> ned. Det ville fremme indtaget af de sunde ting, blandt alle
> danskere. Og er jo en meget brugt adfærdsregulerende metode, fra

Hvad har afgiften på cigaretter og spiritus betydet for forbruget af samme?
*S*

Mvh. Lisbeth

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 16-08-02 08:43

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:
*snip*

> Hvad har afgiften på cigaretter og spiritus betydet for forbruget af
samme?
> *S*

Ikke noget, men rygerne og alkoholikerne betaler så også en god del af hvad
deres senere hospitalsophold koster!
Hvorfor skal store mennesker der vælger ikke at gøre noget ved deres
overvægt have det bedre end folk der storryger selvom de ved at det er en
gené for samfundet og en sundhedsbelastning?
Det er selvfølgelig surt for andre mennesker der måske lige har trang til en
småkage, men det er jo lige så surt for en der måske ryger en cigar
nytårsaften eller nyder et glas øl en gang imellem.

Og så kan politikerne ellers sige at det koster mange penge at lave
differentierede afgifter på de forskellige fødevarer, men det koster om ikke
flere penge når alle de fede mennesker får diverse overvægtsrelaterede
sygdomme - og dem kommer der jo flere af hvis ikke man griber ind overfor de
små poder!

Desuden kan jeg sige fra min tid på efterskole, at et afbræk midt på dagen
med varm mad, giver fornyet energi og øget koncentration - hvilket jo kun
kan siges at være en fordel da danske folkeskoleelever er bagud i forhold
til vores Europæiske naboer.

Mvh

- Sidsel

Fra : RJ

Dato : 16-08-02 12:53

Er helt enig i betragninger vedr. afgifterne på mad.

Alle basismadvarer, altså sunde ting som er basale for at kunne leve - burde
IMHO fritages fra moms ligesom det er i f.eks Californien.

Dvs alle de ting som vi selv dyrker/fremstiller i dk er uden moms -
importeret grønt og frugt er der en afgift på...

Uha det ville godt nok vende indkøbskulturen om *G*

Hilsen
Rikke

Fra : Puk

Dato : 16-08-02 15:52

"RJ" <softlips_sugarbaby@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Er helt enig i betragninger vedr. afgifterne på mad.
>
> Alle basismadvarer, altså sunde ting som er basale for at kunne
> leve - burde IMHO fritages fra moms ligesom det er i f.eks
> Californien.

Hmmmmm er der ikke noget med at amerikanerne er et de fedeste
folk i verden?
I Texas er der ikke afgift på almindelige fødevarer men så
derimod på ting der forstås som luksus.
Der er folk dælme ikke slankere end i DK nok snarere tværtimod.

> Dvs alle de ting som vi selv dyrker/fremstiller i dk er uden
moms
> - importeret grønt og frugt er der en afgift på...

Bliver frugt og grønt der er importeret automatisk mere fedende?
Var argumentet ikke netop at vi skulle lære at spise sundere, så
vi ikke blev så tykke? I så fald, hvad har import med sagen at
gøre?

Hvad forøvrigt med sødmælken? Ymer?

> Uha det ville godt nok vende indkøbskulturen om *G*

Tror du virkelig? Da jeg boede i Texas gik samtlige mine
arbejdskammerater da på McDonalds, Wendys, Jack In the Box,
Boxies eller noget andet til frokost. Og det til trods for, at
der er afgift på "restaurant-mad" og ikke den du køber i
supermarkedet.

Mange hilsner
Puk

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 16-08-02 16:24

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:

*snip*

> Hmmmmm er der ikke noget med at amerikanerne er et de fedeste
> folk i verden?

Og danskerne er godt med!
Vi er inde i en seriøs omgang amerikanisering af Danmark, med alt hvad der
følger af gode og dårlige ting, men ved allerede nu at gøre de sunde
madvarer billigere, kunne vi måske bremse den udvikling lidt?

> Hvad forøvrigt med sødmælken? Ymer?

Tja, de fede mælketyper anbefales ikke til andre end småbørn, faktisk burde
voksne mennesker kun drikke skummetmælk, kærnemælk eller mini-mælk, og kun
spise mælkeprodukter fremstillet af de typer mælk - altså ud med fløden og
ind med fromage frais og kvark!
(Og nej, jeg mener ikke at Anne Larsen er den store madguru - tværtimod, hun
fordyrere kun det at lave sund mad in my opinion.)

Mvh

- Sidsel

Fra : Puk

Dato : 16-08-02 17:36

> [...]
> hvad der følger af gode og dårlige ting, men ved allerede nu at
> gøre de sunde madvarer billigere, kunne vi måske bremse den

Jamen det er jo præcis hvad man har gjort i USA og det har da
ikke haft den ønskede virkning. Hvad får dig så til at tro, at
det vil have den ønskede virkning for danskerne?

> [...]
> kvark! (Og nej, jeg mener ikke at Anne Larsen er den store
> madguru - tværtimod, hun fordyrere kun det at lave sund mad in

Ikke desto mindre er de fede mælkeprodukter jo altså ikke direkte
usunde.
Tror du ikke det vil blive temmelig svært at lave en sondring
mellem hvad der skulle afgifter på og hvor de skulle fjernes?
Hvad skal kriterierne være? Et max forhold af sukker? Et max
forhold af fedt? Hver fødevare taget op til individuel
overvejelse?

Mange hilsner
Puk

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 16-08-02 18:20

"Puk" <powder"fjernmig"@worldonline"fjernmig".dk> wrote:
*snip*

> Hvad får dig så til at tro, at
> det vil have den ønskede virkning for danskerne?

Det er en ønskedrøm, jeg håber at danskerne kan se hvad de er på vej ud i
før det er for sent, men om ikke andet kan det måske hjælpe nogle mennesker,
og det er vel bedre at hjælpe et fåtal end at lade hele befolkningen æde sig
en pukkel til i citronmåner?
(Desuden håber jeg også på at skolemad bliver indført igen, så man kan lære
de unge om gode kostvaner så de måske undgå at skulle blive fede voksne!)

> Ikke desto mindre er de fede mælkeprodukter jo altså ikke direkte
> usunde.

Jow det er de da ihvertfald! De indeholder den største mængde af den
farligste type fedt, nemlig den slags der sætter sig om hjertet og i diverse
hyggelige blodårer! Så vidt jeg lige husker er der lige så meget kalk hvis
ikke mere i skummetmælk som der er i sødmælk - hvorfor så frivilligt indtage
3,4 gram fedt extra? Hvad er formålet med at bruge creme fraiche 38% til sin
i forvejen fedende frugttærte når man kan bruge Cheasy's nye 0,1% fromage
frais med vanille?

Smag for sukker er medfødt - smag for fedt er indlært... hvorfor så vælge
noget der kan medfører en tidligere død, eller en stor belastning for ens
familie og samfundet?

> [...]
> Hvad skal kriterierne være? Et max forhold af sukker? Et max
> forhold af fedt? Hver fødevare taget op til individuel

Hovedsageligt mener jeg at grøntsager, frugt, gryn, ris, pasta, linser og
bønner (osv. i den dur) skulle være afgiftsfri, det ville være en god start.
Dernæst - indfør sund katinemad i skolerne og "forbyd" Kinder's produkter i
børnehaver.

Mvh

- Sidsel

Fra : Puk

Dato : 16-08-02 19:26

> [...]

> hjælpe nogle mennesker, og det er vel bedre at hjælpe et fåtal
> end at lade hele befolkningen æde sig en pukkel til i

Det ved jeg faktisk ikke, om jeg synes det er.
Jeg mener der er stor forskel på at hjælpe mennesker og så trække
noget ned over hovedet på dem.

> (Desuden håber jeg også på at skolemad bliver indført igen, så
> man kan lære de unge om gode kostvaner så de måske undgå at
> skulle blive fede voksne!)

Nu indtages jo kun 1 af dagens måltider i skolen, så jeg tror det
er vigtigst at hjælpe folk til sundere spisevaner hjemme.
Samtidig mener jeg ikke, det er noget som man kan trække ned over
hovedet på folk.
Der skal egen vilje til.

> Jow det er de da ihvertfald!

Nå !! Men det må vist være ud fra devicen at alting er usundt i
store mængder.

> De indeholder den største mængde af
> den farligste type fedt, nemlig den slags der sætter sig om
> hjertet og i diverse hyggelige blodårer!

Ikke desto mindre så er der masser gode ting i såvel ymer som
sødmælk.
Det du er på vej ud i ligner jo madtyranni ala "jeg skal fandme
nok bestemme, hvad der er godt for andre mennesker".

> [...]
> Hvad er formålet med at bruge creme fraiche 38% til sin i
> forvejen fedende frugttærte når man kan bruge Cheasy's nye 0,1%

Det er et spørgsmål om eget valg. Personligt er jeg ikke
tilhænger af, at man forsøger at tvinge mennesker til at spise på
en bestemt måde. Jeg tror heller ikke man kommer særlig langt
med det.

> Smag for sukker er medfødt - smag for fedt er indlært...
hvorfor
> så vælge noget der kan medfører en tidligere død, eller en stor
> belastning for ens familie og samfundet?

Fordi det er et personligt valg præcis som det er et personligt
valg at tage på skiferie, hvilket hvert år fører til mange
brækkede arme og ben.
Er du stor tilhænger af regulering af andre menneskers liv, så
det kommer til at få den værdi som i dine øjne er den rigtige på
bekostning af, hvad de måske selv ønsker?

> [...]
> ville være en god start. Dernæst - indfør sund katinemad i
> skolerne og "forbyd" Kinder's produkter i børnehaver.

Det lyder også mægtig godt. Men jeg tror bare ikke på at forsøge
at liste den slags ind med afgifter eller mangel på samme. Som
sagt viser forgangslandet USA jo altså ikke rigtig nogen
virkning, så hvorfor skulle det dog gøre den store forskel i DK?
Jeg tror endda, at den slags forsøg på at få folk til at gøre
noget ganske bestemt kan få mennesker til at reagere med trods.

Mange hilsner
Puk

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 16-08-02 20:24

> [...]

> Det ved jeg faktisk ikke, om jeg synes det er.
> Jeg mener der er stor forskel på at hjælpe mennesker og så trække

Det er da ikke at trække noget ned over hovedet på nogen som helst, som en
eller anden sagde, afgifter på spiritus og tobak forhindrer ikke folk i
hverken at ryge eller drikke - men måske det får nogen til at tænke på om de
har råd til i mere end en forstand at æde citronmåner i store mængder.

> Nu indtages jo kun 1 af dagens måltider i skolen

Ja! Men en stor del af forældrene glemmer at sende mad med deres børn, så
for de måske en kakaomælk og en mælkeschnitte til frokost - så ryger deres
koncentrationsevne og Danmark kan ikke tillade sig at uddanne flere dumme
børn! Desuden lader du til at være uvidende om at mange børn faktisk ikke
får morgenmad. Og børn er vel det vi skal bygge vores samfund på, vi sender
dem i skole for at lære geografi, matematik og sprog - er det ikke logisk de
også skal lære hvad sund mad er?

> Ikke desto mindre så er der masser gode ting i såvel ymer som
> sødmælk.

De samme gode ting findes i de mere fedtfattige udgaver, fx. indeholder
Cultura med Passionsfrugt og Ananas meget lidt fedt, men ufattelige mængder
sunde mælkesyrer og bakteriekulturer.
Eneste forskel på sød kontra skummet er mængden af fedt - er smagen af fedt
så lækker at man vælger at ignorere fare?

> [...]
> tilhænger af, at man forsøger at tvinge mennesker til at spise på
> en bestemt måde. Jeg tror heller ikke man kommer særlig langt

Nej, og jeg vil da ikke tvinge andre til at spise som mig, jeg prøver at
sige at Danmark og befolkningen er på skideren hvis ikke snart der bliver
gjort noget - og derfor mener jeg at børn er stedet at starte.

> Jeg tror endda, at den slags forsøg på at få folk til at gøre
> noget ganske bestemt kan få mennesker til at reagere med trods.

Det er så deres helt eget personlige valg at dø af hjertekar-sygdomme, lad
dem reagere i trods som små stædige børn og lad dem dø med hovedet i
sovsen - men at fjerne afgifterne ville lette det for os der gerne vil have
en chance for at se vores (måske) afkom vokse op.
- Og ja det var meningen det skulle lyde så brutalt, for jeg tvivler på der
idag findes en dansker der ved sine fulde fem ikke ved hvordan man burde
spise og motionere.

Mvh

- Sidsel

Fra : Mae

Dato : 16-08-02 22:01

Sidsel wrote...
snip

Cheasy's nye 0,1% fromage
frais med vanille?

....undskyld mig, men er der nogen der har smagt den???????????????????? Den
smager jo forfærdeligt!!
Ulækker konsistens og virker vildt syntetisk.....

Mae.... der bare lige ville lufte sit antiparti mod cheasy

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 16-08-02 22:14

"Mae" <espressopigen@hotmail.com> wrote:

> ...undskyld mig, men er der nogen der har smagt den????????????????????
Den
> smager jo forfærdeligt!!
> Ulækker konsistens og virker vildt syntetisk.....

Tænk, jeg har spist den, og med stor fornøjelse både til frugtsalat og
gammeldags æblekage. Og de fleste syrnede mælkeprodukter skal altså lige
røres igennem for at opnå den rette konsistens - selv creme fraiche 38% skal
røres igennem inden den spises.

Til gengæld kan jeg så fryde mig over at når jeg vælge at undvære
piskefløden til æblekagen og råcremén til frugtsalaten - at så kan jeg
tillade mig selv ind imellem at spise en stor gammeldags isvaffel _UDEN_ at
at have taget på til min ugentlige vejedag.

Men sådan har vi jo alle nogle valg...

Mvh

- Sidsel

Fra : Mae

Dato : 17-08-02 10:35

Sidsel wrote..

Snip

> [...]
> gammeldags æblekage. Og de fleste syrnede mælkeprodukter skal altså lige
> røres igennem for at opnå den rette konsistens - selv creme fraiche 38%

Ja, naturligvis

> Til gengæld kan jeg så fryde mig over at når jeg vælge at undvære
> piskefløden til æblekagen og råcremén til frugtsalaten

Don't we all?
De fleste ved jo, at piskefløde feder...så de spiser det nok alligevel ikke,
hvis de skal tabe sig..... eller den fedende isvaffel, for den sags
skyld....der er lavet af piskefløde.. :)

> Men sådan har vi jo alle nogle valg...

Ja, heldigvis....

//Mae

Fra : WebWoman

Dato : 17-08-02 14:49

"Mae" <espressopigen@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> De fleste ved jo, at piskefløde feder...så de spiser det nok alligevel
> ikke, hvis de skal tabe sig.....

ALT feder! Indeholder det kalorier, feder det, hvis du får for meget i
forhold til, hvad du forbruger.

Det er derfor ikke hverken piskefløde eller flødeskum i sig selv, der er
slemt.

Det er, som i alle tilfælde, MÆNGDEN, der er det afgørende.

Sidste weekend spiste jeg lagkage med flødeskum. Vægten var nedadgående den
uge alligevel.

> eller den fedende isvaffel, for den
> sags skyld....der er lavet af piskefløde.. :)

Du finder ekstremt sjældent købeis, der er lavet på fløde!

Der er som regel tale om skummetmælk tilsat mælkefedt. Og ofte er
fedtprocenten den samme, som du kan finde i rugbrød!

Softice indeholder 160 kcal pr 100 gram (7,5 gram fedt)

Carte D´Or Vanille indeholder 200 kcal pr 100 gram (9 gram fedt)

Indgredienserne i eksempelvis en Carte D´Or vanille er langt fra (mormors)
flødeis:

"Skummetmælk, vand, sukker, glukosesirup, vegetabilsk fedt, invertsukker,
vallepulver, emulgator (mono- og diglycerider af vegetabilske
spisefedtsyre), stabilisator (johannesbrødkernemel, guargummi, carrageenan),
aroma, vanillekorn. "

Mvh. Lisbeth

Fra : Mae

Dato : 18-08-02 10:10

"WebWoman" wrote>

> ALT feder! Indeholder det kalorier, feder det, hvis du får for meget i
> forhold til, hvad du forbruger.

Ja, selvfølgelig. Det er jeg ikke uenig med dig i.

> Sidste weekend spiste jeg lagkage med flødeskum. Vægten var nedadgående
den
> uge alligevel.

Tillykke med det...

> Du finder ekstremt sjældent købeis, der er lavet på fløde!

Der var her ikke tale om købeis, men en gammeldags vaffelis......og køber
man det de rigtige steder.. ja, så er det rent faktisk hjemmelavet....

> [...]
> vallepulver, emulgator (mono- og diglycerider af vegetabilske
> spisefedtsyre), stabilisator (johannesbrødkernemel, guargummi,

Sagen uvedkommende, men du har da sikkert ret.. :)

//Mae :)

Fra : Nicolai

Dato : 18-08-02 15:56

> Der var her ikke tale om købeis, men en gammeldags vaffelis......og køber
> man det de rigtige steder.. ja, så er det rent faktisk hjemmelavet....

Hvor henne er det? For alle de ishuse, med vaffelis, jeg har besøgt i mit
liv, har ingen været hjemmelavet. Ikke at jeg har besøgt en masse, men jeg
har da aldrig stødt på et, som har haft hjemmelavet is.

Fra : WebWoman

Dato : 16-08-02 10:14

> [...]

> deres overvægt have det bedre end folk der storryger selvom de
> ved at det er en gené for samfundet og en sundhedsbelastning?

Har de det bedre????

> Det er selvfølgelig surt for andre mennesker der måske lige har
> trang til en småkage, men det er jo lige så surt for en der måske
> ryger en cigar nytårsaften eller nyder et glas øl en gang imellem.

Hvorfor skulle normaltvægtige dog betale afgift på småkager med den
begrundelse at NOGEN ikke kan styre småkagerne

Mvh. Lisbeth

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 17-08-02 22:02

"WebWoman" <webwoman@ FJERN chicks.dk> wrote:
*snip*

> Har de det bedre????

Tja, de har det da økonomisk bedre i forhold til deres "last" end rygerne og
alkoholikerne.

> Hvorfor skulle normaltvægtige dog betale afgift på småkager med den
> begrundelse at NOGEN ikke kan styre småkagerne

Af samme grund som festrygere og vinnydere skal betale for at storrygere og
alkoholikere ikke kan styre deres forhold til henholdsvis tobak og alkohol.
Kager og slik er ikke livsnødvendige, de er en luxus i samme grad som
spiritus og tobak.

Mvh

- Sidsel

Fra : Puk

Dato : 16-08-02 16:27

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> skrev i en meddelelse

Hej alle sammen

> Fordi _alle_ overvægtige eller ej, har behov for at spise mere
> sundt.

Har de?
Ja det kan godt være, at jeg spørger dumt, men viser de fleste
undersøgelser ikke, at vi faktisk ikke spiser så frygtelig meget
mere fedt end før i tiden? Viser undersøgelserne ikke netop, at
det er aktivitetsniveauet der er faldet?

Altså at det ikke er energiindtaget der er steget for danskerne
generelt så meget som det er energiforbruget der er faldet?
Jeg er ikke helt sikkert, så det er derfor jeg spørger.

Men hvis det nu passer, ville det så ikke være smartere, at gøre
noget for at øge energiforbruget i stedet for at gøre noget for
at nedsætte energiindtaget?

Hvis vi endelig skal snakke afgifter som en måde at regulere
adfærd på (eller i hvert fald prøve på det), hvorfor så ikke gøre
det nemmere og billigere at få noget motion?

Væk med momsen på cykler, skateboards, rulleskøjter, løbesko etc.
Op med afgifterne på bilerne ligefrem? Uha den bliver sgu nok
lidt svær *G*

Tilskud til firmaerne så de alle kan lave baderum og
omklædningsfaciliteter (personligt ville jeg ikke cykle de 15 km
til arbejde, hvis ikke jeg kunne få et bad, når jeg når frem.
Det kan jeg heldigvis, så jeg tramper i pedalerne frem og tilbage
hver dag).

Tilskud til "skøre" opfindelser så som computeren med pedaler som
kun virker hvis noget af energien kommer fra tramperiet.
Fjerneren med pedaler ligeså. Op med afgifterne på almindelige
TV og afgifterne på videofilm, computerspil etc.

Ind med motionen i børnehaverne, fritidshjemmene og SFO'erne.
Giv dem alle adgang til gymnastikhaller, svømmehaller,
sportsbaner og udstyr i mange timer hver uge.

5 timer væk af arbejdsugen til alle som kan forevise "beviser"
for at der motioneres i de 5 timer. Svært sådan lige at
forestille sig, hvordan det skulle gennemføres, men man må da
kunne være kreativ.

Jeg er personligt overbevist om, at det er aktivitetsniveauet det
halter aller mest med. Det er det som skal øges.

Mange hilsner
Puk

Fra : finn_pind

Dato : 28-08-02 11:27

findes der et link til den afgifts ændring i diskuterer
det ville jeg nemmerlig gerne læse lidt mere om

mvh
fp

Fra : Wildthing21

Dato : 14-08-02 15:44

Hejsa!

Ja der findes gode side med mulighed for at skrive dagbog og være fælles om
at holde hinanden i ørene og hjælpe når det bliver svært. En særdeles god
side er

www.slankesiden.dk (Ikke slankeside.dk som før nævnt)

Her har du også mulighed for at få fif, føre et vægtskema og herigennem også
få en oversigt over kost og motion. Der er intet fanatisk på denne side der
er lavet af en overvægtig kvinde til andre der kæmper med overvægten. Den
henvender sig lige så meget til mænd som til kvinder og du kan være ganske
anonym...Den hjalp mig

Pøj pøj med det, er selv studerende og investerede i en badevægt til 300
kroner. Det er jo ikke en voldsom investering og det virker ganske
udemærket.. Det er ret vigtigt og så for dig at kunne se på vægten at der
sker noget i den rigtige retning, jeg ved hvor svært jeg havde det med
motivationen når jeg ikke en gang imellem kunne se tallet blive mindre.

Fra : KatjaStrofen

Dato : 14-08-02 19:16

Wildthing21 <NoAdressYet@nothing.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5a6ca6$0$27694$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
om
> at holde hinanden i ørene og hjælpe når det bliver svært. En særdeles god

Var også den side jeg mente *GG* - men gad ikke tjekke linket - så tak for
rettelsen :)

> Pøj pøj med det, er selv studerende og investerede i en badevægt til 300
> kroner. Det er jo ikke en voldsom investering og det virker ganske
> udemærket..

Er du studerende med et stramt budget er 300 kroner i en vægt en voldsom
investering!

Det er ret vigtigt og så for dig at kunne se på vægten at der
> sker noget i den rigtige retning, jeg ved hvor svært jeg havde det med
> motivationen når jeg ikke en gang imellem kunne se tallet blive mindre.

Nu tror jeg faktisk.. at målebåndet ofte er bedre end vægten - medmindre du
får fat i en vægt med der kan måle din fedtprocent!! :)

Men hvis det er vigtigt at få kg tal på - og økonomien er slap - er
kontrolvejning hos lægen et udemærket løsningsforslag!
Ala - brug målebåndet og så op til lægen en gang om måneden og blive
vejet! - eller slid lidt på venindens vægts batterier eller noget! - men
sørg for at blive vejet på samme vægt!

Katja

Og kære katrine kan se du bor i Odense :) - du skal være velkommen til at
komme og låne min vægt *GG* Bor selv i Odense C - og jeg har en af de der
body mass ting - var OBH

Fra : Carsten Riis

Dato : 14-08-02 21:23

KatjaStrofen wrote:

> Er du studerende med et stramt budget er 300 kroner i en vægt en voldsom
> investering!

Gratis vægtkontrol hos lægen må være sagen.

Det virkede fint for mig, mens det stod på. Så mistede jeg "sjælen" i
processen. Og vupti, så røg de på igen.

mvh

Carsten Riis

Fra : KatjaStrofen

Dato : 14-08-02 21:30

Carsten Riis <carsten.riis@privat.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3D5ABC09.672A8BD0@privat.dk...

> Gratis vægtkontrol hos lægen må være sagen.

LOL - læs dog resten af mit indlæg! - eftersom det er noget jeg foreslår
senere i mit bla bla

> Det virkede fint for mig, mens det stod på. Så mistede jeg "sjælen" i
> processen. Og vupti, så røg de på igen.

Og jeps det kender jeg.. har gået til kontrolvejning MANGE gange.. - og
hvorfor er det så lige jeg stadig trænger ? *GG*

> mvh
>
> Carsten Riis

KatjaMaranen!