Kalde en procedure fra en anden Unit?
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 14-08-02 08:26

Hej

At kalde en procedure fra en anden Unit volder mig problemer!
Jeg ønsker i Unit3 at kalde en procedure i Unit4.
Hvordan gøres dette?

MVH
Monie

Fra : Finn Bindeballe

Dato : 14-08-02 08:50

hejsa........

du skal i unit3, under uses includere 'uses unit4', og i unit 4 skal du
huske at de procedure og functioner du vil bruge fra andre units skal
staa listet under interface....
som her..

unit CCnetComPort;

interface

uses
Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms,
Dialogs,
OoMisc, AdPort,extctrls,contnrs,stdctrls,DebugF;

type
procedure StrToList(s:String; var l:Tstringlist);
Function listToStr(l:Tstringlist):String;

procedure Register;

implementation

procedure Register;
begin
RegisterComponents('CCNET', [TCnetComPort,TIRControl]);
end;
--------
dine egne procedure og functioner.........
-------
end;

/finn

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 14-08-02 09:59

Hej Finn Bindeballe
Prøvede at kalde en procedure fra en anden Unit volder mig stadig problemer!
I Unit3 kalder jeg en procedure i Unit4 med navn: btnClear.Click; // Clear
image1 men det funger ikke!
Vil du rette Unit3 og Unit4 så de kan "snakke sammen".

unit Unit3;

interface

uses

Windows, Messages, SysUtils, Variants, Classes, Graphics, Controls, Forms,

Dialogs, StdCtrls, Printers, Unit1;

type

TForm3 = class(TForm)

Button1: TButton;

RadioButton1: TRadioButton;

RadioButton2: TRadioButton;

procedure Button1Click(Sender: TObject);

procedure RadioButton1Click(Sender: TObject);

procedure RadioButton2Click(Sender: TObject);

private

{ Private declarations }

public

{ Public declarations }

end;

implementation

uses Unit4;

{$R *.dfm}

procedure TForm3.RadioButton1Click(Sender: TObject);

Var

N:Integer;

begin

Memo1.Clear;

btnClear.Click; // Clear image1

For n:=1 to 18 do begin

unit Unit4;

interface

uses

Windows, Messages, SysUtils, Classes, Graphics, Controls, Forms, Dialogs,

ExtCtrls, StdCtrls, Math, Spin, jpeg, ExtDlgs, printers,Unit3;

btnClear: TButton;

procedure btnTegnClick(Sender: TObject);

procedure seVinkelChange(Sender: TObject);

procedure btnClearClick(Sender: TObject);

private

{ Private declarations }

public

{ Public declarations }

end;

var

frmProfil: TfrmProfil;

V: Real;

zoom:integer;

implementation

{$R *.dfm}

procedure TfrmProfil.btnClearClick(Sender: TObject);

var

r: TRect; // Firkanten der definerer image-vinduet.

begin

with Image1 do

begin

Picture := nil; // Fjern det billede der er der.

// prøv at finde firkanten med windows-funktionen

if not Windows.GetClientRect(Handle, r) then

// ellers bare brug width / height af image.

r := Rect( 0, 0, Width, Height);

Canvas.FillRect( r); // fyld imagevinduet med hvid.

end;

end;

procedure TfrmProfil.FormResize(Sender: TObject);

begin

btnClear.Click; // Clear image1

btnTegn.Click; // Gentegn profilen.

end;

Med venlig hilsen

Monie

Fra : Juno

Dato : 14-08-02 10:33

"Monie Jacobsen" <monie@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
Clear
> image1 men det funger ikke!
> Vil du rette Unit3 og Unit4 så de kan "snakke sammen".

<snip>

btnClear objectet og btnClearClick proceduren er en del af et object:
klassenavn: TfrmVingeprofil (type klassenavn=grund klasse)
objectnavn: frmVingeProfil. (var objectnavn: type)

Du skal have objectnavnet med i dit kald (i Unit3):
frmVingeProfil.btnClear.Click; // kalder knappens Click-procedure.
eller
frmVingeProfil.btnClearClick( nil); // kalder formens btnClearClick
procedure.
Uanset hvilken af de 2 ovenstående du bruger, skulle resultatet gerne
blive det samme.

--
*/*
jUno

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 14-08-02 11:13

Hej Juno

procedure TfrmProfil.btnClearClick(Sender: TObject); Sådan er profilen
skrevet i Unit4.

> Du skal have objectnavnet med i dit kald (i Unit3): Hvor skal den
indsættes, har forsøgt meget!
Jeg er meget forviret.

MVH
Monie

Fra : Juno

Dato : 14-08-02 11:20

> Hej Juno
>
> procedure TfrmProfil.btnClearClick(Sender: TObject); Sådan er profilen
> skrevet i Unit4.

> indsættes, har forsøgt meget!
> Jeg er meget forviret.

I din Unit3 hvor du har skrevet btnClear.Click skal du skrive