Kopilås i VB?
Fra : Jacob Laue Petersen

Dato : 14-08-02 07:54

Godmorgen gruppe!

Er der nogen der har erfaring med anvendelse af kopilås til et VB program?

Jeg tænker her på en fysisk lås der tilsluttes printerporten, lidt ala
AutoCad.

Nogen ideer?

Mvh. Jacob Laue Petersen

Fra : Tim Sørensen

Dato : 14-08-02 13:05

"Jacob Laue Petersen" <jlp@-FJERN-landbosyd.dk> wrote in message
> [...]
> Er der nogen der har erfaring med anvendelse af kopilås til et VB program?
> Jeg tænker her på en fysisk lås der tilsluttes printerporten, lidt ala

Egentlig ikke, men ideen tiltaler mig da absolut!

Nogle der har en god ide?

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Jan V.

Dato : 14-08-02 13:18

"Jacob Laue Petersen" <jlp@-FJERN-landbosyd.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med anvendelse af kopilås til et VB program?
>
> Jeg tænker her på en fysisk lås der tilsluttes printerporten, lidt ala

Vi overvejede det en gang, men gik væk fra det igen, da vi syntes det for
for besværligt for vore kunder.

Men kig på www.ealaddin.com, der kan du finde developer support og dermed
hvordan det bruges (via API)

Jan

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 14-08-02 17:48

> [...]
>
> Er der nogen der har erfaring med anvendelse af kopilås til et VB program?
>
> Jeg tænker her på en fysisk lås der tilsluttes printerporten, lidt ala

Jeg har engang lavet et, som jeg da mener er ubrydeligt
(Stort grin)
Men ind til videre er der da ingen der har brudt det endnu.
(Sikkert fordi ikke så mange har prøvet på det endnu)

Jeg kan dog ikke røbe kildekoden da vi i øjeblikket har systemet under
pantentansøgning
Og da vi den 1/9,2002 frigiver det første software med dette system.

Kort fortalt virker systemet således.
Systemet kræver blot at brugeren er online første gang han installerer
programmet.
da det udveksler data med vores server og det er serveren der udleverer
licensnøglen
Licensnøglen vil ingen få at se og selv om man ser den er det en enmaskines
nøgle.
Licensnøglen er altså ikke hemmelig.

Licens nøglen vil kun kunne bruges på den maskine den er installeret på.

Og hverken vi eller ejeren kender nøglen på forhånd da den først genereres i
det øjeblik programmet installeres på maskinen.

Sammen med licens registreringen sendes også en unik id på den pågældende
cd. så en kopi af original cdén vil ikke virke.
Undtagen på den maskine som original cdén er blevet installeret på.

Man kan dog lægge licensen tilbage på cdén og derefter bruge programmet på
en anden maskine.
lige som man kan have flere licenser på samme CD således at en CD kan bruges
på mange maskiner.

Men det kræver en orginal CD at kunne lægge licensen tilbage på CDén.

Det hele styres via web så ingen kan snyde sig til at anvende et programn
der er sikret med denne metode.

Når programmet installeres tjekker det at maskinen er online, Brugeren skal
indtaste sine brugeroplysninger. Navn adresse osv.
Når brugeren klikker på næste sendes disse oplysninger afsted til en
database sammen med nogle hardwareværdier fra brugerens maskine, samt CDéns
typenr.
På serveren kontroleres det så at denne cd ikke er brugt før på en anden
maskine.
Er den ikke det returneres licensnøglen som er en krypteret streng der
indeholder oplysninger om både orginal CD, Computeren, samt programmet
Licens nøglen indsættes helt automatisk i programmet uden at brugeren skal
gøre noget.
Det hele tager ca. 3 sekunder.

Det smarte ved systemet er så, at kopieres cdén og bruges på en anden
maskine vil ejeren af orginal CDén blive bonnet for en ekstra licens.

Entet det eller vi kan vælge at der ikke udleveres flere licenser på denne
cd.

Og uden den krypterede streng kan programmet ikke starte.
Da en bestemt streng hører til en bestemt cd, men også indeholder
oplysninger om den maskine den blev født på, vil programmet nu kun kunne
bruges på den maskine det først blev installeret på.

Nå det blev jo en lang historie.

Men kort fortalt sikrer systemet at programmet kun kan køre på en maskine
hvis man ikke på websiden bestiller flere licenser til den pågældende CD.

MVH
Bjarne Østergård

Fra : Tim Sørensen

Dato : 14-08-02 20:18

"Bjarne Østergård" <boe@gigasoft.dk> wrote in message
> Men kort fortalt sikrer systemet at programmet kun kan køre på en maskine
> hvis man ikke på websiden bestiller flere licenser til den pågældende CD.

Lydder faktisk lidt smart
Det tror jeg godt at jeg kan lave, til mine betalings-programmer.

--
Mvh.... Tim Sørensen
http://www.dondata.dk/

Fra : Barney Gumble

Dato : 19-08-02 21:21

Meget næmt at knekke... det er nok at ændre (vha. debugger) fra "check for
valid key" til "check for invalid key".
BTDT... til dato har jeg ikke set et eneste system der er 100% kopisikret.

BG

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 20-08-02 06:24

"Barney Gumble" <dadrinkernospam@hotmail.com> wrote in message
> Meget næmt at knekke... det er nok at ændre (vha. debugger) fra "check for
> valid key" til "check for invalid key".
> BTDT... til dato har jeg ikke set et eneste system der er 100% kopisikret.

Hm så nemt er det vist ikke,
Hvordan vil du gøre det og på hvilken key vil du tjekke.?
Der eksisterer nettop ingen key før programmet har talt med serveren.
Og den key som så genereres her passer kun til en bestemt CD, og kan ikke
bruges på andre

MVH
Bjarne

Fra : Finn Tolderlund

Dato : 20-08-02 08:11

> [...]
> Der eksisterer nettop ingen key før programmet har talt med serveren.
> Og den key som så genereres her passer kun til en bestemt CD, og kan ikke

Det system lider af samme fejl som alle andre:
Kontrollen bliver bliver foretaget af software.
Det er nemt at ændre programmer, så de springer over visse dele af koden.
Det er det som crackere gør.
Med dit system skal der blot placeres et par jump instruktioner
de rigtige steder så key checket springes over.
Så længe kontrollen sker via software (i dette tilfælde dit program) kan det
ændres.

Fra : Bjarne Østergård

Dato : 20-08-02 22:44

"Finn Tolderlund" <finn@nospam.com> wrote in message

> [...]
> de rigtige steder så key checket springes over.
> Så længe kontrollen sker via software (i dette tilfælde dit program) kan

Ja men da det sker i næsten alle funktioner er det nemmer at skrive et nyt
program end at hacke det der eksisterer.
og da der indgår type nummere fra hardwarebn i kontrollen vil det skulle
gøres om igen for hver eneste kopi.
en del af kontrollen foregår jo på serveren så den ville en hacker ikke have
så nem adgang til.
(Altså det er mit håb)
Hvis alt går planmæssigt skulle vi gerne har det i butikkerne omkring den
1/9. 2002 så får vi se om det holder vand

MVH
Bjarne Østergård

Fra : Claus Bernth / Sport~

Dato : 04-09-02 15:59

"Bjarne Østergård" wrote:

> Ja men da det sker i næsten alle funktioner er det nemmer at skrive et nyt
> program end at hacke det der eksisterer.

Medmindre det er *rigtig* smart lavet får du formentlig en form for true/false
værdi tilbage når du gennemfører dit check.
Derfor vil en cracker kun bekymre sig om at hacke check-funktonen så den altid
returnerer sandt i samme øjeblik den kaldes, see?

Alternativet er at bruge key som 'maske' for hvad der efterfølgende skal ske -
sådan at en forkert key giver forkert fortolkning af koden.

Den er lidt sværere men stadigvæk *langt fra* umulig!

> og da der indgår type nummere fra hardwarebn i kontrollen vil det skulle
> gøres om igen for hver eneste kopi.

Nixen! I øvrigt kan hardwaredata bare hardcodes i cracket så de ikke varierer
fra maskine til maskine...

Endelig er bindingen til hardware en meget dårlig løsning i mine øjne. Hvad når
der opgraderes CPU eller installeres på nye maskiner? Hvad med nyt motherboard
eller CMOS opdateringer? Ingen store kommercielle virksomheder ønsker software
der kræver stor vedligeholdelse når maskinparken ændres / opgraderes da kotumen
er at man blot får en ny PC når der er problemer. Så fixes den gamle og ryger ud

til næste bruger der har problemer med sin PC osv - men med forskellige
softwarepakker!

> Hvis alt går planmæssigt skulle vi gerne har det i butikkerne omkring den
> 1/9. 2002 så får vi se om det holder vand

Selv løsningen med hardware i f.eks. parallelporten er relativt let at hacke
selv hvis der ligger kode i hardwaren. Man skal bare tømme hardwareenheden for
kode - lægge den ned i en DLL og ændre programmet så det kalder DLL'en fremfor
hardwareklumpen. Easy!

Jeg har aldrig prøvet at cracke selv, men jeg udvikler selv software og har
været igennem alle de samme overvejelser som jer, omkring kopibeskyttelse.

Jeg er bange for at konklusionen altid vil være at ligeså snart du ikke har
fysisk kontrol over koden/hardwaren kan du ikke forhindre cracks/kopiering :(

Vh,
Claus

Fra : test test

Dato : 21-08-02 15:08

> Er der nogen der har erfaring med anvendelse af kopilås til et VB program?
>
> Jeg tænker her på en fysisk lås der tilsluttes printerporten, lidt ala
> AutoCad.

Jeg forstår godt, at du gerne vil beskytte dine programmer, men FYSISKE låse
er et onde som skal afskaffes.

Fra : Keld Nygaard

Dato : 23-08-02 13:03

> Jeg forstår godt, at du gerne vil beskytte dine programmer, men FYSISKE
låse
> er et onde som skal afskaffes.

Fysiske låse er ikke et onde for folk der har orden i licenserne... Derimod
er den licensform der er beskrevet af Bjarne Østergård et helvede for folk
der har betalt for programmet. Nu kommer det selvfølgelig an på hvilken type
program det er, men hvis det nu er et der fra tid til anden flyttes fra en
maskine til en anden, så har man hver gang bøvlet med at skulle kontakte
producenten og få dem til at slette den eksisterende registrering.

Lad mig give et eksempel. Jeg er i et firma der forhandler noget software
der er beskyttet med en hardware lås (parallel / USB). Til det software skal
der bruges nogle forskellige HW-drivere, der bliver leveret af forskellige
firmaer. Enkelte af dem bruger en licens form, hvor der genereres en kode
idet driveren installeres. Denne kode faxes til producenten, der sender en
aktiveringskode tilbage.

I langt de fleste tilfælde bliver de applikationer der skal køre i softwaren
udviklet hos et "integrator-firma" inden det kommer ud til slutkunden.
Integratoren installere programmerne på nogle test-/ udviklingsmaskiner, og
laver applikationen færdig inden den og licenserne skal ud til slutkunden.

For vores softwares vedkommende er det ikke noget problem, da vi bare
flytter nøglen. Men for driveren er det et evigt bøvl for at få en ny
aktiveringskode...

Mvh
Keld Nygaard