Ændre Unit navn?
Fra : Monie Jacobsen

Dato : 14-08-02 07:30

Hej

Når der ændres Form- navn gøres det Object Inspector og i Properties under
navn.
Men når Unit1 f.eks Navn skal ændres er det straks sværere.
Har du et forslag hvorpå man på en nem måde, med et nyopstartet Unit kan
ændres dens navn?

På forhånden mange tak.

MVH
Monie

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 14-08-02 07:45

In article <3d59f8f2$0$33582$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Monie Jacobsen wrote:

> [...]
> Men når Unit1 f.eks Navn skal ændres er det straks sværere.
> Har du et forslag hvorpå man på en nem måde, med et nyopstartet Unit kan

Lav unit, og gem derefter under et andet filnavn, så skulle den være der.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 14-08-02 08:41

Hej Bjarke Freund-Hansen

Den nedstående Klasse1øver jeg mig på for, at få bedere forståelse for, at
kunne kalde mellem unit'erne.
Hvad gøres der med unit Klasse1; og TKlasse1 = Class, når de er ens?
Se kommentarerne på midt problem!

KLASSE1:
========
unit Klasse1; Ændres navn fra unit1 til klasse1?
interface
Uses
Dialogs;
type
TKlasse1 = Class Ændres navn fra Form1 til klasse1?
Her får jeg en fejlmeddelse om, at dette navn allerede
er brugt?
Private
FModpart : TObject; // Her gemmer vi så referencen til klasse2.
Public
Procedure KaldKlasse2;
Procedure ShowBesked;
Property Modpart : TObject read FModpart write FModpart;
End;
implementation
uses Klasse2; // Først her skal referencen til klasse2 står. Dette er
// fordi selve klasse interfacet kender IKKE til Klasse2,
// men kun TObject. Jeg benytter mig med andre ord af
// Polymorfi.
procedure TKlasse1.KaldKlasse2;
begin
TKlasse2(FModpart).GoerEtEllerAndet; // Her typecast'er vi så referencen
// til den rigtige type.
end;
procedure TKlasse1.ShowBesked;
begin
ShowMessage('TKlasse1.ShowBesked');
end;
end.
MVH
Monie

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 14-08-02 09:25

In article <3d5a0988$0$27658$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Monie Jacobsen wrote:

> [...]

> type
> TKlasse1 = Class Ændres navn fra Form1 til klasse1?
> Her får jeg en fejlmeddelse om, at dette navn allerede

Vel fra TForm1 til Tklasse1?

<snip: en masse kode + mit indlæg>

Det som borland gør er at putte et "s" på unit navnet, hvilket også virker
meget logisk, da klassen kan bruges flere gange. Noget jeg oftehar gjordt
er at putte "Unt" foran, så der fx står "UntMainForm", der måske ikke så
kønt ud, men det virker. Du kan ogsåfx skrive "MainForms" som unit.
Derved kommer unit til at hedde "MainForms", class til at hedde "TMainForms",
og din var til at hedde "MainForm". Men gør det som du synes er mest
praktisk/kønt.

Håber jeg har forstået dig rigtigt?

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : Monie Jacobsen

Dato : 14-08-02 10:05

Til Bjarke Freund-Hansen
Tak for dit svar. Jeg arbejder med forståelsen.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 14-08-02 15:06

In article <3d5a1d48$0$27839$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
Monie Jacobsen wrote:

> Til Bjarke Freund-Hansen
> Tak for dit svar. Jeg arbejder med forståelsen.

Np, håber det kunne bruges, eller bare fyr løs. ;)

Du burde måske lige kigge forbi
<http://usenet.dk/netikette/citatteknit.html>, generalt er <http://usenet.dk>
en meget god side lige at læse igennem.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 14-08-02 12:22

> [...]

"TMainForms",
> og din var til at hedde "MainForm". Men gør det som du synes er mest

Jeg kalder forme (feks) TF_Enform, og kalder den tilhørende unit FEnform.
objektet hedder således F_Enform - taler vi om datamoduler erstattes F med
D...Det er konsistent, og alle fatter det.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 14-08-02 15:01

In article <ajdeg7$654$1@sunsite.dk>, David A. D. Konrad wrote:

> [...]

> objektet hedder således F_Enform - taler vi om datamoduler erstattes F med
> D...Det er konsistent, og alle fatter det.

Har jeg godtnok ikke set før, bruger selv den model som borland bruger nu,
det vigtiste imo er at holde sig til det samme, i hvert fald inden for
samme program.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 14-08-02 15:04

> [...]

> Har jeg godtnok ikke set før, bruger selv den model som borland bruger nu,
> det vigtiste imo er at holde sig til det samme, i hvert fald inden for

Det er uhyre vigtigt inden for samme kreds af udviklere/firma. Og det bedste
er, hvis man kan nedfælde designreglerne på papir, og overholde dem slavisk.
En ny udvikler, eller en lejlighedsvis programmør kan således hurtigt sætte
sig ind i tingene.

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 14-08-02 15:08

In article <ajdnvu$e60$1@sunsite.dk>, David A. D. Konrad wrote:

> [...]
> En ny udvikler, eller en lejlighedsvis programmør kan således hurtigt sætte

Well, ja, hvis det indefor et firma, men hvis det er som mig, hvor det stort
set kun er mig og en kammerat der arbejder på de samme programmer, er det
ikke det helt store problem. Men ja, enig.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen

Fra : David A. D. Konrad

Dato : 15-08-02 09:59

> [...]

> set kun er mig og en kammerat der arbejder på de samme programmer, er det
> ikke det helt store problem. Men ja, enig.

Mon ikke du kan få et problem, hvis du gemmer koden væk, og skal se på den
efter 1½ år? Hvad hvis andre skal overtage dele af det?

Fra : Bjarke Freund-Hansen

Dato : 15-08-02 10:15

David A. D. Konrad wrote:

> Mon ikke du kan få et problem, hvis du gemmer koden væk, og skal se på den
> efter 1½ år? Hvad hvis andre skal overtage dele af det?

Jo da, har jeg også haft, men jeg er jo nød til at forsøge mig frem så jeg
kan finde ud af hvad der virker smartest/mest overskuligt. Men er ved at
have funde ud af hvad jeg mener er bedst.

--
Greetings
Bjarke Freund-Hansen