Citat "loven" findes den ?
Fra : JOL

Dato : 14-08-02 06:14

Det at bruge dele af artikler på ens hjemmeside.
Der gælder en lovgivning, en slags citat lov.
Hvad siger den - eller hvor finder jeg noget omkring denne ?
Eller kan nogen blot fortælle mig reglerne ?
Jeg har hørt det er noget med en vis procentrdel af en artikel man må
gengive på ens egen hjemmeside. ??

Mange hilsner
JOL

Fra : Jakob Paikin

Dato : 14-08-02 06:23

On Wed, 14 Aug 2002 07:13:56 +0200, "JOL" <sorry@no.mail.dude> wrote:

>Det at bruge dele af artikler på ens hjemmeside.
>Der gælder en lovgivning, en slags citat lov.

Ophavsretsloven indebærer som udgangspunkt at du slet ikke må kopiere
f.eks. artikler uden tilladelse. Dog findes i §22 adgang til at citere
fra beskyttede tekster i overensstemmelse med hvad "god skik" og det
konkrete formål kræver.

Hvorfor er det nødvendigt for dig at citere? Hvor mange artikler er
der tale om? Hvor store citater havde du tænkt dig?

Og endelig: Hvorfor ikke blot spørge forfatterne/udgiverne om
tilladelse?

>Jeg har hørt det er noget med en vis procentrdel af en artikel man må
>gengive på ens egen hjemmeside. ??

Nej. I nogle sammenhænge gælder en - meget løs! - tommelfingerregel på
20%, men du kan ikke bare gå ud fra, at det altid er OK.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : JOL

Dato : 14-08-02 06:47

Takker for et hurtigt svar

> Hvorfor er det nødvendigt for dig at citere? Hvor mange artikler er
> der tale om? Hvor store citater havde du tænkt dig?

Det kunne være citater, har en relevans for min side, i mit tilfæde en
fanside for en musikgruppe, derfor ville små citater på et par linjer, fra
artikler være spændende. derpå en kildeangivelse.

> Og endelig: Hvorfor ikke blot spørge forfatterne/udgiverne om
> tilladelse?

Jeg forsøgte at spørge BT. Jeg fulgte et link til stedet hvor der skulle
spørges om anvendelse, hvorpå jeg i telefon fik svaret, at det var ok, da
det jo nok gik ind under "citat loven" men hun huskede ikke lige hvor mange
procent der var gældende.

Procentdelen var noget BT mente der var gældende

> Nej. I nogle sammenhænge gælder en - meget løs! - tommelfingerregel på
> 20%, men du kan ikke bare gå ud fra, at det altid er OK.

Da mediet Internet jo er fremragende medie at få sine budskaber ud på, da er
det jo oplagt at gøre brug af evt. citater og andet. Men da jeg ikke ønsker
at komme på "kant" med nogen, derfor vil/ville jeg prøve at finde ud af om
der findes regler på området. Da BT sporede mig ind på emnet om citat lov,
derfor virker det jo meget relevant at spørge alle de eksperter der kommer
her i denne NG

Mange hilsner
Jan Ole Laugesen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 08:22

JOL skrev:

>Det kunne være citater, har en relevans for min side, i mit tilfæde en
>fanside for en musikgruppe, derfor ville små citater på et par linjer, fra
>artikler være spændende. derpå en kildeangivelse.

Som du beskriver det her er der intet problem.

> [...]
>det jo nok gik ind under "citat loven" men hun huskede ikke lige hvor mange

Der er ingen citatlov. Der er ikke nævnt nogen procent i loven om
ophavsret.

Det gør der.

--
Bertel

Fra : Ivar Madsen

Dato : 14-08-02 12:10

On Wed, 14 Aug 2002 07:22:50 +0200, Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> wrote:

>Hvorfor er det nødvendigt for dig at citere? Hvor mange artikler er
>der tale om? Hvor store citater havde du tænkt dig?

En forening laver et arangment, udsender pressemeddelser hvor de
invitere pressen til at komme, nogle jornalister møder op laver en
artikel. Foreningen lægger den på deres hjemmeside.

Det vil vel kræve jornalisten/bladets godkendelse før foreningen kan
lægge den på hjemmesiden?

Gør det nogen forskæld at der i pressemedelsen henvises til
oplysninger på hjemmesiden, hvor jornalisterne kan se at der er mange
artikler trykt i landes aviser gennem årene? Så må jornalisterne jo
selv kunne tænke sig til at deres artikel også vil komme på hjemme
siden.

Det skal siges jeg er bare menigt medlem, så jeg ved ikke noget om
hvad der er af aftaler med jornalisterne.

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 14-08-02 12:17

Ivar Madsen skrev:

> [...]
>artikel. Foreningen lægger den på deres hjemmeside.

>Det vil vel kræve jornalisten/bladets godkendelse før foreningen kan

Ja. Journalisterne har ophavsretten til deres artikler. Det ved
jeg fra korrespondence men flere dagblade og enkelte magasiner.

>Gør det nogen forskæld at der i pressemedelsen henvises til
>oplysninger på hjemmesiden, hvor jornalisterne kan se at der er mange
>artikler trykt i landes aviser gennem årene?

Nej. Man kan ikke pille ved folks ophavsret uden eksplicit
aftale.

>Så må jornalisterne jo selv kunne tænke sig til at deres artikel også
>vil komme på hjemme siden.

Det betyder ikke noget.

--
Bertel