"børnetestamente"
Fra : Heidi

Dato : 13-08-02 18:31

Hej NG

Mit spørgsmål er om man kan via en slags "børnetestamente" bestemme hvem der
skal have myndigheden over ens børn hvis vi begge skulle "falde væk".?
Ihvertfald måske have mulighed for skriftligt at bestemme hvem der IKKE
skulle have lov til at få børnene.?
Vi vil jo gerne sikre vores børn en god fremtid selvom vi ikke skulle være
her til at give dem det.

Men spørgsmålet er om det i det hele taget kan lade sig gøre og i så fald om
det er juridisk gældende uden at kommunen eller amtet kan gå ind og omstøde
"testamentet" så man aligevel risikerer at børnene havner "i de forkerte
hænder"?

På forhånd tak

Heidi

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-08-02 18:47

On Tue, 13 Aug 2002 19:30:49 +0200, "Heidi" <hnr@hudii.dk> wrote:

>Mit spørgsmål er om man kan via en slags "børnetestamente" bestemme hvem der
>skal have myndigheden over ens børn hvis vi begge skulle "falde væk".?

Man kan ikke _bestemme_ det fuldstændig, da beslutningen altid træffes
af statsamtet.

Men forældrene kan, jf. forældremyndighedslovens § 15, tilkendegive,
hvem de ønsker skal have forældremyndigheden tillagt. Tilkendegivelsen
følges normalt, medmindre barnets tarv taler imod det.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Heidi

Dato : 13-08-02 18:53

> [...]
> hvem de ønsker skal have forældremyndigheden tillagt. Tilkendegivelsen
> følges normalt, medmindre barnets tarv taler imod det.

Ok, tak for det hurtige svar *S*

Men det vil sige at hvis der er en bestemt person man ved vil forsøge med
næb og kløer at få børnene hvis noget skulle ske og man på ingen måde vil
have det til at lykkedes, kan man så intet gøre for at netop den person ikke
kan få lov?

Heidi

Fra : jacob nielsen

Dato : 13-08-02 19:22

"Heidi" <hnr@hudii.dk> wrote in message

> [...]
> næb og kløer at få børnene hvis noget skulle ske og man på ingen måde vil
> have det til at lykkedes, kan man så intet gøre for at netop den person

Ikke andet end at svække vedkommendes chancer ved at indsætte en anden i
børnetestamentet, men det er ingen garanti. Et børnetestamente er ikke
juridisk bindende - kun vejledende. Det afgørende for hvem der får
forældremyndigheden, er hensynet til barnets tarv. Bemærk at den anden
forælder har fortrinsret til forældremyndigheden uanset hvad der står i
børnetestamentet.

Mvh.
Jacob

Fra : Heidi

Dato : 13-08-02 19:37

> [...]
> forældremyndigheden, er hensynet til barnets tarv. Bemærk at den anden
> forælder har fortrinsret til forældremyndigheden uanset hvad der står i

Tusind tak for svarene, nu blev vi da lidt klogere.

-Heidi