jeg har et spørsmål
Fra : matrix

Dato : 13-08-02 14:27

jeg vil gerne have et "momskort" jeg er ikke sikker om det heder det og jeg
vil gerne vide om hvad jeg skal gøre for at få sårdan et kort.

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 13-08-02 14:40

d. 13/08/02 15:26 skrev matrix på matrix@stofanet.dk i artiklen
3d590944$0$680$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> jeg vil gerne have et "momskort" jeg er ikke sikker om det heder det og jeg
> vil gerne vide om hvad jeg skal gøre for at få sårdan et kort.

Du skal besøge Told & Skat i din kommune.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : matrix

Dato : 13-08-02 14:45

ok hvordan ved jeg om jeg kan få det

Fra : Boerge Rahbech Jense~

Dato : 13-08-02 16:09

d. 13/08/02 15:44 skrev matrix på matrix@stofanet.dk i artiklen
3d590d89$0$682$ba624c82@nntp04.dk.telia.net:

> ok hvordan ved jeg om jeg kan få det

Spørg Told & Skat om reglerne for at blive momsregistreret. Jeg kender ikke
de præcise regler, men du kan jo prøve at besøge www.toldskat.dk.

Med venlig hilsen

Børge Rahbech Jensen

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 13:36

GØR DET IKKE!!! du bliver overlæsset med papirer fra det offentlige....spild
af tid....tjen dine penge sort!

Fra : matrix

Dato : 15-08-02 13:53

det er jeg ligeglad med jeg vil bare vide hvordan man får et og hvad man
skal gøre for at få et

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 13:58

gå ned til Told & Skat og sig at du gerne vil momsregistreres....

jeg har en del erfaring med sådan noget og vil da gerne vide hvorfor du
gerne vil momsregistreres..måske kan jeg foreslå dig noget bedre..

Fra : matrix

Dato : 15-08-02 14:03

jeg vil gerne starte en lille hobbi butik
så skal jeg jo købe varer billig

Fra : matrix

Dato : 15-08-02 14:05

for jeg vil gerne være en handels mand

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:12

Så lad være med at registrere dig. Opgiv bare din fortjeneste på
selvangivelsen. Din trækprocent for personlig indkomst i et ApS eller en
enkeltmandsvirksomhed ændrer sig ikke bare fordi du er momsregistreret. Og
du slipper desuden for en masse papirnusseri! Tro mig! Du begår en STOR fejl
hvis du lader dig momsregistrere...

Fra : matrix

Dato : 15-08-02 14:13

ok hvordan kan jeg så købe varer til inkøbspris?

Fra : smølf

Dato : 15-08-02 14:35

varer til indkøbspris? hvad mener du? du handler på nøjagtigt samme vilkår
som alle andre...

uanset om du er registreret eller ej skal du betale moms til din
leverandør..

som momsregistreret ville et regnskab se sådan her ud.

du køber en vare til 100 + 25 kr i moms = 125

du vil gerne sælge varen for 200 kr + 50 kroner i moms = 250 kroner

dit momsregnskab bliver netto : 50-25 kroner = 25 kroner

du skylder altså 25 kroner til told og skat.

du har tjent 100 kroner som du skal betale 35% (så vidt jeg husker) i
selskabsskat af....så har du 65 kroner tilbage til at drive virksomhed
for...

ønsker du at trække personlig løn ud inden der betales selskabsskat bliver
du beskattet efter normale regler..

alt i alt : en dårlig løsning! ikke nok med at du skal betale personlig skat
skal du også betale skat af dit overskud..

hvis du forventer underskud i et par år, kan det dog være en god ide, da du
så senere hen kan trække underskuddet fra dit fremtidige overskud og dermed
opnå en skattefordel..

men hvis jeg var dig ville jeg som sagt undgå alt dette papirnusseri + de
evt. bøder du får for ikke at forstå deres formularer korrekt eller
indlevere for sent..

køb en vare og sælg den...det du har tilbage er din personlige løn inkl.
skat..

Fra : matrix

Dato : 15-08-02 14:43

der er jo nogle butik hvor man kun kan handle vis man er moms registrere
så der for vil jeg registreres

Fra : Jonathan Stein

Dato : 15-08-02 20:29

"smølf" wrote:

> [...]
> du slipper desuden for en masse papirnusseri! Tro mig! Du begår en STOR fejl

Forskellen i papirnusseri er ca. 2-4 momsangivelser årligt. De øvrige krav til
regnskab/selvangivelse er de samme. Handler man med private er det en lille
ulempe at være momsregistreret (der kommer moms på fortjenesten) - handler man
med momsregistrerede firmaer, er det en fordel at være registreret, da de ellers
ikke kan få refunderet den allerede betalte moms.
- Og så er registrering et krav, hvis man omsætter for over 50.000 kr.

M.v.h.

Jonathan

p.s. Gider I ikke kigge på http://usenet.dk/netikette/quote.html - så bliver det
noget nemmere at følge debatten.

http://www.jsp-hotel.dk/

Fra : matrix

Dato : 17-08-02 07:37

ok vis jeg nu havde et stykke der så sådan ud hvad vil jeg så få
vis indkøbsprisen fra fabrikken er på 42 kr + moms ved 10.000 stk.
og vis man sælge dem til markedpris hvor de koster 149 kr. pr. st.
hvad tjerner man så på det

Fra : Kim Ludvigsen

Dato : 17-08-02 09:07

matrix wrote:

> [...]
> vis indkøbsprisen fra fabrikken er på 42 kr + moms ved 10.000 stk.
> og vis man sælge dem til markedpris hvor de koster 149 kr. pr. st.

Dine spørgsmål får mig til at frygte, du er på vej ud, hvor du ikke kan
bunde. Det risikerer at ende galt. Tænk dig godt om, inden du kaster dig
ud i noget. Som nystartet iværksætter fokuserer man ofte kun på de
positive sider som for eksempel en tilsyneladende høj fortjeneste, men
du skal også huske, at du kan tage fejl af markedet, så varerne for
eksempel ikke kan sælges til fuld pris - om overhovedet. Og du skal være
opmærksom på, at udgifterne ofte vil være større end man umiddelbart
tror.

Ovenstående regnestykke (jeg går ud fra salgsprisen er inklusiv moms):
Først trækkes momsen fra salgsprisen
Salgspris      149
Moms (149 * 0,20)   29,80
Salgspris u. moms   119,20

Du skal altså betale 29,80 kroner i moms, men da du allerede har betalt
8,40 kroner i moms, da du købte varen, skal du kun betale 21,40 kroner,
når du skal afregne moms.

Din bruttofortjeneste på en enkelt vare er salgspris uden moms minus
indkøbspris uden moms:
119,20 - 42 = 77,20

Men det betyder ikke, du kan stikke 772.000 kroner i lommen, hvis du
køber 10.000 stk. af varen. Det er meget normalt, man ikke får solgt
alle sine varer. Nogle kan måske sælges på tilbud, andre må simpelthen
kasseres. Udgiften til disse skal trækkes fra bruttofortjenesten. Du
skal også regne med udgift til husleje, telefon, fakturapapir, reklame,
fragt osv. Udgifterne hertil skal selvfølgelig også trækkes fra
bruttofortjenesten. Du ender så måske med 400.000 kroner i
nettofortjeneste, dem skal du betale skat af.

--
Mvh. Kim Ludvigsen

Fra : matrix

Dato : 17-08-02 10:19

hvor meget er det så jeg skal betale i skat for 400.000 kroner

Fra : matrix

Dato : 17-08-02 10:32

hvor meget er det så jeg skal betale i skat for 400.000 kroner
jeg skal jo også trække fradrag fra så hvad har jeg så til mig selv.

Fra : alexbo

Dato : 17-08-02 12:02

matrix <matrix@stofanet.dk> skrev

> hvor meget er det så jeg skal betale i skat for 400.000 kroner
> jeg skal jo også trække fradrag fra så hvad har jeg så til mig selv.

Ca. halvdelen,
Men ligesom Kim frygter jeg for hvad du er på vej ud i.
Du har job og god løn, men ikke penge til et kørekort, du mangler sans for
tal i enhver sammenhæng.
Der er for meget drømmeri over dine planer, a.la. hvis jeg køber billigt og
sælger dyrt, hvad tjener jeg så, og hvor kan jeg låne, så jeg komme igang
med at blive rig.

For ikke helt at tage drømmen væk, så start med din momsreg, det nemt og
gratis,
gå ind på told/skat`s hjemmeside, læs hvad de skriver, så varer det ikke
længe før du har en momsreg., der følger sikkert nogle vejledninger med ang.
momsopgørelser.

Med momsnr. kan henvende dig til nogle grossister og få priser og lign.

Det svære ved handel er ikke at regne fortjeneste ud, eller finde
grossister, det svære er at finde købere,
du skal spørge dig selv, hvorfor skulle evt, købere handle hos mig, ikke
alle andre steder.

Jeg ønsker dig held og lykke, men jeg er bange for at en dag, kommer du med
et indlæg med overskriften
" jeg er kommet i dyb gæld"

Så brug dins banks gode råd, spar op først.

mvh
Alex Christensen

Fra : F.Larsen

Dato : 17-08-02 21:29

"Jonathan Stein" <jstein@image.dk> wrote in message
> - Og så er registrering et krav, hvis man omsætter for over 50.000 kr.

det er 20.000 ifølge t&s hjemmeside.

--
Flemming

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 18-08-02 07:56

"F.Larsen" wrote:

> det er 20.000 ifølge t&s hjemmeside.

Så er T*S bagefter, det er 50.000 kr fra 1.7.02.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : F.Larsen

Dato : 17-08-02 21:25

"matrix" <matrix@stofanet.dk> wrote in message
> det er jeg ligeglad med jeg vil bare vide hvordan man får et og hvad man
> skal gøre for at få et

Kig her:
http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=108016&ov_id=55549&search=momsre
gistrering