Nye PowerMac'er releaset!
Fra : Jesper

Dato : 13-08-02 14:20

Alle modeller er Dual processors:

2 x 867 MHz med 133 MHz bus 60 GB ATA 100 HD/256 MB DDR
RAM/Combodrive/GeForce4MX 32 MB

2 x 1 GHz med 167 MHz bus 80 GB ATA 100 HD/256 MB DDR RAM/SuperDrive/ATI
Radeon 9000 Pro 64 MB

2 x 1,25 GHz med 167 MHz bus/120 GB ATA 100 HD/512 MB DDR
RAM/SuperDrive/ATI Radeon 9000 Pro 64 MB

--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 13-08-02 14:43

On 13/08/02 15:20, in article
1fgv0n4.15lbktv1x4sfhhN%spam@supressor.invalid, "Jesper"
<spam@supressor.invalid> wrote:

> [...]
> Radeon 9000 Pro 64 MB
>
> 2 x 1,25 GHz med 167 MHz bus/120 GB ATA 100 HD/512 MB DDR
> RAM/SuperDrive/ATI Radeon 9000 Pro 64 MB

Er de gode (nok)?

De er i hvert fald hullet i bagenden...

Jesper

--
<http://www.mac-biddet.dk>

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 13-08-02 15:52

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> On 13/08/02 15:20, in article
> 1fgv0n4.15lbktv1x4sfhhN%spam@supressor.invalid, "Jesper"

> Er de gode (nok)?
>
> De er i hvert fald hullet i bagenden...

Car Salesman: "Those are speed holes. They make the car go faster"

Homer Simpson: "Yes. Speeeeedholes!"

Beklager, kunne ikke lade være.
Mon ikke det skyldes at de har lavet kølingen om til gennemstrømning, og
derved gjort PowerMac'erne ligeså stille som iMac'en? (Man kan jo altid
håbe.)

Og er der nogen der ved hvad dette nye kabinet hedder? Det kan vel ikke
hedde Quicksilver stadigvæk?

anr

"[To Start Press Any Key] Where's the ANY key?"
-Homer Simpson

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 16:42

Andreas N Rasmussen <anrNOTPART@OFMAILmac.com> wrote:

> [...]
> Mon ikke det skyldes at de har lavet kølingen om til gennemstrømning, og
> derved gjort PowerMac'erne ligeså stille som iMac'en? (Man kan jo altid

Den gamle model havde ét hul, havde den ikke? Den nye har fire. Så må
den jo være - lad mig lige hente lommeregneren - fire gange så hurtig.

> Og er der nogen der ved hvad dette nye kabinet hedder? Det kan vel ikke
> hedde Quicksilver stadigvæk?

Very Quicksilver?
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 13-08-02 17:17

> Den gamle model havde ét hul, havde den ikke? Den nye har fire. Så må
> den jo være - lad mig lige hente lommeregneren - fire gange så hurtig.

Hvis du ser lidt mere på billederne vil du se at den nye har _væsentlig_
flere end fire. Så er den godt nok hurtig!
Prøv at se : http://www.apple.com/r/store/gallery/powermac/3.html

> Very Quicksilver?

*lol*

anr

"Ah, 206 bones, 50 miles of small intestine, full, pouting lips.
Why, this fellow is less a snowman - than a god."
-Montgomery Burns

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 16:28

> [...]

> Radeon 9000 Pro 64 MB
>
> 2 x 1,25 GHz med 167 MHz bus/120 GB ATA 100 HD/512 MB DDR
> RAM/SuperDrive/ATI Radeon 9000 Pro 64 MB

Så var spionbillederne alligevel rigtige. Og det var Macminute.com, der
havde ret i sine forudsigelser om specifikationerne.
Jeg kan se, at man kan have to optiske drev i. Kunne man
egentlig det i de gamle? Der ser da også ud til at være to skuffer.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Ulf Holm Nielsen

Dato : 13-08-02 19:13

Henrik Münster wrote:

> [...]
> Jeg kan se, at man kan have to optiske drev i. Kunne man
> egentlig det i de gamle? Der ser da også ud til at være to skuffer.

nej :( og det er godt nok noget hø... og føj for den støjer..

Ulf

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-08-02 03:07

On Tue. d. 13 Aug. 2002 kl. 15:27 GMT, Henrik wrote:

> Jeg kan se, at man kan have to optiske drev i. Kunne man
> egentlig det i de gamle? Der ser da også ud til at være to skuffer.

det var godt nok to skuffer, men den ene var kun en 3.5"

Fra : Peter Gersmann

Dato : 13-08-02 20:28

Jesper wrote:
> Alle modeller er Dual processors:
>
> 2 x 867 MHz med 133 MHz bus 60 GB ATA 100 HD/256 MB DDR
> RAM/Combodrive/GeForce4MX 32 MB

Teknologisk falder man jo ikke om af hedeslag. Snakken om FireWire 2,
USB 2, AGP x8, Bluetooth osv. blev jo ikke til noget som helst.
Imidlertid er det ret imponerende hvad der er gjort med eksisterende
teknologi. Se blot den mindste af maskinerne:

PC2100 (DDR 266) hukommelse med 4 sokler så man ikke skal købe dyre 512
MB eller 1 GB moduler men har god hastighed og super fleksibilitet i
indkøb af RAM.

32 MB grafikkort med mulighed for opgradering til et nyt ATI 9000 med 64
MB for 1000,- (og hvis man så fjerner modemet så er det kun 750,-).
Quartz Extreme på sådan en sag - whoa!

Combo DVD/CD-RW drev. Tidligere havde den mindste kun CD-RW.

2 MB L3 cache. Tidligere havde den mindste 0 MB.

Tog et skærmbillede af AppleStore i søndags og sammenligningen er ret
interessant:

Før: 933 MHz PPC G4, DVD/CD-RW, 256 MB SDRAM, 60 GB HD, 32 MB GeForce MX
grafik, 2 MB L3 cache - 24.987,50 inkl. moms

Nu: 2x867 MHz PPC G4, DVD/CD-RW, 256 MB DDR-RAM, 60 GB HD, 32 MB GeForce
MX grafik, 2x1 MB L3 cache - 17.490,00 inkl. moms

Med bedre disk og DDR-RAM er det cirka dobbelt hastighed leveret 33%
billigere! Go get it!

//Peter

Fra : Jesper

Dato : 13-08-02 22:17

Peter Gersmann <peter@attention.dk> wrote:

> [...]
> Imidlertid er det ret imponerende hvad der er gjort med eksisterende
> teknologi. Se blot den mindste af maskinerne:

Lidt har vel også ret.

> [...]
>
> 32 MB grafikkort med mulighed for opgradering til et nyt ATI 9000 med 64
> MB for 1000,- (og hvis man så fjerner modemet så er det kun 750,-).

Men det grafikkort den er født med er kun lige til øllet.

> Combo DVD/CD-RW drev. Tidligere havde den mindste kun CD-RW.

Hvor mange år er det siden Apple fjernede diskettedrevet på Mac?

> [...]
> MX grafik, 2x1 MB L3 cache - 17.490,00 inkl. moms
>
> Med bedre disk og DDR-RAM er det cirka dobbelt hastighed leveret 33%

Prisen på computere falder, selv hos Apple!

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 22:37

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Hvor mange år er det siden Apple fjernede diskettedrevet på Mac?

Fire, præcis! Hvis man regner med lanceringen af iMac, der var den
første Mac uden diskettedrev, og hvor Apple annoncerede, at de ikke
ville levere computere med diskettedrev fremover. Jeg regner ikke
PowerBook Duo for at være en del af denne udvikling.
Der blev naturligvis stadig producere beige G3 og powerbooks med
diskettedrev yderligere nogle måneder.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Peter Gersmann

Dato : 14-08-02 07:00

Jesper wrote:
> Peter Gersmann <peter@attention.dk> wrote

> Hvor mange år er det siden Apple fjernede diskettedrevet på Mac?

Dengang Apple fjernede diskettedrevet havde maskinerne hverken indbygget
CD-RW eller DVD. Hvad er din pointe?

Min pointe er, at den mindste af de her maskiner har forbandet meget
værdi i forhold til tidligere. Den er dobbelt så hurtig og 30% billigere
end mellemudgaven.

> Prisen på computere falder, selv hos Apple!

Yakke yak for en gang brok.

a) Du ser ikke pc'ere som knips bliver dobbelt så hurtige og falder 30%
i pris.

b) Desuden er det noget ævl at priserne på computere falder. Antallet af
funktioner, hukommelsen og hastigheden øges, men prisen på computerne er
konstant generation efter generation.

//Peter

Fra : Jesper

Dato : 14-08-02 08:13

Peter Gersmann <sitescripter.nothere@mac.com> wrote:

> Dengang Apple fjernede diskettedrevet havde maskinerne hverken indbygget
> CD-RW eller DVD. Hvad er din pointe?

Min pointe er at der hverken har været backup eller storage løsning
indbygget siden diskettedrevet forsvandt, derfor siger jeg at det er på
tide.

> Min pointe er, at den mindste af de her maskiner har forbandet meget
> værdi i forhold til tidligere. Den er dobbelt så hurtig og 30% billigere
> end mellemudgaven.

Den nye 2 x 867 Mhz er ikke dobbelt så hurtig som nu udgåede 933MHz
model.

> Yakke yak for en gang brok.
>
> a) Du ser ikke pc'ere som knips bliver dobbelt så hurtige og falder 30%
> i pris.

Næ nej det sker i mange små ryk.

> b) Desuden er det noget ævl at priserne på computere falder. Antallet af
> funktioner, hukommelsen og hastigheden øges, men prisen på computerne er
> [...]

Aha, kunne du i USA købe en entry level Dell for $700 for 5 år siden?
Jeg tror det ikke.

Priserne hos Apple er da også faldet, men ikke nær så meget som på PC
siden.

Ved denne prisfastsættælse af den billigste PowerMac hævede Apple
vekselkursen fra 10,00 til 10,49 for en dollar. En Dual 867 MHz koster i
USA $1699 og i Danmark 17.490 kr

Mellem og topmodellen gjorde de det mærkeligt nok ikke for.

Men Apple kunne have solgt bundmodellen til 16.990 kr, men så var den
nok blevet for billig i forhold til iMac'en, eller rettere: Så var
topmodellen her til 19.990 kr blevet alt for dyr.