Stempelafgift - testamenter
Fra : Peter G C

Dato : 13-08-02 12:38

er stempelafgiften for testamenter ophævet?

/Peter

Fra : Henrik H

Dato : 13-08-02 12:47

Peter G C <pgc@FJERNDETTEnospam.dk> skrev:
>er stempelafgiften for testamenter ophævet?

Testamenter skal ikke stemples efter d. 01.01.2000. Der skal dermed
hellere ikke betales stempelafgift.

Alt efter hvilken form for testamente du vælger kan der blive
opkrævet et gebyr. Dette gøres kun gældende ved Notartestamenter hvor

der skal erlægges kr. 300.

Ved vidnetestamente skal der ikke erlægges noget beløb. Nu ville man
umiddelbart tro at det vil kunne betale sig at spare kr. 300, men der

medførlger en forøget risiko for at et sådan testamente vil blive
tilsidesat.

MVH
Henrik

klide: www.familieadvokaten.dk

Fra : Peter G C

Dato : 13-08-02 12:50

"Henrik H" <hansehen@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Testamenter skal ikke stemples efter d. 01.01.2000. Der skal dermed
> hellere ikke betales stempelafgift.

Ja, det har jeg fundet ud af. § 76 i stempelafgiftsloven er ophævet.

> Alt efter hvilken form for testamente du vælger kan der blive
> opkrævet et gebyr. Dette gøres kun gældende ved Notartestamenter hvor
>
> der skal erlægges kr. 300.

Hjemmel eller retsgrundlag herfor?

/Peter

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-02 12:51

KLIP

> Hjemmel eller retsgrundlag herfor?

Er det ikke blot til dækning af notarens omkostninger..?

Hr. Bjørn

Fra : Peter G C

Dato : 13-08-02 12:58

"Bjørn Jørvad" <ursusmajor@pFJERNDETTEost3.tele.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Er det ikke blot til dækning af notarens omkostninger..?

Det er muligt, men det kan jeg ikke leve af. Jeg skal have præcise
oplysninger.

Det forstås vel?

/Peter

Fra : Henrik H

Dato : 13-08-02 13:04

>Det er muligt, men det kan jeg ikke
>leve af. Jeg skal have præcise
>oplysninger.

Jeg tror ikke dette forhold er nedfældet i en lov - jeg har kigget i
arveloven, men her er gebyret ikke nævnt. Jeg kan ikke give
henvisning til lovhjemmel.

MVH
Henrik

Fra : Bjørn Jørvad

Dato : 13-08-02 13:26

KLIP

> Det forstås vel?

Jow ... jeg tog blot for givet at det ikke er et "stempelmærke"; men blot en
en omkostningsdækning af et "øvrighedsvidnes" tidsforbrug...

Hr. Bjørn

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-08-02 16:41

On Tue, 13 Aug 2002 13:50:29 +0200, "Peter G C"
<pgc@FJERNDETTEnospam.dk> wrote:

>Hjemmel eller retsgrundlag herfor?

Retsafgiftslovens kapitel 7, nærmere bestemt §42.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.