Kald mellem to moduler skjult fra resten a~
Fra : janprog

Dato : 13-08-02 12:31

Hej gruppe

Er det muligt at definere et slags "friend" relation mellem to moduler (.bas
og .cls) sådan at resten af applikationen ikke kan se de "public" funktioner
som er mellem disse moduler.

Jeg vil designe en klasse som modtager messages fra andre programmer. Derfor
har jeg lavet en klasse som ved hjælp af en windows procedure (WindowProc())
modtager messages (Denne *skal* være placeret i en .bas fil). Når en besked
ankommer og fortolkes som en message, mit program kan bruge, kalder jeg en
subrutine i .cls filen som videresender message'en til hovedprogrammet som
event (disse *skal* være placeret i en .cls eller .frm- fil).

.... eller er man tvunget til at pakke .bas og .cls filerne ind i en .dll
eller .ocx for at deres indbyrdes kommunikation er gemt.

Hilsen
JanProg

PS: Er det kun mig der jævnligt er irriteret på VB over at kald, events og
andet (f.eks AddressOf) ofte skal være placeret i det ene og i det andet
type modul uden umiddelbart indlysende årsager. ... Så først skal man finde
ud af hvor "noget" må være og så skal man kode ting over i andre moduler
hvilket ødelægger ens ood og så skal man definere nye interfaces og dermed
tilbage og rette i ens design .........

Det sku' vær så godt og så det faktisk.... eller hva'

Fra : Tomas Christiansen

Dato : 21-08-02 22:44

janprog skrev:
> [...]
moduler (.bas
> og .cls) sådan at resten af applikationen ikke kan se de "public"

Det er VB detteher. Du kan ikke forvente "rigtige" objektorienterede
muligheder. Så må du ty tl VB.NET (hvor jeg mener at du kan den
slags).

Husk på at selvom noget er synligt, er det jo ikke ensbetydende med at
det SKAL bruges. Du kan evt. lægge et kontroltal ind, så "andre" ikke
kan "bryde ind" på linien (ignorer blot hvis det rigtige tal ikke
overføres). Men jeg VED det: Det er noget snavs!

> [...]
andet
> type modul uden umiddelbart indlysende årsager

Jeg har endnu ikke stødt på noget af den slags, som ikke havde
indlysende årsager (hvis man tænker sig lidt om)!
Kan du komme med et eksempel?

-------
Tomas