Hvilken MC har størst slaglængde?
Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-08-02 12:05

Hvilken MC har størst slaglængde?

Og kan stor slaglængde og rolig motorgang kombineres med høj ydelse
(hK/moment) eller er det at blæse og have mel i mundne?

Mvh Thomas

SV650S

Fra : Michael Kristensen

Dato : 13-08-02 12:26

> Og kan stor slaglængde og rolig motorgang kombineres med høj ydelse
> (hK/moment) eller er det at blæse og have mel i mundne?

Stor slaglængde giver stort moment med lav max. ydelse (HK)

Det der sætter grænsen for hvor mange hk man kan hive ud af en motor med
stor slanglængde er stempelhastigheden. Da slaglængden er stor, skal
cylinderen bevæge sig et langt stykke per omdrejning. Der er en grænse for,
hvor hurtigt stempelerne må bevæge sig, hvis olie skal kunne hives med op
fra bundkaret. Og ved høje omdrejninger bliver der også oparbejdet en stor
kinetisk energi i stempelerne (indre modstand i motor), der æder HKer.
På din sv650s starter det røde felt allerede ved 10500 og ved 10750 går
omdrejningsbegrænseren ind og cutter tændingen......(man får et chok første
gang)

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-08-02 12:38

"Michael Kristensen" <mbk112@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> På din sv650s starter det røde felt allerede ved 10500 og ved 10750 går
> omdrejningsbegrænseren ind og cutter tændingen......(man får et chok

Det vidste jeg sgu ikke. Jeg har heller aldrig være så højt oppe i omdr. Men
det er da en god sikkerhed.

Mvh Thomas

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-02 17:11

Michael Kristensen wrote:

> [...]
> stor slanglængde er stempelhastigheden. Da slaglængden er stor, skal
> cylinderen bevæge sig et langt stykke per omdrejning.

^^^^^^^ stemplet, ikke?

> Der er en grænse
> for, hvor hurtigt stempelerne må bevæge sig, hvis olie skal kunne hives
> med op fra bundkaret.

Det har jeg nu ikke hørt om, men det der sætter grænsen er hvor hårdt et
træk plejlstangen kan modstå uden at blive revet over, når stemplet bremses
fra max hastighed til 0 på ingen tid. Hvis vi nu sætter den maximale
stempelhastighed (der vel egentlig bare er det dobbelte middelhastigheden?)
til 42 m/s og slaglængden til 50mm, skal stemplet bremses ned fra 40 m/s x
3600sek/1000 = 144 km/t til 0 på 2,5 cm. Dette er også en ganske udmærket
grund til at have lette stemper!

> Og ved høje omdrejninger bliver der også oparbejdet
> en stor kinetisk energi i stempelerne (indre modstand i motor), der æder
> HKer.

Det har ikke noget med den kinetiske energi at gøre, energi kan jo ikke
forsvinde - højst blive omdannet til varmeenergi. Dvs. at det kun er den
større gnidningsmodstanden der giver spild (vel jeg tro).

> På din sv650s starter det røde felt allerede ved 10500 og ved 10750
> går omdrejningsbegrænseren ind og cutter tændingen......(man får et chok
> første gang)

Jow, man bliver da lidt overrasket
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 13-08-02 19:25

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:93bbja.jq.ln@vissen.vandhane...

> [...]
> 3600sek/1000 = 144 km/t til 0 på 2,5 cm. Dette er også en ganske udmærket

Det er mere korrekt at benytte formlen F = m * acceleration.
så derfor skal vi finde stemplets acceleration. I mit afgangsprojekt hvor
jeg regnede på en encylindret firetakts racer på 500 cc havde motoren en
slaglængde på 70 mm og ydede flest Hk ved 9.300 RPM. ca. 80 grader efter top
havde den en maksimal stempelhastighed på 34,79 m/sek. og i top havde den
maksimal acceleration på 41.163 m/sek^2 (41 tusinde).
Så det er let ud fra denne acceleration at udregne hvad tværsnittet af
plejlstangen skal være for ikke at blive revet over - nemlig bestem af m lig
stemplets vægt og vægten for topdelen af plejlstangen ganget med
accelerationen.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-02 21:05

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Det er mere korrekt at benytte formlen F = m * acceleration.
> så derfor skal vi finde stemplets acceleration.

Jeg havde godt på fornemmelelsen at der var noget der, for i mit eksempel
får man jo kun en fornemmelse af _middel_accelerationen.

> [...]
> den
> maksimal acceleration på 41.163 m/sek^2 (41 tusinde).

....og så klynker formel 1-kørerne

> [...]
> plejlstangen skal være for ikke at blive revet over - nemlig bestem af m
> lig stemplets vægt og vægten for topdelen af plejlstangen ganget med

Ja, det er jo i dit eksempel 'bare' ~4100 (G) x stemplets vægt, ikke?
Man bliver egentlig lidt imponeret over hvad nålelejerne kan holde til

OT: Du bør overveje at få din newsreader til at lade være med at skrive Sv:
da mange servere ellers kasserer dine indlæg. Enten ved at opgradere, ændre
en indstilling (om muligt) eller ved at bruge den patch (oefix.exe) der
vist ligger i dk.binaer.motor nu.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 15-08-02 14:16

"Hvis vi nu sætter den maximale stempelhastighed (der vel egentlig bare er
det dobbelte middelhastigheden?) til 42 m/s."

Den må ikke overstige ca. 22m/s. Ellers "knækker" oliefilmen, og forkorter
levetiden voldsomt.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 15-08-02 18:44

Nej den maksimale stempelhastighed er ikke det dobbelte af
middelhastigheden. Men man vil kunne udregne hvilken plejlstangslængde der i
forhold til en given slaglængde tilfældigvis vil resultere i dette. Men jeg
kan da sige at mit afgangsprojekts motor havde en slaglængde på 70 mm og max
Hk ved 9.300 RPM og en plejlstangslængde på 145,83 mm. Ved de 9.300 RPM får
vi automatisk middelstempelhastigheden til 21,7 m/s. Men den maksimale
stempelhastighed var i nærheden 35 m/s. I nærheden af fordi den kun blev
udregnet i spring på 10 graders drejning af krumtappen. og de to
sideliggende værdier er næsten de samme.

hvis man skal finde stempelhastigheden i en given stilling kan det udregnes
via formlen

stempelhastighed = omega * radius * (sin V + (Lambda / 2)* sin
(2 * V))

omega er motoromdrejninger i sekundet målt i radianer.
radius er den halve slaglængde
V er vinklen krumtappen er drejet fra topstillingen
Lambda = ½ slaglængde / plejlstangslængden

Den maksimale tilladelige stempelhastighed er mest bestemt af den kraft
(træk) materialet bliver udsat ved stemplernes accelerationer; altså at
stemplerne ikke bliver rykket over. Jeg oplevede det selv en gang på min
gamle BMW R69S som jeg kørte til 25 m/s med standardstempler. Trækfrakten i
stemplet stiger med kvadratet på omdrejningstallet.

Mvh. Gert Thorgersen

Henrik Nielsen - RaptorMC.dk <xng@post.cybercity.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajg9o8$2km$1@sunsite.dk...

Fra : Steen Schmidt

Dato : 17-08-02 07:52

> [...]
> radius er den halve slaglængde
> V er vinklen krumtappen er drejet fra topstillingen
> Lambda = ½ slaglængde / plejlstangslængden

Ok - jeg får den maksimale stempelhastighed til 35,007 m/s, ved ca. 77,5
henholdsvis 282,5 grader fra top.

Mvh
Steen

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 17-08-02 14:24

Da du nu har regnet videre på det gjorde jeg det også. Jeg søgte hvad
plejlstangslængden skulle være i forhold til den halve slaglængde/radius for
at nå til at den maksimale stempelhastighed blev det dobbelte af
gennemsnitsstempelhastigheden som der var en der kom med en udtalelse om.

Jeg fandt for den aktuelle motor med slaglængde 70 mm => radius 35 mm, at
plejlstangslængden blev ca. 37,5 mm for at få 43,40 m/sek som jo er det
dobbelte af middelstempelhastigheden på 21,70 m/sek. ved 9.300 omdr./min.

Contra det søgte jeg så at komme under de 34 m/sek. - da jeg jo havde 34,97
m/sek. 80 grader før og efter top - og fandt at jeg skulle gå til en
plejlstangslængde på ca. 2.000 mm, altså 2 meter!

Mvh. Gert Thorgersen

Steen Schmidt <sschmidt@nospam.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:kom79.5135$ww6.699720@news010.worldonline.dk...

Fra : Steen Schmidt

Dato : 17-08-02 15:02

> [...]
> m/sek. 80 grader før og efter top - og fandt at jeg skulle gå til en
> plejlstangslængde på ca. 2.000 mm, altså 2 meter!

Lol Ja, det er lidt af en plejlstang, for så lille et stempel

Mvh
Steen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-08-02 12:43

> Og kan stor slaglængde og rolig motorgang kombineres med høj ydelse
> (hK/moment) eller er det at blæse og have mel i mundne?

Hej Thomas

Jeg snakker nu kun om en 1 cyl. motor med fast kubik størrelse.

Hvad er hestekræfter (Hk)?
Hk er moment per omdrejning * omdrejninger. Altså jo højere momentet er ved
eks. 4000rpm jo større er Hk ved 4000rpm. Hvis motorens moment er fast ved
alle omdrejninger vil Hk kurven derfor være en ret stigenede linie med max
Hk ved det "røde område" altså ved max omdrejninger.
Når du er klar over dette går vi videre:

Motorens maksimale omdrejningstal reguleres af flere ting, men en fast ting
er at stemplets hastighed må ikke overskride ca. 20m/s. Jo længere
slaglænge/mindre boring, jo højere stempelhastighed. Altså jo lavere max
omdrejningstal. Skal jeg forklare dette, så spørg igen.

Jo mindre boringen er, jo mindre areal bliver der tilovers til ventiler,
altså jo dårligere bliver udluftningen af motoren. Større slaglængde giver
bedre moment. Jo større ventil areal, jo bedre udluftning af motoren ved
højere omdrejninger.

Altså: Stor slaglængde giver større moment ved "lave" omdrejninger, men
nedsætter det maximale omdrejningstal og giver dårlig udluftning af motoren
ved mange omdrejninger, altså et lavere moment pr omdrejning ved mange
omdrejninger og derved færre max Hk.

Vil man have max Hk skal man øge max omdrejninger og forbedre fyldningen ved
mange omdrejninger. Vil man have et bundtræk som en damphammer skal man øge
slaglængden og forbedre fyldningen ved lavere omdrejninger. Kubik sætter en
grænse for hvor stort et moment man maximalt kan hive ud af en motor.
Grænsen er ca. cc/10 i nm. Atlså en veldesignet 600cc motor lægger ca. 60nm.
Hvor mange Hk det så bliver til afgør max Hk og udformningen af moment
kurven. Den gamle udtalelse om at "Der er intet der slår kubik" holder
altså.

Der kan dog være stor forskel i hvor veldesignet en motor er. Min gamle XJ
600 lagde officielt 52nm og den nye GSXR 600 lægger 68nm i motoren. Det
betyder dog nødvendigvis ikke at den nye GSXR har flere kræfter (Hk) over
hele omdrejningsskalaen.

Øhh. Ja. Spørg hvis der er noget mere du vil vide.

--
Mojn
Jens Bager Jensen

Fra : Tony Lorentzen

Dato : 13-08-02 12:53

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> wrote in message

> Hvad er hestekræfter (Hk)?

[snip en masse]

Kanon forklaring! Nu forstår selv jeg hvordan det hænger sammen

Hilsner,

Tony
Divvy '01 (med et moment på 55 Nm v/7000 ... haha)

Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-08-02 13:11

"Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hele omdrejningsskalaen.
>
> Øhh. Ja. Spørg hvis der er noget mere du vil vide.

Tak for forklaringen.
Bundtræk som en damphammer...vil det sige at en større slaglængde og
forbedret fyldning giver flere hK i det lave område?

Mvh Thomas
SV650S

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-08-02 13:35

> Vil det sige at en større slaglængde og forbedret fyldning
> giver flere Hk i det lave område?

Hej Thomas

Husk stadig Hk er moment per omdrejning * omdrejninger. Altså jo højere
momentet er ved eks. 4000rpm jo større er Hk ved 4000rpm. Er du helt med på
den? Eller skal jeg forklare det mere indgående?

Jo større slaglængde, jo højere moment ved lave rpm. Jo bedre fyldning ved
et givent omdrejningstal, jo bedre momemt ved et givent omdrejningstal.

Fra : Morten Juel

Dato : 13-08-02 13:39

[snip en masse guldkorn]
En rigtig fed beskrivelse tak )

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 13-08-02 13:40

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajared$i6a$1@eising.k-net.dk...

> [...]
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
> Den faste ting med at stempelhastigheden ikke må overskride 20 m/sek. har
ikke holdt i mange år. Helt præcist sagde man/skrev man i gamle dage 21 m/s.
Men allerede for vist 15 år siden opdagede jeg i en af mine 136 motorbøger
at speedway motorer gik op til 28 m/s. ? Det der bestemmer denne værdi er jo
blot hvor godt materialet er/at det ikke bliver hevet over. Aktuelt må min
BMW R100S fra 1976 kører op til 10.000 RPM - ved hvilken værdi tændingen
slår fra - og dette giver jo, da den har en slaglængde på 70,6 mm, 23,5
m/sek.! Til race i 70érne blev den samme BMW brugt op til 10.500 RPM, bl.a.
den som vandt amerikansk mesterskab i 1976. Først i 70érne hævde jeg den
tidligere BMW model, aktuelt fra 1972, en BMW R69S, og den havde jeg tunet
optimalt og brugte den til 10.500. Noget andet er at motoren bliver
forholdsvis langt mere slidt ved de ekstraordinære høje m/sek. men det kan
jo forebygges med belægninger på cylindre og stempler.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-08-02 14:04

> Den faste ting med at stempelhastigheden ikke må overskride 20 m/sek. har
> ikke holdt i mange år. Helt præcist sagde man/skrev man i gamle dage 21
m/s.

Hej Gert

Jeg skrev "ca." 20m/s. Det er rigtigt at inden for ræs har man rykket
stempelhastighederne opad. Mine udtalelser indeholder ikke den endegyldige
sandhed, men er en forklaring til begyndere om nolge få temaer inden for
motordesign. Jeg har jo ikke forklaret nogel tilbunds, men blot givet et
lille indblik i at man ikke kan få alting. Men når man vælger en ting inden
for motordesing, så vælger man noget andet fra.

Jeg har ikke nævnt knastaksler, karbs/indsprøjtning, antal cyl o.s.v.

Fra : Martin

Dato : 13-08-02 14:51

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
-
Hvordan regner i cylinder hastigheden ud for jeres udregninger passer ikke
med mine.

mine teorier går på

(slaglængde) * pi *(omdrejninger/sek) = V-cyl max.

Martin

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-08-02 15:08

> Hvordan regner i cylinder hastigheden ud for
> jeres udregninger passer ikke med mine.

Hej Martin

Øhh. nu sætter du jo en biolog på arbejde...

Slaglængden er diameteren på den cirkel krumtappen tegner. Regn diameteren
ud i cm. Jeg har glemt formlen. Tag max rpm og divider med 60 for at få
omdrejninger pr sek.
Gang diameter i sek ud med rpm/sex max. Voilá!

Husk det er max stempelhastighed og ikke gennemsnitshastighed.

Fra : Martin

Dato : 13-08-02 15:14

> [...]
> Mojn
> Jens Bager Jensen
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)

det gør jeg da osse, men det gør Gert vist ikke...

Snip 8<
Aktuelt må min
BMW R100S fra 1976 kører op til 10.000 RPM - ved hvilken værdi tændingen
slår fra - og dette giver jo, da den har en slaglængde på 70,6 mm, 23,5
m/sek.
snip >8

det må da gi' noget i retning af 35 m/sek

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-08-02 15:34

> BMW R100S fra 1976 kører op til 10.000 RPM - ved hvilken værdi tændingen
> slår fra - og dette giver jo, da den har en slaglængde på 70,6 mm, 23,5
> m/sek.

Hmm jeg fik det til 37M/s. Jeg gætter på jeg ikke kan regne og der ligger en
fejl et sted. Kan en R100S fra '76 virklig tage 10.000rpm? I følge MX revyen
laver den max moment ved 5500rpm og max effekt ved 6600. At den kun skulle
have taget 2/3 af sine omdrejninger der finder jeg urealistisk. En nutidig
BMW R1100S med mindre slaglængde har sit røde område ved omkring 8800 rpm.

Fra : Jesper Buhl

Dato : 13-08-02 15:58

In <ajb5eo$kt$1@eising.k-net.dk> "Jens Jacob Bager Jensen" <bager@vkr.dk> writes:

>diameteren

Det maa da vaere forkert? Stempelhastigheden er 0 naar stemplet er i top og
bund, og maksimalt naar krumtappen staar vinkelret paa plejlstangen (eller
lidt efter, pga. cylinderens forskudte retning ifht. plejlstangs/krumtap-
lejets placering i dette oejeblik) - og det er vel her den maksimale
hastighed skal regnes ud?
Det vil sige noget med 2*pi*R*omdrejningshastighed?

mvhjb

Fra : Jens Jacob Bager Jen~

Dato : 13-08-02 16:04

> [...]
> hastighed skal regnes ud?
> Det vil sige noget med 2*pi*R*omdrejningshastighed?

Hej Jesper

Hvad siger du der er anderledes end det jeg siger?

Fra : Mads Lund

Dato : 13-08-02 16:27

Jere forvirring er, at man anvender en gennemsnitlige stempelhastighed
beregnet som slaglængde*omdrtal*2.

Stemplets hastighed er tilnærmelsesvis sinusformet (dog ikke helt)

Mads Lund
YZ426F, som lige skal have for 1000 kr nye kronrørslejer i ;-(

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-02 16:47

Mads Lund wrote:

> Jere forvirring er, at man anvender en gennemsnitlige stempelhastighed
> beregnet som slaglængde*omdrtal*2.

Hov, du kom mig vist i forkøbet, men da jeg skrev kunne jeg ikke se dit
indlæg. Nu var der ellers endelig noget jeg vidste :)

> Stemplets hastighed er tilnærmelsesvis sinusformet (dog ikke helt)

Nu har du gjort mig nysgerrig. Hvorfor ikke helt? Er det så lidt så det
bare er krumtappens bøjning (hvis der er en sådan), der gør det?

> Mads Lund
> YZ426F, som lige skal have for 1000 kr nye kronrørslejer i ;-(

Det var mange penge Plejer den slags ikke at være væsentligt billigere
eller husker jeg galt?
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 13-08-02 21:43

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> wrote:

>Nu har du gjort mig nysgerrig. Hvorfor ikke helt? Er det så lidt så det
>bare er krumtappens bøjning (hvis der er en sådan), der gør det?

Hvis man kigger på højden af plejlstangens monteringspunkt på
krumtappen, så får man en sinuskurve.

Men når man kigger på stemplets højde, så kommer der lidt ekstra
trigonometri ind i billedet.

Hvis plejlstangen er meget lang, så er stempelhøjden næsten lig med
højden af plejlstangens bund, for plejlstangen er næsten lodret hele
tiden.
Men hvis plejlstangen er meget kort, så kommer den til at hælde en del
når den har været i top, og det betyder jo noget.

Jeg har lige lavet nogle grafer over stempelhøjden i forhold til
krumtappens rotation i grader (http://lok.kan.dk/stempel.png). Ved den
grønne er krumtappens radius sat til 5 og plejlstangens længde til 6.
Som det kan ses, kommer stemplet hurtigt i top og ned igen, mens det
går langsomt i bunden.

De to andre kurver er med længere plejlstænger, og som det ses, er de
tættere på en sinuskurve.

Hvis du vil have udregningerne bag, så skriv igen.

--
Kåre

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 14-08-02 06:09

Kåre nu har jeg ikke set på dine grafer men som jeg nævnte i et af mine
indlæg så var stemplets hastighed størst 80 grader før og efter top - nu
udregnede jeg kun for hver 10énde grad - og hvor der er er bestemt af
plejlstangslængden! Jeg plejer altid at sige at med en uendelig lang
plejlstang vil stemplet følge en normal sinus kurve og altså have
tophastighed midt mellem top og bund da den jo er der hvor plejlstangen står
vinkelret på krumtapsarmen. Heraf ses det at jo kortere plejlstangen er des
tættere mod top dødpunktet vil stemplet have den maksimale hastighed og der
to grafer vil være mest forskellige.
For øvrigt bliver der mere sidetryk fra stemplet mod cylindervæggen ved
den korte plejlstang end ved den lange, og dermed større friktionstab.

Mvh. Gert Thorgersen

Kåre Nejmann <post@kan.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:06rilu0elp28okb0b988jo5debppd615dc@4ax.com...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-08-02 17:54

Kåre Nejmann wrote:

> [...]
> Men hvis plejlstangen er meget kort, så kommer den til at hælde en del
> når den har været i top, og det betyder jo noget.

Nåja! Det er da egentlig indlysende
Så er det vel egentlig også en fordel at have lange plejlstænger, da man jo
så får en lavere max-acceleration. De er jo så også bare tungere, hvilket
jo egentlig heller ikke er en fordel.

> [...]
> grønne er krumtappens radius sat til 5 og plejlstangens længde til 6.
> Som det kan ses, kommer stemplet hurtigt i top og ned igen, mens det

Ja, den nederste afviger egentlig en hel del.

> De to andre kurver er med længere plejlstænger, og som det ses, er de
> tættere på en sinuskurve.
>
> Hvis du vil have udregningerne bag, så skriv igen.

det vil jeg egentlig gerne, for det eneste jeg kan finde på bliver noget
ganske langhåret noget.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Kåre Nejmann

Dato : 14-08-02 18:44

> [...]

>så får en lavere max-acceleration. De er jo så også bare tungere, hvilket
Man kan faktisk godt få den fornemmelse, at det er lidt svært at bygge
en god motor...

>det vil jeg egentlig gerne, for det eneste jeg kan finde på bliver noget
>ganske langhåret noget.

Så ved jeg ikke om jeg kan hjælpe

Graferne er lavet i GNUPlot, som er fodret med formlen
f(x)=sqrt(a**2+c**2-2*a*c*cos(180-asin(sin(x)*c/a)-x))

a er plejlstangens længde
c er radius på krumtappen
x er gradtallet, ved 0 er stemplet i top.

Jeg har selv fundet på formlen, så jeg vil ikke garantere, at den er
rigtig

Hastigheden kan man så få tegnet ved at differentiere formlen (god
fornøjelse!), eller tilnærmet ved at kigge på, hvor langt stemplet
flytter sig fra x grader til x+1 grader. Det har jeg gjort på
http://lok.kan.dk/stempelv.png.
Den lilla linje er med en meget lang plejlstang - 200*a.

--
Kåre

Fra : Jes Vestervang

Dato : 15-08-02 21:46

Kåre Nejmann wrote:

> Man kan faktisk godt få den fornemmelse, at det er lidt svært at bygge
> en god motor...

Ja. Umiddelbart virker det jo ellers til at være meget simpelt, for
virkemåden er let at forstå, men der er skjulte udfordringer

> Så ved jeg ikke om jeg kan hjælpe

Hæ!

> Graferne er lavet i GNUPlot, som er fodret med formlen
> f(x)=sqrt(a**2+c**2-2*a*c*cos(180-asin(sin(x)*c/a)-x))

Hmm, umiddelbart er den vel egentlig ikke så slem, men jeg fatter den ikke
Nåja, måske skal jeg bare bruge mere end 5 minutter Vil du forklare
den? Jeg har ellers kun været væk fra skolen (htx) et år, men nu skal jeg
da heldigvis snart igang igen

> [...]
> x er gradtallet, ved 0 er stemplet i top.
>
> Jeg har selv fundet på formlen, så jeg vil ikke garantere, at den er

Om ikke andet, er det da nogle nydelige streger, du har lavet

> Hastigheden kan man så få tegnet ved at differentiere formlen (god
> fornøjelse!)

Hihi, tappe-tap-tap-tap på lommeregneren, og så er den differentieret.
Tak Ti92 - Resultatet er forresten også ganske langhåret

>, eller tilnærmet ved at kigge på, hvor langt stemplet
> flytter sig fra x grader til x+1 grader. Det har jeg gjort på
> http://lok.kan.dk/stempelv.png.
> Den lilla linje er med en meget lang plejlstang - 200*a.

En skam at en to meter lang plejlstang ikke er så handy

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 16-08-02 06:11

Her vedr.plejlstangslængden contra slaglængden.
I USA var der en bil tuningsekspert som især gik op i det med
plejlstangslængde, Smokey was hans kaldenavn. Jeg købte for 5 år siden
bogen Smokey Yunick´s TRACK TECH., som var en sum af mange af hans svar på
folks tekniske læserbrevsspørgsmål fra Smokeys tid fra et sportsblad.

Smokey holdt på at lave plejlstængerne længre da stemplets maksimale
stempelhastighed da minskedes og stemplet derfor ikke bevægede sig for
hurtigt i forhold forbrændingstrykbølgen. Han kaldte mål under 2 :1 for
kort. Altså plejlstangslængden / radius (halv slaglængde ). I bilerne
fandtes der nogen helt ned til 1,63 : 1.

Jeg købte som sagt bogen men fandt ting i den jeg ikke var enig med Smokey
om.

Mvh. Gert Thorgersen

Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:2u3hja.0t.ln@vissen.vandhane...

Fra : Jes Vestervang

Dato : 13-08-02 16:41

Jens Jacob Bager Jensen wrote:

...SNIIIP...misforståelser

Hvorfor blander i pi ind i det? Stemplet kører jo kun op og ned, det
drejer ikke rundt, og da det er middelhastigheden man snakker om, så er det
ganske enkelt:

2 x (max-rpm/60) x slaglængden i meter.
Man ganger med to fordi stemplet jo kører både op og ned på én omgang.

Fx ser det således ud for fazeren.
2 x (12k5/60) x (49,6mm/1000) = 20,6667 m/s
Ved omdrejningsbegrænseren som vist ligger omkring 13k5 er den på 22,32
m/s. Altså ikke det helt vilde

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Jesper Buhl

Dato : 13-08-02 17:11

In <r99bja.hp.ln@vissen.vandhane> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> writes:

>Jens Jacob Bager Jensen wrote:

>..SNIIIP...misforståelser

>Hvorfor blander i pi ind i det? Stemplet kører jo kun op og ned, det
>drejer ikke rundt, og da det er middelhastigheden man snakker om, så er det

Ahh, men det var det ikke, en af posting's snakkede om at det var max- og
ikke middel-hastigheden. Jens' (og din) ligefremme beregning er korrekt
hvis vi snakker middelhastighed. Egtl er ingen af dem vel interessante -
det er vel max acceleration af stemplet der afgoer om det kan traekke
oliehinden med eller ej?

mvhjb

Fra : Morten Dybdal

Dato : 13-08-02 17:31

Jesper Buhl wrote:
> In <r99bja.hp.ln@vissen.vandhane> Jes Vestervang <jesvj2@mailme.dk> writes:
>

> det er vel max acceleration af stemplet der afgoer om det kan traekke
> oliehinden med eller ej?

Teoretisk ja, men i praksis bruger man middelhastigheden. Mulighvis
fordi at oliefilmen ikke bliver gennembrudt så hurtigt.

--
Morten Dybdal

Fra : PCkurt

Dato : 30-08-02 12:10

Hvordan ser regnstykket ud ved en slaglængde på 5" og et stempel på 4" ??
(125 x 100mm)

Bliver stempel hastigheden for stor ved 4 - 5000 omr/m ??

Er det bedst med en 4" x 4" ??

Mvh
http://MCi.webbyen.dk

Fra : Morten Dybdal

Dato : 13-08-02 16:55

> [...]

> omdrejninger pr sek.
> Gang diameter i sek ud med rpm/sex max. Voilá!
>
> Husk det er max stempelhastighed og ikke gennemsnitshastighed.

Øhh, det hedder middelstempelhatigheden af en god grund.

Mogens Damkier (guden): 2 x slaglænde(mm) x (rpm/1000) / 60.

Ved slaglænde 50mm, rpm11000: 2 x 50 x (11000/1000) /60 = 18,3 m/s.

--
Morten Dybdal

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 13-08-02 18:26

Jens Jacob Bager Jensen <bager@vkr.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ajb058$ok4$1@eising.k-net.dk...
> [...]
> Honda CBR 600 F '94 - Præsident for Polyteknisk MC forening (PMC)
>
> Man regner med middelstempelhastigheden, idet stemplets hastighed jo er 0
i top og i bundstilling medens den er størst der hvor plejlstangen står
vinkelret på krumtappens arm. Aktuelt havde jeg på beregningerne af en
konstrueret motor til mit ingeniør afgangsprojekt for 8 år siden en
slaglængde på 70 mm. Dette giver jo en middelstempelhastighed, ved 9.300
RPM, på:
70 * 2 * 9.300 / 60 = 21,7 m/sek.
Og af mine udregninger fra den gang kan jeg se at den havde en max
stempelhastighed på 34,97 m/sek der hvor plejlstangen som sagt stod
vinkelret på krumtapsarmen.
Den gamle BMW R69S jeg tunede til det absolut optimale havde en
slaglængde på 73,0 mm og ved 10.500 RPM giver det jo en
middelstempelhastighed på 25,55 m/sek.
Det jeg nævnte med speedway motorne er hentet i Helmut Hütten:"Schnelle
Motoren, seziert og frisiert". fra 1985.

Mvh. Gert Thorgersen

Fra : Steen Gruby

Dato : 13-08-02 17:19

On Tue, 13 Aug 2002 13:05:23 +0200, "Thomas Hjort"
<dsl54291@vip.cybercity.dk> wrote:

Hej Thomas.

>Hvilken MC har størst slaglængde?

Jeg tror her er nogen af kandidaterne:

Norton Big4
600 cc 82x113 (boring/slaglængde).
Ariel VB.
600 cc 86,4x102
Panther 100.
600 cc 87x100 .
Velocette MAC.
350 cc 68x96

Men det er jo nostalgi så det driver

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 04:05

Steen Gruby <oz9zi@(NOSPAM)gruby.dk> skrev i en
> On Tue, 13 Aug 2002 13:05:23 +0200, "Thomas Hjort"
> [...]

HD's 1200'er havde da også de runde 100 mm i min mc-barndom!

--
Armand.
(ikke nostalgisk af dén grund)

Fra : PCkurt

Dato : 23-08-02 07:07

dvs at Nortons Big4 og Yamahas Wildstar er noget af det største man kan få
som standard, nogen der kan finde nogen slaglængde der er størrer??
Mvh
http://MCi.webbyen.dk

Fra : Jens Jessen

Dato : 13-08-02 18:38

Jeg vil kun give et svar på det der spørges om, nemlig største slaglængde.
Et af de store hører til på 30'ernes Norton med 120 mm, Raleigh motorcykler
med 101 mm, Panther og New Hudson lige efter med 100 mm, B.S.A. nåede op på
112 mm.
I småtingsafdelingen findes Hondas racere, som f.eks. den 2-cylindrede 50
kubik store RC 116 fra 1966, hvor slaglængden var bare 25,14 mm, med det
røde felt startende ved 22.5000 o/min. Så det med at moderne GP motorer
tager mange omdrejninger, er det rene sludder - de går stort set kun hurtig
tomgang!

Journalist Jens Jessen (DJf)
Skanderborgvej 140, 8660 Skanderborg
Tlf. + 45 8657 7201 Fax. + 45 8657 7204
Mobil 2073 7471
E-mail: jens.jessen@get2net.dk

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 13-08-02 18:34

Jens Jessen <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d5942cd$0$27882$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> røde felt startende ved 22.5000 o/min. Så det med at moderne GP motorer
> tager mange omdrejninger, er det rene sludder - de går stort set kun

at bilernes formelracere nu er nået op i 18.000 RPM og de har jo en noget
større slaglængde end Hondaen, så der har vi at gøre med en extrem
stempelhastighed, og ikke kun Hondaens 18,86 m/sek.

Mvh Gert Thorgersen

Fra : Thomas Hjort

Dato : 13-08-02 21:32

"Jens Jessen" <jens.jessen@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
motorcykler
> med 101 mm, Panther og New Hudson lige efter med 100 mm, B.S.A. nåede op

Hvilke nyere MC har den største slaglængde?

Mvh Thomas

Fra : PCkurt

Dato : 14-08-02 11:07

> på
>
> Hvilke nyere MC har den største slaglængde?
> Mvh Thomas

Yamaha har 113mm slaglængde, bore 95mm
Måske Hondas 1800ccm er størrer??
Mvh
http://MCi.webbyen.dk

Fra : PCkurt

Dato : 14-08-02 12:15

Hondas 1800 er på 112mm
Mvh
http://MCi.webbyen.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-08-02 17:42

PCkurt wrote:

> Yamaha har 113mm slaglængde, bore 95mm
> Måske Hondas 1800ccm er størrer??

Der er jo også Suzuki LS650 som har en slaglængde på 10 cm Derudover er
der jo også en ordentlig flok 1 cylindrede >=600cc 1-stampende offroadere

--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : PCBruger

Dato : 14-08-02 18:06

"Jes Vestervang" <jesvj2@mailme.dk> skrev i en meddelelse

> Der er jo også Suzuki LS650 som har en slaglængde på 10 cm Derudover
er
> der jo også en ordentlig flok 1 cylindrede >=600cc 1-stampende offroadere
Hvad mener du??
10cm = 100mm er da ikke over 113mm??
Hvem har bud på hvilken der er størst - som der blev spurgt om!
Mvh
http://MCi.webbyen.dk

Fra : Jes Vestervang

Dato : 14-08-02 22:29

PCBruger wrote:

> Hvad mener du??
> 10cm = 100mm er da ikke over 113mm??

Det skrev jeg jo heller ikke. Tråden var jo drejet ud på en niveau hvor
hvor der blev nævnt en længere række mc'er med lang slaglænglængde, og så
synes jeg da at det var sjovt en en 'lille' 31 hestes mc kunne være med

> Hvem har bud på hvilken der er størst - som der blev spurgt om!

Slap nu af. Du får _aldrig_ folk til at følge en tråds oprindelige emne til
punkt og prikke - sådan er usenet ...heldigvis, vil jeg sige.
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : PCBruger

Dato : 15-08-02 06:05

> [...]

til
> punkt og prikke - sådan er usenet ...heldigvis, vil jeg sige.
Jeg ville bare høre om der var nogen der kunne finde en standard cykel, med
mere end 113mm )

Fra : Thomas Hjort

Dato : 15-08-02 09:05

"PCBruger" <oz1hdl@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]

> til
> Jeg ville bare høre om der var nogen der kunne finde en standard cykel,

Jes har da ret i at slaglængden er imponerende på LS'en i forholdmæssigt.

Mvh Thomas

Fra : Michael Kristensen

Dato : 13-08-02 18:58

> Hvilken MC har størst slaglængde?

Kom til at tænke på at program om racerbiler tilbage i 30erne og 40erne, der
havde en 10 cylindret motor på 40 L = 40000 kubik.

Den må have haft en lang slaglængde.

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 03:01

Thomas Hjort <dsl54291@vip.cybercity.dk> skrev i en
> Hvilken MC har størst slaglængde?
>
> Og kan stor slaglængde og rolig motorgang kombineres med høj ydelse
> (hK/moment) eller er det at blæse og have mel i mundne?

Hvad er højest en kanonskrald eller Rundetårn - Og vil kanonen larme
mere fra toppen af Rundetårn?

Du fodrer trolde her :-|

--
Armand.