Bestand af kirkeugler?
Fra : juletrae@post4.tele.~

Dato : 13-08-02 11:42

Vi har diskussion i gang vedr. bestanden af kirkeugler i Danmark. En søgning
på nettet viser forskellige hjemmesider med antal fra 100 til omkring 300 og
at kirkeuglen kun yngler i jylland. Da hjemmesiderne jeg har kigget på ikke
viser hvornår de sidst er opdateret, ville jeg høre om nogen kender det
aktuelle tal?

M.v.h.

--
Helge.

Fra : Erhardt Ecklon

Dato : 13-08-02 19:20

Jørgen Terp Laursen:

Kirkeugle (Athene noctua) - ca. 100 par , men antal ynglepar meget usikkert,
måske færre end her angivet - bestanden i markant tilbagegang og yngler nu
måske kun i Jylland. Den jyske bestand er stort set isoleret fra bestanden i
Nordtyskland og arten er i fare for helt at forsvinde fra Danmark.
Kirkeuglen er nu næsten helt knyttet til bebyggelse, men var tidligere ret
almindelig ved levende hegn.
Alle oplysninger såvel ældre som nyere har meget stor interesse.

Kilde http://www.mobilixnet.dk/~mob36051/index.html

Det er nok et meget korrekt billede af situationen.

På Fyn:
1 melding

Torsdag - 18/4 2002

Gulstavområdet, Sydlangeland: Kirkeugle 1 R (har opholdt sig i området i ca.
1 måned), [SØB]

Erhardt
Erhardt@Ecklon.dk
www.snatur.dk

"VI MØDES PÅ NETTET &
SES I NATUREN"

Fra : Gorm Vognsen Jensen

Dato : 13-08-02 20:37

<juletrae@post4.tele.dk> wrote in message
> Vi har diskussion i gang vedr. bestanden af kirkeugler i Danmark.
På baggrund af atlasundersøgelsen 1993-96 har Grell i Fuglenes Danmark
anslået bestandens størrelse til 175-200. Arten er i tilbagegang og er gået
66% tilbage siden atlasundersøgelsen i 1976.

mvh Gorm Vognsen Jensen
Smørumnedre