Lige noget for Erik: 10.2 Jaguar
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-02 23:44

Hejsa,

Jeg har lige siddet og leget med 10.2 og det må da være lige det, som
Erik har gået og ventet på. Der er indbygget trinløs zoom, farverne kan
inverteres og man kan køre i grayscale mode. Det bliver ikke bedre!

Derudover er der den sædvanlige mulighed for styring med musen, som også
fandtes før 10.2.

I Finder kan man nu også sætte fontstørrelsen gevaldigt op og en smule
ned.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 13-08-02 03:53

Hej René

René Frej Nielsen wrote:

> Jeg har lige siddet og leget med 10.2 og det må da være lige det, som
> Erik har gået og ventet på. Der er indbygget trinløs zoom, farverne kan
> inverteres og man kan køre i grayscale mode. Det bliver ikke bedre!

ZoomView var noget af det første, jeg bemærkede ved Jaguar som værende et
rimeligt godt argument for, at jeg skulle til alvorligt at overveje at
anskaffe den. De omtaler, jeg indtil nu har fået og læst om ZV går helt
klart på, at den er endda endnu bedre end de første oplysninger, der kom ud
omkring det nye forstørrelsessystem. Udover den trinløse styring, så kan
man vel også bruge tastkommandoer til mere faste værdier, - det er
ihvertfald, hvad folk har rapporteret til mig, - aå det virker fuldstændig
som med CloseView, hvad det angår.

En ting, jeg ikke har hverken hørt om før - eller fået noget
rapportmateriale om, er funktionen med 'Greyscale' indstillingen. Det er
helt unikt, da det vil bevirke, dels at almindelig farveblinde (rød/grøn)
på den måde kan undgå de farvekonflikter, der automatisk vil blive ved at
både rød og grøn ligger så tæt på hinanden i farvetemperatur. Det bevirker,
at en farveblind vil se rød og grøn som samme grå nuance. - Men med en
fuldstændig omstilling til gråtoner, vil man helt undgå de rød/grønne
kombinationer, og det vil bevirke at rød/grønne farveblinde nu vil se både
rød og grøn som to forskellige gråtoner, der godt nok ligger tæt på
hinanden, men dog skilbare.

Alene med den funktion har Apple overhalet alt, hvad der overhovedet findes
af forstørrelsessystemer til nogen platform, - det være sig Wintels,
Linux/Unix, OS/2 Sun og alle øvrige mere eller mindre ukendte systemer. -
Og så ville det være pragtfuld, hvis nu Telia-InfoVox kunne få sig snøvlet
sammen til at X-ificere InfoVox 300W, - så vil fx. en eMac 800 være det
perfekte værktøj til alle synshandicappede

> Derudover er der den sædvanlige mulighed for styring med musen, som også
> fandtes før 10.2.

Øh, hvad mener du med det? - Her er jeg ikke helt med....

> I Finder kan man nu også sætte fontstørrelsen gevaldigt op og en smule
> ned.

Ja, endnu en ting, jeg bemærkede i div. foromtaler af Jaguar, - og set fra
en svagtseendes side - yderligere et argument for at skifte fra en Wintel
baseret løsning til Mac. Den funktion findes heller ingen andre steder
direkte i systemet, dog findes den jo i en del tekstbehandlingsprogrammer
som en slags zoom-funktion.

....MEN, - så eer der jo lige det store spørgsmål.... - _KAN_ jeg - og
andre - i det hele taget installere og bruge Jaguar på maskiner, der ikke
har 'open firmware' ??? - Altså fx. på en Beige G3/333AV....

mvh. Erik Richard

Phone: (+45) 8625 0963, & (+45) 4082 6109,
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

Fra : Jesper

Dato : 13-08-02 06:05

> ....MEN, - så eer der jo lige det store spørgsmål.... - _KAN_ jeg - og
> andre - i det hele taget installere og bruge Jaguar på maskiner, der ikke
> har 'open firmware' ??? - Altså fx. på en Beige G3/333AV....

Det kan du ved hjælp af XPostFacto
http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11168&db=mac
--
Jesper
em@il -> pinebox {a} myrealbox [dot] com

Fra : Andreas N Rasmussen

Dato : 13-08-02 08:14

Jesper <spam@supressor.invalid> wrote:

> Det kan du ved hjælp af XPostFacto
> http://www.versiontracker.com/moreinfo.fcgi?id=11168&db=mac

Ellers står Beige G3 altså på Apples side over maskiner som X vil virke
på 'out of the box'.

anr

"[To Start Press Any Key] Where's the ANY key?"
-Homer Simpson

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 13-08-02 08:35

> [...]
> kombinationer, og det vil bevirke at rød/grønne farveblinde nu vil se både
> rød og grøn som to forskellige gråtoner, der godt nok ligger tæt på

Jeg er ikke i tvivl om, at dette ikke er nyt for dig Erik, men
misforståelser omkring farveblindhed er temmeligt udbredte og dit indlæg
kan i uheldigt fald forstærke disse.
For langt de fleste rød-grønne farveblinde (Den mest udbredte form for
farveblindhed som oftest rammer mænd, men vistnok nedarves via kvinden)
er det ikke noget problem at skelne mellem rød og grøn!
Farveblindhed hvor rød og grøn slet ikke eller næsten ikke kan skelnes
er ekstremt sjælden.
Langt de fleste rød-grøn farveblinde ville gå lykkeligt igennem livet
uvidende om deres "lidelse", hvis man ikke havde mere eller mindre
obligatoriske tests af farvesansen.

En lang række jobs kræver at man ikke er farveblind trods det, at langt
de fleste af disse ville kunne bestrides helt uproblematisk af
farveblinde. Farveblinde kan heller ikke blive sæddonorer.

Dette viser at misforståelserne omkring farveblindhed er voldsomt
udbredte.

Derfor min lille korrektion.

Ellers har jeg iøvrigt også bemærket at System X må have vidtrækkende
potentiale for synshandicappede. Og vi andre kan måske vente et par år
ekstra førend vi må anskaffe os briller.

Stig

_______________________________________
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 13-08-02 09:01

stigleerbeck@mac.com (Stig Leerbeck) writes:

> For langt de fleste rød-grønne farveblinde (Den mest udbredte form for
> farveblindhed som oftest rammer mænd, men vistnok nedarves via kvinden)
> er det ikke noget problem at skelne mellem rød og grøn!

Øh. Nu hoppede kæden lidt af - hvor er problemet så? At man ikke kan
se om en given farve er rød eller grøn?

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 15-08-02 06:43

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> wrote:

> Øh. Nu hoppede kæden lidt af - hvor er problemet så? At man ikke kan
> se om en given farve er rød eller grøn?

De fleste farveblinde har kun et problem i tests (og når de søger job!)!

Testen viser, at den farveblinde ikke kan skelne visse nuancer af grøn
fra visse nuancer af rød, hvilket typisk ses i mørke grøn-brune farver.

Jeg kunne forestille mig at man i f.eks. en jagt-situation måske vil
opdage byttet lidt senere end den normalt seende. Til gengæld skull det
nedsatte farvesyn være kompenseret af et bedre sort/hvid herunder bedre
nattesyn.

Stig

_______________________________________
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 16:42

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> En lang række jobs kræver at man ikke er farveblind trods det, at langt
> de fleste af disse ville kunne bestrides helt uproblematisk af
> farveblinde. Farveblinde kan heller ikke blive sæddonorer.

Hvorfor? Er det fordi, de ikke kan se, om boksen er optaget, og så
kommer til at brase ind til en af de andre, der er i gang med at donere?
Af rent medicinske årsager bør det forbud i hvert fald ikke gælde
mændene.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-08-02 16:54

In article <1fgv7b4.pd1pb5wa4b1mN%henrik@muenster.dk>,
henrik@muenster.dk (Henrik Münster) wrote:

> Af rent medicinske årsager bør det forbud i hvert fald ikke gælde
> mændene.

Hvilke andre end mændene kan donere sæd?

..

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 13-08-02 17:09

> Hvilke andre end mændene kan donere sæd?
>
> .
Ferdinand
... (cd up)

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-08-02 17:25

In article <1fgv918.7dbx6z1k3minN%gizmo@NosPAM.dk>,
gizmo@NosPAM.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Ferdinand

Jeg tror ikke kvinderne forventer at få udleveret en 10-liters spand når
de tropper op for at få udleveret de hellige dråber.

> .. (cd up)

,,,,

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-08-02 04:25

Hej Preben

Ja, og 'Der Anton'...

Fra : Henrik Münster

Dato : 13-08-02 17:39

> Hvilke andre end mændene kan donere sæd?

Undskyld! Jeg har nok set for meget Monty Python i min ungdom.
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : thomas tomcat

Dato : 13-08-02 22:14

in article 1fgv7b4.pd1pb5wa4b1mN%henrik@muenster.dk, Henrik Münster at
henrik@muenster.dk wrote on 13/08/02 17:42:

> Hvorfor? Er det fordi, de ikke kan se, om boksen er optaget, og så
> kommer til at brase ind til en af de andre, der er i gang med at donere?

jeg elsker denneher gruppe.

der er humor ang mads

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 14-08-02 02:39

Hej Stig

OK, jeg kan se din pointe, men jeg tænkte kun 'ren computermæssigt'. Dér kan der
være en hel del forskel på, hvordan to skærme opfører sig. Fx. har jeg stadig
min gamle s/h (256 gråtoner) Apple Portrait skærm.

Tager du et farvebillede lavet med Photoshop (tusinder eller 256 farver) og
viser den på en Apple Portrait skærm, så vil de røde og grønne farver i de
fleste tilfælde have samme gråtone. Laver du så billedet om til gråtoner med
Photoshop og viser den på samme Apple Portrait skærm, vil du pludselig kunne se
forskel på de gråtonenuancer, der i farvebilledet var røde og grønne.

Jeg bruger faktisk den metode en del, da jeg redigerer et foreningsblad, hvor
jeg ofte lægger farvebilleder ind, og det er en helt klar fordel at omdanne dem
til gråtonebilleder. Det giver et langt bedre og mere nuanceret tryk.

Men ellers er jeg enig med dig, at der er mange misforståelser involveret.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 13-08-02 09:01

On Tue. d. 13 Aug. 2002 kl. 02:53 GMT, Erik wrote:

> ....MEN, - så eer der jo lige det store spørgsmål.... - _KAN_ jeg - og
> andre - i det hele taget installere og bruge Jaguar på maskiner, der ikke
> har 'open firmware' ???

nej.

> - Altså fx. på en Beige G3/333AV....

den /har/ Openfirmwre

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 15-08-02 20:22

Morten Reippuert Knudsen <spam@reippuert.dk> writes:

> nej.

De eneste maskiner uden Open Firmware er da vist NuBus og 68k
maskiner.

--
Thomas Bjorn Andersen - tbamacnewss@gen-v.net - ICQ: 11413721
irc://irc.netc.dk/%23Macintosh

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 15-08-02 23:14

On Thu. d. 15 Aug. 2002 kl. 19:21 GMT, Thomas wrote:

> De eneste maskiner uden Open Firmware er da vist NuBus og 68k
> maskiner.

netop - det var også derfor jeg skrev til Erik at hans G3 skam /har/
OF.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 16-08-02 05:18

Hej Morten

Så burde du kunne give mig en forholdsvis fornuftig forklaring på, hvorfor jeg så
ikke kan opdatere firmwaren på nogen af mine G3 - hverken 233DT eller 333AVMT

- Og det kan i øvrigt heller ikke lade sig gøre hverken på en 7200, 7500, 7600
eller en 9600. - Det er skam forsøgt indtil flere gange! - Den samme
fejlmeddelelse kommer hver gang, - "Firmware update failed. This computer cannot
be updated. Firmware access is locked".

mvh. Erik Richard

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 16-08-02 06:38

Erik Richard Sørensen <kml.ers@mail1.stofanet.dk> writes:

> [...]
> - Den samme fejlmeddelelse kommer hver gang, - "Firmware update
> failed. This computer cannot be updated. Firmware access is locked".

Old World maskinerne var ikke opgraderbare i samme skala som New World
maskinerne. Med Old World maskinerne kan du kun ligge nogle ganske få
kilobytes Forth kode ind, på New World maskinerne kan du flashe hele
chippen på samme måde som med BIOS rom på moderne PC motherboards.

Du har stadig Open Firmware. En nem test: Hold Kommando-Option-O-F
nede under opstart. På din 7200 skal du have en anden maskine på
printerporten, idet videokortet ikke er understøttet (eller også skal
du have et understøttet PCI videokort i).

Du kan jo starte med at læse de tre Open Firmware technotes, de
indeholder bla. en tutorial om brug af OF, med en 9600 som eksempel!

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 17-08-02 03:49

Hej Thomas

Thomas Bjorn Andersen wrote:

> [...]
> kilobytes Forth kode ind, på New World maskinerne kan du flashe hele
> chippen på samme måde som med BIOS rom på moderne PC motherboards.

Så burde update installeren da tage de 'få kilo' og ikke bare meddele, at
det ikke kan lade sig gøre. - Jeg havde fx. ingen problemer, da jeg skulle
ændre firmwaren på min ene brænder, så den blev optimeret til
musikbrænding. Det tog kun et minut + en genstart og reloading af
brænderens driver...

> [...]
> printerporten, idet videokortet ikke er understøttet (eller også skal
> du have et understøttet PCI videokort i).

Det vil jeg prøve. Faktisk er det nok ikke aktuelt på PM 7200, men mere på
både mine 7600 og den nye 9600 samt 333AV'eren, når jeg skal til at køre
det her musiknetværkssystem. - Men jeg bliver nok nødt til at vente, indtil
min kammerat kan komme herop igen... - CloseView virker jo ikke så tidlig i
opstarten - Her ville det have været rart med en Matrox Millenium
grafikkort...

> Du kan jo starte med at læse de tre Open Firmware technotes, de
> indeholder bla. en tutorial om brug af OF, med en 9600 som eksempel!

- Bliver gjort...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 17-08-02 13:02

> Så burde update installeren da tage de 'få kilo' og ikke bare meddele, at
> det ikke kan lade sig gøre.

Det giver ikke rigtig nogen mening. Du kan komme til at slette de
ganske få par KB nvram (f.eks. ved at zappe PRAM'en, svjh) ved et
uheld alligevel.

Open Firmware på de første PCI Mac'er er blevet beskrevet med ord som
jeg ikke tør gengive her.

> Det vil jeg prøve.

Med mindre du udvikler PCI kort eller skriver dit eget operativsystem,
er der ikke meget at komme efter i Open Firmware. Det er da meget
sjovt på en nørdet måde, men almindelige brugere og udviklere har
intet at bruge OF til.

De eneste gange jeg har haft brug for det, har været i de tidlige
Linux dage, hvor man reelt ikke havde anden mulighed for at få startet
systemet op.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 18-08-02 01:45

Hej Thomas

> [...]
> uheld alligevel.
>
> Open Firmware på de første PCI Mac'er er blevet beskrevet med ord som

Høh! - Men alene det, at du ikke 'tør' nævne det, siger så mig, at det nok vil
være bedst at undlade at forsøge en opgradering...

> [...]
> er der ikke meget at komme efter i Open Firmware. Det er da meget
> sjovt på en nørdet måde, men almindelige brugere og udviklere har

Det er jo så lige det.... Jeg går med nogle idéer om at få ændret noget ved
MBROLA talesyntesesystemet, så det vil kunne bruges på OS X med en direkte
installation og ikke ved at skulle til at omskrive de enkelte talemoduler.

MBROLA er i en rivende udvikling især til Linux og Unix baserede
styresystemer, mens det er gået noget i stå til hhv. Wintels og Mac Classic
OS, og der er pt slet ingen udvikling ignag til OS X.

MBROLA består af en 'Driver Engine' og så selve stemmerne. DriverEngine er
forskellig fra platform til platform, og for at få den til at virke, skal DE
tilpasses den enkelte platforms firmware. Stemmerne er ens til alle platforme,
- de er skrevet i Java, så der er intet, der skal ændres, - med mindre da, at
man vil lægge sin egen stemme ind, for så skal der godt nok laves et
kæmpearbejde.... - Så det er selve DE, der skal tilpasses, og den skulle gerne
tilpasses, så den startes automatisk ved opstart, og det vil kræve ændringer i
firmwaren til selve maskinen.

> De eneste gange jeg har haft brug for det, har været i de tidlige
> Linux dage, hvor man reelt ikke havde anden mulighed for at få startet
> systemet op.

Ja, det er jo lige det. DriverEngine skal jo tilpasses, hvis den skal laves
sådan, at den startes op samtidig med selve computeren. Jeg véd ikke, hvor
meget programmering, det vil kræve, eller om det er noget, man kan gå direkte
til på 'brugerniveau'. - Det er jeg først ved at undersøge nu...

Fra : Thomas Bjorn Anderse~

Dato : 18-08-02 15:53

> [...]

> tilpasses, så den startes automatisk ved opstart, og det vil kræve
> ændringer i firmwaren til selve maskinen.

Det kan jeg ikke tro på. Med det du har beskrevet (og som jeg
behændigt har klippet væk), har du blot brug for en systemudvidelse
plus lidt user-level applikationer.

Det lyder for mig som om, at du forsøger at lave noget OS uafhængigt
kode, ved at komme det ned under OS niveau. Problemet er bare, at i
dit tilfælde kan det ikke lade sig gøre. Mac OS består jo primært af
grafik, så du har ikke en tekstkonsol, som du bare kan lade din
talesyntese læse op fra, upåagtet hvilket software maskinen i øvrigt
kører. Du er nødt til at lave nogle bindinger mellem dit
værts-operativsystem (Mac OS X eller 9) og din talesyntese, og disse må
nødvendigvis afhænge af operativ systemet.

Som en tommelfingerregel bør firmware opdateringe i øvrigt kun komme
fra producenten af hardwaren.

Hvad er der galt med Macintalk's metode, hvor selve engine'n er lavet
som et par Mac OS Extensions og et kontrolpanel?

Hvad er det for en information som brugeren af dit system har behov
for, der gør at det skulle være nødvendigt at hacke firmwaren? I
tilfælde af fejl på system- og hardwareniveau kan du alligevel ikke
regne med, at det er stabilt nok til at trække et talesyntese system
for at læse fejlmeddelelser op.

SUsE linux har gennem længere tid haft understøttelse af et Braille
display. Også her er det lavet som en udvidelse af systemet gennem en
driver, der er specifik for linux.

Under alle omstændigheder, så held og lykke med det, men prøv nu at
konsultere en rigtig programmør før du brænder dine maskiner af med
hjemmelavede firmwarehacks.

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 19-08-02 02:10

Hej Thomas

> Det kan jeg ikke tro på. Med det du har beskrevet (og som jeg
> behændigt har klippet væk), har du blot brug for en systemudvidelse
> plus lidt user-level applikationer.

Qua den rækkefølge, som div. talesynteseudv. startes i, så er det ikke
muligt med hverken TTS+SR eller med den nuværende version af MBROLA. - De
er nogle af de sidste, der loades.

> Det lyder for mig som om, at du forsøger at lave noget OS uafhængigt
> kode, ved at komme det ned under OS niveau.

Bingo! - Det er lige nøjagtig, det der skulle være formålet...

> [...]
> tekstkonsol, som du bare kan lade din talesyntese læse op
> fra, upåagtet hvilket software maskinen i øvrigt kører.

Det, jeg har brug for er, ....hm, - en slags kobling, der vil starte
talesyntesen allerede i ROM, så man fx. kan styre den konfiguration, man
ønsker vha. en mikrofon. - Fx. hvis man har 3 forskellige startsæt i
Conflict Catcher / Udvidelseskontrol, så skulle man med en enkelt sommando
i mikrofonen kunne starte den op med netop det sæt, man har brug for. Lad
os fx. sige, at man har det fulde sæt - 'Standard Sæt', 'Scanner Sæt' og en
'Multimedia Sæt', - så skulle det være meningen at man blot ved at nævne
sættets navn skulle kunne starte maskinen op i netop det sæt.

Det kan man ikke på nuværende tidspunkt jvnf. ovenfor mht.
startrækkefølgen.

> Du er nødt til at lave nogle bindinger mellem dit værts-operativsystem
> (Mac OS X eller 9) og din talesyntese, og disse må nødvendigvis
> afhænge af operativ systemet.

MBROLA er jo netop uafhængig af OS'et. Med Apples TTS+SR vil det aldrig
kunne komme til at fungere, men netop med MBROLA vil jeg umiddelbart mene,
at man kan få det til at fungere, hvis man kan få selve DE til at starte
ude i ROM'en, - lidt på samme måde som at holde 'C' tasten nede ved en
system CD.

Det kan lade sig gøre på en DOS/Win95 maskine. Det véd jeg, da det er
blevet gjort, og det var faktisk her, jeg fik idéen til, om ikke det vil
være muligt at gøre det samme på Mac.

> Som en tommelfingerregel bør firmware opdateringe i øvrigt kun komme
> fra producenten af hardwaren.

Absolut!

> Hvad er der galt med Macintalk's metode, hvor selve engine'n er lavet
> som et par Mac OS Extensions og et kontrolpanel?

Som nævnt ovenfor, så starter MacinTalk udv. + Speech kntrlp. som noget af
det sidste i systemopstarten. Det betyder, at du ikke selv ved at flytte
lidt rundt på startordenen med CC vil kunne få den til at starte så
tidligt, at du kan bruge den til fx. at vælge startsæt som beskrevet
ovenfor. Populært sagt, så er TTS+SR en ...hm.... glasur / brugerflade, du
lægger ovenpå systemet. TTS og SR kræver ligeledes at Finder er aktiv for
at de virker.

> Hvad er det for en information som brugeren af dit system har behov
> for, der gør at det skulle være nødvendigt at hacke firmwaren?

Fx. vælge startsæt i Udvidelseskontrol / Conflict Catcher
- vælge startdisk + startsystem.
- vælge en bestemt 'programpakke i forbindelse med en bestemt startdisk /
startsystem / startsæt.
Og når maskinen er startet op, fx. at kunne få den til selv at åbne for
internetforbindelse + opstart af IT programmer. - Jeg véd godt, det
alligevel først vil kunne ske efter færdig opstart.

> I tilfælde af fejl på system- og hardwareniveau kan du alligevel ikke
> regne med, at det er stabilt nok til at trække et talesyntese system
> for at læse fejlmeddelelser op.

Det har heller ingen formål, da fx. helt blinde jo alligevel ikke selv kan
'reparere' omsætte / geninstallere et defekt system. På Wintels kan det
godt lade sig gøre at installere med fx. Jaws for Win 3.0+. Her ligger
talesyntesen på roden af DOS, og den normale Wininstaller går jo ikke ned i
DOS'en for at installere i første omgang. De ændringer, der skal laves deér
i fx. com.fig.sys og com.alt.fig.sys kommer først når det pågældende
program startes.

> SUsE linux har gennem længere tid haft understøttelse af et Braille
> display. Også her er det lavet som en udvidelse af systemet gennem en
> driver, der er specifik for linux.

Jeg vidste godt, at der udover DOS 6.2 og 7.0, Win 3.11, 95/98 og ME var
flere Linux versioner, der understøtter Braille Lite, men jeg vidste ikke
at SUSE kunne. Den skal jeg lige have sendt videre til min kontakt på
amtets synscentral, - han er lidt træt af de andre linux, da han synes, der
er for meget bøvl med installeringen. Og såvidt jeg har ladet mig fortælle,
så er SUSE lettere at installere end så mange andre.

> Under alle omstændigheder, så held og lykke med det, men prøv nu at
> konsultere en rigtig programmør før du brænder dine maskiner af med
> hjemmelavede firmwarehacks.

Bare rolig! - med mit syn skal jeg ikke til at rode med noget som helst i
noget som helst. Alene de få gange, hvor jeg har brugt MacsBug har det
været en tortur at skulle prøve at se med luppen, hvad der står på skærmen.

Og som sagt, så er det stadig kun på idé-niveau....

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 19-08-02 10:49

> [...]
> 'Multimedia Sæt', - så skulle det være meningen at man blot ved at nævne
> sættets navn skulle kunne starte maskinen op i netop det sæt.

Det jo altid godt med ideer som disse, men jeg syntes at du knokler på
den forkerte vinklel. Hvorfor skal en computer konfigureres før den er
startet op? Den burde vel virke med alle opgaver.

Med hensyn til talesyntese og openfirmware kan du godt glemme det. Forth
er et interpreret sprog og ikke gearet til den slags opgaver. Når OF
slipper taget i maskinen og overgiver kontrollen af denne til den videre
opstart af OS'et er der ingen kobling mellem OF og OS'et mere.

OF opgave er at klarlægge maskinens komponenter og videregive disse til
OS før opstart.

Hvis du regner med platformsuafhængig løsning duer OF ikke da PC'er
f.eks ikke benytter OF, men som bekendt BIOS og Plug-and-play.

> [...]
> internetforbindelse + opstart af IT programmer. - Jeg véd godt, det
> alligevel først vil kunne ske efter færdig opstart.

Når først du når til Udvidelseskontrol/Conflict Catcher i
opstartsproceduren er OF for længst lagt bag os. Talegenkendelse kunne
lige så godt værte aktiveret her.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 21-08-02 15:54

Hej Michael

Michael Tysk-Andersen wrote:

> Det jo altid godt med ideer som disse, men jeg syntes at du knokler på
> den forkerte vinklel. Hvorfor skal en computer konfigureres før den er
> startet op? Den burde vel virke med alle opgaver.

Ja, men til nogle opgaver - fx. scanning - er en bestemt systemkonfiguration
bedre end en anden. Jeg har fx. stadig min gode gamle og særdeles stabile Agfa
Studioscan IIsi med PhotoLook 2.09.2. Den er ikke glad for at køre på OS 9.2.x,
men vil gerne uden videre køre på 9.1DK/US. Og da jeg som std. bruger OS 9.2.2,
så ville det da være en langt hurtigere løsning at kunne skifte startsystem
allerede i den allertidligste fase, hvis jeg skulle scanne noget. - Ellers skal
den jo først være klar, derefter skal man vælge nyt staartsystem i 'Startdisk'
og så genstarte igen. - Sammenlagt ekstra tid ca. 3 min.

> [...]
> slipper taget i maskinen og overgiver kontrollen af denne til den videre
> opstart af OS'et er der ingen kobling mellem OF og OS'et mere.

Selvfølgelig ikke, - og det er også derfor, at ændringskommandoerne skal ligge
så tidligt i opstartsfasen, så der kan blive skiftet til det rigtige system,
_inden- OF 'opgiver ånden'.

> OF opgave er at klarlægge maskinens komponenter og videregive disse til
> OS før opstart.

Bl.a. ja! - og her er en partition med et andet system - set med OF øjne - en
komponent...

> Hvis du regner med platformsuafhængig løsning duer OF ikke da PC'er
> f.eks ikke benytter OF, men som bekendt BIOS og Plug-and-play.

Det véd jeg, men man kan på en PC bygge en 'flash', der ændrer BIOS, og gider
man ikke det, så kan man gennem com.fig.sys., com.fig.alt.sys. og alt.fig.sys.
gå ind og definere en bestemt startprocedure. - Det kan man ihvertfald til og
med Win ME, - hvad man kan af den slags på Win 2000Pro og XP véd jeg ikke, da
jeg aldrig har arbejdet med de systemer.

Jeg har flere gange været med til at ændre ved startkonfigurationen på Windows
maskiner til blinde, og jeg kan godt sige, at det er et hulens bøvl at skulle
ændre i alle de tre fig.sys. filer! - Et forkert bogstav i bare én af dem, så
kan man begynde forfra. - Det hele skal jo laves manuelt.

> Når først du når til Udvidelseskontrol/Conflict Catcher i
> opstartsproceduren er OF for længst lagt bag os. Talegenkendelse kunne
> lige så godt værte aktiveret her.

Som jeg tidligere har skrevet, så kan TTS og SR ikke flyttes så langt frem i
startproceduren, at det starter først i selve systemet. TTS + SR kræver, at
Finder og System + System Resources er startet for at kunne aktiveres. Selv CC
udvidelsen, der jo i princippet skulle starte først af alt i systemet, starter
først _efter_ Finder og System.

Så for at kunne styre computerens opstart med en mikrofon, _skal_ man ud i
ROM'en på en Mac og fig.sys. filerne på en PC.

Hvordan det er / vil være på Linux, så véd jeg det ikke, men jeg véd, der er en
tjekke, der har formået at lave et eller andet script / applet, der har kunnet
styre opstartsfasen vha. en mikrofon. Han brugte en RedHat 8 til formålet.
Forsøgene blev lavet i forbindelse med, at han havde produceret tjekkiske
stemmer til MBROLA.

Og når det kan laves på PC med hhv. DOS, Win og Linux, så må det da for pokker
også være mulig at lave noget tilsvarende til Mac! - Eller hwa??

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-08-02 16:05

> [...]
> først være klar, derefter skal man vælge nyt staartsystem i 'Startdisk' og
> så genstarte igen. - Sammenlagt ekstra tid ca. 3 min.

Det kan du med maskiner, der har "new world" ROM, f.eks. iMac'er og
blå/hvid G3'er og nyere. Man holder Alt-tasten nede og får præsenteret
de valgmuligheder, der måtte være tilgængelige.

Jeg tvivler på, at noget lignende kan lade sig gøre på ældre maskiner
med OF.

Læs mere her: <http://developer.apple.com/technotes/tn/tn1167.html>

--
Thomas Tvegaard
<http://homepage.mac.com/tvegaard/> (Så længe det varer!)

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 21-08-02 16:07

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> Det kan du med maskiner, der har "new world" ROM, f.eks. iMac'er og
> blå/hvid G3'er og nyere. Man holder Alt-tasten nede og får præsenteret
> de valgmuligheder, der måtte være tilgængelige.

Ups: Dette gælder ikke blå/hvide G3'er.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 21-08-02 17:15

> Bl.a. ja! - og her er en partition med et andet system - set med OF øjne - en
> komponent...

Hvilke andre opgaver har firmwaren?

> [...]
> udvidelsen, der jo i princippet skulle starte først af alt i systemet, starter

Hmm kan CC's udvidelseskontrol ikke aktiveres ved at holde
mellemrumstasten nede under opstart ligsom den almindelige
udvidelseskontrol? Udvidelser og kontolpaneler indlæses før Finder
startes. Udvidelseskontrol er ikke afhængig af Finder!

> Så for at kunne styre computerens opstart med en mikrofon, _skal_ man ud i
> ROM'en på en Mac og fig.sys. filerne på en PC.

Ikke nødvendigvis. Hvis talegenkendelses udvidelserne indlæses først og
udvidelseskontrol dernæst kan det teoretisk lade sig gøre.
Udvidelseskontrol virker på denne måde ved at være en udvidelse med en
'init' resource som smider et vindue op der lader brugeren
aktivere/dekativere de resterende udvidelser, førend det opgiver
kontrollen og lader systemet indlæse den næste udvidelse.

> [...]
> til formålet. Forsøgene blev lavet i forbindelse med, at han havde
> produceret tjekkiske stemmer til MBROLA.

Linux (og Mac OS X) har ikke behov for udvidelseskontrol endsige
talestyring af denne!

> Og når det kan laves på PC med hhv. DOS, Win og Linux, så må det da for pokker
> også være mulig at lave noget tilsvarende til Mac! - Eller hwa??

Jeg taber tråden her Erik. Vil du have talestyret udvidelseskontrol til
OS 9 eller implementere MBROLA i OS X?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 22-08-02 04:04

Hej Michael

> Hvilke andre opgaver har firmwaren?

Mig bekendt styrer det også forbindelse til ROM og dermed også stqartlyden...

> Hmm kan CC's udvidelseskontrol ikke aktiveres ved at holde
> mellemrumstasten nede under opstart ligsom den almindelige
> udvidelseskontrol?

Jo, dog bruges SHIFT istedet for SPACE

> Udvidelser og kontolpaneler indlæses før Finder
> startes. Udvidelseskontrol er ikke afhængig af Finder!

Nej, det gør de rent faktisk ikke. Sjovt nok har jeg lige haft problemet på min
7200, hvor jeg skulle forsøge med nogle ændringer i både System og Finder
resourcerne. Jeg kom desværre til at lægge de originale arkiver på skrivebordet, da
jeg lukkede ned for genstart. Den nåede lige at vise bjælken i startvinduet, så fik
jeg en meddelelse, der sagde, at systemet ikke kan startes, fordi Finder ikke kan
aktiveres. Jeg måtte så bare lukke, da maskinen står inde hos min forlovede, og jeg
havde ikke taget nogen system CD med derind. På det tidspunkt var endnu ingen
hverken udv. eller kontrlp. aktive.

> [...]
> aktivere/dekativere de resterende udvidelser, førend det opgiver
> kontrollen og lader systemet indlæse den næste udvidelse.

Lidt kryptisk formuleret.., men hvis jeg forstår dig ret, så mener du, at man
med Udvidelseskontrol kan styre de enkelte til-/fra- koblinger i selve vinduet til
_programmet_ Udvidelseskontrol. Udv.kontrol er ikke hverken en 'Init' eller
'kontrolpanel' men et regulært program i både OS 8.1 til 9.2.2 - "Type: APPC,
Creator: 8INI". Men reelt kan du ikke bruge det til noget, da du stadig ikke kan
styre Udv.kontr. med en mikrofon, fordi TTS+SR ikke er startet.

> Linux (og Mac OS X) har ikke behov for udvidelseskontrol endsige
> talestyring af denne!

Nej måske ikke, - men såsnart du bevæger dig over i Classic Mode, så har du brug
for den igen. - Og endelig kan man vel også lave forskellige opsætninger -
systemprofiler, om du vil - i Mac OS X, - ikke at forveksle med brugerprofiler.

> Jeg taber tråden her Erik. Vil du have talestyret udvidelseskontrol til
> OS 9 eller implementere MBROLA i OS X?

For at gøre dig endnu mere forvirret - så både ja og nej...

OK, jeg skal forsøge at forklare det meget kort igen. Det, jeg vil, er, at jeg
allerede i selve starten ved hjælp af en mikrofon kan vælge en prædefineret
startopsætning. - Fx. et 'Normal sæt', et 'IT sæt', et 'Scanner sæt' osv.

Hvis man skal have mulighed for at kunne vælge det sæt allerede i selve startfasen,
så _skal_ talesyntese i for af stemmestyringen i TTS+SR og/eller MBROLA være
aktiveret _allerede_ i det øjeblik, der skabes kontakt til firmwaren, - ellers vil
det ikke være muligt at vælge en anden disk med et andet system på.

På DOS/Win er det ganske let at gøre. Her går du ganske simpelt ind i fig.sys.
filerne og skriver de styre- og startkommandoer, du har brug for til at starte
talesyntesen. Disse indskrevne scripts, (hvis man kan kalde dem det), gemmes og
læses af _com.alt.fig.sys._ i det øjeblik BIOS har sendt sine beskeder til
processorstyringen. BIOS + com.alt.fig.sys. fortsætter så opstarten - c.a.f.s. har
i mellemtiden korrigeret BIOS'ens prædefinerede procedure, og du kan med en
mikrofon nu vælge at PC'en allerede nu skal skifte fra fx. det Win ME, der ligger
på C drevet til at starte den Win 95, der ligger på D drevet.

OK, nu overfører jeg så det her direkte til Mac... Såsnart du har hørt startlyden,
skal du med en mikrofon kunne vælge, om du vil starte fx. Mac OS X, eller du vil
starte Mac OS 9.x - blot ved at give den en startkommando i mikrofonen - fx. "Start
A", så starter computeren op i Mac OS 9.x. Denne kommando "Start A" har du på
forhånd indføjet i firmwaren og i talesyntesen (SR + MBROLA), så når den
registrerer kommandoen, så ved firmwaren, hvad den skal starte - altså hvilken
disk/partition, der skal starte op som startdisk, - her den disk, der indeholder
Mac OS 9.x.

Hvis du istedet for giver kommandoen "Start A 1", så ved firmwaren, at den skal
give kommandoen til disken med OS 9.x, og at den skal starte op i den konfig, der
indeholder fx. 'IT sæt'. - Og med kommandoen "Start A 2", så er det istedet
'Scanner sæt', der starter - stadig i OS 9.x.

Og det vil så medføre, at der skal indlægges en forsinkelse på nogle sekunder, før
firmwaren giver sine 'ordrer' videre til fortsat startprocedure. Og selvfølgelig, -
hvis der ingen kommando kommer inden for fx. 10 sek. så fortsætter den normale
opstart i den opr. valgte startsystem - fx. OS X.

Blev det mere forståelig?

Det er jo sådan, at vores kære blindesystem, når det gælder hjælpemidler ikke just
er med på noderne, og derfor er der en meget stor del af det udstyr, som blinde og
svagtseende har, er af noget ældre dato, og der derfor ikke findes drivere til
Win2000Pro og XP. - Er der ikke noget velkendt i den problematik med manglende
drivere?

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 22-08-02 10:28

> Nej, det gør de rent faktisk ikke.

Helt ærligt Erik. Hvad er de for ikoner der fiser henover bunden af
skærmen når du starter din Mac. Kan du se Finder samtidig?

Kig på dette link: <http://makeashorterlink.com/?M3CF21491>

Da jeg ikke altid tror du læser de link jeg poster har jeg klippet
overskriften ud til dig her, men jeg vil alligevel anbefale du læser det
hele!

---klip start---

With Mac OS 9 and earlier, the Macintosh startup sequence has eight
steps:

1. Turn on the computer.
2. Hardware self-test.
3. Mac OS starts up.
4. Search for a startup disk.
5. System file is found and opens.
6. System extensions load.
7. Finder opens.
8. Startup Items open.

---klip slut---

> [...]
> forlovede, og jeg havde ikke taget nogen system CD med derind. På det
> tidspunkt var endnu ingen hverken udv. eller kontrlp. aktive.

Og dette er din forklaring på det modsatte.

> [...]
> 8.1 til 9.2.2 - "Type: APPC, Creator: 8INI". Men reelt kan du ikke bruge
> det til noget, da du stadig ikke kan styre Udv.kontr. med en mikrofon,

Udvidelseskontrol er ganske rigtigt program. Det aktiveres under opstart
af " EM Extension". Læg mærke til mellemrummet som gør at dette er den
første udvidelse som systemet indlæser. Hvis du nu forstiller dig at
udvidelseskontrol var udviklet til at bruge talestyring så ville det kun
handle det om at få talestyringsudvidelserne indlæst førend " EM
Extension". Hvilket kan klares med en omdøbning.

> [...]
> du brug for den igen. - Og endelig kan man vel også lave forskellige
> opsætninger - systemprofiler, om du vil - i Mac OS X, - ikke at forveksle

Vil du uddybe det om opsætninger - systemprofiler - i Mac OS X

> For at gøre dig endnu mere forvirret - så både ja og nej...

[klip en længere forklaring]

> Blev det mere forståelig?

Ja jeg forstår hvad du vil have. Det bliver nok ikke uden hjælp fra
Apple.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 24-08-02 03:08

Hej Michael

> [...]
>
> Da jeg ikke altid tror du læser de link jeg poster har jeg klippet
> overskriften ud til dig her, men jeg vil alligevel anbefale du læser det

Det er egentlig lidt sjovt så mistænksom, du er...

> Og dette er din forklaring på det modsatte.

Tja... Det er ikke første gang, jeg har dummet mig på den måde, hverken på den
gamle maskine eller på min ene G3, - og det har været i alle systmer lige fra 7.5.x
til 9.1

> [...]
> handle det om at få talestyringsudvidelserne indlæst førend " EM
> Extension". Hvilket kan klares med en omdøbning.

Nej, det kan du ikke. MacinTalk udvidelserne + Speech Recognition kan ikke flyttes
blot ved en omføbning. De loades _altid_ sidst sammen med '~AppleVision'. - Og hvis
du bruger Conflict Catcher, så er EM Extension slettet fra systemet.

I CC kan du flytte udv. 'Speech recognition' frem, så den startes såsnart systemet
er klar til brug og ikke med de ca. 5 sek. forsinkelse, den er sat til. Den starter
rent faktisk efter AppleVision udv..

> Vil du uddybe det om opsætninger - systemprofiler - i Mac OS X

- At man i OS X kan lave forskellige startsæt, som man kan i Udv.kontrl. og CC?

> [klip en længere forklaring]

> Ja jeg forstår hvad du vil have. Det bliver nok ikke uden hjælp fra
> Apple.

Nej, det er jo det, jeg var bange for, men det kunne da have været lidt morsomt, at
man kunne komme med en færdig løsning og præsentere den for dem , - og så sige...
'Værs'go... nu kan Mac også det, som PC kan med talestyring af _hele_
processen...'.

mvh. Erik Richard

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-02 15:21

On Sat. d. 24 Aug. 2002 kl. 02:08 GMT, Erik wrote:

> - At man i OS X kan lave forskellige startsæt, som man kan i Udv.kontrl. og CC?

det kan man ikke - og der er ej heller ej heller behov for det, alt
kan loades og unloades dynamisk - selv kerneudvidelse (til hardware), oemnd
ingen installationsprogrammer gør brug af det.

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 24-08-02 16:45

> Det er egentlig lidt sjovt så mistænksom, du er...

Ja ikke, men læste du linket og havde jeg ret?

> [...]
> flyttes blot ved en omføbning. De loades _altid_ sidst sammen med
> '~AppleVision'. - Og hvis du bruger Conflict Catcher, så er EM Extension

Det bliver vi vist ikke enige om.

> - At man i OS X kan lave forskellige startsæt, som man kan i Udv.kontrl.
> og CC?

Ja sådan nogenlunde forstår jeg det! Hvad er opsætninger -
systemprofiler i Mac OS X?
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 25-08-02 02:14

> Ja ikke, men læste du linket og havde jeg ret?

Iflg. det du siger, og det, der står i linket, så stemmer jeres udtalelser
ihvertfald overens, - men som jeg også tidligere har skrevet, så harmonerer det
ikke helt med de erfaringer og eksperimenter, jeg har gjort,

> Det bliver vi vist ikke enige om.

Enige om hvad? - at TTS&SR udv. ikke kan flyttes i startorden, eller at EM
Extension udv. er slettet?.

Du kunne fx. prøve at starte op med MacsBug, så kan du se den nøjagtige
rækkefølge, tingene loades i, og det er ihvertfald ikke den samme som ikonernes
vandring hen over skærmen. Her er CC mere nøjagtig i visning, - også fordi du
kan ændre på rækkefølgen i den, hvad du ikke kan i Udvidelseskontrol.

> Ja sådan nogenlunde forstår jeg det! Hvad er opsætninger -
> systemprofiler i Mac OS X?

Det er jo det, jeg spørger om, om man ikke kan lave forskellige startsæt i X,
som man kan i klassiske OS.... - Jeg brugte bevidst ordet 'systemprofiler'
for ikke at blande dem sammen med 'brugerprofiler'. Men her har Morten R. jo
svaret, at det kan man ikke.

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 25-08-02 11:53

> [...]
> ihvertfald overens, - men som jeg også tidligere har skrevet, så
> harmonerer det ikke helt med de erfaringer og eksperimenter, jeg har

Så har du en underlig erfaringsdannelse. Tror du ikke på hvad Apple
skriver om software de selv har udviklet?

> Enige om hvad? - at TTS&SR udv. ikke kan flyttes i startorden, eller at EM
> Extension udv. er slettet?.

At startorden ikke ændres ved omdøbning!

> [...]
> ikonernes vandring hen over skærmen. Her er CC mere nøjagtig i visning, -
> også fordi du kan ændre på rækkefølgen i den, hvad du ikke kan i

De ikoner du ser vandre hen over bunden af skærmen er generet af de
enkelte udvidelser og de bliver vist i de forløb hvori deres 'init' kode
bliver afviklet. Evt med noget animation. Nogle udvidelser viser ikke
ikoner, men det er det er faktum at de ikoner du ser faktisk bliver
ekskveret i den rækkefølge du ser dem dukke op. Alt andet er temmelig
ulogisk!

for at undbygge havd jeg siger har jeg klippe følgende til dig fra:

<http://makeashorterlink.com/?E5B025B91>

---klip start---
Troubleshooting Extensions
Extensions load into memory at system startup time, and actually change
the way the operating system works. When they are incompatible with the
version of the system software you run, or conflict with one another,
they can cause unexpected results.
Extensions are sometimes also called INITs; they are usually in the
Extensions Folder or the Control Panels folder within the System Folder.
They may also be at the root level of the System Folder itself. As they
load into memory at system startup time, their icons usually appear on
the bottom of the screen.
---klip slut---

> [...]
> 'systemprofiler' for ikke at blande dem sammen med 'brugerprofiler'. Men
> her har Morten R. jo svaret, at det kan man ikke.

Jeg antog en konstartering fra din side - Min fejl.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Erik Richard Sørense~

Dato : 26-08-02 05:13

Hej Michael

> Så har du en underlig erfaringsdannelse. Tror du ikke på hvad Apple
> skriver om software de selv har udviklet?

Nej, det gør jeg faktisk ikke! Vi fik også at vide, at fejlene i både Apple
Menu-valg, Kvikstart og CloseView var rettede, men det er de overhovedet ikke. - De
er stadig som de var i System 7.1 og for CVs vedkommende System 7.5....

> [...]
> ikoner, men det er det er faktum at de ikoner du ser faktisk bliver
> ekskveret i den rækkefølge du ser dem dukke op. Alt andet er temmelig

Tja, det kan måske godt være ulogisk, men nogle udvidelser, der består af både et
kontrolpanel og en udvidelse loades nu altså ikke efter navn, men efter 'trap
order'. Det kan du se i MacsBug. - Det gælder faktisk for TTS og SR og nogle
3.-parts ting som fx. Othermenu.

> [...]
> They may also be at the root level of the System Folder itself. As they
> load into memory at system startup time, their icons usually appear on

Ork mand! - det er jo helt fra System 6.0.x's dage det der... "They may also be at
the root level of the System Folder". - Det var kun i System 6, man kunne lægge
kontrlp. og udv. direkte i systemmappen...

mvh. Erik Richard

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 26-08-02 16:30

> Nej, det gør jeg faktisk ikke!

Ok, så vil jeg ikke spilde mere tid det!

> Ork mand! - det er jo helt fra System 6.0.x's dage det der... "They may
> also be at the root level of the System Folder". - Det var kun i System 6,
> man kunne lægge kontrlp. og udv. direkte i systemmappen...

Titlen på dokumentet hos Apple er: "Mac OS 7.x - 9.x: Troubleshooting
Startup Issues". Uanset det så fortæller det mig at udvidelser indlæses
ved opstart og ikonerne angiver indlæsningsrækkefølgen.

Hvis du vil anfægte det bedes du levere et link dette.
--
Michael Tysk-Andersen
iChat://mta@mac.com

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 16-08-02 07:22

> [...]

> fejlmeddelelse kommer hver gang, - "Firmware update failed. This computer cannot

Uden at ane en bønne om det (hvornår har det hindret nogen i at have
en mening) kunne man formode at man skulle yde en aktiv indsats førend
et sådant indgreb er muligt.

En dip-switch der skal sættes? Et flag der skal slåes til?

Man kan ikke bevise det ikke virker, kun modbevise.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 16-08-02 09:57

On Fri. d. 16 Aug. 2002 kl. 04:17 GMT, Erik wrote:

> Så burde du kunne give mig en forholdsvis fornuftig forklaring på, hvorfor jeg så
> ikke kan opdatere firmwaren på nogen af mine G3 - hverken 233DT eller 333AVMT

selvfølgelig:

Fordi OF på din maskine befinder sig en ikke flashbar ROM

> [...]
> fejlmeddelelse kommer hver gang, - "Firmware update failed. This computer cannot

Ja. Fejlmeddelelsen siger netop at (Open)Firmware er ikke-skrivbar,
hvilket er grunden til at du ikke kan Flashe en ny OF version ind (som
iøvrigt ej heller vil kunne bruges på din beige G3)

Alle PCI mac'er har OF - du kan boote i OF ved at holde alt+ævle+O+F
nede. OF variabler gemmes i NVRAM.