Overgang i en tændspole.
Fra : Glavind

Dato : 12-08-02 22:08

Hej gruppe.
Hvordan måler man om en tændspole er defekt/ok. På min BSA Lightning (12v)
med elektronisk tænding (m. 2 stk. 6v tændspoler) er der en udsætter engang
imellem. Jeg har set en gnist springe fra tændspolen til sidedækslet. Er det
blot dårlig isolering af spolen eller er den defekt?
M.v.h.
Glavind

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-08-02 00:51

> [...]
det
> blot dårlig isolering af spolen eller er den defekt?

På min Seca skal man kunne måle 2,75ohm på primærsiden og 7,9ohm på
sekundærsiden for at tændspolen er iorden. Disse tal kan vi dog ikke regne
med også gælder for din BSA, da tændspolerne på denne nok er noget
anderledes. Der burde findes lignende tal til din model, men jeg ved ikke
hvor svært tilgængelige de oplysninger er på sådan en ældre sag?

Der er nok noget af isoleringen der er skrabet af din tændspole, og det er
ikke altid sådan lige at reparere. Hvis det kun er yderst, så kan det
repareres med noget neglelak el. lign. Jeg kan også huske at nogen herinde
havde held med at fylde noget fedt (mener det var vaseline) omkring
tændspolen, for at sikre at den ikke kunne lave gnist til stel. Det hjælper
sikkert ikke alverden, hvis gnisten også kan springe mellem to viklinger.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Ukendt

Dato : 13-08-02 06:41

> Der er nok noget af isoleringen der er skrabet af din tændspole, og det er
> ikke altid sådan lige at reparere. Hvis det kun er yderst, så kan det
> repareres med noget neglelak el. lign.

Neglelak ?? Der fås lak til højspændings isolering, en to-tre lag, og spolen
virker igen.
Lakken bruger man på radio-tv værksteder, så ind til din tv doktor, og køb
en dåse af ham. Det duer

Jesper Ankersen

Fra : Glavind

Dato : 13-08-02 20:53

> [...]
> virker igen.
> Lakken bruger man på radio-tv værksteder, så ind til din tv doktor, og køb

Hej.
Tak for rådet.
Købte lak på spray hos Århus Radio Lager idag. Spolen fik 3 lag og nu virker
den uden udsættere. Skønt.
M.v.h.
Glavind

Fra : Ukendt

Dato : 14-08-02 06:54

"> Hej.
> Tak for rådet.
> Købte lak på spray hos Århus Radio Lager idag. Spolen fik 3 lag og nu
> [...]
Ja man har vel ikke helt glemt at man har haft en radio tv butik i 12år !!
(for længe siden) Har stadigvæk spray stående, og det kan kurere mange ting
!!
Godt du kom ud og køre

Hilsen

jesper

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 13-08-02 08:05

> [...]
> anderledes. Der burde findes lignende tal til din model, men jeg ved ikke
> hvor svært tilgængelige de oplysninger er på sådan en ældre sag?

Hmm! - Nu spørger jeg lidt dumt.... måske!?
Men for mig, at se: Så er der overslag i tændspolen, dvs. at en gnist kan
springe pga. manglende isolering.
Metoden med at måle modstanden er fin nok, men den sporer kun brud og
kortslutninger, ikke tegn på manglende isolering og deraf overslag i og
omkring spolen.
Eftersom maskinen kører (dog med udsættere), så vil jeg ikke bruge meget tid
på at måle modstanden, da dette nødvendigvis ikke er tegn på, at spolen er
kortsluttet eller afbrudt, men derimod lede efter den manglende isolering,
som er tydeliggjort pga. overslaget mellem tændspolen og sidedækslet.

Hilsen
Lars

Fra : Martin Sørensen

Dato : 13-08-02 12:26

> Metoden med at måle modstanden er fin nok, men den sporer kun brud og
> kortslutninger, ikke tegn på manglende isolering og deraf overslag i og
> omkring spolen.

Jeps, jeg tænkte bare at når man alligevel havde gang i at fejlfinde på
tændspolen, så kunne man lige så godt måle modstanden. Hvis den ikke holder
sig inden for grænserne, så risikerer man jo også, at cyklen kører dårligt
pga. svag tænding.

signing off.. Martin Sørensen