Andet multimedie
bentjuul 3670
Foto til web
Fra : Nederbasse

Dato : 12-08-02 22:10

Hej
Hvordan laver man bedst et foto til web fra et digital kamera ?
Cropper man først det man skal bruge og sætter dpi eller er det bedst
omvendt eller ... ?
jeg syntes ikke de fotos vi laver til web bliver ret gode.
Vi bruger PSP 7

Lars

Fra : Peter Loumann

Dato : 12-08-02 22:30

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> skrev:

>Hej

Hej

>Hvordan laver man bedst et foto til web fra et digital kamera ?
>Cropper man først det man skal bruge

Ja

> og sætter dpi

dpi er aldeles uvedkommende for pix til skærm. Derimod er størrelsen i
pixels vigtig.

>jeg syntes ikke de fotos vi laver til web bliver ret gode.

Du skal lave en kopi i billedbehandlingsprogrammets format og først
gemme som jpg, når du er helt færdig.

>Vi bruger PSP 7

1. Resize, vælg enheden pixels og vælg bevar størrelsesforhold
2. start med at gemme som *.psp og eksporter ført til allersidst til
*.jpg

--
hilsen pl
se mine fotos

Fra : B. Sørensen

Dato : 12-08-02 23:04

"Nederbasse" <laneNOSPAM@jubiipost.dk> wrote

> Hvordan laver man bedst et foto til web fra et digital kamera ?

Det kommer an på hvad du er ude efter; skal det være til grafik eller
billeder folk skal kunne printe ud i nogenlunde kvalitet.

> Cropper man først det man skal bruge og sætter dpi eller er det
bedst
> omvendt eller ... ?

For at være lidt på forkant kan du sætte ppi til 96 og derefter
croppe.

> jeg syntes ikke de fotos vi laver til web bliver ret gode.

Det kan skyldes mange ting, men det er sandsynligvis pga for høj
kompression.

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : emj

Dato : 12-08-02 23:17

B. Sørensen skrev i <3d58312d$0$704$ba624c82@nntp04.dk.telia.net>:

>For at være lidt på forkant kan du sætte ppi til 96 og derefter
>croppe.

Man skal ikke sætte PPI til 96. Man skal overhovedet ikke pille ved
resoulotionen, men blot croppe i den størrelse, man skal bruge.
Eksempelvis 800x600 pixels

Hilsen emj

--
http://mytrip.dk/enterpol/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/

Fra : tegma

Dato : 13-08-02 09:02

emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote

> Man skal ikke sætte PPI til 96. Man skal overhovedet ikke pille ved
> resoulotionen, men blot croppe i den størrelse, man skal bruge.
> Eksempelvis 800x600 pixels

Ugh.
Som jeg besvarede dig i din mail, er denne udmeldelse stik imod Wayne
Fultons overbevisning.
Wayne Fulton, kendt guru www.scantips.com

[quote]
"... And 96 dpi might be better, because while web browsers show only
pixels on the screen, they do scale web page images to 96 dpi to print
on paper (regardless of what number is specifed). Sometimes we are not
told the truth about real life, so it's better to actually understand
the basics. "
[quote]

/B. Sørensen

Fra : Kurt Lund

Dato : 13-08-02 12:32

"tegma" <remote_addr@digitalessex.com> skrev

> [...]
> on paper (regardless of what number is specifed). Sometimes we are not
> told the truth about real life, so it's better to actually understand

Nu ska' du passe på, bette Bjørn
Du har taget teksten ud af en sammenhæng, der forklarer at Photoshops
Save for Web-funktion altid gemmer i 72 ppi. Det Fulton så skriver er
at det såmænd lige så godt kunne være 96 ppi, da de fleste browsere
skalerer til 96 dpi i udskrift.
Resultatet vil være nøjagtig det samme.
Forestil dig at du laver et billede i Photoshop på 3 cm i bredden og 72ppi.
Sæt det på en webside og udskriv det fra en browser. Det vil nu være
2,25 cm.
Det er såmænd alt der sker.

Som modvægt til din udtalelse kommer her fra mr. Fulton:

Citat:
However, there is NOTHING about these web images even vaguely
related to 96 dpi, that's only the way browsers print web pages on paper.
It does not mean you should scale web images to 96 dpi either, because
we have just shown it does not matter what value you put there, it will
be ignored in every case. And it certainly does NOT mean that Windows
shows images at 96 dpi on the screen. That is clearly not true, what about
the demonstration above? It's about pixels.

--

Kurt Lund

Fra : B. Sørensen

Dato : 13-08-02 12:44

"Kurt Lund" <kl@fabel.dk> wrote

snip Kurt vendte tilbage

> Nu ska' du passe på, bette Bjørn

Darn. Jeg husker ikke jeg sagde noget om at du skulle læse videre i
konteksten

Jeg må hellere gi' mig for en gang skyld.

....var der nogle som så den der udsendelse igår... ~lister anonymt
afsted~ =D

--
/B. Sørensen
»Qued Erat Demonstrandum«

Fra : N/A

Dato : 13-08-02 15:02

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 14:48

emj skrev:

> Uanset hvordan du opfatter det, så er det ganske uden betydning for
> billedet udskrifskvalitet, om du har skrevet 72, 96 eller 5000 i
> resolution.

Hvis man printer det via browseren forstås. Hvis man derimod henter
det ned på sin harddisk og indsætter det i et sideombrydningsprogram
ala Quark, Pagemaker eller InDesign og printer det derfra, så har
opløsningen på billedet noget at sige, da sådanne programmer kigger
på opløsningen (ppi'en) og den prinstørrelse billedet er stillet
til. Det gør browseren ikke.

Madsen.

Fra : emj

Dato : 13-08-02 15:02

Madsen skrev i <Xns9269A0B597467copy.if.you.wish@madsen.tdcadsl.dk>:

>så er det ganske uden betydning for
>
>Hvis man printer det via browseren forstås

Naturligvis. Det er jo det tråden handler om.
Hilsen emj

Fra : Madsen

Dato : 13-08-02 15:14

emj skrev:

> Naturligvis. Det er jo det tråden handler om.

Også blot nævnt så der ikke opstår misforståelser og folk tror at
ppi'en på et billede intet har at sige når man printer det ud,
uanset hvor man printer det ud fra. :)

Madsen.