Underligt problem med netværk på G4'ere
Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-02 19:58

Hejsa,

Jeg har fået et underligt problem på mit arbejde, som jeg ikke
umiddelbart kan løse. Jeg håber at nogen her i gruppen har set det før.

Min arbejdsplads er blevet overtaget af et andet firma og jeg er derfor
rykket ud i det nye firma sammen med et par kollegaer. Vi har taget
vores G4'ere med, da de er sat godt op og fungerer rigtigt godt, i
modsætning til maskinerne i det nye firma...

Vi har dog fået problemer med koble på netværket, da AppleTalk bøvler
helt vildt. På mit gamle arbejde havde vi en NT4 maskine som server,
hvor vi koblede på via TCP/IP vha. Macipserver på serveren. Det
fungerede rigtigt godt og hurtigt.

Det nye arbejde har en Unix-server, men jeg kender intet til den, da jeg
lige er startet i dag. Jeg går dog ud fra, at det er en SUN Solaris af
en art, da den kører med EtherShare OPI systemet. Når vi starter vores
maskiner, kommer AppleTalk op og meddeler, at netværket nu er
tilgængeligt og vi skal åbne AppleTalk kontrolpanelet og gemme de nye
indstillinger. Hvis vi ikke gør det, så kobler den fint nok på de delte
drev via TCP/IP, men vi kan ikke se AppleTalk zonerne og printerkøerne
på disse.

Jeg har prøvet at slette AppleTalk indstillinger, AppleShare Prep, Mac
OS Preferences, System Preferences, TCP/IP Preferences og har fjernet
indholdet af System Folder->Servers. Intet hjælper og det er de eneste
maskiner med problemer!

Maskinerne er ens, da det begge er Dual-450 Gigabit, men den ene kører
med Z-9.1 og den anden med Z-9.2.2 og de er fuldt opdateret.

Hjælp, hjælp...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 20:05

In article <1fgtlrz.tdncsj1y050hsN%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> Hjælp, hjælp...

Det lyder som et netværk med hub på hub på hub. Eventuelt lidt halvsløje
kabler.
Kan det stemme?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-02 20:11

> Det lyder som et netværk med hub på hub på hub. Eventuelt lidt halvsløje
> kabler.
> Kan det stemme?

Det lyder som et meget sandsynligt scenarie, men de andre maskiner på
netværket har ingen problemer. Det er kun de to vi har med fra det andet
firma, så det virker lidt underligt, medmindre de har placeret os helt
ude på den yderste gren af netværket.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 20:25

In article <1fgtmrr.1fxy4bs49pxx1N%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> Det lyder som et meget sandsynligt scenarie, men de andre maskiner på
> netværket har ingen problemer.

Hvad er de andre maskiner for nogen (og hvor mange er der (og har i brug
for en supporter??

> Det er kun de to vi har med fra det andet firma, så det virker lidt
> underligt, medmindre de har placeret os helt ude på den yderste gren
> af netværket.

Det er jo muligt der er blevet knaldet en ekstra hub op for at få jer på
netværket.
Ellers prøv lige med en gang reset PRAM.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-02 20:40

> Hvad er de andre maskiner for nogen (og hvor mange er der (og har i brug
> for en supporter??

Da jeg kun har været der én dag, så ved jeg ikke helt præcist hvilke
maskiner det er, men jeg har da set følgende:

3 stk. G4 med grøn lampe, dvs. de gamle modeller (uden Gigabit, ikke?)
2 stk. Beige G3 tower modeller, én af dem en 266 Mhz.
1 stk. QuickSilver men nøjagtig model ukendt.

Derudover er der er en iMac og andre diverse Mac'er, men jeg har ikke
rigtigt haft tid til at studere det nærmere.

Mht. supporterjobbet, så har de allerede en gut derude, men jeg tror
ikke han er helt ekspert i Mac. Jeg plejer selv at stå for den slags, da
jeg som regel kan løse de fleste problemer, men lige dette virkede godt
nok underligt på mig. Det første jeg tænkte på var også selve netværket,
da et dårligt kabel kan give underlige problemer, men TCP/IP virker helt
fint; det er kun AppleTalk der bøvler.

Min egen maskin bøvler også mere end normalt og især Quark crasher. Det
kunne jeg sagtens tilskrive netværket...

> Det er jo muligt der er blevet knaldet en ekstra hub op for at få jer på
> netværket.

Det tror jeg ikke er tilfælde, da mindst en af maskinerne har erstattet
en tidligere...

> Ellers prøv lige med en gang reset PRAM.

Den prøver jeg lige...

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 12-08-02 21:33

In article <1fgtnwb.d9u6bw4rm0hiN%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> Da jeg kun har været der én dag, så ved jeg ikke helt præcist hvilke
> maskiner det er, men jeg har da set følgende:

Så er det i hvert fald ikke det jeg overvejede.

> Mht. supporterjobbet, så har de allerede en gut derude, men jeg tror
> ikke han er helt ekspert i Mac.

Så har i jo brug for en der er det.

> Jeg plejer selv at stå for den slags, da jeg som regel kan løse de
> fleste problemer,

Uha, er en grafiker ikke for dyr til den slags?

> [...]
> tænkte på var også selve netværket, da et dårligt kabel kan give
> underlige problemer, men TCP/IP virker helt fint; det er kun

Der er grundlæggende forskelle på hvordan de to protokoller forhandler
og hvilket tidspunkt de forhandler på. Det er især sidstnævnte der giver
problemer som det aktuelle.
Hvad bruger i egentlig Appletalk til?

> Min egen maskin bøvler også mere end normalt og især Quark crasher. Det
> kunne jeg sagtens tilskrive netværket...

Det kan det være.

> Det tror jeg ikke er tilfælde, da mindst en af maskinerne har erstattet
> en tidligere...

Ok.

> Den prøver jeg lige...

Det er altid en god ide når noget virker mystisk.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 12-08-02 23:44

> Uha, er en grafiker ikke for dyr til den slags?

Nah... det er jo meningen, at en Mac skal være nem at fixe

Jeg vil helst selv sætte maskinerne op, for så ved jeg at de er sat
korrekt op og derved undgår man overraskelser. Jeg nok kalde mig en
grafisk nørd og ikke rigtig grafiker, selvom jeg selvfølgelig har
uddannelsen.

> Der er grundlæggende forskelle på hvordan de to protokoller forhandler
> og hvilket tidspunkt de forhandler på. Det er især sidstnævnte der giver
> problemer som det aktuelle.
> Hvad bruger i egentlig Appletalk til?

Printerkøer... Og så er der én server (Agfa Apogee) der kører AppleTalk,
men hvis man var meget opsat på det, kunne man selvfølgelig installere
Macipserver og slippe helt af med AppleTalk.

> Det er altid en god ide når noget virker mystisk.

Jeg har jo helt glemt hvordan man fejlfinder på en "gammel" Mac, da de
som regel kører fint på arbejdet og hjemme bruger jeg kun Mac OS X.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-08-02 00:06

In article <1fgtweh.1df6tofi799umN%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> Nah... det er jo meningen, at en Mac skal være nem at fixe

Det er den da også, men der går nu alligevel ofte noget tid med det,
samt generel IT-strategi osv.

> Jeg vil helst selv sætte maskinerne op, for så ved jeg at de er sat
> korrekt op og derved undgår man overraskelser.

Tjoe kan man det er det da også en god ting, jeg troede bare at en
grafikers tid var for dyrbar til den slags. Hvad med back-up og den
slags?

> Jeg nok kalde mig en grafisk nørd og ikke rigtig grafiker, selvom jeg
> selvfølgelig har uddannelsen.

Du mænger dig helst ikke med rosset?

> Printerkøer...

Kan vel forhåbentlig også køre IP?

> Og så er der én server (Agfa Apogee) der kører AppleTalk,
> men hvis man var meget opsat på det, kunne man selvfølgelig installere
> Macipserver og slippe helt af med AppleTalk.

Det kan anbefales at slippe af med ævlesnak.

> Jeg har jo helt glemt hvordan man fejlfinder på en "gammel" Mac, da de
> som regel kører fint på arbejdet og hjemme bruger jeg kun Mac OS X.

Det er utroligt så hurtigt man glemmer når der kommer ny viden.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-08-02 16:42

> Det er den da også, men der går nu alligevel ofte noget tid med det,
> samt generel IT-strategi osv.

Så sandt som det er sagt, men jeg tror nu heller ikke rigtigt, at han
laver andet. Han kæmper voldsomt med deres backupsystem.

> Tjoe kan man det er det da også en god ting, jeg troede bare at en
> grafikers tid var for dyrbar til den slags. Hvad med back-up og den
> slags?

På de to tidligere arbejdspladser har det været os selv, der har stået
for den slags. Der har heller ikke været nogen IT-mand ansat nogen af
stederne, men det sidste sted havde vi dog et eksternt IT-firma, som vi
benyttede til at servicere serverne.

> Du mænger dig helst ikke med rosset?

Hvem er det lige "rosset" er? IT supporterne eller grafikerne

> Kan vel forhåbentlig også køre IP?

Det mener jeg bestemt Helios EtherShare kan, men af en eller anden grund
kræver deres setup AppleTalk, måske pga. zonerne.

> Det kan anbefales at slippe af med ævlesnak.

Jeg ved det, men jeg har vist ikke så meget at skulle have sagt derude
(endnu), så det vil jeg lade dem om at løse.

> Det er utroligt så hurtigt man glemmer når der kommer ny viden.

Yep.
--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 13-08-02 17:18

In article <1fgv7p0.1gqqhec1xrn4N%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> Så sandt som det er sagt, men jeg tror nu heller ikke rigtigt, at han
> laver andet. Han kæmper voldsomt med deres backupsystem.

Der er dælme også nogen back-up systemer der er mere besværlige end
nødvendigt er.

> [...]
> for den slags. Der har heller ikke været nogen IT-mand ansat nogen af
> stederne, men det sidste sted havde vi dog et eksternt IT-firma, som vi

Det er en ikke helt unormal fremgangsmåde i mindre firmaer.

> Hvem er det lige "rosset" er? IT supporterne eller grafikerne

Det er naturligvis grafikerne.

> Det mener jeg bestemt Helios EtherShare kan, men af en eller anden grund
> kræver deres setup AppleTalk, måske pga. zonerne.

Jeg kan ikke forstille mig der er noget man kan lave med ævlesnak, man
ikke kan lave med IP.

> Jeg ved det, men jeg har vist ikke så meget at skulle have sagt derude
> (endnu), så det vil jeg lade dem om at løse.

Jamen held og lykke

Reset PRAM hjalp ikke?

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 13-08-02 22:41

> Der er dælme også nogen back-up systemer der er mere besværlige end
> nødvendigt er.

De bruger noget der heder Mediabank, som kører på en maskine med en en
robot der selv styrer hvilke bånd den skal bruge.

> Det er en ikke helt unormal fremgangsmåde i mindre firmaer.

Det virker ganske godt, da man ellers kan komme til at bruge
uforbeholden megen tid med serverproblemer.

> Det er naturligvis grafikerne.

> Jeg kan ikke forstille mig der er noget man kan lave med ævlesnak, man
> ikke kan lave med IP.

Sikkert ikke, men sådan har de nu engang skruet det sammen. Det er ikke
særligt fremtidssikret mht. Mac OS X.

> Jamen held og lykke
>
> Reset PRAM hjalp ikke?

Det hjalp faktisk lidt, da AppleTalk serveren faktisk mountede efter
opstart, men den kommer stadig op og siger, at AppleTalk netværket er
tilgængeligt, når jeg har genstartet. Jeg er dog ikke nødt til at
åbn/lukke AppleTalk kontrolpanelet for at se zonerne. Jeg er "rigtigt"
på fra starten af.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Martin Edlich

Dato : 14-08-02 00:06

In article <1fgvo87.1y9vz101owk8h8N%rfn@mac.com>,
rfn@mac.com (René Frej Nielsen) wrote:

> De bruger noget der heder Mediabank, som kører på en maskine med en en
> robot der selv styrer hvilke bånd den skal bruge.

Robotter er en god ting.

> [...]

> Det hjalp faktisk lidt, da AppleTalk serveren faktisk mountede efter
> opstart, men den kommer stadig op og siger, at AppleTalk netværket er

Det er fordi den ikke får lov til at forhandle i starten af opstarten.

> Jeg er dog ikke nødt til at åbn/lukke AppleTalk kontrolpanelet for at
> se zonerne. Jeg er "rigtigt" på fra starten af.

OK. Så prøv at slå Appletalk fra, genstart, slå det til og genstart.
Hvis det virker, så fortæl det endelig ikke til en Windows-mand.

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 14-08-02 16:28

> OK. Så prøv at slå Appletalk fra, genstart, slå det til og genstart.
> Hvis det virker, så fortæl det endelig ikke til en Windows-mand.

Det vil jeg prøve, tak.

--
Mvh.
René Frej Nielsen