er Ellen White en falsk profet
Fra : Erik L

Dato : 12-08-02 15:55

Er Ellen White en falsk profet eller vil sekten ikke længere følge Guds
klare tale gennem Ellens profeti, nu de skal til at holde søndagen for
hellig for at blive lutherske kristne.

http://www.whitesites.dk/er%20sabbatten--.htm

profetinde Ellen White, som derpå så følgende i et syn:
”Jeg så, at Gud ikke havde forandret sabbatten, for Gud forandres ikke. Men
Paven havde flyttet den fra den 7. dag til den 1. dag i ugen, for han skulle
ændre tider og love( Early writings p. 32).”

Så med lidt hjælp fra profetinden bandt adventisterne ændringen af
helligdagen sammen med pavemagten, og sammen med søndagshelligholdelsen som
det mest vigtige og udprægede kendetegn på falsk kristendom.

Uheldigvis for Ellen White blev teorien: Pavens helligdagsændring afvist af
en af deres egne eksperter, dr. Samuele Bacchiocchi i hans jordskreds(
groundbreaking) bog” fra Sabbat til Søndag”

Fra : Erik L

Dato : 13-08-02 05:43

http://www.whitesites.dk/kanellen.htm

Kan Ellen White ifølge bibelen være en profet?

Profetier skal gå i opfyldelse
Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer og går i
opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt. I formastelighed har
profeten talt; fra ham behøver du ikke at frygte noget. 5.Mos 18:22

Ellen White lavede ikke mange forudsigelser, men lad os kigge på de ting hun
profeterede om:

ÅRSTAL PROFETI
OPFYLDT
1845
Pastorens kone bevidner: "I løbet af året 1845, mødte jeg adskillelige
gange frk. Ellen G.Harmon i min onkels hjem i "South Windham". Første gang
vi mødtes var i maj måned, og da hørte jeg hende erklære at Gud havde vist
hende, at Jesus ville komme tilbage til jorden i Juni måned, altså måneden
efter". (brev fra L. Burdick) NEJ

1845
Lucinda Burdick bevidner: "I høstsæsonen mødte jeg henne igen det samme
sted, ledsaget af James White, og jeg hørte der min onkel spørge henne om
det ikke opfyldte profeti vedrørende Jesu genkomst i juni. Hun svarede at
det var blevet givet henne på Kanaans sprog, som hun ikke forstod, men hun
havde siden fået den forståelse at Kristus ville komme i September måned,
altså når græsset voksede for anden gang, ikke den første". (Brev fra
L.Burdick) NEJ

1846
Lucinda Burdick bevidner: "En gang, da de var på vej til det østlige
Main, så hun at de ville få store problemer med de onde, komme i fængsel
osv. Dette fortalte de i de kirker de besøgte på deres vej. Da de kom
tilbage sagde de at de havde haft en vidunderlig tid. Venner spurgte om de
havde haft problem med onde mennesker eller fængsel. De svarede: "
Overhovedet ingen". (brev fra L.Burdick) NEJ

1849
"Det vi har set og hørt om pesten (1849) er kun begyndelsen af hvad vi
kommer til at se og høre. Snart vil de døde og døende være overalt omkring
os". (Present truth,sep.1849) (Note: Ikke længe efter denne profeti blev
bekendtgjort, endte pesten og US gik ind i en periode med lykke og fremgang,
der varede i mange år. NEJ

1850
"Min ledsagende engel sagde: "Tiden er ved at være til ende. Vær rede,
vær rede, vær rede....tiden er ved at udløbe....og det vi har været år om at
lære, skal de nu lære i løbet af nogle få måneder".(Early Writings
pp.64-67) (note: der er nu gået 1800 måneder siden EGW sagde at nu var der
kun nogle få måneder tilbage.) NEJ

1856
"Jeg så dem der var tilstede ved Konferencen . Engelen sagde: "Nogle
bliver til føde for ormene, nogle bliver udsat for de syv sidste plager og
nogle vil være i live og bestå på jorden, og de vil blive forvandlet ved
Jesu komme". (Testemonies vol 1 p.31) NEJ

1864
Hele menneskeheden blev vist mig, svækket. Generationerne er
efterhånden blevet svagere, og sygdomme af alle slags rammer
menneskeheden..Satans magt over mennesket øger. Hvis Herren ikke snart ville
komme og ødelægge hans magt, så ville jorden snart blive mennesketom.
(Testemony #8, p.94 In spiritual gifts 111-1V (note: I 1900-tallet var der
1,6 milliarder mennesker, I dag er der over 6 milliarder. Hver ny generation
lever længere, er sundere, stærkere, højre osv.) NEJ

1873
Redaktør for den svenske udgave af "Advent Herald", Hr.C.Carlstedt, var
blevet alvorligt syg af tyfus . Fru White og andre, bad for Carlstedt. På
vej hjem fra mødet mærkede E.White af Herren var tilstede med sin helende
kraft, for at rejse Carlstedt , hvis sygdom ikke var dødelig, til Guds søns
herlighed. Hun tog desværre fejl. Carlstedt døde i samme uge. (Three
important

5 Mos 18v22 Hvis en profet taler i Herrens navn og hans ord ikke indtræffer
og går i opfyldelse, da er det et ord, som Herren ikke har talt. I
formastelighed har profeten talt; fra ham behøver du ikke at frygte noget.

Erik L

"Erik L" <eriklarsen@oncable.dk> skrev i en meddelelse