Spørgsmål ang. digitale kopier
Fra : Cleaner

Dato : 12-08-02 14:19

Hej i NG

Jeg har nogle spørgsmål jeg kunne tænke at få svar på.
Det drejer sig om at jeg sidder og leger med tanken om at bygge en
mp3-jukeboks. Må man konvertere sine egne original cd'er til mp3, og
have dem liggende på harddisk til afspilning? (man beholder
selvfølgelig original cd'en, og der er derfor ikke tale om at låne
cd'er af venner med mere!)

mvh
Cleaner

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-02 14:24

Cleaner wrote:

> [...]
> mp3-jukeboks. Må man konvertere sine egne original cd'er til mp3, og
> have dem liggende på harddisk til afspilning?

Ja, hvis du ikke låner sangene ud eller stiller dem til rådighed for
andre. Brugen skal kun ske indenfor din private husstand.

Du må også gerne spille musikken til private fester hvis der ikke er
offentlig adgang dertil.

> (man beholder
> selvfølgelig original cd'en, og der er derfor ikke tale om at låne
> cd'er af venner med mere!)

Det ville såmænd heller ikke være noget problem. Du skal bare sikre dig
at den CD du kopierer fra er et "lovligt oplæg" som der så fint står.

Som følge heraf er det også ligemeget om du beholder original-CDen.

--
..signature

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 12-08-02 14:39

Cleaner <cleanerm@hotmail.com> writes:

> [...]
> liggende på harddisk til afspilning? (man beholder selvfølgelig
> original cd'en, og der er derfor ikke tale om at låne cd'er af

Ja!
Og du må også gerne låne originale cd'er af vennerne og lave kopier
til eget brug, inklusive at lave dem om til Mpeg-3 filer. Eller låne
cd'er på biblioteket og lave dem om. Det du ikke må er at give dine
filer til andre eller bruge dem til andet end personlig brug.

/L

Fra : MS

Dato : 13-08-02 20:45

On 12 Aug 2002 15:38:49 +0200, Lasse Reichstein Nielsen <lrn@hotpop.com>
wrote:
> [...]
>cd'er på biblioteket og lave dem om. Det du ikke må er at give dine
>filer til andre eller bruge dem til andet end personlig brug.

Dvs. at man lovligt kan have en musik samling på mange (flere hundrede)
cd'er helt uden at have købt en selv ? Er det ikke nyt?

Martin

Fra : Christian Andersen

Dato : 13-08-02 20:52

MS wrote:

> Dvs. at man lovligt kan have en musik samling på mange (flere hundrede)
> cd'er helt uden at have købt en selv ?

Yes.

> Er det ikke nyt?

Yes.

--
..signature

Fra : Cleaner

Dato : 12-08-02 14:47

On Mon, 12 Aug 2002 15:19:05 +0200, Cleaner <cleanerm@hotmail.com>
wrote:

> [...]
>have dem liggende på harddisk til afspilning? (man beholder
>selvfølgelig original cd'en, og der er derfor ikke tale om at låne

Vi bygger lige videre på tanken:

Hvis jeg nu har en Café, Restaurant eller lignende, hvor jeg i
forvejen betaler til Koda/Gramex, i og med at jeg afspiller original
cd'er, må man så gøre som ovenstående?
(den eneste forskel der er, er jo at jeg har gjort det nemmere for mig
selv, og jeg undgår at der kommer ridser i cd'erne...)

mvh
Cleaner

Fra : Christian Andersen

Dato : 12-08-02 15:03

Cleaner wrote:

> Hvis jeg nu har en Café, Restaurant eller lignende, hvor jeg i
> forvejen betaler til Koda/Gramex, i og med at jeg afspiller original
> cd'er, må man så gøre som ovenstående?

Det vil jeg tro, men jeg er ikke advokat.

--
..signature

Fra : Claus Sørensen

Dato : 12-08-02 15:06

Cleaner wrote:

> [...]
> (den eneste forskel der er, er jo at jeg har gjort det nemmere for mig
> selv, og jeg undgår at der kommer ridser i cd'erne...)

Det mener jeg ikke, at du må.

Det var en af grundene til, at en række netradio ikke kunne fortsætte, da de
netop havde regnet med, at de kunne lade en pc stå for det hele.

Men de havde ikke tilladelse til at tage en digital kopi erhvervsmæssigt.

Det er i hvert fald som jeg husker det.

Men som en anden også skriver, så kontakt en advokat.

De herligste hilsner

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 12-08-02 15:15

In article <aj8fm7$d82$2@news.net.uni-c.dk>, Claus Sørensen wrote:

> Det mener jeg ikke, at du må.
>
> Det var en af grundene til, at en række netradio ikke kunne fortsætte, da de
> netop havde regnet med, at de kunne lade en pc stå for det hele.

Dette argument køber jeg ikke. Der findes allerede i dag almindelige FM
radioer der har ting liggende digitalt og så sender det.

JonB

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-08-02 15:24

Claus Sørensen wrote:
> Det var en af grundene til, at en række netradio ikke kunne
> fortsætte, da de netop havde regnet med, at de kunne lade en pc stå
> for det hele.

SNIP fra http://www.anrhit.dk

På grund af stærkt stigende musikafgifter er ANR Hit FM desværre nødt til at
lukke for streamingen af vores FM-signal på internettet.

Vi under af et ægte hjerte musikerne deres fair hyre, men efter de seneste
takst-stigninger fra KODA bliver det ganske enkelt for dyrt at sende
FM-signalet på internettet. Og taksten står slet ikke mål med de økonomiske
realiteter.

Du kan fortsat høre os på FM (se senderkortet - klik på "Hør ANR HitFM" )
når du er i vores del af landet, og vi bibeholder også lydklip fra
RadioNyhederne og HitCheck her på nettet.

Det har svjh noget at gøre med antallet af potentielle lyttere og ikke noget
med digitalisering at gøre.

--

Jakob Andersen

Fra : Per Tolbøll

Dato : 13-08-02 20:20

> [...]
> lukke for streamingen af vores FM-signal på internettet.

> Det har svjh noget at gøre med antallet af potentielle lyttere og ikke

Spørgsmålet gik ikke på streaming til nettet, men (som jeg har forstået det)
at bruge en PC som en jukebox/backup/båndoptager til almindelige æterbårne
udsendelser.

Det må man vist heller ikke - tommelfingerregelerne er "privat brug" og
"indenfor husstanden"

----
Mange Hilsener
/Per

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-08-02 16:39

On Mon, 12 Aug 2002 15:47:04 +0200, Cleaner <cleanerm@hotmail.com>
wrote:

>Hvis jeg nu har en Café, Restaurant eller lignende, hvor jeg i
>forvejen betaler til Koda/Gramex, i og med at jeg afspiller original
>cd'er, må man så gøre som ovenstående?

Nej. Reglen om digital-til-digital kopiering gælder kun for personlig
brug.

--
Jakob Paikin

Fra : Henning

Dato : 12-08-02 14:49

wrote:

> [...]
>have dem liggende på harddisk til afspilning? (man beholder
>selvfølgelig original cd'en, og der er derfor ikke tale om at låne

Husk lige på, at opstilles juke-boxen et offentligt tilgængeligt sted,
skal der betales KODA-afgift, hvad enten musikken er på cd eller hdu.

Henning
hsb(at)image.dk