Gæld med email "underskrift"
Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-08-02 12:40

Hej

Der er nogen mennesker, der skylder mig nogle tusind kr. Eftersom de var
mine venner etc. da jeg udlånte pengene lavede vi ingen skriftlig aftale
(som man jo altid bør gøre). Til gengæld har vi vekslet nogle emails hvor vi
har skrevet om det og hvor de vedkender sig gælden.

Hvad er jeres mening... er sådan nogle emails gyldige hvis jeg går til en
advokat eller inkasso?

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 13:34

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Hvad er jeres mening... er sådan nogle emails gyldige hvis jeg går til en
> advokat eller inkasso?

Ja - det er godt nok. Drøn du bare ned til din advokat.

/Peter

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-08-02 14:12

> Ja - det er godt nok. Drøn du bare ned til din advokat.
>
> /Peter

Kanon - jeg har også lige udfærdiget en forespørgsel til et inkassofirma.

Fra : Peter G C

Dato : 12-08-02 14:27

"Henrik Steen Larsen" <SLEThsl@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

[klip]

> Kanon - jeg har også lige udfærdiget en forespørgsel til et inkassofirma.

Brug en advokat.

/Peter

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-08-02 14:32

> Brug en advokat.
>
> /Peter

Er det da mere effektivt, eller er det fordi en vunden retssag også pålægger
de andre sagens omkostninger?

Fra : Jakob Paikin

Dato : 12-08-02 16:39

On Mon, 12 Aug 2002 15:32:06 +0200, "Henrik Steen Larsen"
<SLEThsl@adslhome.dk> wrote:

>Er det da mere effektivt, eller er det fordi en vunden retssag også pålægger
>de andre sagens omkostninger?

Det er fordi advokatinkasso indebærer at skyldneren skal betale
omkostningerne ved inkassoforløbet (retssag eller ej). Inkassobureauer
er ikke berettiget til at opkræve inkassogebyr mv. hos skyldneren.

--
Jakob Paikin

Fra : Erik G. Christensen

Dato : 12-08-02 18:18

Jakob Paikin wrote:

> Det er fordi advokatinkasso indebærer at skyldneren skal betale
> omkostningerne ved inkassoforløbet (retssag eller ej). Inkassobureauer
> er ikke berettiget til at opkræve inkassogebyr mv. hos skyldneren.

Jeg har lige haft fat i den reviderede rentelov med ikrafttræden
1.8.2002.
Har du også ?, da jeg mener det punkt er ændret, så det nu er muligt.

--
Med venlig hilsen Erik G. Christensen
Rådgiver for flere danske svinebønder.

Fra : Jakob Paikin

Dato : 13-08-02 07:57

On Mon, 12 Aug 2002 19:18:08 +0200, "Erik G. Christensen"
<egc@FJERNpost1.tele.dk> wrote:

>Jeg har lige haft fat i den reviderede rentelov med ikrafttræden
>1.8.2002.
>Har du også ?, da jeg mener det punkt er ændret, så det nu er muligt.

Korrekt, men kun for inddrivelse af beløb, hvor selve betalingskravet
opstår efter 1.8.02, jf. ændringslovens §2, stk. 3, første punktum:

"Stk. 3. Loven gælder for inddrivelsesomkostninger, hvor det
pågældende betalingskrav opstår efter lovens ikrafttræden. Loven
gælder endvidere for rykkergebyrer vedrørende rykkerskrivelser, der
sendes efter lovens ikrafttræden, samt for inkassogebyrer, hvor det
pågældende gebyrkrav opstår efter lovens ikrafttræden."

Udfra trådens start-indlæg gik jeg ud fra at der var tale om et
"gammelt" krav.

Men mit svar var ikke klart mht. tidsgrænsen - det må jeg jo indrømme

--
Jakob Paikin

Fra : Knud Thomsen

Dato : 12-08-02 16:01

> Ja - det er godt nok. Drøn du bare ned til din advokat.

Men vær lige opmærksom på at beløbet er tilstrækkeligt stort og at der er en
rimelig chance for at vride pengene ud af skyldneren - ellers sidder du bare
selv tilbage med advokatomkostningerne.

Jeg er har en tilsvarende sag ( på 2700 kr), men advokaten sagde at det
eneste fornuftige var selv at presse på, da jeg ellers risikerede at skylde
betale hans honorar ud over tabet.

Venlig hilsen
Knud

Fra : Henrik Steen Larsen

Dato : 12-08-02 16:23

> [...]
>
> Jeg er har en tilsvarende sag ( på 2700 kr), men advokaten sagde at det
> eneste fornuftige var selv at presse på, da jeg ellers risikerede at

Jeg ved at de har pengene - og beløbet er lidt over 15k.

Men tak for synspunktet.

Fra : Barney

Dato : 12-08-02 16:53

> [...]
> har skrevet om det og hvor de vedkender sig gælden.
>
> Hvad er jeres mening... er sådan nogle emails gyldige hvis jeg går til en

Jeg tvivler på det. Email adresser og afsendere kan forfalskes.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 12-08-02 17:22

Barney skrev:

>Jeg tvivler på det.

Det behøver du ikke.

>Email adresser og afsendere kan forfalskes.

Det kan checks og underskrifter også.

--
Bertel

Fra : Barney

Dato : 12-08-02 19:42

> Det behøver du ikke.

> Det kan checks og underskrifter også.

Du mener altså at spørgeren bare kan sende et par falske emails til sig selv
der siger at hans tidligere ven skylder ham penge, hive dem til en advokat
og få pengene hjem den vej?

Barney

Fra : Jakob Andersen

Dato : 12-08-02 19:39

"Barney" <barney@post.com> wrote
> [...]
selv
> der siger at hans tidligere ven skylder ham penge, hive dem til en

Det vil nødvendigvis ikke lykkes men det vil vel kunne sidestilles med at
skrive et par håndskrevne kontrakter med falske underskrifter.
--
Jakob Andersen
http://www.stresscd.dk/ - Udnyt stress positivt

Fra : Barney

Dato : 12-08-02 20:05

> selv
> advokat
>
> Det vil nødvendigvis ikke lykkes men det vil vel kunne sidestilles med at
> skrive et par håndskrevne kontrakter med falske underskrifter.

Det har du vel ret i.

Verden er gået af lave.