Scotterøkonomi
Fra : ReeBuz

Dato : 12-08-02 12:04

Dav,

Nogle der har regnet på hvad en 45-scooter koster pr. km.? Det er jo ret
normalt at udregne prisen pr. kilometer i bil, men hvordan ser
totaløkonomien egentlig ud for en scooter? Hvor langt kører sådan en på en
tankfuld?

--
Patrick

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 12-08-02 14:21

ReeBuz <patrickgram@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aj84mj$5gr$1@sunsite.dk...
> [...]
> normalt at udregne prisen pr. kilometer i bil, men hvordan ser
> totaløkonomien egentlig ud for en scooter? Hvor langt kører sådan en på en

Kommer an på så meget. By kørsel eller landevej. Er du en spasser med
gassen, eller kører du pænt?
Mange ting spiller ind. Men ca 100km på en tank (5-6L) tror jeg de fleste
kan.

> --
> Patrick
/Thomas

Fra : Oliver Bruchhaus

Dato : 12-08-02 14:25

"ReeBuz" <patrickgram@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> normalt at udregne prisen pr. kilometer i bil, men hvordan ser
> totaløkonomien egentlig ud for en scooter? Hvor langt kører sådan en på en

Min benelli kørte ca. 20km pr. liter... -Bemærk-: -KØRTE! Nu kører den
små 10 km. pr. liter! men så er den tilgængæld meget sjovere! :))

Med venlig hilsen:

Oliver Bruchhaus.

Fra : Thomas Buus Andersen

Dato : 12-08-02 15:52

Oliver Bruchhaus <x-ray@REMOVEvolcane.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:FFO59.57$h06.10353@news010.worldonline.dk...

> Min benelli kørte ca. 20km pr. liter... -Bemærk-: -KØRTE! Nu kører
den
> små 10 km. pr. liter! men så er den tilgængæld meget sjovere! :))
Jeg var nede på 7km/l da min kørte aller bedst ! Det koster at have det
sjovt !

> Med venlig hilsen:
>

> Oliver Bruchhaus.
/Thomas

Fra : PSG

Dato : 12-08-02 16:21

Hvad så med forsikringer, afskrivning etc.?

Kan det betale sig at købe en scooter og køre til og fra arbejde (2x35 km,
Roskilde - København) i stedet for at tage bilen? Jeg vil tro at jeg har
benzinudgifter for min kørsel til og fra arbejde på ca. 800-900,- pr. måned.
Kan man holde en scooter for det beløb med det omtalte kørselsbehov?

--
Patrick

Fra : Mythos

Dato : 12-08-02 16:34

"PSG" <psg@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
måned.
> Kan man holde en scooter for det beløb med det omtalte kørselsbehov?

Jeg vil skyde på du skal bruge omkring 70 - 80 kroner på samme tur med en
EU'er til benzin, siger vi 100.- kroner, så er der stadig meget sparet.
Så skal der olie til, der går der en L pr. 1000 km, og prisen er rundt
regnet en hund.
Så der er meget at spare på den regning ved at gå til den med 2 hjul

Kim Larsen

Fra : PSG

Dato : 12-08-02 22:51

"Mythos" <mythos@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> regnet en hund.
> Så der er meget at spare på den regning ved at gå til den med 2 hjul

100 kr. for en samme tur? Pr. uge? Pr. måned???
Jeg kører ca. 70 km pr. dag x 5 dage = 350 km pr. uge = 1400 km pr. måned i
bil. Hvad regner du med?

--
Patrick

Fra : Mythos

Dato : 12-08-02 23:39

> 100 kr. for en samme tur? Pr. uge? Pr. måned???
> Jeg kører ca. 70 km pr. dag x 5 dage = 350 km pr. uge = 1400 km pr. måned
> [...]

Det er på uge-basis.

Kim Larsen

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 13-08-02 16:01

PSG <psg@get2net.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:RnQ59.88$BZ2.1485@news.get2net.dk...
> [...]
måned.
> Kan man holde en scooter for det beløb med det omtalte kørselsbehov?

Jeg ruller hver dag fra Farum til Kbh ( ca 25 km ) hver dag for en liter
hver vej ( altså 2 liter pr. dag. I dagens pris er det 16.00 Kr.
Olie : 100/1000 = .10 Kr pr km. Altså 5 kr pr 'tur'.
Forsikring : 3000/47 uger x 5 = 12.75 Kr

Ialt pr. tur til arbejde og hjem igen : 33.75 Kr som giver 661 Kr pr mdr.
udgift.

MVH Anders AREA51 uden skive og blændrør for sammenlignings skyld.

Fra : LowLifeDK

Dato : 13-08-02 18:30

> [...]
måned.
> Kan man holde en scooter for det beløb med det >omtalte kørselsbehov?

Tja, med de oplysninger du har givet ovenfor, så betyder det at du kører
omkring 15 km literen.

Med en lovlig knallert vil du nok komme op på omkring 20-25 km/l og kunne
køre turen på ca. 50 minutter. Men tænk på komforten.

Jeg tager selv en tur eller to til Nordsjælland fra KBH hver uge, og det er
sq ikke altid lige sjovt.

Hvad vil du gøre til vinter ? Eller bare til efteråret ? Har du virkelig mod
til at køre 70 km. hver dag i sne, slud, frost og regnvejr.

Næ vel ? Mit råd er at holde dig til bilen pga. af afstanden.
og den rimelige fornuftige benzinøkonomi den har.

Low

Fra : Lars Clement

Dato : 13-08-02 18:51

Efter 1 ½ år på scooter og 50 km daglig: ialt15.000 km ser det således ud :

Ca 50 øre/ km. Incl. afskrivning, sliddele , rep. forsikring , bensin også
videre.
Jeg har kørt hele vinteren minus 1 uge. Men har investeret i en høj skærm
foran. Den scorer man ikke med, men jeg er godt gift, og den giver læ for
regn og vind. Således har jeg aldrig været gennemblødt endnu !

--
Venligst

Lars Clement
clement@post9.tele.dk

Fra : PSG

Dato : 19-08-02 20:04

"LowLifeDK" <easyliving@ofir.dk> skrev i en meddelelse

> Tja, med de oplysninger du har givet ovenfor, så betyder det at du kører
> omkring 15 km literen.

Lyder rimeligt...

> Med en lovlig knallert vil du nok komme op på omkring 20-25 km/l og kunne
> køre turen på ca. 50 minutter. Men tænk på komforten.

Det har jeg ikke tænkt på, men min scootererfaring begrænser sig også kun
til en uge i Grækenland i år (og det var sq sjovt!) Men der er nu heller
ikke meget ved at sidde i kø for at komme både på og af motorvejen. Og 50
minutter er ca. hvad jeg bruger i bil - hver vej!

> [...]
mod
> til at køre 70 km. hver dag i sne, slud, frost og regnvejr.

Mnnnæææ - nok ikke!

> Næ vel ? Mit råd er at holde dig til bilen pga. af afstanden.
> og den rimelige fornuftige benzinøkonomi den har.

Tak

> Low

Patrick

Fra : Claus Rolsted

Dato : 14-08-02 20:02

> [...]
måned.
> Kan man holde en scooter for det beløb med det omtalte kørselsbehov?

Jeps kan klares for ca halv pris.

Hvis vi siger ca 3 L benz pr dag (= 23 km/L er intet problem på længere
ture).
Benzinudgift pr. dag: 3 L á ca 8 kr = 24 kr/dag
Der er 20 arbejdsdage på en måned, så månedlig benzinudgifter ligger på max.
480 kr.

Derudover kommer lidt småtteri til olie (ca 80-100 kr for hver 1000 km).
Forsikring: Ansvar for ca 800-900 kr/år.

--
mvh. Claus Rolsted - nu MOTORCYKLIST uden motorcykel
Pt. Vespa ET2 - MC-Køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.

Fra : Anders Sune Jensen

Dato : 14-08-02 20:48

> mvh. Claus Rolsted - nu MOTORCYKLIST uden motorcykel
> Pt. Vespa ET2 - MC-Køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.
> - og så skal der handles cykel *stoort smil*

Heldige kartoffel !!!!

Ærbødigst Anders

Fra : "H;P

Dato : 19-08-02 22:54

"Claus Rolsted" <rolsted@nospamNOSPAM.dk> skrev i en meddelelse
> mvh. Claus Rolsted - nu MOTORCYKLIST uden motorcykel
> Pt. Vespa ET2 - MC-Køreprøven bestået tirsdag den 13. aug.
> - og så skal der handles cykel *stoort smil*

Hejsa´

Tillykke C-mand.

Nåede det sq ikke i år, meeeen tager lige revanche i ´03. Så må det f''''
være min tur.......også kommer der lige en hurdle til....minimum 25Kilo til
en kværn man gider køre/blive set på ! ! !.

Hilsen

H ; P <Som gerne vil se flere her i gruppen følger med over i D.F.M om
de kan smide "knægten" af H...... til ! >
--
http://home1.stofanet.dk/FalkenDk el. http://falken.vikingdk.net
hpaalling@hotmail.com / ICQ # 28655310 >Add me on MSN messenger

Fra : Michael Frederiksen

Dato : 21-08-02 19:49

"H;P<Falken>" <hpaalling@`hotmail.com> skrev i en meddelelse

> H ; P <Som gerne vil se flere her i gruppen følger med over i D.F.M om
> de kan smide "knægten" af H...... til ! >

Jeg regner med at komme i DFM på et tidspunkt, om end der går nok et par år
endnu, en hjemmeboende SU er ikke noget at råbe hurra for, og jeg skal nokm
også have en af de grumme madkasser...

--
Michael Frederiksen
Honda SFX - *suk*