Sammenpressede ris?
Fra : René Hjorth

Dato : 18-02-01 11:53

Hej,

Jeg spiste engang på en tai restaurant i udlandet, hvor jeg fik en
snack menu med flere forskellige ting - en tilbehørsting var nogle
kogte ris der var presset og skåret i snitter (romber, ruder)

Det så utroligt fancy ud, og du kunne holde på dem med fingrene og
dyppe dem i diverse saucer - jeg tror ikke at de var krydrede?

Jeg har tænkt på hvordan hulen man laver dem - det må være noget med
at først koge og derefter bage dem lidt, men jeg har ikke gjort de
store eksperimenter endnu...

Er den nogen hér der ved hvad det var, og evt. hvordan de laves???

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 18-02-01 12:25

René Hjorth skrev:

> Jeg har tænkt på hvordan hulen man laver dem

Jeg kender ikke de rissnitter du snakker om, men hvis man benytter ris
der ellers er beregnet til at blive spist med pinde (basmasti, jasmin),
tror jeg at de vil klistre tilstrækkeligt sammen til at man kan presse
dem i facon. Måske skal de koges i lidt extra vand og/eller i længere
tid end normalt.

Man kan evt. tilsætte en smule grødris for at få dem til at klistre
mere, et trick jeg engang lærte af en herboende kineser.

// Klaus

Fra : Peter Westh

Dato : 18-02-01 14:43

"René Hjorth" <rhjorth@spamcop.net> skrev i en meddelelse
> [...]
> snack menu med flere forskellige ting - en tilbehørsting var nogle
> kogte ris der var presset og skåret i snitter (romber, ruder)

Du kan læse mere om den ret du beskriver på
http://welcome-to.chiangmai-chiangrai.com/thairice-.htm. Der er ikke nogen
opskrift, men det fremgår at de er lavet af klisterris, som kan fås i de
felste asiatiske butikker.

MVH

Peter

Fra : Søren Mikkelsen

Dato : 19-02-01 12:29

> [...]
> store eksperimenter endnu...
>
> Er den nogen hér der ved hvad det var, og evt. hvordan de laves???

Det er "sticky rice" som kan købes i asiatiske butikker.
Risene skal udblødes i vand i min. 2 timer hvorefter de dampes
i ca 20 min. Tilsidst æltes risen på et vådt spækbrædt af træ, til æltningen
kan med fordel anvendes en våd træske.

VH Søren Mikkelsen.

Fra : René Hjorth

Dato : 20-02-01 21:40

Mon, 19 Feb 2001 12:29:22 +0100 skrev "Søren Mikkelsen"
<somi@wanadoo.dk>

Hej Søren og jer andre,

>Det er "sticky rice" som kan købes i asiatiske butikker.

Jeg havde nok en mistanke, da de var ret tætte på i smag m.m.,
alligevel var jeg dog mere imponeret at disse skarpe romber vitterligt
var meget faste i deres design.

Hvis det lykkes mig at producere disse flotte ruder ef funklende hvid
ris, der nemt kan dyppes, skal jeg nok huske at skrive mit resultat.

Mvh,
René
www.rene.hjorth.com