howdy skrev:
>Den har haft en løs forbindelse i skærmen i 8 mdr. Jeg har dog ikke kunne
>undvære den indtil nu i de 2-3 uger en reperation koster. I mellemtiden har
>jeg tabt den med synlige mærker udenpå. Dog fungerer alt som før.
Du skulle nok have sikret dig en skriftlig anerkendelse af at
fejlen var anmeldt.
>Nu har jeg så sendt den til rep, men kun for skærmen. Den vil de ikke lave,
>da de siger den er blevet tabt.
Det er jo forståeligt. Eftersom det er rimeligt at antage at
fejlen er frembragt ved faldet, flyttes bevisbyrden over til dig.
>Desuden skulle jeg have afleveret den med
>det samme jeg fandt fejlen.
Er den købt i år? Så gælder nemlig den nye købelov hvor der står:
§ 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give
sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at
køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen
retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet
inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er
altid rettidig.
Den gamle taler kun om rimelig tid.
>Jeg har henvendt mig da jeg fandt fejlen, men
>har altså ikke haft mulighed for at undvære den før nu.
Efter det beskrevne er der ingen tvivl om at du har ret til at få
udbedret den nævnte fejl gratis, men der påhviler dig en
bevisbyrde der kan blive svær at løfte. Er der en fra personalet
der kan bekræfte at du har givet meddelelse om fejlen?
Og så er det måske et problem at fejlen er blevet værre efter
faldet.
Skal en bærbar kunne tåle at tabes? Hvor højt faldt den fra?
--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/ FIDUSO:
http://fiduso.dk/