/ Forside / Karriere / Erhverv / Jura / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Jura
#NavnPoint
RyeJensen 11840
Nordsted1 11095
dova 10393
refi 7375
ans 6906
BjarneD 5596
Oldboston 4933
Paulus1 3538
themis 2862
10  jakjoe 2566
Reparation af bærbar pc.
Fra : howdy


Dato : 12-08-02 10:28

Hej

Jeg vil gerne have min bærbare pc repareret uden omkostninger indenfor
garantiperioden.

Den har haft en løs forbindelse i skærmen i 8 mdr. Jeg har dog ikke kunne
undvære den indtil nu i de 2-3 uger en reperation koster. I mellemtiden har
jeg tabt den med synlige mærker udenpå. Dog fungerer alt som før.

Nu har jeg så sendt den til rep, men kun for skærmen. Den vil de ikke lave,
da de siger den er blevet tabt. Desuden skulle jeg have afleveret den med
det samme jeg fandt fejlen. Jeg har henvendt mig da jeg fandt fejlen, men
har altså ikke haft mulighed for at undvære den før nu. Da de ikke ville
give mig en erstatningspc i rep-perioden, var der ikke meget for mig at
gøre.

Hvad så? Må de godt tage de 3500,- det koster, selvom fejlen var der før jeg
tabte pc'en?

På forhånd tak,

Howdy





 
 
Bertel Lund Hansen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-02 11:02

howdy skrev:

>Den har haft en løs forbindelse i skærmen i 8 mdr. Jeg har dog ikke kunne
>undvære den indtil nu i de 2-3 uger en reperation koster. I mellemtiden har
>jeg tabt den med synlige mærker udenpå. Dog fungerer alt som før.

Du skulle nok have sikret dig en skriftlig anerkendelse af at
fejlen var anmeldt.

>Nu har jeg så sendt den til rep, men kun for skærmen. Den vil de ikke lave,
>da de siger den er blevet tabt.

Det er jo forståeligt. Eftersom det er rimeligt at antage at
fejlen er frembragt ved faldet, flyttes bevisbyrden over til dig.

>Desuden skulle jeg have afleveret den med
>det samme jeg fandt fejlen.

Er den købt i år? Så gælder nemlig den nye købelov hvor der står:

§ 81.   Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give
   sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at
   køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen
   retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet
   inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er
   altid rettidig.

Den gamle taler kun om rimelig tid.

>Jeg har henvendt mig da jeg fandt fejlen, men
>har altså ikke haft mulighed for at undvære den før nu.

Efter det beskrevne er der ingen tvivl om at du har ret til at få
udbedret den nævnte fejl gratis, men der påhviler dig en
bevisbyrde der kan blive svær at løfte. Er der en fra personalet
der kan bekræfte at du har givet meddelelse om fejlen?

Og så er det måske et problem at fejlen er blevet værre efter
faldet.

Skal en bærbar kunne tåle at tabes? Hvor højt faldt den fra?

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter G C (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 12-08-02 11:38

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:gg1flu8n5cb99d78nl5mm5ldo5okat9uav@news.telia.dk...

[klip]

> Det er jo forståeligt. Eftersom det er rimeligt at antage at
> fejlen er frembragt ved faldet, flyttes bevisbyrden over til dig.

Enig.

>
> >Desuden skulle jeg have afleveret den med
> >det samme jeg fandt fejlen.
>
> Er den købt i år? Så gælder nemlig den nye købelov hvor der står:
>
> § 81. Vil køberen påberåbe sig en mangel, skal køberen give
> sælgeren meddelelse herom inden for rimelig tid, efter at
> køberen har opdaget mangelen. I modsat fald taber køberen
> retten til at påberåbe sig mangelen. Meddelelse givet
> inden to måneder efter, at køberen opdagede mangelen, er
> altid rettidig.
>
> Den gamle taler kun om rimelig tid.

Hvad mener du med det?

- ellers er jeg i øvrigt enig i dine kommentarer til sagen.

/Peter




Bertel Lund Hansen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-02 13:09

Peter G C skrev:

>> Den gamle taler kun om rimelig tid.
>Hvad mener du med det?

Den nye skriver specifikt at 2 måneder er rettidigt. Sådan en
passus er der ikke i den gamle lov.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Peter G C (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Peter G C


Dato : 12-08-02 13:33

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
news:4a9flu415fbq4u17o2u5v3qvvdtmkm5sf7@news.telia.dk...

[klip]

> Den nye skriver specifikt at 2 måneder er rettidigt. Sådan en
> passus er der ikke i den gamle lov.

Ok.

/Peter



alexbo (12-08-2002)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-08-02 13:36


Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev

> >Den har haft en løs forbindelse i skærmen i 8 mdr.

> Er den købt i år? Så gælder nemlig den nye købelov hvor der står:

Hvis de 8 mdr. skal tages bogstaveligt, kan maskinen ikke være fra i år.

Hvis man går til sælger med en, næsten et år gammel maskine, og siger at
den har været i stykker i 8 mdr. og jeg har forøvrigt også tabt den, så har
man skabt vanskeligheder for sig selv.

mvh
Alex Christensen






Jesper Juul (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Juul


Dato : 12-08-02 13:55

"alexbo" <alexbo@email.dk> skrev i en meddelelse
news:aj8a36$3ae$1@news.cybercity.dk...
>
> Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev
>
> > >Den har haft en løs forbindelse i skærmen i 8 mdr.
>
> > Er den købt i år? Så gælder nemlig den nye købelov hvor der står:
>
> Hvis de 8 mdr. skal tages bogstaveligt, kan maskinen ikke være fra i år.
>
> Hvis man går til sælger med en, næsten et år gammel maskine, og siger at
> den har været i stykker i 8 mdr. og jeg har forøvrigt også tabt den, så
har
> man skabt vanskeligheder for sig selv.

Hvorfor ikke, den kan da godt være købt mellem 1 januar og 11. januar?



--
Mvh Jesper
Try something funny:
www.usenet.dk



alexbo (12-08-2002)
Kommentar
Fra : alexbo


Dato : 12-08-02 16:26


Jesper Juul <nospam@linuxplanet.nu> skrev

> > Hvis de 8 mdr. skal tages bogstaveligt, kan maskinen ikke være fra i år.

> Hvorfor ikke, den kan da godt være købt mellem 1 januar og 11. januar?

Hmm, har du nu kigget rigtig grundigt på kalenderen?

mvh
Alex Christensen




howdy (12-08-2002)
Kommentar
Fra : howdy


Dato : 12-08-02 14:14

Hej

Tak for alles svar.

> Efter det beskrevne er der ingen tvivl om at du har ret til at få
> udbedret den nævnte fejl gratis, men der påhviler dig en
> bevisbyrde der kan blive svær at løfte. Er der en fra personalet
> der kan bekræfte at du har givet meddelelse om fejlen?

Nej, så den kan jeg ikke løfte. Jeg ser dog et problem i, at der i
forbindelse med pc'ere, telefoner osv. ikke bliver givet et
erstatningsprodukt i reparationsperioden, da disse ofte er meget vigtige i
dagligdagen. Derved kommer jeg til at være udenfor rimelig tid.

> Og så er det måske et problem at fejlen er blevet værre efter
> faldet.

Det er den ikke.

>
> Skal en bærbar kunne tåle at tabes? Hvor højt faldt den fra?
>

Fra et bord. 1 meter. Jeg vil da prøve at få dem til at æde den alligevel,
da der ikke er skade på selv skærmen men nærmere tale om en løs forbindelse
mellem skærmen og hovedenheden. Det virker som en mærkelig skade at få ved
et fald, da det er den eneste interne skade, der er sket.

Vh. Howdy



Arne H. Wilstrup (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Arne H. Wilstrup


Dato : 12-08-02 17:55

howdy wrote:
> Hej
>
> Tak for alles svar.
>
>> Efter det beskrevne er der ingen tvivl om at du har ret til at få
>> udbedret den nævnte fejl gratis, men der påhviler dig en
>> bevisbyrde der kan blive svær at løfte. Er der en fra personalet
>> der kan bekræfte at du har givet meddelelse om fejlen?
>
> Nej, så den kan jeg ikke løfte. Jeg ser dog et problem i, at der i
> forbindelse med pc'ere, telefoner osv. ikke bliver givet et
> erstatningsprodukt i reparationsperioden, da disse ofte er meget
> vigtige i dagligdagen. Derved kommer jeg til at være udenfor rimelig
> tid.
>
>> Og så er det måske et problem at fejlen er blevet værre efter
>> faldet.
>
> Det er den ikke.
>
>>
>> Skal en bærbar kunne tåle at tabes? Hvor højt faldt den fra?
>>
>
> Fra et bord. 1 meter. Jeg vil da prøve at få dem til at æde den
> alligevel, da der ikke er skade på selv skærmen men nærmere tale om
> en løs forbindelse mellem skærmen og hovedenheden. Det virker som en
> mærkelig skade at få ved et fald, da det er den eneste interne skade,
> der er sket.

Har du ikke tegnet en tillægsforsikring, der f.eks. dækker tab, så ser
det meget sort ud, desværre.

--
ahw



Jochke (18-08-2002)
Kommentar
Fra : Jochke


Dato : 18-08-02 00:22

"howdy" <howdy@slubbert-nospam.dk> wrote in message
news:3d57b47f$0$27834$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> Fra et bord. 1 meter. Jeg vil da prøve at få dem til at æde den alligevel,
> da der ikke er skade på selv skærmen men nærmere tale om en løs
forbindelse
> mellem skærmen og hovedenheden. Det virker som en mærkelig skade at få ved
> et fald, da det er den eneste interne skade, der er sket.

Hvis den var tændt under faldet ville sandsynligheden for at din harddisk
har tage skade være meget stor. Så hvis det er tilfælde er det i hvertfald
et godt argument du kan bruge, da en harddisk nok er en af de dele i en
computer der er mest følsomme for stød. Men gælder jo så mest hvis den var
tændt.

/Jochke



Morten Rasmussen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Morten Rasmussen


Dato : 12-08-02 18:32


"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message
news:gg1flu8n5cb99d78nl5mm5ldo5okat9uav@news.telia.dk...
> howdy skrev:
> >Nu har jeg så sendt den til rep, men kun for skærmen. Den vil de ikke
lave,
> >da de siger den er blevet tabt.
>
> Det er jo forståeligt. Eftersom det er rimeligt at antage at
> fejlen er frembragt ved faldet, flyttes bevisbyrden over til dig.

Hvordan kan bevisbyrden flyttes over på ham når den altid har været hans?



Bertel Lund Hansen (12-08-2002)
Kommentar
Fra : Bertel Lund Hansen


Dato : 12-08-02 19:17

Morten Rasmussen skrev:

>Hvordan kan bevisbyrden flyttes over på ham når den altid har været hans?

Det har du ret i, men jeg havde den nye købelov i baghovedet (og
overså de 8 måneder) - samt det faktum at man i praksis sjældent
har/havde bevisbyrden.

--
Bertel
http://bertel.lundhansen.dk/   FIDUSO: http://fiduso.dk/

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177513
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408605
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste