Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt galleri: 200 flotte billeder
Fra : KNL DtP

Dato : 12-08-02 10:16

Hej!

Jeg har lige fået mit nye fotogalleri lavet færdigt: www.knl-dtp.dk

Det indeholder omkring 200 billeder, som jeg har tager igennem de sidste fem år.

Billederne dækker mange forskellige kategorier: Natur, rejser, model, art. Desuden er
der en stor mængde motorsportsrelaterede billeder, til dem der nu kan li' ting på
fire hjul

Stort set alle billeder er taget med et Canon EOS 5, og scannet fra enten dias eller
negativ på en Canon FS2710-filmscanner. Jeg har påskrevet filmens type og navn ved de
billeder, hvor jeg kunne finde info om dette.

Det vil være rart med lidt feedback på såvel billederne som siden. Kig forbi på
www.knl-dtp.dk

--
MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Alex Linaa

Dato : 12-08-02 13:00

"KNL DtP" <knl_dtp@hotmail.com> wrote in message

> Det vil være rart med lidt feedback på såvel billederne som siden. Kig
forbi på
> www.knl-dtp.dk

Wow, wow, og dobbelt wow!

Det er en ren fornøjelse at bladre gennem dine flotte sider og billeder

/Aæex

Fra : HSC

Dato : 12-08-02 13:05

Ja, de er sgu flotte !

Fra : Per Herholdt

Dato : 12-08-02 13:18

I news:aj7ucq$c7l$1@sunsite.dk, skrev KNL DtP :
> [...]
> info om dette.
>
> Det vil være rart med lidt feedback på såvel billederne som siden.

Ja det ser godt ud, og en dejlig rolig og overskuelig side.
--
MVH Per

To start press any key --- where is the anykey??

Fra : \(4690\) Claus Smith

Dato : 12-08-02 13:26

Flot arbejde og flot design af siten.

Hvad bruger du af udstyr til fotograferingen?

Claus Smith - Pigefotografen

www.pigefotografen.dk

Fra : KNL DtP

Dato : 12-08-02 13:37

"(4690) Claus Smith" <claussmith@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse

> Flot arbejde og flot design af siten.

Tak tak!

> Hvad bruger du af udstyr til fotograferingen?

Næsten alle billeder er taget med Canon EOS 5 (de få undtager er taget med EOS 5000).
Objektiverne er Canon 28-105 mm USM 3,5 - 4,5 Canon 80-200 mm 4,5 - 5,6 Tokina
80-400 mm 4,5 - 5,6 + polfilter og nærfilter + stativ.

Negativerne og diaserne (veksler lidt afhængig af motiv og opgave) scannes via en
Canon FS2710 filmscanner.

.... udstyret er dog ved at blive suppleret af et super vidvinkel... er ved at finde
priser og tests af sådan en svend

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : John

Dato : 12-08-02 16:20

> [...]
> billeder, hvor jeg kunne finde info om dette.
>
> Det vil være rart med lidt feedback på såvel billederne som siden. Kig

Hej Kristian,

Tillykke med din vellykkede hjemmeside. Den har et dejligt roligt og
overskueligt design. Hvad dine billeder angår, synes jeg de fleste er af
meget høj kvalitet, især teknisk. Godt nok har jeg hørt og læst, at EOS 5 en
knag til at eksponere korrekt, også i svære situationer, men der har uden
tvivl også været en god del dygtighed medvirkende til de mange pinligt
korrekt eksponerede billeder.Jeg kan se at du har brugt Provia til en del af
billederne, og jeg ved af egen bitter erfaring, at den nådesløst afslører
dårlig eksponering.
Allergladest blev jeg for dine flotte studier af efterårsbladene. Tak.
--
MVH
John K Hansen

Fra : KNL DtP

Dato : 13-08-02 08:30

"John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Tillykke med din vellykkede hjemmeside. Den har et dejligt roligt og
> overskueligt design.

Taker!! Det har også været mit mål at skabe en nem og hurtige side, som ikke ligner
et fastelavnsris.

> [...]
> knag til at eksponere korrekt, også i svære situationer, men der har uden
> tvivl også været en god del dygtighed medvirkende til de mange pinligt

Jeg er også utrolig glad for mit EOS 5, om jeg eksponerer pinligt korrekt hver gang
ved jeg ikke helt, men med dias er der jo ikke det store spillerum, så helt ved siden
af har det jo ikke været Jeg har naturligvis tilpasset billederne da de blev
scannet.

> Jeg kan se at du har brugt Provia til en del af
> billederne, og jeg ved af egen bitter erfaring, at den nådesløst afslører
> dårlig eksponering.

Ja, den er meget 'fintfølen' - så det gælder om at være ret nøjagtig med lysmålingen.
Der kommer naturligvis et par fejlskud, men dem der så rammer er også dét bedre!

> Allergladest blev jeg for dine flotte studier af efterårsbladene. Tak.

Der røg også en hel rulle på de blade. Fandt træerne på en cykelsti, som jeg kørte
forbi hver morgen. Ventede til vejret var helt rigtigt, og bladene havde fået den
flotteste farve, og så en eftermiddag var det ellers bare at gå med stativ og
fototaske under armen. Det må have set total dumt ud, da jeg stod med kameraet på
stativet, men polfilter og nærfilter og peget op i luften Mit favoritbillede i
efterårsserien er den med multieksponeringen. Den giver nogle total uforudsigelige
effekter, og farverne er helt unikke.

Jeg takker for dine, og de andre i NG'en, rosende ord - det varmer at andre
fotografter giver et skulderklap (der var over 200 inde og kigge i går!).

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tom K.

Dato : 12-08-02 19:58

Hvordan laves den sort/hvide "Auschwitz" effekt i digitalt mørkekammer?
(PhotoShop)

-Tom-

Fra : KNL DtP

Dato : 12-08-02 21:19

"Tom K." <tom@toom.dk.remove> skrev i en meddelelse

> Hvordan laves den sort/hvide "Auschwitz" effekt i digitalt mørkekammer?
> (PhotoShop)

Den er skam lavet på god gammeldags mørkekammer manér: Jeg optog billederne i
Auschwitz på farvedias, og indsattet diaset i forstørrelsesapparatet og lavede en
kopi i 13x18 eller hvad det nu var. Denne kopi var jo i s/h og negativ af
virkeligheden. Ved at tage et nyt stykke papir og lægge dette opad det just
fremkaldte, og belyse begge stykker (med det negativ øverst), så fremkommer der en
positiv kopi på det sidste stykke papir.

Kontrasten blev meget stor og der fremkom også en del korn. Ved at være sjusket med
fremkaldningen (fingeraftryk, ridser, støv, uens fremkaldning, stadig våd ved
sammenlægningen o.l.) skabes de spændende og helt uforudsigelige effekter.

Et af billederne indeholder en rose, og den blev farvet vha. noget rødt
fotokemikalie.

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Tom K.

Dato : 12-08-02 23:53

> Den er skam lavet på god gammeldags mørkekammer manér: Jeg optog
billederne i
> Auschwitz på farvedias, og indsattet diaset i forstørrelsesapparatet

Ja... men er der nogle som har et par fif til hvordan det laves i PhotoShop.

-Tom-

Fra : KNL DtP

Dato : 13-08-02 08:21

> Ja... men er der nogle som har et par fif til hvordan det laves i PhotoShop.

Først fjerner du lige farverne med Image > Adjust > Desature - så går du op i Image
> Adjust > Levels og hiver skygge-skyderen et godt stykke mod midten, det samme med
højlys-skyderen. Mellemtone-skyderen finpudser du billeder med. Nu har du et billede
med total meget kontrast.

Gå over i quick-mask og lav et par "pletter" med airbrush'en (det bliver rødt hvor du
sprøjter/markerer)), kør et par blur-filtre på dem, gå tilbage til normal mode, vælg
Select > Invert og du har nu markeret nogle små områder rundt på billedet.

Så kører du et par effekt-filtre (noise, poster-edges, motion blur, og hvad der
ellers passer - prøv dig lidt frem). Det er vigtig at du skifter områder et par
gange, så det ikke er de samme pletter som udsættes for alle effekterne.

Når du har lavet en ny markering, så vælger du lige kopier - og opretter et nyt lav
og paster dem ind. Nu ligger de oven i det originale billede. Ryk lidt rundt med dem,
så det ser ud som om der ligger to billeder af det samme oven på hinanden. Brug evt.
Overlay i layer-menuen. Du kan også lege lidt med opacity for at få den ønskede
effekt.

.... kort og godt: vær' grov mod dit billede, prøv dig frem og ær kreativ

MVH

Kristian
www.knl-dtp.dk

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 13-08-02 00:03

KNL DtP wrote:

> Det vil være rart med lidt feedback på såvel billederne som siden.
> Kig forbi på www.knl-dtp.dk

Prøv at køre dit site gennem http://validator.w3.org - den vil fortælle
dig hvorfor dit site kun virker i Internet Explorer, brugere der går ind
på dit site med en browser der ikke er fejltollerent, får nemlig kun en
blank hvid side.

Fra : Hans Kruse

Dato : 13-08-02 17:56

Meget flotte billeder og gode kompositioner, der kan inspirere en stakkels
amatør. Jeg synes at popup vinduerne er noget små og opløsningen ikke stor,
det ville give en bedre oplevelse af billederne. Når jeg ser på billeder har
jeg min monitor indstillet til 1600x1200 opløsning og ellers 1280x1024, men
dine billeder er meget små ved den opløsning.
Mvh, Hans