Honda CBX 1000 opstarts problemer
Fra : Brian Sørensen

Dato : 12-08-02 00:53

Idag fik mig og min far slået liv i hans CBX 1000 som han har haft stående
stille i 6-7 år. Den er kun blevet turnet lidt engang imellem på
selvstarteren, dog uden at blive startet, bare for at den ikke skulle stå og
sætte sig.
Men nu blev den altså hevet frem og vasket og pudset og poleret. (Da jeg fik
mit MC-kort, fik min far den gode idé at det ville give noget mere plads på
gulvet i hallen, hvor hans biler og motorcykler står, hvis han nu stillede
motorcyklerne op på 1. sal. Ved ikke helt om det var for at lave mere plads,
eller om det var for at jeg ikke skulle køre på dem, men ihvertfald fik vi
bakset hans motorcykler op på 1. sal af hallen, ved hjælp af en gaffeltruck.
Men gaffeltrucken, som vi havde brugt til at få dem derop, solgte han så et
års tid efter, da han ville lave et nyt system, hvor kun tårnet fra en
gaffeltruck blev brugt, istedet for at have en hel truck stående. Det tog
ham så 7 år at få sat det tårn op, og motorcyklerne har ikke været nede
siden...)

Nå, men som sagt fik vi slået liv i den, men den kører ikke rigtigt på alle
6 cylindre. Det lyder som om at den kun kører på 4-5 stykker.
Vi regner med at det er pga. ir/skidt i karburatorerne, men så vidt jeg kan
huske, er det ikke særligt sjovt at pille riderne af sådanne en. Er vist
noget med at motoren skal tippes for at de kan komme af ?? (Han købte cyklen
i samlesæt i Tyskland (kørt 18.000 km), da den havde været skadet, og
samlede den selv for 10-15 år siden, og jeg kan huske at det var noget være
bøvl at få de karburatore på).

Er det muligt at den bare skal køre lidt, og så vil den efterhånden blive
rask ?? Min egen Suzuki GSX-R400RR har selv lidt problemer, når den har
stået længe, og den vil ikke rigtigt tage gassen, indtil den lige har været
varmet godt igennem.

Vi havde ikke lige mere tid idag til at rode med det, så den har ikke været
oppe i drift temperatur endnu, så vi ved ikke om dette evt. løser det
problemet ? Ville være lidt kedeligt at skulle hen og skille den ad....

Se evt. lidt billeder fra elevator turen her:
http://www.cray.dk/v3/pv.phtml?group=778

/Brian

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 12-08-02 09:47

Hej Brian

Allerførst: Er der kommet nye tændrør i - hvis ja er der sikkert både
støv, reder fra gråspurve i karb. Under alle omstændigheder er det en god
ide at rense kaburatorene, benzintaken - som sikkert osse er fuld af skidt
og rust, montere et filter mellem tank og karb.. Den ser jo meget fin ud på
billede, så hvis den er henstillet i god stand er det sikkert kun det
ovennævnte der er problemet. Men under alle omstændigheder er 7 år jo et
stykke tid!!! Husk også at skifte olie, oliefiltre, luftfilter,
forgaffelsolie og smører alle kabler. Der er sikkert et par af kablerne der
trænger til at blive skiftet efter så lang tid!

mvh

Hans

Fra : Brian Sørensen

Dato : 12-08-02 12:03

Har ikke skiftet tændrør, da de 4 midterste sad rimeligt godt fast, og vi
var bange for at ødelægge gevinderne. Så derfor snakkede vi om at køre den
varm først, inden vi forsøgte at hive tændrør ud. Vi ville have tændrørene
ud, for at kunne hælde en slat olie ned i hullerne, før den blev startet,
men det blev der altså kun på de 2 yderste. Vi sørgede for at den fik lov
til at snurre længe på selvstarteren, inden at der blev sat tænding på, for
at få olie ud alle steder.
Den startede næsten med det samme, men altså ikke på alle cylindre. Den
startede vist på 3 og lidt efter kom der en eller 2 mere på.

Er det muligt at blande noget i benzinen for at fjerne ir i karburatorne ?
John de Summer-Brason har sendt mig en mail, hvor han skriver at
cellulosefortynder kan fjerne det, men det er når karburatorne er pillet af
og man står og renser dem. Det ville være smart, hvis man kan kunne hælde
noget i tanken, og på den måde fjerne ir.
/Brian

Fra : -[ F e r ]-

Dato : 12-08-02 13:06

> [...]

> og man står og renser dem. Det ville være smart, hvis man kan kunne hælde
> noget i tanken, og på den måde fjerne ir.

Brian, jeg kan godt se hvor du vil hen, men nej. Af med de karburatore, giv
dem alle (6?????) den store tur, total adskillelse og gennemblæsning. Det
plus nye tændrør og olie osv osv, som der allerede er nævnt er det eneste
fornuftig løsning. Man kan ikke lave nogen krumspring her desværre

mvh Tommy Fer

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 12-08-02 14:58

Hej Fer

Ja... 6!!!! cylindre! Kan godt forstå at PC-bruger spørger om den er til
salg

Mvh

Hans

Fra : PCBruger

Dato : 12-08-02 15:13

Dejlig cykel - Solgte min for 2 år siden.....

Fra : PCBruger

Dato : 12-08-02 12:49

Hej Brian

Er den til salg??
Mvh Gert
http://MCi.webbyen.dk

Fra : Brian Sørensen

Dato : 12-08-02 15:16

Nej... Den er ikke til salg.
(der er heller ikke betalt afgift af den, men er rigtigt flot i orig.
lakering med med 18.000 km på klokken)

/Brian

Fra : PCBruger

Dato : 12-08-02 16:03

Så er I vel med i CBX-klubben??
Mvh nr 43

Fra : Brian Sørensen

Dato : 13-08-02 19:28

Nej.... er ikke medlem, men skulle man nok overveje... Har kigget lidt rundt
på jeres hjemmeside...

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 02:42

> [...]
skidt
> og rust, montere et filter mellem tank og karb..

Tømte svømmerhuse, og helt frisk bensin i tanken (ud med det gamle
først!), er et mindstemål for så'en en opstart!

Dejlig lyd fra så'en en 6'er

--
Armand.
(ejer af 1½ stk 6'ere)

Fra : Søren

Dato : 12-08-02 12:57

Motul har lavet et produkt der hedder "fuel system clean", som hældes ned i
tanken.
De har også et produkt der hedder "Engine Clean", som hældes ned i motoren
ved olie dækslet, herefter skal motoren køre i tomgang i 15 minutter. Det er
faktisk et godt produkt, jeg fik forøget min kompression fra 11 til 14 på
begge cylindere.
God fornøjelse

Fra : Hans L. Baldrian

Dato : 13-08-02 18:05

Hej Søren

jamen så blev jeg da osse temmelig nysgerrig!! Det der engine clean - hvad
gør det? Hvis det opløser evt. belægninger forestiller jeg mig at der jo
netop sker det modsatte f.eks. vedr. kompressionen! Og ligefrem at tro at
jeg kan undgå at skifte stempelringe ved at bruge det er måske at gå for
vidt? Jeg har købt det - men kan du vejlede mig yderligere i hvordan det
virker?

mvh

Hans