anbefaling af digitalkamera
Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 01:01

Hej gruppe

Saa jeg kan ikke traekke den laengere: Jeg skal bruge et
digitalkamera, og efterlyser hermed nogle konkrete anbefalinge af
maerke, forhandler og model.

Stikord:

- Max 3.500 kr (excl. moms; jeg er vist i skatteparadis i Bolivia?))
- Skal spille med OSX og Linux.
- Skal mest bruges til web/skaerm, men det ville vaere mam om man
kunne klemme papirbilleder ud af det ogsaa.
- Forhandlere skal levere det pr. post til La Paz, Bolivia.

Jeg forventer noget kompakt og simpelt point-a-shoot-noget som er let
at betjene. Levende billeder og lyd er ikke vigtigt. Kameraet skal
supplere et "rigtigt" spejlrefleks-kamera med zoom og sager til
"rigtige" billeder. Jeg har en forkaerlighed for metal over plastik,
selvom det koster penge og features.

Overvejer et Sony P51, som er anmeldt her:

<http://www.steves-digicams.com/2002_reviews/p31_pg5.html>

Et minus er MemoryStick, som vist er dobbelt saa dyre som konkurrende
medier. Desuden er de vist lidt langsommere at skrive til.

Forresten: Hvilke tekniske specifikationer skal et kamera have for at
det kan levere billeder til et dagblad eller et tidsskrift?

Forslag?
Anbefalinger?

-j

--
18.07.02 - 20.07.02
København - Madrid - Sao Paulo - Santa Cruz - La Paz

Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 12-08-02 08:10

Davs Janus,

der er masser af info at hente i dk.fritid.foto, der efterhånden er gået
helt digital. Dertil har www.dpreview.com og www.imaging-resource.com
masser af dybdeborende tests af stort set alle kameraer, incl. testbilleder.

Tilbage til dit spørgsmål: Jeg har selv netop anskaffet et Canon Digital
Ixus v2 som supplement til spejlrefleks-grejet. Det tager overraskende gode
billeder (bedre end andre 2 megapixel-kameraer jeg har oplevet), og er først
og fremmest lillebittelille, med indbygget linsecover m.m. Netop som
supplementskamera er det forrygende, idet det fylder det samme som en
mobiltelefon, og derfor altid finder plads i selv små lommer. Man får taget
en masse billeder, tit 10 af gangen, og sletter derefter evt. de 9
dårligste af scenen.

Spiller med iPhoto (jfr. http://www.apple.com/iphoto/compatibility/).

Kameraet har en automatikfunktion, der virker fino i 90% af tilfældende.
Dertil kan du vælge at fokusere-flytte-knipse som du sikkert kender fra dit
spejlrefleks, ligesom du kan spotmåle lys (uundværligt til bl.a.
modlys-billeder), prioritering af dybdeskarphed, blænde m.m.

M.h.t. billeder til tryksager, afhænger det selvsagt at størrelsen af
billederne i publikationen, og om det er en avis eller et lækkert glittet
specialmagasin der er målet. Kameraets 1200x1600 pixels rækker, jfr. diverse
tommelfingerregler, til 18x24 cm i en avis og 9x12 cm i en tryksag.

Kameraet koset vildledende ca. 4.500,- i DK. Set til 3.800,- via
www.edbpriser.dk (=3.000 ex moms), og kan får for £409 i tyske webbutikker
(http://www.camera-discount.de/pi508451287.htm).

Husk at bestille hukommelseskort (på et 128 MB kan der være ca. 150 fotos
med mindste komprimering og største størrelse), og evt. ekstra batteri.

Alt i alt: Naturligvis er billedkvalitet en meget væsentlig faktor (ligesom
lydkvaliteten af et stereoanlæg og en bils køreegenskaber). Du kan få både
3- & 4-megapixelkameraer til prisen, nogle med kraftigere optisk zoom m.m.,
men kombination af "gode-nok"-billeder, lækker metalfinish og solid
kvalitet, intuitivt interface og (igen) den mikroskopiske størrelse har
gjort, at jeg ikke har fortrudt et sekund.

MVH Klaus Lauritsen
(Remove NIXTHIS in mailadress to reply)

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 16:41

"Klaus Lauritsen" <klausNIXTHISlauritsen@hotmail.com> writes:

> Tilbage til dit spørgsmål: Jeg har selv netop anskaffet et Canon
> Digital Ixus v2 som supplement til spejlrefleks-grejet.

Hej Klaus

Tak for resposnen. Bortset fra at Canon har nogle rigtig irriterende
reklamer er jeg nu rigtig fristet af Ixus. Komptakt og metal er mam.

Sig mig: Hvorfor valgte du Ixus2 frem for Ixus3000, som koster det
samme? Hvad er forskellen ud over en smule storeesle og zoom?

> Kameraet koset vildledende ca. 4.500,- i DK. Set til 3.800,- via
> www.edbpriser.dk (=3.000 ex moms), og kan får for £409 i tyske
> webbutikker (http://www.camera-discount.de/pi508451287.htm).

Har du eller andre erfaringer med at koebe via tyske forhandlere?
Hvordan med garanti?

-j

Fra : Klaus Lauritsen

Dato : 12-08-02 20:46

Janus,-

Forskellen på Ixus v2 & 300 er primært de 2x hhv. 3x zoom, samt størrelsen.
Det er rigtigt, at de få mm ikke burde betyde alverden, men i praksis er det
som at have et feeeedt lille kamera og et "bare" lille kamera. Jeg var også
fristet af det større, men valgte at gå planken ud m.h.t. transportabilitet
og nej-hvor-er-det-sødt!-effekten.

Der er en liste over forskelle mellem netop disse to et stykke nede på siden
http://www.imaging-resource.com/PRODS/S200/S20A.HTM (ixus v2 hedder "S200
Digital Elph" i US. Ellers samme kamera).

Jeg har ikke erfaring med tysk postordre,- prøv at spørge i dk.fritid.foto.

Fra : Ben Knudsen

Dato : 12-08-02 08:22

janus@janus.dk writes:
> [...]
> kunne klemme papirbilleder ud af det ogsaa.
>- Forhandlere skal levere det pr. post til La Paz, Bolivia.

Jeg anbefaler (som altid) et Canon Ixus. Det findes i flere udgaver, den
billigste Canon Digital Ixus V2 kan fås til 3750,- inkl. moms. Så har du
også lidt penge til et ekstra batteri og et par ram-kort. Opløsningen er
1600x1200, hvilket sagtens kan fås højere. Til gengæld har kameraet mange
andre fordele:
- Det er meget kompakt og føles lækkert.
- Titanium-case, som matcher en powerbook.
- Nem betjening
- og så tager det gode billeder.
- Og hey, der følger noget okay software med (ved faktisk ikke, om det er
blevet x'et endnu)

Jeg tør ikke sig, om kameraet i sig selv understøttes af linux, men siden
det bruger helt almindelig compact-flash, kan du klare dig med en
kortlæser - det vil jeg tro, at du kan få til at spille under linux.

> [...]
>supplere et "rigtigt" spejlrefleks-kamera med zoom og sager til
>"rigtige" billeder. Jeg har en forkaerlighed for metal over plastik,

Det lyder fuldstændig Ixus hele vejen igennem.

> [...]
>Et minus er MemoryStick, som vist er dobbelt saa dyre som konkurrende
>medier. Desuden er de vist lidt langsommere at skrive til.

Jeg vil til enhver tid holde mig fra Memory Sticks. Både på grund af
prisen, og fordi jeg ikke aner om de understøttes af mac.
Vær opmærksom på, at compactflash-kort også har forskellige hastigheder.
Det står desværre ikke ligefrem trykt på kortene, men du kan finde nogle
tests derude...

>Forresten: Hvilke tekniske specifikationer skal et kamera have for at
>det kan levere billeder til et dagblad eller et tidsskrift?

Det eneste, der kræves, er tilstrækkelig høj opløsning. Til magasinbrug
skal billeder (i hvert fald hos os) helst ligge i 300 dpi i den størrelse,
de skal trykkes. Et ixus vil altså i teorien max kunne levere billeder i
størrelsen 13,55x10.16 cm. Hvis billedet er tilstrækkelig godt, kan man gå
lidt på kompromis (i hvert fald her i huset). Jeg gætter på, at aviser kan
klare sig med en lidt lavere opløsning, men det kan du jo undersøge.
Derudover handler det udelukkende om at kunne levere et godt billede. Husk
at magasiner ofte gerne vil have billedet, før du har pillet ved det i
photoshop. Vores layouter er temmelig obs på netop det, vistnok fordi det
ellers kan være svært at styre hvordan billedet ender med at se ud i
trykken (det meste af billedbehandlingen styres af trykkeriet).

Derudover synes jeg da, du skal forhøre dig i dk.fritid.foto - der kan du
så mange meninger om digitalkameraer, at du ender med at holde fast i det
analoge, du allerede har

Mvh Ben

Fra : Peter Kiil

Dato : 12-08-02 08:38

in article fc.0073fb6b045ede333b9aca00fbee6abb.45ee2b1@net.dialog.dk, Ben
Knudsen at ben@net.dialog.dk wrote on 12/08/02 9:22:

> Og hey, der følger noget okay software med (ved faktisk ikke, om det er
> blevet x'et endnu)

Yep! ImageBrowser og PhotoStitch. Og de er begge kommet i X versioner.
--
/peter

Vikings? There ain't no vikings here. Just us honest farmers. The
town was burning, the villagers were dead. They didn't need those
sheep anyway. That's our story and we're sticking to it.

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-08-02 09:08

Peter Kiil <spam@kiil.net> wrote:

> Yep! ImageBrowser og PhotoStitch. Og de er begge kommet i X versioner.

Og Canon Remote Capture.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 16:45

mta@mac.com (Michael Tysk-Andersen) writes:

> Og Canon Remote Capture.

¿Qué es esto?

-j

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-08-02 16:54

> ¿Qué es esto?

Et program til at fjernstyre Canons digitale kameraer, med alle
eksponerings- og lagrings indstillinger tilgængelige fra computeren.
Eneste ulempe er at man skal have computeren i nærheden af motivet!

Har selv et Canon S40 som jeg kan anbefale, dog uden for dit budget.
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 17:01

> [...]

> eksponerings- og lagrings indstillinger tilgængelige fra computeren.
> Eneste ulempe er at man skal have computeren i nærheden af motivet!

Kool. ¿Og med webcam?

-j

Fra : Michael Tysk-Anderse~

Dato : 12-08-02 17:11

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Kool. ¿Og med webcam?

¡Næh!
--
Michael Tysk-Andersen

Fra : Henrik Münster

Dato : 12-08-02 18:39

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> Derudover synes jeg da, du skal forhøre dig i dk.fritid.foto - der kan du
> så mange meninger om digitalkameraer, at du ender med at holde fast i det
> analoge, du allerede har

De er bare en lille smule trætte af "Hvilket digitalkamera skal jeg
købe" indlæg [/århundredets underdrivelse off]
--
Henrik Münster
Esbjerg

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 12-08-02 19:39

henrik@muenster.dk (Henrik Münster) writes:

> De er bare en lille smule trætte af "Hvilket digitalkamera skal jeg
> købe" indlæg [/århundredets underdrivelse off]

Så må de tage sig sammen og lave en FAQ.

--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 19:43

Thorbjoern Ravn Andersen <thunderbear@bigfoot.com> writes:

> Så må de tage sig sammen og lave en FAQ.

Hoert!

-j
ânu [paa spansk MacOX]

Fra : Ben Knudsen

Dato : 12-08-02 09:39
Fra : Sebastian Løck

Dato : 12-08-02 15:48

> [...]
> maerke, forhandler og model.

> Stikord:
>
> - Max 3.500 kr (excl. moms; jeg er vist i skatteparadis i Bolivia?))
Ja men så nærmerer du dig også regioner med handelsembargo (Kuba,
Nordkorea)

> - Skal spille med OSX og Linux.
OS X er ikke det store problem
Jeg er på tyndt is i pingviners verden. Du skal nok ikke regne med at
der kommer en driver med på CD'en, men at du skal jagte den i www.

> - Skal mest bruges til web/skaerm, men det ville vaere mam om man
> kunne klemme papirbilleder ud af det ogsaa.
2.1 Mpix, du kan altid vælge at gradere ned.

> - Forhandlere skal levere det pr. post til La Paz, Bolivia.
Altså helt ærligt. Hvorfor vil du købe det i DK?
Jeg tror ikke du finder en forhandler, der gider at sende til
Sydamerika. Det er måske nemmere du giver en fortrolig person en pose
penge, personen køber det og sender til dig. Men så få du måske
ballade med tolderne.

> Jeg forventer noget kompakt og simpelt point-a-shoot-noget som er let
> at betjene.
IXUS

> [...]

> Et minus er MemoryStick, som vist er dobbelt saa dyre som konkurrende
> medier. Desuden er de vist lidt langsommere at skrive til.
MemoryStick er dyrt, desuden et rent Sony patent. Virker det med
Linux?
Til CF cards kan du sikekrt finde en cardreader, der kan kommunikere
med din Pingvin. CF cards fås "relativ" billig.

Sony har lidt problemer med farver og halo. Det tyske blad tester med
jævne mellemrum kameraer, ikke med henblik til at finde en vinder, men
med henblik til at fremstille alle kameras fordele og ulemper. Det
bedste er deres testbillede.http://www.heise.de/ct/ftp/testbilder/default.shtml
Artiklerne koster penge, men c't kan rekvireres via biblioteket.

> Forresten: Hvilke tekniske specifikationer skal et kamera have for at
> det kan levere billeder til et dagblad eller et tidsskrift?
Nå det kommer lidt an på om det er til national geographic, side 10
grisen eller noget sort hvid raster dagblad. Alle
billedebureauer/bladhuse skriver i deres betingelser i hvilket format
billederne skal leveres.

> Anbefalinger?
Jeg er ret glad for vores powershot S40. Med 4 Mpix bliver det muligt
at skære i billedet og alligevel har jeg opløsning nok til at lave et
10/15 print.

hilsen
Sebastian

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 12-08-02 16:33

thorfinn@forum.dk (Sebastian Løck) writes:

> Altså helt ærligt. Hvorfor vil du købe det i DK?

Fordi naar kameraet doer kan jeg aflevere det paa Noerreport og faa
det fixet inden for en garantiperiode paa to aar. Koebre jeg kameraet
her kostre det nogle hundrede kroner mere og jeg faar kun seks
maaneders garanti der virker via Miami.

> Jeg tror ikke du finder en forhandler, der gider at sende til
> Sydamerika.

Japan Photos postordreafdeling virker riemlig friske. De vil have 250
kr for at sende det som forsikret pakke, men saa lover de mig til
gengaeld ogsaa at jeg slipper for at betale moms. Har bedte dem
undersoge om det er 100 pct. lovligt, naar jeg nu lander i Cph igen
allerede til jul.

> Det er måske nemmere du giver en fortrolig person en pose penge,
> personen køber det og sender til dig. Men så få du måske ballade med
> tolderne.

Nemlig, og den eneste person jeg kender til som skal paa disse tankre
er en Ibis-parktikant, der allerede er overlaesset med
rugbroedblandingre og den slags.

> IXUS

Ja, de virker laekre med metalfinish og sager. Hvad er forskellen paa
xnus v2 og Ixus 300. Lidt stoerre og mere zoom? De koster det
samme. Er Ixus lige saa let at betjene som Sonys menusystem?

-j

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 13-08-02 09:11

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Hvad er forskellen paa xnus v2 og Ixus 300.

> -j

Hej Janus.

http://www.dpreview.com

- har en funkton der hedder "Side by side" (menuen øverst til venstre).
Her kan Du vælge at se to (eller flere) kameraer opstillet "Side by
side", hvilket gør en sammenligning rimelig overskuelig.

Held og lykke med jagten.

--
Venlig hilsen,
Henrik Rasmussen

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 12-08-02 20:17

Janus Sandsgaard <janus@janus.dk> wrote:

> Saa jeg kan ikke traekke den laengere: Jeg skal bruge et
> digitalkamera, og efterlyser hermed nogle konkrete anbefalinge af
> maerke, forhandler og model.

Fuji Finepix 2600 er et bud. Læs review her:

http://www.steves-digicams.com/2001_reviews/fuji2600.html

(Men pas på... De fleste reviewsites taler rosende om ALLE modeller. Dog
mere rosende om nogle end andre.)

Finepix kan bl.a. bruges som webcam. Jeg har selv været på jagt efter et
i Tyskland og fandt frem til et til omkring kr. 2600,- . Fandt frem til
forhandler via www.guenstiger.de.

Okay, det er ikke helt så lille som Canon Ixus, men man sparer lige en
tusse.

Martin