2 firmaer har samme navn
Fra : poul_nyrop

Dato : 11-08-02 23:01

Må 2 firmaer have samme navn ?

eks. B.J.Trading Jylland der sælger edb-ting
og B.J.Trading Sjælland der sælger værktøj

Fra : P.N.

Dato : 11-08-02 23:31

Det kan der vist ikke givet et helt generelt svar på. Hvis
- Firmanavnet har lighed med dit eget navn
- Firmaernes brancher ikke er relateret
- Navnet ikke er et stærkt brand som du forsøger at nasse på/skabe
forveksling med
- Navnet er alment brugt udtryk generelt eller inden for din branche
- ...

så bliver det mindre problematisk. Også selvom der er tale om et registreret
varemærke.

P.N.

NB! Jeg kan se du regner med snart at blive smidt på porten af
Socialdemokratiet

Fra : Ivar Madsen

Dato : 11-08-02 23:48

On 11 Aug 2002 15:01:23 -0700, poul_nyrop@rasmussen.dk (poul_nyrop)
wrote:

>Må 2 firmaer have samme navn ?

Der kan naturligvis være konkrete forhold der forbyder det, men
generelt så kan det godt ske.
F.eks. har jeg arbejdet for Lyngby Turistfart i Lyngby ved Kbh. men i
Jyland var der også en Lyngby Turistfart, de to vognmænd har ikke
andet til fælles end at deres firmaer heder det samme. (og at de er
organiseret i samme vognmands og arbejdsgiverforening)

--
news.milli.dk fører pga. HD problem på min arbejdsmaskine
kun de grupper jeg selv følger mere eller mindre med i.

Fra : CO

Dato : 12-08-02 21:50

Det kommer an på navnet/branchen med mere: BJ er sandsynligvis en
forkortelse ekesmpelvis Bjarne Jensen og/eller
Børge Jørgensen og trading er handel, hvilket jeg ikke vil tro nogen kan få
eneret på herhjemme.

Der findes mange ens firmanavne Byens Cykler, Byens Blomster, Center Rens,
AB Byg osv... fælles for disse
virksomhedder er som regel at de arbejder lokalt eller brancheadskilt og
således ikke er i konflikt med hinanden.

Men der findes også en del sager hvor nystartede virksomhedder har brændt
fingerne på at lægge sig op af eksisterende
firmanavne, hvis du åbner en slagter butik over for byens slagter og pgså
vil kalde den Byens Slagter vil du blive dømt til
at fjerne navnet, hvorimod du godt ville kunne åbne en Byens Cykler over for
Byens Slagteren.

Det er strak noget andet når vi snakker registrede varemærker som
eksempelvis McDonals, Bilka, Haribo, Carlsberg,
Coca Cola med mere, her vil enhver lighed med navnet med sikkerhed give
anledning til en retsforfølgelse.

Omkring registrering af varemærker gælder så vidt jeg erindre de regler at
opdigtede navne eller navne med naturlig ret til
kan registreres det vil sige navne som Bilka, Haribo m.m. kan registreres
mens navne som Jensen Bøfhus ikke umildbart
kan, men varemærket eller bomærket kan registreres således at enhver
efterligning, tilnærmelse kan retsforfølges.

Måske du fulgte med i sagen om MacAllan, og var der ikke en sag i Kbh med
Toms Pizza, hvilket jeg mener blev tabt på
at de lå for tæt op af originalen.

Alle kender order Mini Trans og måske firmaet, det er beskyttet navn, og jeg
kender mange små vognmænd der har startet
en vognmands forretning og kalde den eksempelvis Sørens Mini Trans
efterhånden som firmaet opdager dem, bliver de bedst
om at fjerne ordet Mini Trans.

Håber det kan bruges, og til alle der sidder og fundere og hvad navnet til
den nystartede virksomhed skal være, vil jeg helt klart
foreslå at slå det op på Krak før ibrugtagning, jeg kender adskillige der
tabt flere hundrede tusinde kroner på efterfølgende
retssager, nyt navn, brevpapir med mere.

mvh
Claus

Fra : Jesper Nielsen

Dato : 12-08-02 22:24

> Måske du fulgte med i sagen om MacAllan, og var der ikke en sag i Kbh med
> Toms Pizza, hvilket jeg mener blev tabt på
> at de lå for tæt op af originalen.

Toms Pizza? Problemer med Toms Chokolade? Begge fødevarer, men alligevel.

Jesper