lov om anonyme breve, chikane eller?
Fra : Christiansen

Dato : 11-08-02 18:11

Jeg har i dk.fritid.hus-og-have skrevet om vores uheldige forhold til en
nabo. Andre naboer har vi det fint med, men de bagerste giver mange
spekulationer.
De skriver anonyme breve til os, absolut ikke venlige breve.
Men det har jeg beskrevet i hus og have gruppen, jeg ved ikke om det er
relevant at gentage det her? (Jeg er ny, så jeg ved ikke så meget om det.
Jeg håber på jeres tålmodighed indtil jeg får det lært)

Jeg vil meget gerne vide, om der findes en lov om, at man ikke må skrive
anonyme breve, eller noget lignende? I hus&have gruppen var der en, der
foreslog, at jeg skulle melde dem til politiet, at andet forslag var at tage
kontakt til en advokat, og så må der jo være en lov, der beskriver noget om
anonyme breve.
Og jeg vil meget gerne læse den lov, men jeg ved ikke, hvor jeg kan få fat i
den.
Kan i hjælpe?

Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Jakob Paikin

Dato : 11-08-02 18:38

On Sun, 11 Aug 2002 19:10:58 +0200, "Christiansen"
<familien@nospam.christiansen.mail.dk> wrote:

> [...]
>kontakt til en advokat, og så må der jo være en lov, der beskriver noget om

Der findes ingen enkelt lov eller lovbestemmelse om anonyme breve - de
er som udgangspunkt lige så lovlige som breve med kendt afsender.

Indholdet af brevene kan derimod efter omstændighederne give grundlag
for juridiske følger.

Jeg har ikke læst hele din "lidelseshistorie" i den anden gruppe, men
groft sagt kan man nok sige, at hvis I føler jer reelt truet (eller
meget voldsomt chikaneret) kan I prøve at kontakte politiet.

Er der derimod "kun" tale om at I finder situationen ubehagelig og
irriterende er det ikke sikkert at politiet kan gøre noget.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : Christiansen

Dato : 11-08-02 19:09

Kære Jacob
> Jeg har ikke læst hele din "lidelseshistorie" i den anden gruppe, men
> groft sagt kan man nok sige, at hvis I føler jer reelt truet (eller
> meget voldsomt chikaneret) kan I prøve at kontakte politiet.
Kan du henvise til en lov?
Der må jo være noget lov om det, siden man kan kontakte politiet.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : jacob nielsen

Dato : 11-08-02 19:29

"Christiansen" <familien@nospam.christiansen.mail.dk> wrote in message

> Kan du henvise til en lov?
Straffeloven, men det skal være ret skrappe sager, før den kan bruges.
Kontakt politiet og hør, hvad de siger.

Mvh.
Jacob

Fra : Christiansen

Dato : 12-08-02 17:02

Kære Jacob
Mange tak for dit svar.
> Straffeloven, men det skal være ret skrappe sager, før den kan bruges.
> Kontakt politiet og hør, hvad de siger.
Ja, det kunne vi jo. Men vi synes jo at politiet har så mange andre
vigtigere ting at tage sig til. Vi tænkte derfor på, at vi kunne aflevere en
udskrift af loven (eller bare noget af loven, hvis den er lang) i deres
postkasse, sammen med et (pænt men bestemt) brev om, at det ikke er
ulovligt, at vores have ikke bliver passet med en pincet. Derimod er det
ulovligt, når man gentagne gange sender ubehagelige anonyme breve, da det er
at betragte som chikane eller lign. Og hvis de gør det igen, så vil vi
anmelde dem.
Kunne vi sende naboerne noget, der ligner det, jeg har skrevet, så tror vi
også, at de ville stoppe med deres anonyme breve for fremtiden.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : jacob nielsen

Dato : 12-08-02 17:31

> Kunne vi sende naboerne noget, der ligner det, jeg har skrevet, så tror vi
> også, at de ville stoppe med deres anonyme breve for fremtiden.

Straffelovens kap. 27
(http://147.29.40.90/DELFIN/HTML/A2001/0080829.htm#Oversigt56) indeholder
bestemmelserne om freds- og æreskrænkelser, men det skal være nogle ret
grove breve, før du finder noget her, du kan bruge. Det mest realistiske er
nok at forsøge at få politiet til at give dem et tilhold (§265), men om de
anonyme breve I har fået er tilstrækkeligt grundlag, tør jeg ikke sige, thi
jeg kender ikke de nærmere regler.

Mvh.
Jacob