Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Hvad er dette?
Fra : Palle Jensen

Dato : 11-08-02 16:31

Hej,

Jeg har netop købt et lille digitalkamera, og det er jo fint nok..

Men der ligger i kassen to underlige aggregater som jeg ikke lige er
i stand til at identificere. De ser sådan ud:

http://home19.inet.tele.dk/phj/misc/aggregat.jpg

De kan klappes sammen så de bliver til en lille æske, med et hult
cylinderhul igennem. Der ville kunne løbe en ledning igennem, og
intet andet.

Er der nogle der ved hvad de er til?

Tak på forhånd.

--
Palle Jensen

Fra : Mark S. Rasmussen

Dato : 11-08-02 16:48

> Er der nogle der ved hvad de er til?

Jeg ved ikke hvad de hedder. Men de er nok til dit USB kabel, sæt dem på i
begge ender inden stikket, det forhindrer støj, tror jeg nok :)

Mvh Mark

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-08-02 17:04

Mark S. Rasmussen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.fritid.foto:

> Jeg ved ikke hvad de hedder. Men de er nok til dit USB kabel,
> sæt dem på i begge ender inden stikket, det forhindrer støj,
> tror jeg nok :)

Sandsynligt... På kablet er der også små områder hvor de passer... I
mangel på bedre klipser jeg dem på der Tak!

(Undrer mig over at jeg ikke kan finde noget på dem i manualen?)

Fra : Viggo Poulsen

Dato : 11-08-02 16:51

Hej Palle
Det er transient beskyttere. Dvs. dimser du klipser udenpå kabler (sikkert
kablet fra kamera til pc) for at undgå problemer med elektrisk støj.
mvh. Viggo

Fra : Jessen

Dato : 11-08-02 16:54

hej ng.

jeg har selv nogle af disse "dimser" men hvad er de lavet af ud over
plasticen yderst ??

hilsen
Dan

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-08-02 17:03

Jessen, for lige at citere noget af det du skrev i dk.fritid.foto:

> jeg har selv nogle af disse "dimser" men hvad er de lavet af ud
> over plasticen yderst ??

Det mest af alt om grafit...

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-08-02 17:07

Palle Jensen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.fritid.foto:

> Det mest af alt om grafit...

Og her forsøgte jeg at skrive:

Det minder mest af alt om grafik.

Fra : Frank K. Jensen

Dato : 11-08-02 17:16

> Det mest af alt om grafit...

Sikkert ferrit.

mvh Frank

Fra : Palle Jensen

Dato : 11-08-02 17:05

Viggo Poulsen, for lige at citere noget af det du skrev i
dk.fritid.foto:

OK Cool!

Tak skal i have alle sammen!

Har de virkelig en betydning mon?

Fra : Ukendt

Dato : 11-08-02 17:33

> Har de virkelig en betydning mon?

Nope... For langt de fleste vil de ikke have nogen betydning, men ja, de
virker og er sikkert nødvendige for at få apperatet EMC godkendt (Electro
Magnetic Compatibility).

De er lavet af et ferrit materiale med høj permeabilitet hvilket mindsker
kablets evne til at overføre (og dermed udstråle) højfrekvent støj. Så hvis
du f.eks. oplever at transistor-radioen ved siden af siger sjove lyde når
grejet er i brug kan det være de var nødvendige alligevel

Fra : Madsen

Dato : 11-08-02 17:13

Palle Jensen skrev:

> Det minder mest af alt om grafik.

Grafit, ikke? ;)

Madsen.

Fra : John

Dato : 11-08-02 19:39

> [...]
>
> De kan klappes sammen så de bliver til en lille æske, med et hult
> cylinderhul igennem. Der ville kunne løbe en ledning igennem, og

Det er ferrit kerner, som når de omslutter kablet, effektivt forhindrer
udstråling. Du ser dem også fastmonteret på de fleste monitor kabler.
--
MVH
John K Hansen

Fra : Steen F.

Dato : 11-08-02 23:38

"John" <hansenjnospam@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> Det er ferrit kerner, som når de omslutter kablet, effektivt forhindrer
> udstråling. Du ser dem også fastmonteret på de fleste monitor kabler.

Der sidder kun én kerne på usb-kablet til mit kamera, men der er lavet en
"sløjfe" så kablet kører gennem kernen 2 gange. Er det blot en
sjusk-billigløsning i stedet for at bruge 2 kerner, eller er det en okay
løsning?

--
MVH
Steen

Ved svar på e-mail: Husk at fjerne NOSPAM og afslut med .com
HJÆLP!! Århus Festuge 1997: Hvem er musikeren på billedet?
Se link: http://home1.stofanet.dk/happyhome/aarhus/

Fra : Niels Andersen

Dato : 12-08-02 08:03

her skal stå com wrote in <aj6ot7$24v$1@tux.netsite.dk>:
> [...]
> "sløjfe" så kablet kører gennem kernen 2 gange. Er det blot en
> sjusk-billigløsning i stedet for at bruge 2 kerner, eller er det en okay

Det er et alternativ til at sætte to i træk.

Hvis du skilder computeren ad vil du måske finde det samme princip, udført
på en anden måde. I stedet for en klump, som sidder på en ledning, bruger
man nogle gange en ring. En eller flere ledninger kan så være viklet rundt
om ringen, og altså gå igennem fx. 10 gange.

Hvor smart det er at køre igennem to gange i den ene ende, i stedet for én i
hver ende, ved jeg ikke noget om.
Men hvis det kun er nødvendigt at gøre det i den ene ende, så er det da
ganske smart at køre ledningen igennem to gange, og forstærke effekten.

--
Mvh.

Niels Andersen
(la nels. anersyn.)