Kan jeg gøre noget?
Fra : Morten Christensen

Dato : 11-08-02 12:43

Jeg er så uheldig at have fået konfiskeret min scooter for anden gang med
tun på. Det betyder jo så at de beholder den næste gang.

Men nu har jeg hørt lidt forkselligt rundt omkring:

- At de slet ikke må beholde scooteren selv om det er tredje gang
- At jeg kan sælge scooteren og købe en anden og få 3 nye forsøg
- At jeg kan få den forsikret i min fars navn og så bare sige at jeg har
lånt den af
ham og at de så ikke må beholde den.

Er noget af det sandt??

Hvis nej, er der så slet ikke andet jeg kan gøre??

Jeg tror mest på nr. 3, for det lyder da ikke logisk at de f.eks. må beholde
en af mine venners scooter hvis jeg nu har lånt den...

Men er der nogen her der ved noget??

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-08-02 12:52

"Morten Christensen" <m-astrup@mail1.stofanet.dk> writes:

> Jeg er så uheldig at have fået konfiskeret min scooter for anden gang med
> tun på. Det betyder jo så at de beholder den næste gang.

Søg på google groups med ordene "dk.videnskab.jura konfiskere". Her er
der vist svar på dine spørgsmål. Men ja, de kan tage både din, dine
venners, din fars scooter, hvis den er ulovlig i høj grad.

De må også snuppe dit kort:

Færdselsloven:
§ 125 a. Retten til at føre de i § 125 nævnte køretøjer skal frakendes
føreren af et sådant køretøj, hvis føreren ulovligt har ført køretøjet
uden hastighedsbegrænser eller føreren har foretaget et uautoriseret,
konstruktivt indgreb i køretøjets hastighedsbegrænser eller dens
forbindelser eller føreren vidste eller burde have vidst, at der er
foretaget et sådant indgreb. Det samme gælder, hvis føreren har
betjent køretøjet på en sådan måde, at hastighedsbegrænseren gøres
uvirksom.

Stk. 2. Frakendelsen sker ubetinget. Under særlig formildende
omstændigheder kan frakendelse dog ske betinget.

Så spørgsmålet er om det er værd at risikere kortet for at kunne køre
den smule mere?

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Claus MC

Dato : 11-08-02 14:12

> De må også snuppe dit kort:

Nu skriver han scooter, men det drejer sig retteligt om en knallert. Og da
det ikke kræver kørekort, kan de heller ikke tage det

Mvh Claus

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-02 14:16

> Nu skriver han scooter, men det drejer sig retteligt om en knallert. Og da
> det ikke kræver kørekort, kan de heller ikke tage det

Kræver en knallert ikke "knallert kørekort??

Peter

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-08-02 14:25

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> writes:

> Kræver en knallert ikke "knallert kørekort??

Desværre kun når man er mellem 16 og 18. Et motorkøretøj der ikke skal
registreres må man køre på når man er over 18. Så desværre skal man
ikke have en tilladelse/kørekort til at køre knallert når man er over
18.

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 11-08-02 14:42

> [...]
> registreres må man køre på når man er over 18. Så desværre skal man
> ikke have en tilladelse/kørekort til at køre knallert når man er over

Nej undskyld.måske var jeg lidt hurtigt til at bedømme ham, men da han talte
om at flytte knallerten over i sin fars navn, så tænkte jeg at han var under
18, men det er naturligvis ikke givet

Peter

Fra : Morten Christensen

Dato : 11-08-02 17:16

Jeg er 17 og har knallerkørekort

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522

Fra : Claus MC

Dato : 11-08-02 17:42

> Kræver en knallert ikke "knallert kørekort??

Nej, det kræver "Knallertbevis", hvis man er mellem 16 og 18 år

Det har ikke noget med kørekort at gøre.

/Claus

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 11-08-02 14:23

"Claus MC" <clausmc@ofir.dk> writes:

> Nu skriver han scooter, men det drejer sig retteligt om en knallert. Og da
> det ikke kræver kørekort, kan de heller ikke tage det

Det er selvfølgelig rigtigt, men så må man jo tage knallerten i stedet
for.

§ 133 a. Ved særlig grove eller gentagne overtrædelser af
færdselsloven kan der ske konfiskation af det ved overtrædelsen
anvendte motorkøretøj, såfremt det må anses for påkrævet for at
forebygge yderligere overtrædelser af færdselsloven, og såfremt
konfiskationen ikke er urimelig.

Man må sige, at det vil være et fornuftigt skridt for at forebygge
yderligere overtrædelser af færdselsloven.

Som man godt kan høre, så er jeg træt af folk som mener at man skal
have lov til at køre så hurtigt man vil og kun tage hensyn til sig
selv i trafikken.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-08-02 14:33

Trine Kornum Christiansen wrote:
> Som man godt kan høre, så er jeg træt af folk som mener at man skal
> have lov til at køre så hurtigt man vil og kun tage hensyn til sig
> selv i trafikken.

Og det er vel også kun rimeligt at være træt af det.

Gad vide hvordan folk ville reagere hvis folk spurgte herinde om hvad man
kunne gøre for at lave et bankrøveri og undgå at blive straffet?

--
Jakob Andersen

Fra : Lasse Reichstein Nie~

Dato : 11-08-02 12:47

"Jakob Andersen" <jakob@effectus.dk> writes:

> Gad vide hvordan folk ville reagere hvis folk spurgte herinde om hvad man
> kunne gøre for at lave et bankrøveri og undgå at blive straffet?

Det er da nemt: Undgå at blive fanget!
Hvordan man undgår det er ikke et juridisk problem, så det futter man væk. :)
/L

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-08-02 17:03

In article <aj5p1n$4vm$1@sunsite.dk>,
Jakob Andersen claimed the following:

> Gad vide hvordan folk ville reagere hvis folk spurgte herinde om hvad man
> kunne gøre for at lave et bankrøveri og undgå at blive straffet?

Forskellen er, at ved et bankrøveri ved man at der er et offer (banken), mens
der ikke behøver være et offer ved at man kører 82km/t på en øde landevej
søndag nat.

--
Anders Vind Ebbesen
"Any doctrine that weakens personal responsibility for judgement and for action

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-08-02 17:09

Anders Vind Ebbesen wrote:
> Forskellen er, at ved et bankrøveri ved man at der er et offer
> (banken), mens der ikke behøver være et offer ved at man kører 82km/t
> på en øde landevej søndag nat.

Og hvad så når jeg er på vej hjem fra en fest på den samme øde landevej og
har fået så hatten passer. Jeg syntes ikke det er så vildt fedt at blive
torpederet af de par hundrede kilo der kommer med 82km/t.

--
Jakob Andersen

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-08-02 20:44

In article <aj6278$9kq$1@sunsite.dk>,
> [...]
> har fået så hatten passer. Jeg syntes ikke det er så vildt fedt at blive
> torpederet af de par hundrede kilo der kommer med 82km/t.

Det kan godt være, men ved et bankrøveri ved man med 100% sikkerhed at der vil
være et offer. Det er ikke tilfældet hvis man kører for stærkt.

Jeg mener at man skal overholde loven, men samtidigt mener jeg også at man
bare sommetider skulle have lov til at bruge sin sunde fornuft, istedet for at
det hele er reguleret. Men det er vist en politisk diskussion.

Fra : Jakob Andersen

Dato : 11-08-02 21:02

Anders Vind Ebbesen wrote:
> [...]
> at man bare sommetider skulle have lov til at bruge sin sunde
> fornuft, istedet for at det hele er reguleret. Men det er vist en

Og du mener at lovgivningen om hastighedsbegrænsninger på køretøjer hvor
ejeren ikke har modtager undervisning ikke er lig med sund fornuft?

Jeg kunne forstå hvis vi snakkede køretøjer hvor ejerne har bestået prøver
og lært at se farerne, men når man snakker om mennesker der teoretisk set
kan være ude i trafikken for første gang er det vigtigt at have stramme
regler.

--
Jakob Andersen

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-02 21:46

Anders Vind Ebbesen skrev:

>Det kan godt være, men ved et bankrøveri ved man med 100% sikkerhed at der vil
>være et offer.

Nej. Det kan være at bankrøveren falder og besvimer. Det kan være
at personalet er dumdristigt og hurtigt så han bliver overmandet.
Det kan være der er en strømer i nærheden ...

--
Bertel

Fra : Claus MC

Dato : 11-08-02 17:43

> Som man godt kan høre, så er jeg træt af folk som mener at man skal
> have lov til at køre så hurtigt man vil og kun tage hensyn til sig
> selv i trafikken.

Ditto !

/Claus

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 11-08-02 15:12

Claus MC skrev:

>Nu skriver han scooter, men det drejer sig retteligt om en knallert.

Mon ikke det er en knallert45? Ellers ville han næppe have kaldt
den "scooter".

--
Bertel

Fra : Jesper Juul

Dato : 11-08-02 15:47

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> wrote in message

> Mon ikke det er en knallert45? Ellers ville han næppe have kaldt
> den "scooter".

Det tror jeg ikke, for jeg mener ikke at den der 3 gang ulovligt så snupper
vi din scooter gælder registreringspligtige køretøjer.

--
Mvh Jesper
Try something funny:

Fra : Morten Christensen

Dato : 11-08-02 17:18

Det er en knallert 30. En scooter

--
Hilsen Morten Christensen

ICQ#: 143629522

Fra : Claus MC

Dato : 11-08-02 17:46

"Bertel Lund Hansen" <nospam@lundhansen.dk> skrev i en meddelelse
> Mon ikke det er en knallert45? Ellers ville han næppe have kaldt
> den "scooter".

Det er en meget normal betegnelse blandt folket i dag. Politiet konfiskerer
ikke 45´ere, så det er givet en "30´er"

Mvh

Claus

Fra : Anders Vind Ebbesen

Dato : 11-08-02 13:11

In article <3d564d98$0$258$ba624c82@nntp03.dk.telia.net>,
Morten Christensen claimed the following:

> Hvis nej, er der så slet ikke andet jeg kan gøre??

Begynde at køre lovligt?