Hejsa .
Fra : Mikkel

Dato : 11-08-02 12:14

Hejsa .

Jeg sidder her med en Powerbook G4 som kører OSX 10.1.5
Det kører ganske lækkert.
Dog har jeg en ting jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe an:
Min webbank. som benytter et Java baseret system.

Hvordan får jeg Java (JRE?) installeret ?

Tips og tricks modtages meget gerne, jeg er ny i mac ;)

//Mikkel

"The only source of knowledge is experience"

Albert Einstein

Fra : Mikkel

Dato : 11-08-02 12:18

Mikkel wrote:
> [...]
>
> Tips og tricks modtages meget gerne, jeg er ny i mac ;)
>
> //Mikkel
>
> "The only source of knowledge is experience"

Beklager emnet på mit tidligere indlæg. Der skulle naturligvis
have stået "Java". Jeg beklager.

/Mikkel

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-08-02 12:42

Mikkel <mu@604.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan får jeg Java (JRE?) installeret ?
>
> Tips og tricks modtages meget gerne, jeg er ny i mac ;)

Hvilken bank bruger du? Java er allerede installeret og i
/Applications/Utilities/ finder du "Applet Launcher", som kan starte
applets.

Jeg har dog på fornemmelsen, at du bruger NextBank eller Lån & Spar bank
og såvidt jeg ved, så virker de ikke under OS X.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : Mikkel

Dato : 11-08-02 12:49

Vestjysk Bank. (http://www.vestjyskbank.dk/webbank)

Java er allerede installeret og i
> /Applications/Utilities/ finder du "Applet Launcher", som kan starte
> applets.

Den vil jeg så lige kigge nærmere på. Takker. ;)

Fra : René Frej Nielsen

Dato : 11-08-02 13:13

Mikkel <mu@604.dk> wrote:

> Vestjysk Bank. (http://www.vestjyskbank.dk/webbank)
>
> Java er allerede installeret og i
>
> Den vil jeg så lige kigge nærmere på. Takker. ;)

Hvis du roder lidt rundt på bankens hjemmeside vil du finde dette:

"9. Anbefalinger vedrørende krav til din pc
Det anbefales at din pc som minimum overholder følgende beskrivelse:

* Processor: 486 eller nyere.
* Hukommelse: Mindst 16 Mb.
* Skærmopløsning: Minimum 800 x 600.
* Modem: Hastigheden skal mindst være 9600 bps. Vi anbefaler dog 33600
bps.
* Browser: Microsoft Explorer version 4.0 eller nyere - Netscape ver.
4.0 eller nyere.
* Styresystemer: Styresystemer: Windows 95, 98, NT 4.0 eller nyere, OS/2
og Linux.
* Internet: Adgang til Internet via en Internetudbyder."

Da de som mange andre mindre banker benytter et system fra Bankernes EDB
Central, der IKKE virker på Mac, så er du nok uheldigt stillet. Se evt.
også på denne adresse
<http://www.bec.dk/bec/omos.nsf?OpenDatabase&Load=STHN-569KVG> hvor der
er en generel FAQ til systemet.

Som det er lige nu, så er der INGEN webbank-systemer der virker på Mac
OS X, men Jyske Bank, der har et fungerende system til Mac OS 9.x, er
ved at være klar med et nyt. Nordea har også udtalt, at de kommer med en
Mac-kompatibel løsning. Mht. NextBank og Lån & Spar bank, så ved jeg
ikke hvad deres planer er, men i øjeblikket har de ikke noget klar til
Mac OS X.

--
Mvh.
René Frej Nielsen

Fra : rubster

Dato : 09-07-03 14:52

Kunne være at I skulle denne side vedr. Netbanken på Mac computere:
http://www.mediamac.dk/news.php?id=9007 (yderligere 29 danske
netbanker fungere med Mac OS X)

/Ruben

http://www.kandu.dk/

Fra : Kaj Christiansen

Dato : 11-08-02 13:40

Mikkel <mu@604.dk> wrote:

> [...]
>
> Hvordan får jeg Java (JRE?) installeret ?
>
> Tips og tricks modtages meget gerne, jeg er ny i mac ;)

Der er p.t. ingen danske banker der fungerer under OS X. Der er i det
hele taget ikke ret mange banker der kender ordet Mac. Jyske Bank og
NextBank er de eneste der kan køre på Mac under classic. Andre banker
henviser til en Windows-emulator (VPC).
Jyske Bank skulle her i efteråret komme med en ny version der kører på
OS X. Jeg har også hørt rygter om at Nordea skulle være på vej, mens der
ikke er nogen (positive) udmeldinger fra andre banker.

Java er installeret i OS X, og i Applications/Programmer -> Utilities
finder du "Applet Launher" der kan afspille applets.

mvh.
Kaj.

--
Never Mind the Dog...
BEWARE OF OWNER !

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 11-08-02 14:19

On 11/08/02 14:39, in article 1fgr8zq.578wpkzx1v9wN%kajc@ofir.dk, "Kaj
Christiansen" <kajc@ofir.dk> wrote:

> [...]
> OS X. Jeg har også hørt rygter om at Nordea skulle være på vej, mens der
> ikke er nogen (positive) udmeldinger fra andre banker.

Og det' for dåååårlig!

Selv de små banker i f.eks. Flensborg og Slesvig understøtter Mac'en - og
endda i OS X! Det samme gælder svjv. også banker i Sverige. Hmm...

<http://www.petitiononline.com/dkmacosx/petition.html>

vh Jesper

--
<http://www.mac-biddet.dk>

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-08-02 15:44

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> [...]
>
> Selv de små banker i f.eks. Flensborg og Slesvig understøtter Mac'en - og
> endda i OS X! Det samme gælder svjv. også banker i Sverige. Hmm...

Det er udelukkende et dansk fænomen/problem. Jeg har spurgt i en
australsk nyhedsgruppe er dér er der ingen problemer.

Danmark er et Microsoft land og mange ting er lidt bøvlet når man er Mac
bruger.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Thorbjoern Ravn Ande~

Dato : 11-08-02 22:30

Mikkel <mu@604.dk> writes:

> Hvordan får jeg Java (JRE?) installeret ?

Det skulle meget gerne ligge på som standard.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://homepage.mac.com/ravn

Fra : Anders Hedegren

Dato : 12-08-02 11:01

Mikkel <mu@604.dk> wrote:

> [...]
> Dog har jeg en ting jeg ikke helt ved hvordan jeg skal gribe an:
> Min webbank. som benytter et Java baseret system.

Du kan være ganske rolig hvis du har en nogenlunde hurtig PowerBook.
Installer Virtual PC og installer Windows på den. Jeg kører Nordeas
netbank derfra, og det virker fint nok. Er selvfølgelig lidt langsommere
end hvis man bare kunne åbne en normal Explorer, men det virker efter
hensigten. Desuden er det meget godt at have hvis man laver web, for
nogle sider vises ofte anderledes på Windows.

Anders

Fra : Mikkel Uldall

Dato : 13-08-02 23:01

Anders Hedegren wrote:

> [...]
> hensigten. Desuden er det meget godt at have hvis man laver web, for
> nogle sider vises ofte anderledes på Windows.

Hej Anders.
Min Powerbook er en G4 550 mhz, 256 Mb Ram. Jeg ved denne maskine har
kørt Virtual Pc før. Og angående Virtual Pc: Kan du eventuelt give mig
et par begynder hints ? Jeg ender samme sted : "Os not found"
"Install an OS on this harddrive". Jeg har sikkert blot overset en
mindre detalje. Alle hints er jeg meget glade for.

/Mikkel - som skriver fra sin Powerbook :)

Fra : Poul Skovmand Thingh~

Dato : 14-08-02 08:59

On 14/08/02 0:01, in article 3D5981A8.8090204@604.dk, "Mikkel Uldall"
<mu@604.dk> wrote:

> [...]
> "Install an OS on this harddrive". Jeg har sikkert blot overset en
> mindre detalje. Alle hints er jeg meget glade for.

Er "Install an OS on this harddrive" ikke et hint?! Hehe. Jeg sad lidt og
var i tvivl om, hvorvidt dit indlæg er en joke, men det er det måske ikke...
VirtualPC skaber kun rum for at kunne installere et PC-styresystem på sin
mac. Dvs. efter virtualPC skal du installere et eller andet OS/ Windows.

Med venlig hilsen
Poul Skovmand Thingholm

Fra : Mikael Kern

Dato : 14-08-02 11:05

> Dvs. efter virtualPC skal du installere et eller andet OS/ Windows.

Det følger da med VPC - i med CD´en og install.....

mvh Mikael Kern

--
Arbejde søges - gerne noget med video, foto, internet, Mac...

Mikael Kern - Steadicam Owner/Operator - Lighting Cameraman - EFP/OB/SNG
Rentals

Mikael Kern Film, DK-2000 Frederiksberg, Denmark
Mail: kernRE@MOVEkern.dk
(:-{d)

Fra : Nicolai Brandt

Dato : 14-08-02 13:36

Mikael Kern <"=?iso-8859-1?Q?=F8vspampost?="@kern.dk> wrote:

> Det følger da med VPC - i med CD´en og install.....

Jeg så ellers lige her den anden dag at man godt kan nøjes med en VPC
version kun med Dos 2000 (tror nok det hed sådan) Ihvertfald kunne man
købe uden windåse versioner. Praktisk hvis man allerede har en win et
eller andet version liggende (også lidt billigere).

--
Mvh Nicolai Brandt
http://www.robra.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 14-08-02 12:05

On Tue. d. 13 Aug. 2002 kl. 22:01 GMT, Mikkel wrote:

> [...]
> "Install an OS on this harddrive". Jeg har sikkert blot overset en
> mindre detalje. Alle hints er jeg meget glade for.

boot fra det medfølgende image "install other OS's"(eller noget i den
retning og gør din harddiskcontainer bootbar. (det samme som skal gøres
på enhver PC).
Du booter fra imaget ved at droppe det på diskette ikonet og genstarte
din PC. Følg instruktionerne og boot efterfølgende fra din windåse CD.