Roskilde Festival, største? Fis i en hornl~
Fra : Peter

Dato : 10-08-02 21:57

Hej jeg så netop et tv-program om Roskilde Festilal, hvor de hævdede at dette er/ var den
største festival i Nord Europa. Dette er langtfra tilfældet, så det undrer mig at de fortsat
hævder dette, idet det virker ret uoplyst.

Blot min kommentar.

mvh Peter

Fra : Demon

Dato : 10-08-02 22:03

"Peter" <p@get2net.dk> wrote in message

> [...]
mig at de fortsat
> hævder dette, idet det virker ret uoplyst.

Hvilken er den største?

--
Demon

Fra : rasmus carlsen

Dato : 10-08-02 22:55

"Peter" <p@get2net.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
mig at de fortsat
> hævder dette, idet det virker ret uoplyst.

"Største" behøver jo ikke være i publikumatal ... det kunne være antal bands
.... eller mere kvalitativt - bare den "Største" ..."bedste"?

Og hvis der er publikum, så skal dagene vel også regnes med:
altså 90.000 gange 4 dage = 360.000 ... modstat 140.000 i 2 dage = 280.000

ras

Fra : Peter Juhl

Dato : 11-08-02 02:15

"Peter" wrote:

> [...]
> mig at de fortsat hævder dette, idet det virker ret uoplyst.

Hævder de fortsat dette - i programmet[1] sagde de at festivallen på et tidspunkt
var Nord Europa's største ... de sagde derefter at de havde gjort festivallen mindre
og at f.eks. Glastonbury var vokset til omkring 140.000 "deltagere"

[1] Jeg antager det var DR2 iaften ?

/Peter

Fra : Peter

Dato : 11-08-02 17:11

In article <aj4drb$kga$1@sunsite.dk>, peter@post.tele.dk says...
> [...]
> var Nord Europa's største ... de sagde derefter at de havde gjort festivallen mindre

Hmm, så er Glastonbury også langtfra størst.
Det der undrer mig meget er at en festival med 1-2 mio deltagere i Tyskland, ikke er kendt af
flere i danmark. Måske fordi der er tale om Techno & subkultur??

Festivallen, jeg omtaler er LoveParade, Berlin, der fra 1997 blev verdens største festival,
idet Sambafestivallerne i Rio blev detroniseret, og dermed måtte lade førstepladsen.

Idet statistikkerne mht. besøgstal får Glastonbury / Roskilde til at minde om havefester
(undskyld udtrykket) og at dette sker under 500 km fra danmark, undrer det mig meget at
talsmanden fra Roskilde-festivallen omtaler deres som den største festival, for den sags skyld
midt i 90'erne. Jeg mener dog at han omtalte dette generelt.

Herunder er der mere info som jeg fandt i en engelsksproget NG for lang tid siden.

mvh Peter

--------------------
Some links
www.loveparade.net (Official site)

BBC Radio 1 LoveParade link
http://www.bbc.co.uk/radio1/loveparade/

Hear Paul Van Dyk tell the history behind Love Parade
http://www.bbc.net.uk/radio1/media/live/lamacqlive_20000703.ram

Below some LoveParade statistics.

1989 150 People

1990 2.000 People

1991 6.000 People

1992 15.000 People

1993 30.000 People

1994 120.000 People

1995 280.000 People. Last time at Kurfurstendamm, there was not enough space anymore

1996 750.000 People. Moved to the 7 km long Tiergarten-area.

1997 1.500.000 People. Became the World largest festival, The sambafestivals in Rio, Brasilia
had only 1 Mio people, and left firstplace to LoveParade, Berlin

1998 1.200.000 People

1999 1.700.000 People

2000 2.000.000 People Record until now.

2001 1.200.000 People Descrease surely because of the fact that PlanetCOM had to move the date
from 14 of july to 21 only 3 months before the parade.

Fra : Jacob Ulrich

Dato : 11-08-02 17:24

> [...]

festival, for den sags skyld
> midt i 90'erne. Jeg mener dog at han omtalte dette generelt.

Det kan jo være at de regner ud fra antal betalende deltagere (eller
deltagere med armbånd...dvs. inkl. frivillige medarbejdere). Det koster så
vidt jeg ved ikke penge at være med til Love Parade, så
sammenligningsgrundlaget er ikke helt det samme.

> mvh Peter

---Jacob.---

Fra : Peter

Dato : 11-08-02 18:18

In article <3d568f95$0$51591$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>, oxygen@oncable.dk says...
> [...]
> vidt jeg ved ikke penge at være med til Love Parade, så
> sammenligningsgrundlaget er ikke helt det samme.

Det er korrekt at deltagelsen i LoveParade i sig selv er gratis, men deltagerne investerer i
snit 200 EURO, for deltagelse i LP, hermed menes til forbrug til både afterraves, effekter
såsom tøj, CD'er etc. Ydermere kommer deltagerne fra hele verden.
Denne info kommer fra avisen Berliner Kurier.
Budgettet for min pige & jeg, nåede da en total på tæt ved 7.000,- så vi måtte da investere en
del for oplevelsen.

LP i sig selv bliver financieret via sponsorer, idet opstillingen af det enorme lys & lyd
anlæg, der er uden sammenligning, er ekstremt dyrt, stensikkert også det 10 dobbelte af
Roskilde budgettet.

Når en festival er så stor som LP, er der jo en enorm reklame-værdi. Jeg erindrer at MTV i 1997
fik lov til at dække LP, men det gjorde de ikke godt nok. Dermed røg de ud og tyske VIVA, var
inde istedet, så større var MTV ikke.
Lidt skægt idet De i Roskilde programmet nævnte at de havde fået MTV til at dække deres
festival på et tidspunkt, hvor tonen mellem PlanetCOM (LP arrangører) & MTV var modsat rettet,
idet PlanetCOM åbenbart er temmelig kritisk med hvorledes LP bliver dækket i tv.

mvh Peter

Fra : rasmus carlsen

Dato : 12-08-02 06:29

">
> [...]
> vidt jeg ved ikke penge at være med til Love Parade, så
> sammenligningsgrundlaget er ikke helt det samme.

- og det er heller ikke hegn om ...

ras

Fra : Peter Juhl

Dato : 12-08-02 00:50

"Peter" wrote:

> Hmm, så er Glastonbury også langtfra størst.

Det var hvad man sagde i programmet - ring til dem og klag.

> Det der undrer mig meget er at en festival med 1-2 mio deltagere i Tyskland,
> ikke er kendt af flere i danmark. Måske fordi der er tale om Techno &
> subkultur??

De fleste kender Love Parade - men jeg tror ikke den "tæller med" som festival.

> [...]
> som den største festival, for den sags skyld midt i 90'erne. Jeg mener dog

Love Parade er ikke specielt "centralt" organiseret, men mange klubber etc.
afholder deres egne raves og koncerter under Love Parade - det kan være
det der gør at Love Parade ikke tæller med som en "rigtig festival".

/Peter

Fra : Lars

Dato : 13-08-02 21:16

In article <aj6t75$j4n$1@sunsite.dk>, peter@post.tele.dk says...
> Det var hvad man sagde i programmet - ring til dem og klag.

Æhh, jeg har da virkelig andet at tage mig til.

> [...]
> afholder deres egne raves og koncerter under Love Parade - det kan være
> det der gør at Love Parade ikke tæller med som en "rigtig festival".

LoveParade er i særdeleshed centralt organiseret. PlanetCOM er et stiftet firma med fuldtids
ansatte, hvis formål udelukkende er at lave arrangementet, samt at markedsføre dette koncept
bag LP til andre storbyer verden over. Der er masser af technoraves i hele ugen omkring LP,
disse er et særskilt spinoff af LP, men med en nøje sammenhæng og synergi.

Rigtig festival eller ej. Konceptet bag LP er årtier foran danske festivaller, incl. Roskilde/
Ringe og oplevelses-mæsigt fuldstændigt uden sammenligning. Jeg har til dato ikke hørt nogen,
der har været med til begge arrangementer, modargumenteret dette, tværtimod.

Så det er intet under, at det der egentlig er en sub-kultur fra underground club-miljøet, har
tiltrukket, så mange mennesker.

mvh Peter

Fra : rasmus carlsen

Dato : 13-08-02 21:18

> [...]
tværtimod.

> Så det er intet under, at det der egentlig er en sub-kultur fra

sikkert. Men det er OL også. Sammenligningen holder bare ikke. LP er ikke en
festival - det er ikke hegn om!

ras

Fra : Søren Hjelholt

Dato : 12-08-02 16:13

> Festivallen, jeg omtaler er LoveParade, Berlin, der fra 1997 blev
> verdens største festival, idet Sambafestivallerne i Rio blev
> detroniseret, og dermed måtte lade førstepladsen.

Rent teknisk er Loveparade vist, så vidt jeg er orienteret, anmeldt som en
demonstartion for fred. Og kan det så samtidig kaldes en festival?
Men hvis vi skærer musik arrangementer over en bred kam, har du ganske givet
ret...

mvh.
   Søren Hjelholt