Stjålet mobil
Fra : Rune Klausen

Dato : 10-08-02 20:13

Hejsa, jeg er i den uheldige situation at jeg for 2 uger siden købte en
Nokia 3510, og nu er den blevet stjålet.
Jeg har fået spærret mit SIM-kort, men hvordan og hvorledes dækker
forsrikingen det ?
Det skete i går aftes da jeg var til en fest, pludselig mærkede jeg i min
lomme, og den var der ikke.
Hvordan skal jeg formulere det til forsikringen for at de dækker det ?
Jeg er medlem af Tryg Familie

Mvh

Rune

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-08-02 20:15

"Rune Klausen" <Rune.Klausen@paradis.dk> writes:

> [...]
> lomme, og den var der ikke.
> Hvordan skal jeg formulere det til forsikringen for at de dækker det ?

For det første skal tingen være meldt stjålen før forsikringen
dækker. Men jeg ved faktisk ikke hvordan forsikringen tager det, når
den "bare" er forsvundet fra en lomme. Umiddelbart tror jeg ikke de
dækker.

Du skal formulere forsikringspapirene præcist som det skete: At du
mærkede i lommen og mobilen var der ikke. At lyve/omgåes sandheden
lemfeldigt er strafbart og særdeles dumt.

Mvh Trine

http://usenet.dk
http://www.triane.dk, hvis du mangler et sted at sove i Nordjylland

Fra : Rune Klausen

Dato : 10-08-02 20:26

"Trine Kornum Christiansen" <news@trinekc.dk> wrote in message

> [...]
> dækker. Men jeg ved faktisk ikke hvordan forsikringen tager det, når
> den "bare" er forsvundet fra en lomme. Umiddelbart tror jeg ikke de

Æv, det var nok det jeg tænkte, så må jeg ud og arbejde lidt mere, så jeg
kan få råd til endnu en :(

-Rune

Fra : Henrik Strandsberg

Dato : 10-08-02 20:34

> Æv, det var nok det jeg tænkte, så må jeg ud og arbejde lidt mere, så jeg
> kan få råd til endnu en :(

Det er surt :(

Har selv lige fået stjålet en mobil, Politiet bad mig oplyse mit IMI nummer,
så kan de spære telefonen så ikke engang et nyt sim kort kan få telefonen
til at virke, måske ikke ligefrem nogen trøst, man altid lidt rart at vide
at heller ikke andre får glæde af telefonen.

/Henrik

Fra : hbv

Dato : 10-08-02 21:14

"Henrik Strandsberg" <henrik.strandsbergFJERNES@get2net.dk> wrote in message

> [...]
> til at virke, måske ikke ligefrem nogen trøst, man altid lidt rart at vide
> at heller ikke andre får glæde af telefonen.

Det skulle vidst ha' været IMEI nummer (International Mobile Equipment
Identity). Det står som regel under batteriet, eller man kan se det ved at
taste *#06#.

/hbv

Fra : Rasmus Nielsen

Dato : 10-08-02 23:12

"hbv" <hbv@fritid.tele.dk> wrote in message

> [...]
> >

> Det skulle vidst ha' været IMEI nummer (International Mobile Equipment
> Identity). Det står som regel under batteriet, eller man kan se det ved at

Yeps, hvis der bliver sat et andet sim-kort i en mobil som er meldt stjålet
bliver det registreret

Tror at det var i Holland man kørte forsøg med at spamme stjålne
mobiltelefoner, jeg vil gætte på at man gjorde det via IMEI nr

Men jeg tror nu desværre at det kan lade sig gøre at ændre IMEI nr på de
fleste mobiler med det samme kabel som bruges til at fjerne sim-lås

mvh
Rasmus

Fra : Morgan Jones

Dato : 10-08-02 23:37

> mobiltelefoner, jeg vil gætte på at man gjorde det via >IMEI nr

Alle europæiske lande udveksler spærrelister der blot blokerer for roaming
og evt. lukker sim kortet.

> fleste mobiler med det samme kabel som bruges til at >fjerne sim-lås

Jeg har ikke ste nogen software der kan det. Derimod kan telefonerne bruges
uden for europa.

/morgan

Fra : Thomas Jari

Dato : 12-08-02 17:06

> Jeg har ikke ste nogen software der kan det.

Det er der masser af software som kan.

Thomas

Fra : Morgan Jones

Dato : 10-08-02 23:36

> til at virke, måske ikke ligefrem nogen trøst, man altid >lidt rart at
vide
> at heller ikke andre får glæde af telefonen.

Den kan faktisk bruges. Det virker på den måde at når du propper et sim kort
i en telefon - præsentrer den sig op mod operatørens mast med dels telefon
abonnent nummer og IMEI nummer. Det man så gør (og som er meningen med den
del af gsm standarden) er at politiet afleverer en liste med IMEI numre til
teleudbyderne. Udbyerne porter listen med "forbudte" imei numre ind i
central softwaren som så blokerer for kommunikation med en telefon der
præsenterer et imei nummer fra spærrings listen. Herudover kan de evt. lukke
kortet som bliver brugt i den stjålne telefon. Men hvorfor bliver de så
stjålet?

Jo, det er sådan at GSM teknologien er i mange lande. Faktisk er der rigtigt
mange lande der har et ubrugeligt fastnet system - og derfor bruger de
primært GSM. Men det er ofte 3' verdens lande. Det operatørerne i de lande
gør er at de simpelthen ikke samarbejder om at importere spærrelisterne. Så
kan de sælge deres sim kort som så bruges i disse lande - og med telefoner
der er varme - som deres kunder ellers ikke ville have råd til.... Stort set
hele afrika og mellemøsten spærrer ikke på deres gsm net.

Smart ikke?

/morgan

Fra : Andersen

Dato : 10-08-02 22:39

> "Rune Klausen" <Rune.Klausen@paradis.dk> writes:

---snip---
> Du skal formulere forsikringspapirene præcist som det skete: At du
> mærkede i lommen og mobilen var der ikke. At lyve/omgåes sandheden
> lemfeldigt er strafbart og særdeles dumt.
---snap---

Man behøver ikke at omgå sandheden. Faktum er at man kan skrive
hændelsen på en måde og får intet. Skriver man derimod anderledes
men stadig sandt, så får man fuld dækning. Det har jeg selv været ude
for engang (Kan ikke huske ordlyden). En kollega jeg havde var også
assurandør sob bijob, og da vi tilfældigt kom til at snakke om uheldet
så kom han med råd til hvordan det skulle skrives......BINGO, fuld
dækning uden dikkedarer.

Fra : F.Larsen

Dato : 10-08-02 23:34

"Andersen" <andersen@nospam.dk> wrote in message news:aj417h$17tlkk$1@ID-/
> [...]
> assurandør sob bijob, og da vi tilfældigt kom til at snakke om uheldet
> så kom han med råd til hvordan det skulle skrives......BINGO, fuld

Det er altid en god ide at læse forsikringsbetingelserne ;=)

--
Flemming
http://home.cbkn.dk/Rhodos/

Fra : Lasse Madsen

Dato : 11-08-02 02:03

En ting der er rigtigt smart (syntes jeg)

Ring til dit forsikrings selskab ...

Spørg selskabet en masse dumme spørgsmål om hvad den dækker og hvad den ikke
dækker osv...
lige så stille drejer ud så din egen episode ind i sagen noget ala:

Hvis man nu forstiller sig at jeg var til en fest og min telefon blev
stjålet fra min lomme hvordan ville dækningen være af det ... og i givet
fald hvordan skulle siturationen have set ud hvis man skulle have fået
dækning ...
så drejer du samtalen væk igen ... snakker en masse bullshit om at du
overvejer at købe en masse crap forsikringer .... ringer dagen efter og
(tjekker!) at du ikke får fat i samme person igen ... og siger det
forsikrings personen fortalte dig der skete ordret ....

M.v.h
L. Madsen

Fra : Leif Poulsen

Dato : 11-08-02 18:25

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> (tjekker!) at du ikke får fat i samme person igen ... og siger det
> forsikrings personen fortalte dig der skete ordret ....

-snip-

1) Det er umoralsk
2) Det er kriminelt
3) Det er strafbart
4) Det er os andre, personer som du, "stjæler" fra
5) Assurancesvig kan koste en tur i spjældet !

Go' tur !

Hilsen

Leif

Fra : Andersen

Dato : 11-08-02 21:47

> [...]
> 3) Det er strafbart
> 4) Det er os andre, personer som du, "stjæler" fra
> 5) Assurancesvig kan koste en tur i spjældet !

Det er vel ikke forkert sålænge at oplysningerne bruges til at
fortælle hans
egen sag med de ord forsikringen bruger (og det er sandt).
Se evt mit tidligere indlæg ang formulering.

Fra : Heidi

Dato : 21-08-02 20:16

Lasse Madsen wrote:
> [...]
> og (tjekker!) at du ikke får fat i samme person igen ... og siger det
> forsikrings personen fortalte dig der skete ordret ....

Ja det er da vældig smart - og dog...
Jeg ringede for en måneds tid siden til mit selskab, i forbindelse med at
jeg havde smækket min kærestes bildør op i bilen ved siden af, og jeg
ville så høre om min ansvarsforsikring dækkede skaden. Jeg beskrev
forløbet som det var sket, fik at vide at forsikringen ikke dækkede (det
var derimod bilens ansvarsforsikring der skulle dække), spurgte hvordan
situationen SKULLE have været, for at den dækkede og afsluttede.

Her en måned senere ringer jeg igen i en anden sammenhæng, og får
så at vide "jamen du har jo anmeldt en skade!" Øh nej det havde jeg
ikke, men den person jeg havde snakket med første gang, havde
åbenbart skrevet hændelsen ind under mit policenummer (som jeg
skulle oplyse begge gange for at de kunne finde mig). Og det var ikke
samme person jeg snakkede med, eftersom 1. opkald var til hoved-
afdelinge, og 2. opkald var til lokalafdelingen...

Så man kan åbenbart godt regne med, at de registrerer ens opkald,
måske netop for at undgå den slags fuskerier.

--
Mvh. Heidi
Her plejer der med store bogstaver at stå, at svar udbedes

Fra : Rune Klausen

Dato : 22-08-02 06:40

"Heidi" <nospamheidi@adslhome.dk> wrote in message

> Så man kan åbenbart godt regne med, at de registrerer ens opkald,
> måske netop for at undgå den slags fuskerier.

oh well, men forsikringen skulle gerne dække når den blev hapset op af min
lomme, fik jeg at vide, så nu er skadeanmeldelsen sendt af sted.
Så nu venter jeg bare på svar

-Rune

Fra : Kenneth Nielsen

Dato : 11-08-02 07:37

Jeg har tidligere fået stjålet et Motorola CD930 (for 2 år siden) og det
skete på næsten det samme måde. Jeg sad og spiste, med jakken hængende på
stolen. Haps, der forsvandt mobilen.. Jeg er med i Tryg og fik betalt et
nyt telefon uden videre...

Kenneth

Fra : Rune Klausen

Dato : 11-08-02 10:06

"Kenneth Nielsen" <bamsen17@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> stolen. Haps, der forsvandt mobilen.. Jeg er med i Tryg og fik betalt et

Hvordan formulerede du det ?

-Rune

Fra : Henning

Dato : 12-08-02 08:36

On Sun, 11 Aug 2002 11:05:30 +0200, "Rune Klausen"
<Rune.Klausen@paradis.dk> wrote:

>"Kenneth Nielsen" <bamsen17@hotmail.com> wrote in message
>
>Hvordan formulerede du det ?

Sandsynligvis som skrevet - "Jeg sad og spiste, med jakken hængende på
stolen. Haps, der forsvandt mobilen."

Det er der absolut intet fordækt i!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Henning

Dato : 11-08-02 11:08

>Hvordan skal jeg formulere det til forsikringen for at de dækker det ?
>Jeg er medlem af Tryg Familie

Bl.a. Tryg optager skadesrapporten via telefon - dvs. du skal ikke
sidde og lege HC Andersen foran computeren! Fortæl det som det er, at
den er stjålet fra din inderlomme, mens du var i byen.
Husk på, at prisen, der skal erstattes, er genskaffelsesprisen, og
ikke hvad du selv gav for den! Den omtalte telefon fåes måske til 99,-
med binding til et givent selskab i 6 mdr - det kan du ikke bruge til
noget! Du skal have en ny telefon og dit sim-kort erstattet, så du
beholder det gamle abonnement!

Henning
hsb(at)image.dk

Fra : Rune Klausen

Dato : 23-08-02 17:55

Wuuhuu, Forsikringen dækkede det :)

Så jeg fik alle pengene igen.

Jeg skrev det som skete, og det dækkede de åbenbart :)

-Rune

Fra : Jesper Rasmussen

Dato : 23-08-02 18:38

> Wuuhuu, Forsikringen dækkede det :)
>
> Så jeg fik alle pengene igen.
>
> Jeg skrev det som skete, og det dækkede de åbenbart :)

Hvad skrev du da?
Det kan jo måske hjælpe en anden i nød en dag.

Mvh
Jesper

Fra : Jan G. Nielsen

Dato : 23-08-02 21:26

> Hvad skrev du da?
> Det kan jo måske hjælpe en anden i nød en dag.

Til at snyde ?

/Jan

Fra : Rune Klausen

Dato : 24-08-02 00:11

"Jan G. Nielsen" <jeg.har@ingen.mail.dk> wrote in message

> Til at snyde ?

Til måske ikke at snyde, slev om man siger sandheden kan det jo være de
dækker, selv om jeg godt nok tvivlede en del på at de dækkede min. Så hvis
man har den rigtige forsikring, så dækker de :)

-Rune

Fra : Jan Pedersen

Dato : 23-08-02 21:44

> Så jeg fik alle pengene igen.
>
> Jeg skrev det som skete, og det dækkede de åbenbart :)

Hvordan skete det???, jeg har nemlig lige fået afslag

Jan
--
http://www.cuk.dk/
http://www.cuk.dk/salg/

Fra : Rune Klausen

Dato : 24-08-02 00:10

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote in message

> Hvordan skete det???, jeg har nemlig lige fået afslag

Jeg var på diskotek, og mellem 2 og 3 forsvandt min telefon, det var hvad
der blev sagt til politiet, og det var også det som blev sagt til
fosikringen.

Den blev hapset fra min lomme.

Indbo forsikringen dækkede.

-Rune

Fra : Jan Pedersen

Dato : 24-08-02 05:46

> Jeg var på diskotek, og mellem 2 og 3 forsvandt min telefon, det var
> hvad der blev sagt til politiet, og det var også det som blev sagt til
> [...]

Hvilket selskab om jeg må spørge, har samme historie bare mellem 24,00 -
0,45

Jan

Fra : Rune Klausen

Dato : 24-08-02 06:18

"Jan Pedersen" <cuk@cuk.dk> wrote in message

> Hvilket selskab om jeg må spørge, har samme historie bare mellem 24,00 -
> 0,45

Tryg, det ville du også kunne have læst i min første besked, hvis den stadig
ligger på serveren ;)

-Rune