Åh, jeg er så vred...... på mig selv......
Fra : Nullergøj

Dato : 10-08-02 15:29

her kører min diæt så godt og hver gang jeg kommer hjem fra job, falder jeg
i, her til morgen efter min nattevagt, morgenmad med smør, ost og intet af
det sunde, aaaaaaaaaaargh. Min motion er så kanon, men fandme om jeg har
disciplin på kosten, tager sgu snart til en siberisk fangelejr, det MÅ da
hjælpe, har i forslag*SS* knuz.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 15:37

Nullergøj skrev:

> har i forslag

Ja, hop med på Atkins. Jeg er kun på andendagen, så du kan sagtens
nå at følge med. Her sulter vi ikke - det må være første gang i
flere år jeg ikke har sukkerabstinenser. <http://atkinscenter.com/>

// Klaus

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-02 19:11

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+d84d8154-27a0-4336-b995-76d93e126591@news.szn.dk...

> Ja, hop med på Atkins. Jeg er kun på andendagen, så du kan sagtens
> nå at følge med. Her sulter vi ikke - det må være første gang i
> flere år jeg ikke har sukkerabstinenser. <http://atkinscenter.com/>

Det vil jeg ikke anbefale. Atkins virker åbenbart, ved at skære ned på
kulhydrater, således at indtaget hovedsageligt kommer fra protein. Hvis det
ikke er det samme, minder det meget om protein-kuren, hvilket anses for at
være skadelig for kroppen.

Taget fra siden:

"Phase 1: Induction
Restrict carbohydrate consumption to 20 grams each day, obtaining
carbohydrate primarily from salad and other non-starchy vegetables.

Phase 2: Ongoing Weight Loss (OWL)

Add carbohydrate, in the form of nutrient-dense and fiber-rich foods, by
increasing to 25 grams daily the first week, 30 grams daily the next week
and so on until weight loss stops. Then subtract 5 grams of carbohydrate
from your daily intake so that you continue sustained, moderate weight
loss."

--
*Nicolai

"Enhver fejltagelse vil hævde, at succes ikke er andet end held"

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 19:54

Nicolai skrev:

> Det vil jeg ikke anbefale. Atkins virker åbenbart, ved at skære
> ned på kulhydrater, således at indtaget hovedsageligt kommer fra
> protein.

Nej, så indtaget - energimæssigt - hovedsageligt kommer fra fedt.
En energifordeling på 5% fra kulhydrat, 25% fra protein og 70% fra
fedt er ikke usædvanlig.

Det usædvanlige i forhold til bl.a. kostpyramiden er at man i
starten maksimalt må indtage 20 g kulhydrat om dagen.

// Klaus

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-02 20:11

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+a59a426a-425d-4f57-ac33-4c2faec18eeb@news.szn.dk...

> Nej, så indtaget - energimæssigt - hovedsageligt kommer fra fedt.
> En energifordeling på 5% fra kulhydrat, 25% fra protein og 70% fra
> fedt er ikke usædvanlig.

Det er da ganske usædvanligt, med den fordeling. Og ja, rigtigt, glemte bare
at skrive fedt. Men det er stadig den kur, som videnskaben siger kan være
ret skadelig for kroppen og de indre organer.

> Det usædvanlige i forhold til bl.a. kostpyramiden er at man i
> starten maksimalt må indtage 20 g kulhydrat om dagen.

Det er ikke for sjovt skyld, at man fra officciel side af, siger at
kostfordelingen skal være protein=15 %, fedt=25 % og kulhydrat=60 %.

Men man bestemmer jo selv, hvad man vil udsætte sin krop for. Men Atkins,
kan stadig _ikke anbefales_.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 20:54

Nicolai skrev:

> Men det er stadig den kur, som videnskaben siger kan være
> ret skadelig for kroppen og de indre organer.

Er du sikker på at det ikke er Protein Power du tænker på?

> Det er ikke for sjovt skyld, at man fra officciel side af,
> siger at kostfordelingen skal være protein=15 %, fedt=25 %
> og kulhydrat=60 %.

(Det er min. 10% protein, max. 30% fedt og resten fra kulhydrat
som er de officielle satser.)

Det er sandelig heller ikke for sjovs skyld at jeg er startet på
Atkins. For en 3-4 år siden begyndte jeg at spise efter kost-
pyramiden, løseligt, og for et år eller to siden begyndte jeg at
gøre det for alvor. Jeg droppede alt smør og ost, skiftede let-
mælken ud med skummetmælk, valgte kun magert kød og pålæg, spiste
frugt hver dag, skiftede chokolade ud med lakrids - og sørgede i
det hele taget for at spise fedtfattigt, kulhydrat- og fiberrigt
og varieret. Jeg kan regne fedtenergiprocenter ud i søvne.

Siden juli 2001 - altså på godt et år - har jeg taget 7 kg på
(fra 74 til 81 kg), vel at mærke mens jeg har fulgt De 7 Kostråd,
og siden december har jeg cyklet til og fra arbejde (30 minutter
hver vej) og desuden haft et job hvor jeg fik sved på panden
mange gange daglig. Og oven i vægtforøgelsen har jeg fået
"cravings" efter sukker- og kulhydratrige fødevarer, og det
føles som om mit blodsukkerniveau kører i rutschebane.

Det er muligt at Kostpyramiden og De 7 Kostråd virker for hoved-
parten af befolkningen, men det virker ikke for mig. Havde jeg
fortsat med den officielt anbefalede livsstil, ville jeg i løbet
af ganske få år komme til at ligne en spærreballon. ¹) Nej tak!

Så var det jo, for et par uger siden, at den danske presse fik
øje på en "ny diæt" som stillede kostpyramiden på hovedet. Jeg
blev nysgerrig, og det tog ikke mange gæt på Google før jeg
havnede på Atkins' site, og jeg har så brugt de par uger på at
læse på lektien (både hos Atkins og andre steder), og gik i gang
med Atkins i går.

Det er alt, alt for tidligt for mig at udtale mig om hvordan
det vil gå i længden, men indtil videre er det en yderst positiv
oplevelse. For første gang i flere år har jeg ikke haft
"cravings" efter kulhydrater, jeg er heller ikke gået sukkerkold
inden frokosten, og der har heller ikke været den mindste ansats
til træthed i løbet af eftermiddagen. Og så har det selvfølgelig
været en nydelse at spise mange af de ting jeg ikke har undt mig
selv i meget lang tid (bacon, spegepølse, flæskesteg, fuldfed
ost m.m.m.). Jeg har tabt ½ kg, men det er ikke særlig inter-
essant, for det er sandsynligvis bare glycogendepoterne der er
blevet tømt, men jeg er spændt på at se hvordan det kommer til
at gå med vægten, blodsukkeret og humøret fremover.

// Klaus

¹) Jeg er med i et 5-årigt forsøg hvor jeg bl.a. får målt blod-
sukker, kolesterol- og triglyceridtal, vægt, respiration m.m.
med jævne mellemrum, og jeg er ikke syg eller noget, men det
dur bare ikke med mig og kulhydrater, og det gik faktisk
først skævt for mig da jeg begyndte at leve efter de offici-
elle anbefalinger.

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-02 21:16

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+e85dc0e5-5dc9-42fd-aa57-9d894b531478@news.szn.dk...

> Er du sikker på at det ikke er Protein Power du tænker på?

Det tør jeg ikke svare på, da jeg ikke specifikt hørte nogle navne. Men
bare, at den kur som bygger på fedt og kulhydrat er usund.

> [...]
> "cravings" efter sukker- og kulhydratrige fødevarer, og det
> føles som om mit blodsukkerniveau kører i rutschebane.

Nu ved jeg jo ikke, hvad det er som du har fulgt, men noget forkert har du
jo gjort, da man _ikke_ tager på, ved at få færre kalorier end man
forbrænder.

> [...]
> fortsat med den officielt anbefalede livsstil, ville jeg i løbet
> af ganske få år komme til at ligne en spærreballon. ¹) Nej tak!

Færre kalorier end det som ens forbrænding forbrænder af kalorier, virker
for alle.

> [...]
> blevet tømt, men jeg er spændt på at se hvordan det kommer til
> at gå med vægten, blodsukkeret og humøret fremover.

Det er jo heller ikke længe siden, at du startede. Kulhydrat-længslen,
kommer vel når dine lagre er helt tømt, hvornår det så end er. Prøv at være
opmærksom på, hvordan hjernen, herunder humøret fungerer, da den har et
rigtig stort behov for kulhydrat. Måske der skal gå lidt længere tid, før
man rigtig kan se det.

Det som jeg har ladet mig fortælle, det er, at proteiner og fedt, kræver
meget mere energi, at omsætte til den energi som din krop har brug for, og
det skulle i sig selv hjælpe på forbrændingen. Men det kræver også et langt
hårdere stykke arbejde fra nyrer, lever osv., mener jeg. Derfor at det ikke
skulle være sundt. Men jeg tror, at en som Mikkel kan svare bedre på det,
hvis han læser med.

Hvad er det for et forsøg?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 21:57

Nicolai skrev:

> Det tør jeg ikke svare på, da jeg ikke specifikt hørte nogle
> navne. Men bare, at den kur som bygger på fedt og kulhydrat
> er usund.

Okay. (Ville du have skrevet "fedt og protein"?)

> Nu ved jeg jo ikke, hvad det er som du har fulgt, men noget
> forkert har du jo gjort, da man _ikke_ tager på, ved at få
> færre kalorier end man forbrænder.

Det har du ganske ret i. Mit problem er at hvis jeg følger den
anbefalede energifordeling, så tager mit blodsukker et gevaldigt
dyk (efter en optur, selvfølgelig) efter at have indtaget et
måltid - med udtalt træthed og "cravings" til følge.

> Færre kalorier end det som ens forbrænding forbrænder af
> kalorier, virker for alle.

Ja da, men jeg kan ikke holde ud at gå og være sulten eller træt
det meste af dagen - og det er jeg hvis jeg følger den anbefalede
energifordeling.

> Det er jo heller ikke længe siden, at du startede. Kulhydrat-
> længslen, kommer vel når dine lagre er helt tømt,

Det er jeg ikke sikker på. I de seneste mange måneder har jeg haft
kulhydratlængsel mange, mange gange om dagen, på trods af at jeg
har spist kulhydratrige måltider. De seneste 2 døgn har jeg fået
mindre end 20 g kulhydrat om dagen, og der har ikke været den
mindste ansats til "cravings". Og hvis jeg skal dømme efter mit
energiniveau og generelle følelse i kroppen, har der heller ikke
været de store udsving i mit blodsukker.

> Prøv at være opmærksom på, hvordan hjernen, herunder humøret
> fungerer, da den har et rigtig stort behov for kulhydrat.
> Måske der skal gå lidt længere tid, før man rigtig kan se det.

Der skulle gå en 4-5 dage før stofskiftet forandrer sig, siges der,
og det fortælles også at man kan mærke når det sker. Jeg er spændt
på selv at opleve det.

> Det som jeg har ladet mig fortælle, det er, at proteiner og
> fedt, kræver meget mere energi, at omsætte til den energi som
> din krop har brug for, og det skulle i sig selv hjælpe på
> forbrændingen.

Ja, det er jeg med på.

> Men det kræver også et langt hårdere stykke arbejde fra nyrer,
> lever osv., mener jeg.

Det er da en mulighed, men det er jo spørgsmålet om det er _for_
hårdt.

> Hvad er det for et forsøg?

Det er en fejl at jeg skrev "forsøg", det burde have stået "under-
søgelse". Det er "Inter 99", en undersøgelse af 12.000 københavnere,
som foretages af Center for Sygdomsforebyggelse. Formålet er, så
vidt jeg husker, at se om regelmæssig undersøgelse kan forebygge
fedme og diabetes.

// Klaus

Fra : Nicolai

Dato : 11-08-02 11:59

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+30740e99-72c3-4b16-8d63-624cb33dc9ba@news.szn.dk...

> Okay. (Ville du have skrevet "fedt og protein"?)

Ja, klart. Det gik nok lidt stærkt.

> Ja da, men jeg kan ikke holde ud at gå og være sulten eller træt
> det meste af dagen - og det er jeg hvis jeg følger den anbefalede
> energifordeling.

Ja, det er der jo ikke nogen der har lyst til. Og det er vel i bund og grund
også svært, at følge med i. Måske om et par år, ændres de officielle
anbefalinger til måske at være ca. 50 gr. kulhydrat.

> [...]

> Der skulle gå en 4-5 dage før stofskiftet forandrer sig, siges der,
> og det fortælles også at man kan mærke når det sker. Jeg er spændt

Ja, men det bliver jo spændende at se, hvordan det går med det videre
forløb. Skriv og fortæl om dine oplevelser og hvis du kan tilføje hvad
undersøgelserne viser samtidig, ville det være interessant. Har du snakket
med dem, som foretager undersøgelsen, omkring din start på Atkins?

> Det er da en mulighed, men det er jo spørgsmålet om det er _for_
> hårdt.

Ja, men du har jo også set linket fra marianne, og det handler også om
mangel på vitaminer. Og som man kan læse, er det hårdt for lever og nyrer,
og spørgsmålet er, hvor sundt det er.

> [...]
> som foretages af Center for Sygdomsforebyggelse. Formålet er, så
> vidt jeg husker, at se om regelmæssig undersøgelse kan forebygge

Ok, det er da positivt, at man gør noget.

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 12-08-02 17:36

Nicolai skrev:

> Måske om et par år, ændres de officielle anbefalinger til måske
> at være ca. 50 gr. kulhydrat.

Ja, jeg synes at der [alt for] tit sker ændringer mht. hvad vi må
spise og i hvilke mængder, og at holde sig ajour er lidt som at
prøve at følge med i hvad der sker af ændringer i socialloven.

> Har du snakket med dem, som foretager undersøgelsen, omkring din
> start på Atkins?

Nej, jeg blev sprunget over ved sidste måling fordi jeg ikke er i
farezonen, og næste måling er vist først engang til foråret eller
sidst på vinteren. Det passer mig udmærket, for så har jeg kørt
med Atkins i nogle måneder (hvis jeg stadig holder ved til den tid,
selvfølgelig), og så kan jeg få tjekket virkningerne.

Indtil videre har min krop det dog fortrinligt, og jeg føler mig
bedre tilpas end jeg gennemgående har gjort i flere år. Jeg havde
vist forestillet mig at det ville være ubehageligt at skifte til
ketonforbrænding, men det er det slet ikke. Men det er klart, at
hvis min krop begynder at opføre sig unormalt, eller hvis jeg
bliver mere end forbigående utilpas, så vil jeg opsøge min egen
læge.

> Ja, men du har jo også set linket fra marianne, og det handler
> også om mangel på vitaminer. Og som man kan læse, er det hårdt
> for lever og nyrer, og spørgsmålet er, hvor sundt det er.

Ja, det er et valg man må foretage. Det er også hårdt for kroppen
at være overvægtig.

> Ok, det er da positivt, at man gør noget.

Ja, meget. Hov, jeg glemte at sige at der var *indbudt* 12.000
københavnere i alle [voksne] aldersgrupper til undersøgelsen, men
det var kun lidt over halvdelen som havde taget imod tilbudet.
Det har jeg svært ved at forstå. Jeg sprang til med det samme,
idet jeg så det som en god mulighed for at få en grundig helbreds-
undersøgelse, og mulighed for at snakke med bl.a. en diætist,
hvert år gennem fem år.

Men sådan kan folk være så underlige.

// Klaus

Fra : WebWoman

Dato : 13-08-02 08:07

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+49d6d0f7-e7a2-4019-afc5-

> Ja, jeg synes at der [alt for] tit sker ændringer mht. hvad vi må
> spise og i hvilke mængder, og at holde sig ajour er lidt som at
> prøve at følge med i hvad der sker af ændringer i socialloven.

Jeg husker ikke, hvornår den anbefalede fordeling af fedt, kulhydrat og
protein er blevet ændret herhjemme. Gør du?

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-08-02 12:09

WebWoman skrev:

> Jeg husker ikke, hvornår den anbefalede fordeling af fedt, kulhydrat
> og protein er blevet ændret herhjemme. Gør du?

Nej, og jeg hentydede ikke kun til energifordelingen, men til kostråd
generelt.

// Klaus

Fra : WebWoman

Dato : 13-08-02 14:26

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+a1f2ccc7-4b1f-48d8-8101-29212154bee6@news.szn.dk...

> Nej, og jeg hentydede ikke kun til energifordelingen, men til kostråd
> generelt.

OK.. men det var energifordeling du reagerede på.

Men i øvrigt synes jeg da ikke, at de OFFICIELLE kosttråd har været
modstridende. Problemet er vel primært, at folk ikke kan skelne mellem, hvor
rådene kommer fra og tager alt for gode varer?

Mvh. Lisbeth

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 13-08-02 14:58

WebWoman skrev:

> Men i øvrigt synes jeg da ikke, at de OFFICIELLE kosttråd har
> været modstridende.

Det kan være - eller også har jeg bare levet så længe at jeg har
set det skifte for mange gange. Og jeg tænker i lisså høj grad
på de forskellige råd der dukker op i medierne - men som vel at
mærke skulle have videnskabelig oprindelse - hvor vi, for nu at
male billedet i extreme farver, den ene uge kan få at vide at vi
skal sørge for at spise masser af fed fisk, for så den næste uge
at få at vide at det skal vi ikke alligevel, da vi så vil få for
mange tungmetaller (eller pesticider, eller hvad der nu er i
fokus i den uge).

> Problemet er vel primært, at folk ikke kan skelne mellem, hvor
> rådene kommer fra og tager alt for gode varer?

Det kan være én forklaring. En anden kan være at forskerne, i
takt med at teknologierne udvikles, er blevet dygtigere til at
undersøge virkningerne af forhold som ikke har kunnet undersøges,
eller som af andre grunde ikke er blevet undersøgt, før.

Og så hjælper det vel også på det hele at Internettet er kommet
til. Nu kan stort set hvemsomhelst søge oplysninger om næsten
hvadsomhelst lisså snart oplysningerne er tilgængelige, hvor
man før skulle have adgang til specialtidsskrifter for at læse
om forskningens seneste resultater.

// Klaus

Fra : WebWoman

Dato : 13-08-02 15:51

"Klaus Alexander Seistrup" <jakabov119@magnetic-ink.dk> skrev i en
meddelelse news:jakabov+c2ef190b-892d-404c-9858-d9610dd768be@news.szn.dk...

> [...]
> at få at vide at det skal vi ikke alligevel, da vi så vil få for
> mange tungmetaller (eller pesticider, eller hvad der nu er i

Du har ret i, at der er perioder, hvor vi advares mod dit eller dat. Men at
fortælle os den ene dag, at vi skal spise mere fisk generelt - og så den
næste advare os mod at spise for meget tun på dåse, betragter jeg ikke som
modstridende oplysninger. Det er en generel vejledning og en konkret
advarsel, som ikke strider mod hinanden.

Og i det store hele er de officielle retningslinjer vedr. ernæring, som de
har været i mange år. Der er ikke ændret meget på de officielle råd.
Kostpyramiden er fra før min barndom. De klassiske (officielle) kostråd er
også. Energifordelingen har vist for mange, mange år siden ændret sig fra
max 35% fedt til max 30%

> [...]
> undersøge virkningerne af forhold som ikke har kunnet undersøges,
> eller som af andre grunde ikke er blevet undersøgt, før.

Jamen det er jo bare sådan, at der kommer nye boller på forskernes suppe.
Men det er da bare herligt, at vi bliver klogere - så jeg vil ikke klynke
over, at gammel viden erstattes eller suppleres med ny?

Men synes du det forekommer i større omfang, end normaltbegavede mennesker
kan forholde sig til og følge med i?

Har du eksempelvis problemer med, at det indtil for et års tid siden blev
anbefalet at stege i så lidt fedt som muligt, men nu har vist sig, at
almindeligt kød ikke optager nævneværdigt fedt under stegningen og at man
derfor kan stege i alt det fedt man vil.

Det rokker jo ikke ved den generelle anbefaling, som siger, at man skal
spare på fedtet (hvilket ikke betyder, at man ikke må få fedt overhovedet).

Mvh. Lisbeth

Fra : Marianne

Dato : 13-08-02 19:53

> [...]
> at få at vide at det skal vi ikke alligevel, da vi så vil få for
> mange tungmetaller (eller pesticider, eller hvad der nu er i

Problemet, som jeg ser det, er at forskerne kun kigger på sammenhængen
mellem to - eller i hvert fald meget få - variable, og eftersom ernæring,
som så meget andet, er mere komplekst end af 'et øget indtag af X medfører Y
med så-og-så stor signifikans', målt over ganske kort tid på meget få
personer (der i øvrigt kun er ens på 3-4 parametre, såsom alder, køn og BMI
+/- 10.

Dette var lidt skarpt trukket op, men sådan foregår meget forskning. Hvert
et resultat kaster en overskrift af sig, selv om mange af forsøgene skal ses
i en meget større sammenhæng.

Vi forbrugere forlanger jo også at se stadige resultater fra den videnskab,
vi betaler millioner til. Plus at vi gerne vil læne os op af nogle
eksperter, så vi kan fralægge os noget af ansvaret, hvorfor vi kræver, at de
giver de svar, de kan.

Det er vist desværre en uhellig alliance.

mvh
Marianne

Fra : Marianne

Dato : 10-08-02 22:22

> Færre kalorier end det som ens forbrænding forbrænder af kalorier, virker
> for alle.

Det er måske også bare det, der sker.

Se http://www.hcrc.org/faqs/atkins.html

mvh
Marianne

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 23:02

Marianne skrev:

> Se http://www.hcrc.org/faqs/atkins.html

Tak, det var et interessant link.

// Klaus

Fra : Morten Fast

Dato : 11-08-02 09:05

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in

> Men man bestemmer jo selv, hvad man vil udsætte sin krop for.

Nemlig. Du får lige en kort liste over hvad folk på Atkins
rapporterer af ændringer:

Effektivt vægttab.
Masser af energi.
Lavere blodtryk.
Lavere kolesteroltal (især LDL)
Væsentligt lavere triglycerider.
Stabilt humør.
Stærkere hår/negle.
Ingen fedtet hud.
Ingen plak på tænderne.
Ingen brug for depressionsregulerende medicin.
Der er endda nogle, der er sluppet af med deres psoreasis.
Ingen sult (man spiser, når man er sulten, til man er mæt).
Lækker mad (det eneste man IKKE må spise, er sukker).

Den myte med at nyrerne bliver ødelagt, er aldrig blevet
videnskabeligt relateret til en diæt lav på kulhydrater.
Folk der har været på diæten i årevis har aldrig haft
antydningen af diætrelaterede problemer med deres indre organer.

> Men Atkins, kan stadig _ikke anbefales_.

Jeg kan godt forstå, at du siger sådan, for du er blevet fortalt
hele dit liv, at fedt er noget skidt, og kulhydrater er vejen frem.
Men hvis du tænker 12.000 år tilbage, til lige efter den sidste
istid, umiddelbart inden agerbrugsrevolutionen, så havde man
hverken brød, pasta, ris eller kartofler.

Man levede af hvad man kunne fange og finde. Folk var nomader, der
fulgte dyrenes vandring. Tænk f.eks. på samere og eskimoer (eskimoer
spiser slet ikke kulhydrater i deres traditionelle kost).
Det var først efter agerbrugsrevolutionen, da kornet blev
forædlet/muterede, at man kunne dyrke det til fremstilling af brød,
og dermed skaffe mad nok til at befolkningstætheden kunne øges, at
folk kunne opgive nomadetilværelsen og leve sammen i byer.

12.000 år er længe, men evolutionsmæssigt set, er det et ubetydeligt
kort tidsrum. Kroppen har ikke ændret forbrændingsmønster på den tid.
Den er til gengæld meget fleksibel, men den optimale kost er faktisk
kød, grøntsager, nødder, bær og frugt, og væskeindtag skal komme fra
vand - ikke kaffe, the, sodavand eller alkohol.

--
Vh Morten

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 11-08-02 11:14

"Morten Fast" <usenet@freestate.dk> wrote:
*snip en masse om folkeslag med højt aktivitetsniveau*

Du glemmer at alle de folkeslag bevægede sig meget, og havde en krævende
livsførsel, idag sidder folk ned, vi sender mails istedet for at gå hen til
folk og snakke med dem, og generelt er det eneste vi skal gøre for at
"finde" vores mad, at gå ned i supermarkedet!

En anden ting du misser er at deres gennemsnitslevealder slet ikke er noget
i nærheden af hvad den er idag.

Og hvordan vil du egentlig forklare at kineserne klarer sig så godt på en
kost hvor hovedparten er ris?

Kaffe og the er desuden ældgamle stimulanter som stort set altid har været i
brug, måske ikke i vores verdensdel, men bestemt i andre.

Jeg ville ikke anbefale nogen at gå på en diæt som Atkins uden streng
lægekontrol, faktisk slet ingen "diæt" uden streng lægekontrol, for det er
at udsætte kroppen for "overlast"... (In _MY_ opinion!)

Mvh

- Sidsel

Fra : Morten Fast

Dato : 11-08-02 11:42

"Sidsel L. Espersen" <stalia@macfat.dk> wrote in

> [...]
> for at gå hen til folk og snakke med dem, og generelt er det eneste
> vi skal gøre for at "finde" vores mad, at gå ned i supermarkedet!

Præcis. Og på trods af et højt aktivitetsniveau, spiste de stadig
ikke brød og pasta, men en kost tættere på den Atkins foreskriver.

At vi i vores moderne samfund stort set ikke behøver at bevæge os,
gør blot den store mængde kulhydrat i kosten endnu værre.

> En anden ting du misser er at deres gennemsnitslevealder slet ikke
> er noget i nærheden af hvad den er idag.

Det var ikke udelukkende kostrelateret. Nu om dage er den
personlige hygiejne væsentligt forbedret. Fødevarerne kan komme
på køl. Vi er bedre til at behandle sygdomme, osv.

> Og hvordan vil du egentlig forklare at kineserne klarer sig så godt
> på en kost hvor hovedparten er ris?

Jeg er ikke den store kender af kinesisk mad, men det er mit indtryk,
at den er meget fed (bortset fra risene). Fedt har en begrænsende
effekt på insulinproduktionen på samme måde som kulhydrat har en
stimluerende effekt.

> Kaffe og the er desuden ældgamle stimulanter som stort set altid
> har været i brug, måske ikke i vores verdensdel, men bestemt i
> andre.

Kaffe og the er heller ikke det værste man kan drikke, for det er
stort set kun vand, men det er et kulturfænomen, som vores biologi
ikke tager henyn til.

--
Vh Morten

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 11-08-02 12:10

"Morten Fast" <usenet@freestate.dk> wrote:
*snip en masse*

> Præcis. Og på trods af et højt aktivitetsniveau, spiste de stadig
> ikke brød og pasta, men en kost tættere på den Atkins foreskriver.

Jamen, deres høje aktivitetsniveau gjorde jo at de havde brug for den energi
der nemmest oplagres i kroppen, altså fedt, men aktivitetsniveauet for et
almindeligt menneske idag, er så lavt at fedt da kun bør indtages i den mest
minimale dosis, og kun de essentielle fedtsyrer. Vi forbrænder ikke i
nærheden af hvad et menneske af en sådan kultur gjorde.

Jeg vil give dig ret i at vi generelt indtager for store mængder af simple
kulhydrather som sukker og hvidt brød, men at gå over i den anden grøft og
spise hulemenneskemad er nok heller ikke lige sagen for en krop af den 21.
århundrede.

> [...]
> at den er meget fed (bortset fra risene). Fedt har en begrænsende
> effekt på insulinproduktionen på samme måde som kulhydrat har en

Kinesisk mad som vi spiser herhjemme er ret fed, fordi det hovedsageligt er
friturestegte rejer og andet snask, men sådan en ordentlig omgang stirfryed
grøntsager med en smule magert kød, masser af chili og hvidløg/ingefær - det
kan sætte skub i forbrændingen uden lige!
Generelt vil jeg hellere spise udenlandsk mad, end den traditionelle fede
danske husmandsmad som vi måske kunne spise dengang vi arbejede 50 timer om
ugen i marken - men som vi bestemt ikke kan tåle idag!

> Det var ikke udelukkende kostrelateret. Nu om dage er den
> personlige hygiejne væsentligt forbedret. Fødevarerne kan komme
> på køl. Vi er bedre til at behandle sygdomme, osv.

Og for hver gang vi "finder en kur" på en sygdom, finder naturen en ny måde
at holde os nede på...
Angående sygdomme, idag er alt så sterilt at folk dør af salmonella? Jeg
spiser selv både råt kød og rå æggeblommer, for på den måde opretholder jeg
et sundt og velfungerende immunforsvar, jeg tror ikke at vores kulturs
rengøringshysteri er specielt sundt, for svagelige individer får lov at
videreføre deres gener, og det hænger ikke helt sammen med Darwin's
eorier - desværre.
(Men det er vist en diskussion i dk.etik eller ligende...)

> Kaffe og the er heller ikke det værste man kan drikke, for det er
> stort set kun vand, men det er et kulturfænomen, som vores biologi
> ikke tager henyn til.

Hvad mener du med vores biologi? Vil du mene at en sydamerikaner ikke er
fysisk indrettet som en vesteuropæer? Og hvordan så med kartofler og kakao?

Mvh

- Sidsel

Fra : Morten Fast

Dato : 11-08-02 12:30

> Jamen, deres høje aktivitetsniveau gjorde jo at de havde brug for
> den energi der nemmest oplagres i kroppen, altså fedt [...]

Fedt er faktisk det, der sidst lagres i kroppen.
Kulhydrater er den nemmest omdannelige energi, så når du spiser
kulhydrater, omdannes de til glucose og bliver brugt til musklernes
behov. Når det behov er mættet, så vil resten blive lagret som fedt
på kroppen, for det er allerede omdannet til "kropsføde".
Det sværeste for kroppen at omdanne til fedt, er ironisk nok fedt.

> [...]
> i den anden grøft og spise hulemenneskemad er nok heller ikke
> lige sagen for en krop af den 21. århundrede.

Det har ikke været andet end en kilde til velbehag for mig, men
mennesker er forskellige, og vi har heldigvis selv mulighed for
at sammensætte vores kost.

> [...]
> og det hænger ikke helt sammen med Darwin's eorier - desværre.
> (Men det er vist en diskussion i dk.etik eller ligende...)

He, he... Ja, den er vist lidt OT her...

> Hvad mener du med vores biologi? Vil du mene at en sydamerikaner
> ikke er fysisk indrettet som en vesteuropæer?

Nej, jeg mener vores biologi som homo sapiens betragtet.

--
Vh Morten

Fra : Sidsel L. Espersen

Dato : 11-08-02 13:30

"Morten Fast" <usenet@freestate.dk> wrote:
*grundig omgang snipning igen igen*

> Det sværeste for kroppen at omdanne til fedt, er ironisk nok fedt.

Og derfor skulle det være en god idé at spise en masse af den slags?! Det
lyder altså som det rene vrøvl, hvis jeg spiser for megen energi i forhold
til hvad jeg forbrænder, så bliver jeg fed, og 1 gram fedt indeholder lige
så meget energi som ca. 2 gram kulhydrat eller protein så jeg kan spise
dobbelt så meget pasta som jeg kan spise spæk - så længe jeg forbrænder det
igen, men 100 gram pasta vil jo nok mætte mig mere end 50 gram spæk! (Plus
jeg ville ikke få kvalme af pastaen...) - Korrekt?

Men, ja, heldigvis har vi det frie valg til at komponere vores kost som det
passer os...

Under alle omstændigheder mener jeg dog stadig at Atkinsdiet er farligt.

Mvh

- Sidsel

Fra : Morten Fast

Dato : 11-08-02 13:51

> hvis jeg spiser for megen energi i forhold til hvad jeg
> forbrænder, så bliver jeg fed

Korrekt. Det gælder også ved lavt indtag af kulhydrater.

> [...] jeg kan spise dobbelt så meget pasta som jeg kan spise spæk

Det tvivler jeg stærkt på...
Rent matematisk har du ret, men fedt er ekstremt appetitnedsættende,
så du vil opdage, at du faktisk nemt kan holde dig på din
kaloriegrænse.

> men 100 gram pasta vil jo nok mætte mig mere end 50 gram spæk!

På ingen måde. Alle kan spise 100 gram pasta, og stadig have plads
til mere, men når du har spist 50 gram spæk, så er du faktisk ikke
sulten mere (ikke kun på grund af kvalme).

Nu er det ikke aktuelt at spise 50 gram spæk alene, men
selvom energiforholdet mellem fedt og kulhydrat er 9/4, så er
mæthedsforholdet væsentligt større.

Du kan ganske enkelt ikke spise i de samme mængder, når din
kost består af 70 pct. fedt.

--
Vh Morten

Fra : Nicolai

Dato : 11-08-02 11:50

"Morten Fast" <usenet@freestate.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Folk der har været på diæten i årevis har aldrig haft
> antydningen af diætrelaterede problemer med deres indre organer.

Jeg ved ikke, om du så linket fra Marianne, men ellers læs lidt her. Det
synes jeg da, er skræmmende nok, til at jeg aldrig ville forsøge den slags i
fremtiden.

http://www.hcrc.org/faqs/atkins.html

> Jeg kan godt forstå, at du siger sådan, for du er blevet fortalt
> hele dit liv, at fedt er noget skidt,

Nej, såmænd. Fedt er essentielt. Så længe det er den rigtig type fedt.

> [...]
> og dermed skaffe mad nok til at befolkningstætheden kunne øges, at
> folk kunne opgive nomadetilværelsen og leve sammen i byer.

Jeg mener ikke, at man kan bygge en diet anno 2002 på, hvordan man levede en
gang tilbage i tiden. Man finder hele tiden nyt om tidligere civilisationer
og derfor er det for usikkert et grundlag at diskutere på. Hvem siger i
øvrigt, at vi kender alt til, hvordan man levede den gang? Vi ved meget, men
der er lige så meget, som vi ikke ved. Samtidig, kan jeg jo slet ikke
afvise, at du har ret.

> [...]
> kød, grøntsager, nødder, bær og frugt, og væskeindtag skal komme fra
> vand - ikke kaffe, the, sodavand eller alkohol.

Jeg tror ikke på, at kroppen ikke har kunnet tilpasset sig nye mønstre på
dette tidsrum. Jeg er overbevist om, at hvis du tog en person, som levede
for 12000 år siden, og placerede ham i midten af københavn, så ville han
falde død om, af forurening. Så jeg er overbevist om, at kroppen kan
tilpasse sig til omgivelserne på kortere tid. Men da ingen af os, kan bevise
eller modbevise dette udsagn, så lader vi det ligge.

Jeg vil ikke stoppe dig, da jeg mener at alle selv må bestemme hvad de vil
gøre, men jeg vil stadig ikke anbefale det.
Men en ting, som vi nok kan blive enige om, er at nutidens mennesker
generelt indtager for store mængder kulhydrat og at kunstigt fremstillet
sukker og lign., nok ikke er helt sundt for kroppen.

Og så tror jeg efterhånden, at en sådan debat her, handler mere om
"religion", end om fakta. Vi kan vel alle blive enige om, at der er så mange
ting vi ikke ved. Måske fedt/protein kuren, er en vidunderkur, men som
anbefalingerne er pt, så er jeg ikke interesseret.

Fra : Morten Fast

Dato : 11-08-02 12:06

"Nicolai" <g-l-a-d@sol.dk> wrote in

> Jeg ved ikke, om du så linket fra Marianne, men ellers læs
> lidt her.

Jeg så det godt, men selvom det er en læge, der skriver det, er
det stadigvæk ikke dokumenteret af videnskabelige undersøgelser,
men blot en teori. Man har aldrig kunnet skabe en sammenhæng
mellem de symptomer og lav indtagelse af kulhydrater.

> Men en ting, som vi nok kan blive enige om, er at nutidens
> mennesker generelt indtager for store mængder kulhydrat og at
> kunstigt fremstillet sukker og lign., nok ikke er helt sundt
> for kroppen.

Lige præcis. Faktisk er Atkins' diæt kun ubalanceret i starten.
Når man har nået sit mål, må man spise hvad man vil, borset fra
sukker og junk-kulhydrater (f.eks. hvidt brød, der har en
holdbarhed på 14 dage. Det er ikke naturligt).

> Måske fedt/protein kuren, er en vidunderkur, men som
> anbefalingerne er pt, så er jeg ikke interesseret.

Det er helt fint, og det respekterer jeg. Jeg kunne aldrig
drømme om at pådutte andre mennesker Atkins' diæt, jeg er
blot ked af alle de ammestuehistorier, der er omkring diæten.

--
Vh Morten

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-02 19:17

"Nullergøj" <jan_andreasen@beskedboks.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> disciplin på kosten, tager sgu snart til en siberisk fangelejr, det MÅ da

Til at starte med, så er det værste der kan ske at man lader sig slå ud af,
at man falder i. Se det fra en mere positiv vinkel i starten, for eks. så
tæl dage imellem du falder i og ros dig selv. Desuden, så hvis du tænker
over, at det hele drejer sig om at opveje energiforbrug mod energiindtag, så
kan du jo arbejde dig til at falde lidt i.

Men en helt anden ting, jeg bruger det, at jeg slet ikke har noget smør
stående. Hvis det ikke er der, kan man ikke spise det, det må da være bedre
end sibirien. Og det kræver noget mere, at hente det hos bageren end i
køleskabet.

Sørg for at være mæt, når du handler og køb så kun de sunde ting. Så kan du
kun spise sundt.

Fra : Pizzaman

Dato : 10-08-02 20:01

Bor du alene eller sammen med nogen? Hvis du kan, smid alt de usunde ud i
skralderen, der er lidt længere vej til bageren/ supermarkedet/ kiosken!

Fra : Nicolai

Dato : 10-08-02 20:12

"Pizzaman" <langenaese@yahoo.com> skrev i en meddelelse

> Bor du alene eller sammen med nogen? Hvis du kan, smid alt de usunde ud i
> skralderen, der er lidt længere vej til bageren/ supermarkedet/ kiosken!

Det foreslog jeg ham 45 min. før du gjorde.

Og så ville det være rart, hvis du gad skrive _under_ det du svarede og
klippede det overskydende væk, så er det nemmere for os andre, at overskue
indlæggene.

Fra : Pizzaman

Dato : 10-08-02 22:31

Kære Nicolai, hvad er det første øjet læser? De øverste linier? De mellemste
linier? Eller de nederste, måske?

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-08-02 23:05

Pizzaman skrev:

> Kære Nicolai, hvad er det første øjet læser? De øverste linier?
> De mellemste linier? Eller de nederste, måske?

Det er en muldvarp på en motorcykel!
Hvad er det der er småt, sort og meget hurtigt?

Se <http://www.usenet.dk/netikette/citatteknik.html#nedenunder>.

// Klaus