Bistandshjælp
Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-08-02 14:48

Hejsa,

Min kæreste (samlever, ikke gift) har været så uheldig at blive fyret fra
hendes job. Hun er ikke medlem af a-kasse og således ikke berettiget til
dagpenge. Til gengæld kan man jo få hjælp hos kommunen.

Vi har det rent praktisk således i øjeblikket at jeg ejer det hus vi bor i,
betaler huslejen og andet relateret hertil udaf min løn. Kæresten betaler så
andre ting direkte af sin løn (alt til husholdningen, bl.a.). Således har vi
ikke fælles økonomi, men blot delt udgifterne op på en mere eller mindre
fast måde.

Men i princippet kan vi jo ikke sige, for eksempel, at hun har en husleje,
der skal betales - eksempelvis. Hun bor jo sammen med mig. Således ser det
på ansøgningen om kontanthjælp ud som om hun ingen udgifter har.

Findes der nogen måder man "bør" udfylde den slags ansøgninger på, således
at det fremgår at der er fælles udgifter. Vi kunne jo blot dele udgifter til
realkredit, ejendomsskat, olie og el i to og så påføre det som hendes
husleje. Men den er vel næppe gangbar? Hvad gør man så?

Eller er det helt ligemeget - det er og bliver den samme ydelse man får?

Og kryds så lige fingre for, at hun snart får et jobs igen

** Lars

Fra : Peter K. Nielsen

Dato : 10-08-02 15:01

> [...]

vi
> ikke fælles økonomi, men blot delt udgifterne op på en mere eller mindre

Jo det er da også en form for fælles økonomi. Hun bor jo ikke til leje -
vel?

> Men i princippet kan vi jo ikke sige, for eksempel, at hun har en husleje,
> der skal betales - eksempelvis. Hun bor jo sammen med mig. Således ser det
> på ansøgningen om kontanthjælp ud som om hun ingen udgifter har.

Enten er i Samlevende med de følger det har, eller også bor hun til leje med
de skattemæssige konsekvenser det nu engang har.

> [...]
> realkredit, ejendomsskat, olie og el i to og så påføre det som hendes
> husleje. Men den er vel næppe gangbar? Hvad gør man så?

Ja, man skal udfylde ansøgningen så ærligt som muligt. Bistands systemet er
ikke til for at sikre folks levestandard, på et hvilket som helst niveau,
men for at sørge for at ingen sulter.
Det er heller ikke lavet for at folk skal have en måde hvorpå de kan "spare
penge" til A kassen på, men til de mennesker der af en eller anden grund
ikke har haft mulighed for at komme ind i dagpenge systemet.

> Eller er det helt ligemeget - det er og bliver den samme ydelse man får?
Aner det ikke. Det var bare en "etisk" måde at anskue det på.

> Og kryds så lige fingre for, at hun snart får et jobs igen
DET vil jeg gøre, for det er naturligvis altid synd hvis nogen må gå fra hus
og hjem på grund af arbejdsløshed, men se nu at få hende meldt i en A-kasse

Med venlig hilsen
Peter

Fra : Lars Knudsen

Dato : 10-08-02 15:13

Hej Peter,

"Peter K. Nielsen" <peter-n@post4.tele.dk> wrote in

> Jo det er da også en form for fælles økonomi. Hun bor jo ikke til leje
> - vel?

Korrekt. Men på papiret er det mig der har gælden og betaler afdragene.

> Enten er i Samlevende med de følger det har, eller også bor hun til
> leje med de skattemæssige konsekvenser det nu engang har.

Vi er samlevende, og har ingen intentioner om at skulle ændre det til andet.
Det ville alt andet lige være for plat. M

> Ja, man skal udfylde ansøgningen så ærligt som muligt. Bistands
> systemet er ikke til for at sikre folks levestandard, på et hvilket som
> helst niveau, men for at sørge for at ingen sulter.

Naturligvis. Ligesom a-kassen heller ikke sikrer din levestandard. Men min
pointe var også bare, om der var nogen der vidste om han bør/skal gøre.

> "spare penge" til A kassen på, men til de mennesker der af en eller
> anden grund ikke har haft mulighed for at komme ind i dagpenge
> systemet.

Og det er sådan set præcist det, der er hendes problem. Netop færdig med
uddannelse, fået job som holdt i 2 måneder.

> Aner det ikke. Det var bare en "etisk" måde at anskue det på.

Selvfølgelig skal det være "etisk korrekt". Vi har intet behov for at fuppe
systemet. På den anden side så syntes jeg også man bør have hvad man er
berettiget til. Og jeg syntes jeg mere end én gang har høt om at man ikke
får det, hvis man "kommer til" at udfylde forkert (læs: ikke kender til de
nærmere regler, og derfor ikke ved hvad man har ret til).

> DET vil jeg gøre, for det er naturligvis altid synd hvis nogen må gå
> fra hus og hjem på grund af arbejdsløshed,

Ah.. Så galt går det nok ikke - vi har trods alt klaret os med mit job og
hende på SU i et par år.

> men se nu at få hende meldt i en A-kasse

Jow-da. Men nu skal vi bare lige have hende i job også

** Lars

Fra : Sander

Dato : 10-08-02 18:36

"Lars Knudsen" <lars@image.dk> skrev i en meddelelse

> Eller er det helt ligemeget - det er og bliver den samme ydelse man får?

Ja, så vidt jeg ved. Der er en ydelse, for folk med forsørgelsespligt og en
anden ydelse, for folk uden forsørgelsespligt. Ca. 10.500 kr. før skat,
udbetales ved forsørgelsespligt. Kender ikke beløbet, der udbetales uden
forsørgelsespligt.

Alt det andet har kun betydning, hvis hun har en formue i aktier e.l., eller
hvis hun søger om ekstra tilskud, til tandlægebehandling e.l.

Mvh. www.tjekmig.dk

Fra : Sanne Bülow

Dato : 14-08-02 11:44

Sander <Sander@tjekmig.dk> scribbled:

> [...]
> og en anden ydelse, for folk uden forsørgelsespligt. Ca. 10.500 kr.
> før skat, udbetales ved forsørgelsespligt. Kender ikke beløbet, der

Jeg mener jeg for godt og vel et år siden fik 7700, sådan cirka. Ved
henvendelse om kontanthjælp skal man dokumentere diverse udgifter bl.a
husleje, så i den situation må hun jo forklare situationen, for hun bidrager
jo inddirekte til betalingen. At i er samlevende får ingen konsekvenser, der
vil hun få kontanthjælp som var hun enlig, var i derimod gift ville det have
betydning, da ægtefællens indkomst ville blive udregnet (var den mere end
kontanthjælp*2 ville det betyde ingen hjælp)

Men hun vil nu nok blive sendt ud i aktivering.

Sanne Bülow
Dragons aren't extinct;
they just learned to hide in books.