Laminat-gulv
Fra : Jim Andersen

Dato : 10-08-02 14:24

Skal til at lægge andet gulv, istedet for det nuværende spånplade-guævtæppe
gulv. Overvejer et af de her læg-selv-klik-laminatgulve.

Huset er 25 år gammelt.

Nogen kommentarer ? Og husk lige på, det her er blot på idefasen, så alt fra
egne erfaringer, materialevalg, priser, leverandører, pålæggere etc etc etc
er velkomne.

mvh
Jim

Fra : Kim Kolmorgen

Dato : 10-08-02 18:07

On Sat, 10 Aug 2002 15:24:05 +0200, "Jim Andersen" <ccc92422@vip.cybercity.dk>
wrote:

> [...]
>egne erfaringer, materialevalg, priser, leverandører, pålæggere etc etc etc

Jeg har selv lagt ca. 75 kvm. laminatgulv for 2 år siden, og har været særdeles
tilfreds med resultatet. Jeg valgte en type med lim (primært fodi jeg ikke
vidste at der fandtes "klik" gulve), og imho er det ikke mere besværligt at
lime, jeg vil endda tro at klik typen i visse kringelkroge er mere besværlig.
Jeg købte i IKEA, primært fordi deres serier normalt er til at få år efter år,
hvorimod visse byggemarkedstilbud risikerer man aldrig at se igen. De ydede også
10 års garanti mod gennemslidning (på visse typer mere). Man kan sagtens ligge
det selv. Husk at ligge et underlag først. Incl. underlag, lim og gulv lå min
kvm-pris på ca. 125,- (og kan fåes billigere) hvilket jo ikke er dyrere en et
tæppe af en bare nogenlunde kvalitet.

Venlig Hilsen/Kind Regards

Kim Kolmorgen
Homepage: http://home19.inet.tele.dk/kimkolmorgen/
Spamprotection: "From" address may change without prior notice. Delivery delays to be expected.

Fra : Lars M. Pedersen

Dato : 12-08-02 09:04

"Jim Andersen" <ccc92422@vip.cybercity.dk> wrote in

> [...]
>
> Nogen kommentarer ? Og husk lige på, det her er blot på idefasen, så
> alt fra egne erfaringer, materialevalg, priser, leverandører,

I 1997 lagde vi ca 30 kvm Pergo laminatgulv (limet) i en stue, hvor der i
visse områder er rigtig meget trafik. bl.a. af 2 børn og 2 hunde. Her efter
næsten 6 år er det stort set ikke til at se noget slid.

Mine forældre købte et hus, hvor der var lagt markedets billigste
laminatgulv i store dele af huset. Dette gulv kan stort set ikke holde til
at børnebørnene leger med legoklodser på det!! Der kommer skrammer ridser
og mærker i det. Kender desværre ikke fabrikatet, så du kunne være advaret.

Mit råd må være at købe laminatgulv af et anerkendt mærke og holde sig fra
de allerbilligste.

Og så lige en erfaring: Pas på med gulvvask. Laminaten er godt nok
vandfast, men det er kernematerialet altså ikke, og ved for våd gulvvask
kan der trænge vand ned i sammenføjningerne med det resultat, at
kernematerialet svulmer en lille smule op, og det pynter altså ikke, og det
kan ikke reddes.

Venlig hilsen
Lars

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 12-08-02 17:21

> [...]
fra
> egne erfaringer, materialevalg, priser, leverandører, pålæggere etc etc

Click gulve er nemme at lægge, men de tåler ikke "trafik" lige så godt som
limede gulve. Sand/støv der lægger sig i revnerne vil med tiden slide
profilen og du risikerer at gulvet giver sig.
Jeg har selv lagt Bauhaus' billigste limede laminat gulv og det holder fint.
Det vigtigste er at gulvet du lægger det på er helt jævnt og du er meget
omhyggelig med de 2 første "baner", hvis de bliver skæve skal du kæmpe med
det resten af vejen.
Kiler og diverse værktøjer (kan købes som samlede sæt) er rigtige gode at
have hvis man køber gulve der skal limes.

Thomas
This mail was scanned by Norton Antivirus 2002

Fra : Jim Andersen

Dato : 13-08-02 16:15

"Thomas Nørgaard" <nimbus39@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> spånplade-guævtæppe

> Det vigtigste er at gulvet du lægger det på er helt jævnt

hmm. Der er i øjeblikket et grimt gulvtæppe. Det skal vel af først ? Eller
click'er man dem på ovenpå tæppet. Under tæppet er der nogle store
spånplader. De "slutter ikke tæt", hvor de mødes. Skal jeg lette på låget
til én af dem, og se hvad der er nedenunder ?

Jeg havde egentlig tænkt mig at det kun skulle holde en lille håndfuld år
(mens lømlerne er små) og så lægge et "pænt" trægulv bagefter.

Er der for resten nogen der ved om www.mukwa.dk (Karsten Lundagers flotte
trægulve) er gået konkurs ?

mvh
Jim

Fra : Thomas Nørgaard

Dato : 15-08-02 22:40

> [...]
> spånplader. De "slutter ikke tæt", hvor de mødes. Skal jeg lette på låget
> til én af dem, og se hvad der er nedenunder ?

Det ville nok være smartest at undersøge hvad der er nedenunder, det kunn
ejo være der gemte sig en lille "overraskelse" og de er bedst at opdage
tidligt.

Om du skal fjerne tæppet kommer an på hvor ujævnt gulvtæppet ligger og hvad
det er for et tæppe. De fleste gulve kræver max +/- 2mm i niveauforskel
Hos min bror lagde vi laminatgulv ovenpå et tæppe af filt. Men er det et
"langhåret" tæppe ville jeg fjerne det.
Jeg har selv lagt hård masonit ovenpå mit 100 år gamle (og temlig medtaget)
gulv, oven på det lagde jeg flamingo (3mm) med sølvfolie på bagsiden. Se
evt. jeg kan sende et link hvor du kan se hvad jeg mener hvis du vil have
det, men da det er til min private webserver vil jeg ikke poste det her.

Jeg har forresten set at jem og fix har tilbud på "click"-gulve.
www.jemogfix.dk (hvis ikke du kender den i forvejen.)