Kædespørgsmål
Fra : Jon Larsen

Dato : 10-08-02 13:56

Hej NG.

Hvor meget "luft" må der være mellem kæde og tandhjul før man kan sige at
dener moden til udskiftning ????

kom nemlig kørende idag og pludselig var kæden MEGET løs.. nu er den dog
strammet op, men der er en smule luft mellem kæde og tandhjul, ca. 2-3 mm

--
Jon Larsen
Gixxer 250

Fra : Jan Petersen

Dato : 10-08-02 14:09

> [...]
> strammet op, men der er en smule luft mellem kæde og tandhjul, ca. 2-3 mm

Lyder som om den er moden til udskiftning, hvor ofte skal du stramme? Det
kan også give et fingerpeg om udskiftning. På en ny kæde behøver du faktisk
ikke at tænke på det i tusindvis af kilometre, hvorimod en udskiftningsmoden
kæde næsten ikke en gang holder til et par enkelte ture!

Mvh Jan Petersen

Fra : Jon Larsen

Dato : 10-08-02 17:12

> Lyder som om den er moden til udskiftning, hvor ofte skal du stramme?
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Den har været meget svær at få til at ramme et godt punkt... så det er nok
det jeg frygtede at den er moden til udskiftning... Den har bare ikke holdt
så langt som sidst, men nu har jeg også fikumderet lidt rundt med lidt
opgearing.... dne sidste jeg havde holdt godt 30.000 km, men den var jeg
også meget øm overfor, hvorimod jeg ikke har været så flink til at passe
denne, har smurt den når den trængte, og nu må jeg jo bare betale prisen.

Fra : Jan Petersen

Dato : 11-08-02 07:59

> [...]
> denne, har smurt den når den trængte, og nu må jeg jo bare betale prisen.

Nemlig! Jeg kører også ca. 30.000 km på en kæde, men så får den heller ikke
lov til at være blank
Koster lidt ekstra kræfter ved vask.

Mvh Jan Petersen

Fra : Henrik Nielsen - Rap~

Dato : 10-08-02 16:32

Lyder som om den er klar til udskiftning.

--
Mvh.
Henrik

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 10-08-02 17:02

Jon Larsen wrote:

> Hej NG.
>
> Hvor meget "luft" må der være mellem kæde og tandhjul før man kan sige at
> dener moden til udskiftning ????

Kæde-slitage måles ved at måle hvor meget kæden har strukket sig.
Måler man henover 16 led (16 ruller) må længden mellem centrum af disse maks
være 256.54mm
Det svarer til 1% stræk, hvilket er det maksimale for en o-rings kæde.

/Rune

Fra : Jon Larsen

Dato : 10-08-02 17:18

> [...]
maks
> være 256.54mm
> Det svarer til 1% stræk, hvilket er det maksimale for en o-rings kæde.

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Har netop målt. og den sagde 225,xx mm. er det godt eller skidt ?????

Fra : Jon Larsen

Dato : 10-08-02 17:31

> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
>
> Har netop målt. og den sagde 225,xx mm. er det godt eller skidt ?????
xxxxxxxxxxxxxxxxxx

Passer ikke.. den målte 256 eller tæt på 257 så det er en bytter

Fra : Claus Rittig

Dato : 10-08-02 19:32

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Passer ikke.. den målte 256 eller tæt på 257 så det er en bytter

Så, nu ikke tude, vel? Er det en 520-kæde?
Bag kædehjul ca. 200,-
For kædehjul ca. 70,-
O-ring kæde ca. 300,-
Ialt 570,-
Det er da ikke nogen herregård, og så kan du køre et par år igen.

Rittig

Fra : Jon Larsen

Dato : 11-08-02 10:09

> [...]
> O-ring kæde ca. 300,-
> Ialt 570,-
> Det er da ikke nogen herregård, og så kan du køre et par år igen.

Jeps.. det er en 520'er

Det bagereste kædehjul jeg har på nu har dog ikke kørt mange km. da jeg har
haft den gearet lidt. Så i og for sig kunne jeg nøjes med det forreste
tandhjul. Dete bagerste tandhjul ser slet ikke slidt ud.. man kan dog se at
det har kørt men tænderne ser meget fine ud. Men igen, det er vel en
vuderingssag, og om man vil løbe den risiko der er for at man ikke for kørt
kæde og hjul sammen ordenligt.

Hvor får man i øvrigt såen en kæde så billigt ???
I C.Reinhardts katalog står kæden til 741,- og sæt prisen er i alt 1195,-
!!!!

Fra : Jacob Stegelmann

Dato : 11-08-02 17:10

"Jon Larsen" <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> wrote in message

> Hvor får man i øvrigt såen en kæde så billigt ???
> I C.Reinhardts katalog står kæden til 741,- og sæt prisen er i alt 1195,-

Ja Claus, afslør lige hvor du kan få delene til de omtalte priser.
for et par uger siden købte jeg et uoriginalt fortandhjult hos Sejr i Århus,
det kostede ca 130 kroner!!
og et originalt koster ca 100 kroner mere.
Samme sted koster en O-ringskæde (også 520) ca 850 kroner som jeg husker
det.

forresten kan jeg kun anbefale at købe det originale fortandhjul, da det har
en støjdæmpedende gummianordning. uden denne anordning larmer kæden en del
synes jeg. næste gang ofre jeg lige de 100 kroner ekstra.

--
jacob

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-08-02 20:35

"Jacob Stegelmann" <stegelmann@privat.dk> skrev i en meddelelse

> Ja Claus, afslør lige hvor du kan få delene til de omtalte priser.

Kædehjul køber jeg til de priser hos Götz i Dyskland (postordre).
www.goetz-motorsport.de
Kæde køber jeg hos Arne Nielsen i Roskilde, tlf. 46 36 16 92

Jeg ville nok også blive nærig og genbruge et halvslidt bag-kædehjul hvis
jeg skulle give 1200,- for et kædesæt. På den anden side - til den pris
turde jeg ikke risikere at halvere kædens levetid...

> [...]
> en støjdæmpedende gummianordning. uden denne anordning larmer kæden en del
> synes jeg. næste gang ofre jeg lige de 100 kroner ekstra.

Den anordning er ikke på kædehjulene fra Götz.

Rittig

Fra : Jon Larsen

Dato : 11-08-02 20:48

> Kædehjul køber jeg til de priser hos Götz i Dyskland (postordre).
> www.goetz-motorsport.de
> Kæde køber jeg hos Arne Nielsen i Roskilde, tlf. 46 36 16 92
> xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Mange tak ))))))))))))))))))))))))))))))))

xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx
> Jeg ville nok også blive nærig og genbruge et halvslidt bag-kædehjul hvis
> jeg skulle give 1200,- for et kædesæt. På den anden side - til den pris
> turde jeg ikke risikere at halvere kædens levetid...
xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx

Det kan du have ret i.. men som tidligere skrevet er den en vurderingssag om
man vil løbe den risiko der er ved at bruge et allerede brugt tandhjul....
For det er dumt at skulle give 1200.- ud for 15.000 km mindre... ja den
gamle holdt sq næsten 30.000 km...

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 02:15

Claus Rittig <ClausRittig@Hotmail.Com> skrev i en

> [...]
pris
> turde jeg ikke risikere at halvere kædens levetid...

Netop!
Bagtandhjulets pris er langt under kædens, så hvorfor risikere den
dyreste part, for at spare på den billigere :-|

--
Armand.

Fra : Pein

Dato : 11-08-02 21:18

"Jon Larsen" skrev ...

> [...]
> Men igen, det er vel en vuderingssag, og om man vil løbe den risiko
> der er for at man ikke for kørt kæde og hjul sammen ordenligt.

Ved at spare lidt på tandhjuls kontoen mister man lidt på kæde kontoen. Og
så er det man skal huske, at kæden som regel er klart den dyreste del.

Men jeg skifter nu heller ikke selv tandhjul hver gang.

Mvh. Pein

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-08-02 21:44

"Pein" <niels@pein.fjerndette.dk> skrev i en meddelelse

> Ved at spare lidt på tandhjuls kontoen mister man lidt på kæde kontoen. Og
> så er det man skal huske, at kæden som regel er klart den dyreste del.
>
> Men jeg skifter nu heller ikke selv tandhjul hver gang.

Tjah, jeg har også et lidt dobbeltmoralsk forhold til spørgsmålet.

Rittig

Fra : Ann-Rikka Olsen

Dato : 11-08-02 11:50

"Claus Rittig" <ClausRittig@Hotmail.Com> wrote in message

> Så, nu ikke tude, vel? Er det en 520-kæde?

Er da ellers lige til at tude over når man er to på su

V.H Ann-Rikka

Fra : Claus Rittig

Dato : 11-08-02 20:37

"Ann-Rikka Olsen" <A-R.M.O@Olsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> Er da ellers lige til at tude over når man er to på su

Klynker!
Bare vent til du har huslån, billån, børn, ...
Så vil SU-årene føles som "dengang man var rig..."

Rittig

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-08-02 16:47

Jon Larsen <jon-soegaard@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3d550d6c$0$53042$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> "Før var jeg forvirret, det er jeg også nu, bare på et højere plan"
>
> Et gammelt ordsprog er at sige at en kæde er moden til udskiftning når der
er det samme luft mellem kæde og tandhjul som tykkelsen på kædens
sideled/sideplade, så din er moden til udskiftning. Jo mere slidt kæden er
jo større sjok kommer der i kæden da det kun er et led i kæden som på skift
udsættes for hele belastningen.

Mvh. Gert Thorgersen