On Sat, 10 Aug 2002 13:22:24 +0200, "the razz" <razz@holmus.dk> wrote:
>Nu er det så jeg undrer mig, for jeg mener bestemt dette er en direkte
>overskridelse af den danske lovgivning (mener det er markedsføringsloven)
>... Er der ikke noget med at man i en § forklarer at man skal tilmelde, og
>ikke framelde en sådan ting, som de her skriver om??
KEs tekst er ikke specielt klart skrevet, men er dog OK. Forvirringen
skyldes nok, at der er to regelsæt der begge spiller ind.
Det ene er persondataloven, det andet er markedsføringsloven.
Den frist på to uger som KE nævner til at "framelde" gælder
videregivelsen af kundeoplysninger til KE Marked A/S. Den slags
videregivelse reguleres af persondataloven.
Normalt må kundeoplysninger ikke videregives uden samtykke, men hvis
der kun er tale om generelle oplysninger (navn, adresse og f.eks. type
af bolig) må videregivelse ske uden samtykke, hvis videregivelsen er
nødvendig for at forfølge en berettiget interesse.
I denne situation vil jeg tro at betingelsen er opfyldt - navnlig da
kunden får direkte mulighed for at forhindre videregivelsen.
Hvad angår selve udsendelsen af reklamer gælder markedsføringsloven
(§6a). Ifølge denne må erhvervsdrivende gerne udsende reklamer i visse
former (navnlig breve), medmindre modtageren overfor den
erhvervsdrivende eller CPR har meddelt, at reklamer ikke ønskes.
Den "opt-in" regel du tænker på vedrører markedsføring via e-mail,
telefax og telefon - det er kun lovligt efter forudgående aftale/ønske
(dog må visse abonnementer sælges pr. telefon).
Den relevante myndighed er i øvrigt datatilsynet.
--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.
www.dklaw.dk
Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.
Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.