Københavns Energi - Overtræder de ikke lov~
Fra : the razz

Dato : 10-08-02 12:22

Hej NG

Jeg har lige idag modtaget min opgørelse over mit elforbrug fra KE. Det
vedhæfter en side 2 som indeholder en forklaring om at de er gået over til
et andet system, som vil skabe lidt problemer for os, som kunder... Det er
fair nok... Så skriver de i en boks nederst på side 1 af brevet:
"Læs venligst også vores meddelelse på bagsiden. Meddelelsen omhandler dine
muligheder for at få nyttig information om nye produkter og muligheder fra
KE Marked A/S, samt dine muligheder for at gøre indsigelse overfor
tilsendelse af sådan information."

[vender brevet]
Citerer lige igen:
"Københavns Energi har oprettet et selskab, der hedder KE Marked A/S.
KE Marked A/S er fuldt ejet af Københavns Energi og forestår blandt andet
afregning af energiforbrug og kan desuden tilbyde fordelagtige produkter og
services til kunderne. For at
KE Marked A/S kan tilsende dig sådanne tilbud, skal KE Marked A/S bruge dit
navn og adresse.
Med henblik på at du kan modtage disse tilbud, vil vi videregive dit navn og
adresse til KE Marked A/S, medmindre vi hører fra dig inden for to uger. KE
Marked A/S vol herefter tilsende dig relevante tilbud. Såfremt du ikke
ønsker, at vi videregiver disse oplysninger til KE Marked A/S, kan du
meddele dette til Københavns Energi: Vognmagergade 8, 1149 København K,
eller næste gang du er i personlig eller telefonisk kontakt med os.

Hvis du tidligere har oplyst til Københavns Energi eller Det Centrale
Personregister (CPR), at du ikke ønsker at få tilsendt
markedsføringsmateriale, respekterer vi selvfølgelig dette, og du behøver
ikke at reagere på dette brev"

Nu er det så jeg undrer mig, for jeg mener bestemt dette er en direkte
overskridelse af den danske lovgivning (mener det er markedsføringsloven)
.... Er der ikke noget med at man i en § forklarer at man skal tilmelde, og
ikke framelde en sådan ting, som de her skriver om??

Bør man reagere overfor eks. konkurrencestyrelsen, eller måske andre
instanser??

Eller er det bare mig der er for fintfølende??

/the razz

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 12:38

"the razz" <razz@holmus.dk> skrev:

> Nu er det så jeg undrer mig, for jeg mener bestemt dette er en
> direkte overskridelse af den danske lovgivning (mener det er
> markedsføringsloven)

Der er tale om negativ aftalebinding og den metode finder
Forbrugerombudsmanden næppe i orden.

> Eller er det bare mig der er for fintfølende?

Nej. Det er en helt og holdent uacceptabel metode.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-08-02 12:39

On Sat, 10 Aug 2002 11:37:31 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Der er tale om negativ aftalebinding og den metode finder
>Forbrugerombudsmanden næppe i orden.

Der er da ikke tale om en aftale overhovedet?

>Nej. Det er en helt og holdent uacceptabel metode.

Jeg er ikke enig - se mit svar for uddybning af lovgrundlaget.

--
Jakob Paikin, advokat
Advokatkontoret Fabritius Tengnagel & Heine.

Bemærk at ovenstående ikke er egentlig advokatrådgivning.

Ovenstående indlæg er i øvrigt min personlige opfattelse og ikke nødvendigvis advokatkontorets.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 13:23

Jakob Paikin <jp@dklaw.dk> skrev:

> Der er da ikke tale om en aftale overhovedet?

Du aftaler, at KE må videre adressen til et andet selskabet, hvilket
ikke er tilladt uden accept fra den registrerede. En sådan accept kan
ikke opnås ved negativ aftalebinding.

Du mener så, at der er tale om en berettiget interesse i henhold til
lovens §6 stk. 1 pkt. 7 men det klare udgangspunkt er §6 stk. 2

§6
Stk. 2. En virksomhed må ikke videregive oplysninger om en forbruger
til en anden virksomhed til brug ved markedsføring eller anvende
oplysningerne på vegne af en anden virksomhed i dette øjemed, medmindre
forbrugeren har givet sit udtrykkelige samtykke hertil. Et samtykke
skal indhentes i overensstemmelse med reglerne i markedsføringslovens §
6 a.

Du vil så sikkert henvise til stk. 3, der under visse omstændigheder
hjemler videregivelse af oplysninger uden samtykke, hvilket
forudsætter, at pkt. 7 i stk. 1 er opfyldt.

Vi kan herefter så diskutere om det er en berettiget interresse, at KE
vil tjene penge ved at overdænge deres kunder med reklamemateriale, det
er det måske, men denne interesse skal afvejes i forhold til hensynet
til den registrerede og derfor er videregivelsen ikke lovlig. Hvis
videregivelsen skulle have været lovlig ville der eksempelvis ikke have
været nogen grund til at oprette Interessebank Danmark.

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-08-02 13:34

On Sat, 10 Aug 2002 12:22:30 +0000 (UTC), "Morten Bjergstrøm"
<nospam01@miljokemi.dk> wrote:

>Vi kan herefter så diskutere om det er en berettiget interresse, at KE
>vil tjene penge ved at overdænge deres kunder med reklamemateriale,

KE Marked står også for afregning af energiforbruget (ifølge KEs egen
beskrivelse i brevet) - ikke kun markedsføring.

Det var den del af aktiviteten, jeg mener berettiger videregivelsen,
idet afregning af den leverede ydelse må anses for berettiget.

Men det kunne da være interessant, hvis nogen tog fat i Datatilsynet
for at diskuttere sagen. Jeg er dog temmelig overbeivst om at KE har
checket fremgangsmåden.

Fra : "Morten Bjergstrøm"

Dato : 10-08-02 14:00

> [...]

> Det var den del af aktiviteten, jeg mener berettiger videregivelsen,
> idet afregning af den leverede ydelse må anses for berettiget.

Det er nok rigtigt, men på den anden side vil det jo betyde, at KE skal
videregive oplysninger om forbrug til KE-marked og er det generelle
oplysninger til inddeling i kundekategorier?

For mig ser det dog ud til, at hovedformålet med oprettelsen af KE-
marked er at omgå reglerne i lov om behandling af personoplysninger med
henblik på markedsføring af diverse produkter overfor en enddog meget
stor kundegruppe.

> Men det kunne da være interessant, hvis nogen tog fat i Datatilsynet
> for at diskuttere sagen. Jeg er dog temmelig overbeivst om at KE har
> checket fremgangsmåden.

Det kan man "frygte" efter at have skrevet mit svar til dig har jeg
været inde på folketingets hjemmeside og læst lidt mere om lovens
tilblivelse og jeg er nu blevet noget mindre sikker. Bla. pga.
følgende, efter min mening noget uklare, svar:
http://www.folketinget.dk/Samling/19991/udvbilag/REU/L147_bilag22.htm

--
Morten http://miljokemi.dk

Fra : Jakob Paikin

Dato : 10-08-02 12:38

On Sat, 10 Aug 2002 13:22:24 +0200, "the razz" <razz@holmus.dk> wrote:

> [...]
>... Er der ikke noget med at man i en § forklarer at man skal tilmelde, og
>ikke framelde en sådan ting, som de her skriver om??

KEs tekst er ikke specielt klart skrevet, men er dog OK. Forvirringen
skyldes nok, at der er to regelsæt der begge spiller ind.

Det ene er persondataloven, det andet er markedsføringsloven.

Den frist på to uger som KE nævner til at "framelde" gælder
videregivelsen af kundeoplysninger til KE Marked A/S. Den slags
videregivelse reguleres af persondataloven.

Normalt må kundeoplysninger ikke videregives uden samtykke, men hvis
der kun er tale om generelle oplysninger (navn, adresse og f.eks. type
af bolig) må videregivelse ske uden samtykke, hvis videregivelsen er
nødvendig for at forfølge en berettiget interesse.

I denne situation vil jeg tro at betingelsen er opfyldt - navnlig da
kunden får direkte mulighed for at forhindre videregivelsen.

Hvad angår selve udsendelsen af reklamer gælder markedsføringsloven
(§6a). Ifølge denne må erhvervsdrivende gerne udsende reklamer i visse
former (navnlig breve), medmindre modtageren overfor den
erhvervsdrivende eller CPR har meddelt, at reklamer ikke ønskes.

Den "opt-in" regel du tænker på vedrører markedsføring via e-mail,
telefax og telefon - det er kun lovligt efter forudgående aftale/ønske
(dog må visse abonnementer sælges pr. telefon).

Den relevante myndighed er i øvrigt datatilsynet.