Splinter ved boring i træ
Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 09-08-02 22:04

Halløjsa.

Jeg skal bore nogle huller gennem en træpind. Hvad skal jeg gøre for at
træet ikke splintrer på den anden side når jeg borer hele vejen igennem?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Jan Holm

Dato : 09-08-02 23:31

Trond Øyvind Hermansen wrote:
> Jeg skal bore nogle huller gennem en træpind. Hvad skal jeg gøre for
> at træet ikke splintrer på den anden side når jeg borer hele vejen
> igennem?

Jeg er ikke ekspert, men du kunne borer for med et mindre bor
og så borer halvt ind fra begge sider med det rigtige bor.

Mvh
Jan Holm

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-08-02 00:15

"Jan Holm" <jan@parkholm.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg er ikke ekspert, men du kunne borer for med et mindre bor
> og så borer halvt ind fra begge sider med det rigtige bor.

Det lyder som en god idé, men er der ikke noget med at man kan bruge
(maler-)tape på een eller anden måde?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : JS

Dato : 10-08-02 01:00

"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> wrote in message
> Halløjsa.
>
> Jeg skal bore nogle huller gennem en træpind. Hvad skal jeg gøre for at
> træet ikke splintrer på den anden side når jeg borer hele vejen igennem?

Grunden til at det splinter er vel at fremføre hastigheden stiger lige når
man er ved at være nået igennem, fordi der pludseligt ingen modstand er.
Prøv at spænde pinden fast oven på et andet tykkere stykke træ.
Du skal også føre maskinen langsomt frem i forhold til hvor hurtigt den
roterer, splinterne kommer jo af at det sidste stykke slet ikke bliver
'boret' men trykket ud.

mvh/JS

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 10-08-02 08:47

Trond Øyvind Hermansen skrev:

> Jeg skal bore nogle huller gennem en træpind. Hvad skal jeg gøre for at
> træet ikke splintrer på den anden side når jeg borer hele vejen igennem?

Der er nogle tricks, som jeg bruger meget: Spænd en klods bagved,
hvis du kan. Slib dit bor så det får forskær. Og så skal du have
passende høje omdrejninger på boremaskinen.

Du burde få ikke få udflosninger, hvis du følger ovennævnte.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 10-08-02 22:52

"Svend Erik Bertelsen" <nospamtoseb@private.dk> skrev i en meddelelse

> Der er nogle tricks, som jeg bruger meget: Spænd en klods bagved,
> hvis du kan.

Hjælper det også når det nu er en rund pind, jeg borer i?

> Slib dit bor så det får forskær.

Hvad er forskær og hvordan sliber jeg et sådant?

> Og så skal du have passende høje omdrejninger på boremaskinen.

Hvorfor? Og hvad er passende høje omdrejninger?

> Du burde få ikke få udflosninger, hvis du følger ovennævnte.

Jeg prøver at eksperimentere lidt med det.

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-08-02 23:37

Køb træbor hvor ydersiden rammer træet først, midten centrerer naturligvis
(ikke sneglebor/platbor). Fil evt. stedet hvor du borer fladt først. Stop
boring når spidsen kan ses på den anden side, og bor færdigt derfra.

Eller bor for lille hul og brug rasp/rundfil til det sidste.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 11-08-02 09:54

Trond Øyvind Hermansen skrev:

> Hjælper det også når det nu er en rund pind, jeg borer i?

Hvis man vil undgå udflosninger, så er princippet, at der skal en
klods bagved emnet - men det er jo sværere, når det er en rund
pind, der skal bores. Men en klods med et par små lister på hver
side, kunne du jo prøve at lave. Den kan du nok spænde fast, så
den ikke "ruller" af.

Hvis det er mange, der skal bores, så kan det godt betale sig at
bruge en søjleboremaskine. Også fordi du har mere "styr" på, når
boret er lige ved at være igennem. Også her bør der være en klods,
som dit runde emne kan ligge i, når der bores.

> Hvad er forskær og hvordan sliber jeg et sådant?

Preben Riis Sørensen er inde på det, som jeg mener. Forskær på et
bor slibes på en bænkslibemaskine. Boret skal slibes sådan, at det
får en spids samt to små skær på ydersiden af boret. De to flader
der er på et almindeligt bor, skal slibes hule. Det er svært at
beskrive - men her er et link til Carl-F. Og du kan se et bor, som
er slebet, som jeg mener, du skal bruge:

<http://www.carlf.dk/Katalog/Produkt.95/951035.HTM>

> Og hvad er passende høje omdrejninger?

Hvis du har høje omdrejninger på din boremaskine, så undgår du
lettere de udflosninger, som jo er dit problem. Men *for* høje
omdr. så brænder det i træet - og boret har heller ikke godt af
det. Prøv dig frem!

> Jeg prøver at eksperimentere lidt med det.

Ja, god held med det

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Michael Petersen

Dato : 11-08-02 10:10

Trond Øyvind Hermansen skrev i meddelelsen
<3d542e09$0$43912$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...
>Halløjsa.
>
>Jeg skal bore nogle huller gennem en træpind. Hvad skal jeg gøre for at
>træet ikke splintrer på den anden side når jeg borer hele vejen igennem?

nu ved jeg ikke hvor kraftig din pind er, men hvis du kan
krænge en stump slange eller lign. ud over den, minimerer
det risikoen for at træet splintres

--
med venlig hilsen Michael, residerende i Nyborg
fjern dyret i min @dresse, ved privat post

Fra : Trond Øyvind Hermans~

Dato : 12-08-02 13:00

"Michael Petersen" <petersen_michael@dengyldnemåge.mail.tele.dk> skrev i en
meddelelse news:3d562a4f$0$43936$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
>
> nu ved jeg ikke hvor kraftig din pind er, men hvis du kan
> krænge en stump slange eller lign. ud over den, minimerer

Gummislange? Vandslange? Brilleslange? Og skal den krænges udover pinden -
kan man nøjes med bare at dække de to steder hvor boret går igennem (evt.
kun bagsiden) og holde den stramt på plads?

mvh
Trond Øyvind Hermansen

Fra : Michael Petersen

Dato : 12-08-02 16:09

Trond Øyvind Hermansen skrev i meddelelsen
<3d57a316$0$53029$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

>Gummislange?

ja

>Vandslange?

ja

> Brilleslange?

prøv det..

>Og skal den krænges udover pinden -

det var vidst det jeg skrev..

>kan man nøjes med bare at dække de to steder hvor boret går igennem (evt.
>kun bagsiden) og holde den stramt på plads?

prøv..

en stump vandslange, luftslange, hydraulik slange what ever..
det skal passe rimeligt stramt på pinden..