HJÆLP ! - OKTAN 92 = Traktor shit ?
Fra : Lasse Madsen

Dato : 09-08-02 20:08

Så er den "gal" igen ...

Mit "ulidlige stramme budget" har fået nærrigrøven frem i mig og tanket 92
oktan på min superbike
den går a helvedes til på det lort ! ... det er som om der er vand i
benzinen !

hvilke lorte maskiner kører på det shit ? traktorere ?
nu er spørgsmålet så ... tager min dyrebare honda skade af at køre med det
"følpis" ?

Den trækker ikke ordentligt og den dens vilde acceleration er nærmere
"deceleration" :(
nu tror jeg gerne på at Mollers MZ kan nakke min vilde honda med det kænguru
benz jeg har på

Hvis jeg skal tømme det ud igen smerter det ikke kun min utroligt tomme pung
men også havnen hvor jeg kører hondaen i hvis den går istykker af det ...

m.v.h.
l. madsen
- der ikke syntes han har råd til at tømme det ud igen :(

Fra : Morten Juel

Dato : 09-08-02 20:25

Hvor bor du i dk ?? hvis det er så kan vi bytte og hælde 92benzen på min
passat, og så noget ordenligt på din.. du betaler bare diff.. så har du ikke
rigtigt tabt noget, og min lorte bil kan sq køre på alt )

Morten
Golf II GTI --- http://golf2.dk
GPZ 750

Fra : Hekto

Dato : 09-08-02 20:20

In article <aj13v6$mab$1@news.cybercity.dk>, Lasse.madsen@elektronik.dk
says...
> [...]
>

> m.v.h.
> l. madsen
> - der ikke syntes han har råd til at tømme det ud igen :(

Den er sikkert helt gal!!!
Hvis den 'banker' risikerer du at smadre stemplerne.

Måske kan du fylde eter med 98, eller putte noget 'oktan-boost' i!?
--

/Brian/Hekto
hekto@hekto[remove].dk

Fra : Michael Kristensen

Dato : 09-08-02 20:24

> hvilke lorte maskiner kører på det shit ? traktorere ?
> nu er spørgsmålet så ... tager min dyrebare honda skade af at køre med det
> "følpis" ?

De fleste nyere motorcykler.

mvh - Michael Kristensen (sv650s der kræver min. oktan 91)

Fra : Moller

Dato : 09-08-02 20:41

> hvilke lorte maskiner kører på det shit ? traktorere ?

Min MZ f.eks..... den er opgivet til at ku køre helt ned til 88 oktan
*GGG* :)

> nu er spørgsmålet så ... tager min dyrebare honda skade af at køre med det
> "følpis" ?

Ja, det kan i hverste fald gøre... men jeg undre mig over du ik kan køre
med det, er du sikker på din maskine er stillet som den skal efter bogen
????

> nu tror jeg gerne på at Mollers MZ kan nakke min vilde honda med det
kænguru
> benz jeg har på

*GGG* no way... det har jeg kunnet inden også :) ... kan lige nævne at
en hvis MZ TS 150 inden den knækkede sig, ku tæve dig, hvis info jeg har
fået er korect *GGG*

> Hvis jeg skal tømme det ud igen smerter det ikke kun min utroligt tomme
pung
> men også havnen hvor jeg kører hondaen i hvis den går istykker af det ...

Hvor meget drejer det sig om ??? til en go pris, er der nok en i
nærheden af dig som vil købe det :) hvis du boede på sjælland, ville jeg nok
hente det i morgen :) skal halvejs gennem sjælland alligevel :)

> m.v.h.
> l. madsen
> - der ikke syntes han har råd til at tømme det ud igen :(

aaaaaarrrrrrggggg....... de 13,4 L som kan være i din tank... det er jo
lige knap og nap 4 stks. 1½L cola'er... eller en 2 Pizza'er, ellers sælg
det til en Øvert ejer, og sig det er blandet med olie og det hele klar til
knallerten *GG* men det gør du selvfølgelig med en som ik hved hvor du bor
:)

VH
Lars Molnit

Fra : albert

Dato : 09-08-02 20:52

> Mit "ulidlige stramme budget" har fået nærrigrøven frem i mig og tanket 92
> oktan på min superbike
> den går a helvedes til på det lort ! ... det er som om der er vand i
> benzinen !

I Tyskland har de 91, hvilket min kører fint på. Mener det var Italien jeg
prøvede 89 på en GS500 - også uden probs, så de får bare det billigste

Mvh Albert - også Honda (CBR1K

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-08-02 21:41

> hvilke lorte maskiner kører på det shit ? traktorere ?
..... jeg tror, at traktorer (for det meste) kører på Diesel.... Mon du har
taget fejl af standeren!

Ellers lyder det lidt mysisk! - Jeg kørte også på 95 blyfri, men skiftede
for alvor til 92 blyfri, da jeg kan IKKE kunne mærke nogen forskel
OVERHOVEDET... end ikke "religiøse forskelle".

Lige et par strøgtanker:
Nu er din CB250RS og min SR250SE vel næsten jævnaldrende.... ikke? - Og hvis
man endelig SKAL være religiøs: mon ikke at moderne 92 blyfri er at
fortrække, frem for det køresprøjt, der blev hældt ned i tanken for (snart)
20 år siden?
Men okay, hvis Hondaen mindst kræver 95, så må den jo få det.... alt andet
kan være destruktivt.... Hvad står der i instruktionsbogen? - For
umiddelbart virker det mystisk!

Lidt O.T: Nu er benzinselskaberne efterhånden afviklet 98 blyfri, så
nuværende 98 blyfri-kunder (vupti?) må benytte sig af 95 blyfri i stedet for
98 blyfri....
Hvis ældre øser alligevel kører uændret på 95 blyfri uden modifikationer, så
må der være sket en brist et sted, for så må man vel have hældt FOR "godt"
(=dyrt) benzin i tanken i årene forinden? ....
Hvor må denne "brist" være sket?
- Hos benzinselskaberne?
- Producenterne?
- Eller kunden?

Hilsen
Lars

Fra : Michael Kristensen

Dato : 09-08-02 22:19

> [...]
> man endelig SKAL være religiøs: mon ikke at moderne 92 blyfri er at
> fortrække, frem for det køresprøjt, der blev hældt ned i tanken for

Oktan tallet har intet med alder på motorcykler at gøre. Det er et udtryk
for hvor hårdt benzinen kan komprimeres uden at selvantænde. Hvis man kører
på for lavt oktan tal vil benzin/luft blandingen antænde sig selv før
cylinderen er helt oppe og gnisten kommer. Dette medfører en kraftig banken
fra motoren, hvilket slider på alle dele i motoren.

mvh - Michael Kristensen (sv650s, oktanbehov 91; får 92)

Fra : Moller

Dato : 09-08-02 22:30

> [...]
banken
> fra motoren, hvilket slider på alle dele i motoren.

Yepsen, men Lasse's CB250 køre med 9,3:1 compresion... Mz'en har 10,5:1
... derved er kompresionen jo højere på MZ'en og derved bør jeg havde højere
oktan tal end Lasse ??? eller har jeg byttet om på de 2 tal ???

VH
Lars Molnit

Fra : Michael Kristensen

Dato : 10-08-02 09:40

> [...]
højere
> oktan tal end Lasse ??? eller har jeg byttet om på de 2 tal ???

Jeg har også selv prøvet at finde en sammenhæng kompresionen og oktantallet,
men den er der ikke.
Mit gæt vil være, at kaburatorens blanding af benzin og luft også spiller
ind. Jeg kunne forestille mig, at en tykkere blanding (mere benzin) vil
nedsætte selvantændingstidspunktet.

Har nogen end bedre forklaring?

mvh - Michael Kristensen (sv650s)

Fra : GERT BO THORGERSEN

Dato : 10-08-02 13:44

Michael Kristensen <mbk112@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:aj2jik$45h$1@sunsite.dk...

> [...]
>
> Har nogen end bedre forklaring?
>
> mvh - Michael Kristensen (sv650s)
>
> Federe blanding giver mere køling altså ikke så varmt i
forbrændingskammeret, Og der sker jo både en kompression via stempelets
mindskning af volumenet og benzin luft blandingen som bliver opvarmet efter
at være kommet ind i den varme cylinder. Totakterne har jo ligeledes en
køling via indholdet af olie i benzin luftblandingen. Desuden har yder en
totakter jo ikke/vel ikke det samme pr. volumen og per forbrænding som en
firtakter, derfor har den ikke den samme effektive forbrænding/kompression
som en firtakter. Firtaktere kan jo i praksis tunes til op til 125%
fyldning, og denne værdi 125/100 skal jo så ganges med den opgivne
kompression!
Motorer kan/er oftere køligere i forbrændingskamrene end før, via belægning
på stempel kronen og evt. topstykket hvilket resulterer i køligere
forbrændingskammer og mindre chance for detonation, og derved givende
tilladelse til lavere oktantal!

Mvh Gert Thorgersen

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 11-08-02 10:22

GERT BO THORGERSEN wrote:

> Federe blanding giver mere køling altså ikke så varmt i
> forbrændingskammeret,

Den federe blanding køler dels fordi benzinen afkøler delene, og dels fordi
forbrændingen ikke er så varm som en gasblanding i det korrekte forhold.

> Totakterne har jo ligeledes
> en køling via indholdet af olie i benzin luftblandingen.

Og dieslerne (4-taktere) har via deres olie de putter op på stemplet og
cylindervæggen nedefra.

> Desuden har yder
> en totakter jo ikke/vel ikke det samme pr. volumen og per forbrænding som
> en firtakter,

Nej, mere.

> derfor har den ikke den samme effektive
> forbrænding/kompression som en firtakter. Firtaktere kan jo i praksis
> tunes til op til 125% fyldning, og denne værdi 125/100 skal jo så ganges
> med den opgivne kompression!

Velkommen til the wonderfull world of expansion-chambers.
Moller bliver nok glad over at høre det er en MZ-ingeniør der opfandt dem
til 2-taktere engang i 60'erne.

> [...]
> belægning på stempel kronen og evt. topstykket hvilket resulterer i
> køligere forbrændingskammer og mindre chance for detonation, og derved

Jeg ville jo så tro det var lige omvendt!
Hvis der er belægning på stempel og topstykke, der gør at gassen IKKE kan
afgive varme til disse, må gassen ergo være varmere og tættere på
detonations-temperaturen.

/Rune

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 10-08-02 10:52

> Yepsen, men Lasse's CB250 køre med 9,3:1 compresion... Mz'en har
10,5:1
> .. derved er kompresionen jo højere på MZ'en....

Hvis jeg ikke tager fejl, er MZ'en en totakter, hvor Hondaen er en
firtakter???

Man opnår vel logisk nok en bedre fyldning på en firtakter end på en
totakter! Derved vil det "faktiske kompressionsforhold / tryk" være højere
på hondaen!

Correct me if i'm wrong!

Rasmus

Fra : Rune Soegaard Larsen

Dato : 11-08-02 10:24

Rasmus Rosenquist wrote:

> Man opnår vel logisk nok en bedre fyldning på en firtakter end på en
> totakter! Derved vil det "faktiske kompressionsforhold / tryk" være højere
> på hondaen!

Det er netop det, som ekspansions-kamre på en 2-takter sørger for.
Man kan godt få en fyldning på over 100% med et sæt go'e potter ;-P

> Correct me if i'm wrong!

Done!

/Rune

Fra : Rasmus Rosenquist

Dato : 12-08-02 20:49

> Det er netop det, som ekspansions-kamre på en 2-takter sørger for.
> Man kan godt få en fyldning på over 100% med et sæt go'e potter ;-P

Njaeh - omvendt er stemplet jo halvvejs i top, når sidste port lukker!
Udstødningen kompenserer for en del af det, men alligevel...

Rasmus - der ikke er _helt_ overbevist

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 03:26

Rasmus Rosenquist <jeg_er_træt_af@spammere.dk> skrev i en

> Njaeh - omvendt er stemplet jo halvvejs i top, når sidste port lukker!
> Udstødningen kompenserer for en del af det, men alligevel...

Jup!

Man kan ikke sammenligne kompressionsforhold tværs over 2 hhv. 4 -takts
skellet!
Netop af den af dig beskrevne årsag findes der to forskellige opgivelser
af totakteres kompression:
- Den der sammenholder cylindervolumen med kompressionsvolumen (som også
brugt for firetaktere)!
- Den der sammenholder kompressionen af den mængde der forekommer ved
sidste kanals lukning.

Sidstnævnte har ofte et forhold på omkring 6:1, hvor førstnævnte måling
ligeså ofte er oppe i nærheden af mange firetakteres: ca. 10:1.
Derfor kan man også udlede at den omtalte MZ'ers kompression er målt ud
fra
førstnævnte metode!

--
Armand.

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 09-08-02 22:57

> Oktan tallet har intet med alder på motorcykler at gøre.

Nej da, men Lasse sammenligner jo 92 blyfri med følpis! - Jeg tror sgu, at
der var mere følpis i det halløj, man fik for 20 år siden! - 92, 95 eller 98
om du vil.

Jeg synes bare, at det lyder underligt, at 92 blyfri føles som "vand i
benzinen" og ikke som dén dunken/banken som du selv beskiver.

Hilsen
Lars

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 03:27

Lars T. Thomsen <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> skrev i en

> Jeg synes bare, at det lyder underligt, at 92 blyfri føles som "vand i
> benzinen" og ikke som dén dunken/banken som du selv beskiver.

Lige min tanke:
Vandet er kommet med i billedet fordi optankning var påkrævet p.g.a.
brug af reservetanken - Og det er derved at vand fra tanken blevet ledt
svømmerhusene :-/

En simpel tømning af svømmerhusene og efterfølgende en spritkur til
tanken indhold inden(!) reservetanken atter benyttes, er sikkert
løsningen!

--
Armand.

Fra : Moller

Dato : 09-08-02 22:30

Fra : Kenneth Sørensen

Dato : 09-08-02 23:32

> hvilke lorte maskiner kører på det shit ? traktorere ?
> nu er spørgsmålet så ... tager min dyrebare honda skade af at køre med
det
> "følpis" ?

Maskiner med knap så høj kompression kører 92 oktan. Mange højtydende
maskiner, med stor kompression, skal have 95 oktan.

Din maskine kan tage skade af tændingsbanken, efterfyld med 98 oktan,
for at få oktantallet op.

Kenneth S
R1 (på 95 oktan)

Fra : Jes Vestervang

Dato : 10-08-02 07:43

Kenneth Sørensen wrote:

> det
>>

> Maskiner med knap så høj kompression kører 92 oktan. Mange højtydende
> maskiner, med stor kompression, skal have 95 oktan.

....men alligvel kunne min gamle gsxr250'er køre på okt. 91, på trods af sin
kompressions på 12,5:1. Fazeren kan også køre okatan 91 svjh, men den har
vist 'kun' en kompression på 11:1 eller deromkring.
For mig lyder det egentlig lidt underligtr at sådan en gammel Honda ikke
kan køre på 92, men det lyder da godt nok ikke som om den er særligt
betaget af det
--
mvh Jes Vestervang
FZS600

Fra : Bernhard

Dato : 09-08-02 23:53

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> skrev i en meddelelse
> Så er den "gal" igen ...
> hvilke lorte maskiner kører på det shit ? traktorere ?

De fleste traktorer kører på diesel, hvilket jeg ikke kan anbefale dig at
skifte over til

Jeg har i øvrigt lavet regnskab for en landmand, som mente at han kunne lade
gå nogle af sine fyringsolietankninger indgå som driftsomkostning på sin
Hiace...
Sært, da landbruget jo kan købe afgiftsfrit diesel...

Wheeeler

Fra : Claus Ruglund Jakobs~

Dato : 10-08-02 08:56

> [...]
> oktan på min superbike
> den går a helvedes til på det lort ! ... det er som om der er vand i

Jeg ville nok få checket om der vitterligt ikke er vand i benzinen, da min
gamle cb750 fra 77 kører blyfri 92, uden at klage sig overhovedet, jeg mener
de fleste japanske cykler kan nøjes med 92 blyfri...

Mvh Claus
(cb750f2 '77 92 blyfri mvx250f '86 92 blyfri (til salg - med fuld tank!)
(den kan ses på http://hjem.get2net.dk/pso-dk )

Fra : Henrik Mønster

Dato : 12-08-02 07:50

"Lasse Madsen" <Lasse.madsen@elektronik.dk> wrote in message
> Så er den "gal" igen ...

> hvilke lorte maskiner kører på det shit ? traktorere ?
> nu er spørgsmålet så ... tager min dyrebare honda skade af at køre med det
> "følpis" ?

Det ved jeg ikke, men min VFR800 kører fint på 92 blyfri - i følge manualen
skal den kun have 91 oktan, så deeet.

Har du overvejet at kontrollere hvad der står i din manual?

Nu ved jeg ikke hvor meget der er på, men hvis der er plads i tanken, kan du
hælde 98 oktan oven i, så oktantallet stiger...... og jo det kan man godt.
Har arbejdet på en Shell tankstation, hvor oktan 95 blev lavet af lige dele
92 og 98 oktan.

Man kan købe oktanbooster......

M.v.h. Henrik

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 12-08-02 09:18

> Har arbejdet på en Shell tankstation, hvor oktan 95 blev lavet af lige
dele
> 92 og 98 oktan.

Hmm! - Lige et lidt frækt spørgsmål (og lidt O.T):
Jeg hørte engang et rygte om, at (meget?!) små tankstationer ofte kun har
een beholder, hvorved der altid vil komme blyfri 95 ud af slangen,
ligegyldigt hvilken oktantal (og pris) man vælger.... passer det?!

Hilsen
Lars

Fra : Henrik Mønster

Dato : 12-08-02 10:32

"Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> wrote in message
> [...]
> een beholder, hvorved der altid vil komme blyfri 95 ud af slangen,
> ligegyldigt hvilken oktantal (og pris) man vælger.... passer det?!

Hejsa

Det tror jeg ikke - tænk hvis der kom 95 på en motor der SKAL have 98.....
ikke godt.

Men den med at blande er god nok - har selv set tankbilen fylde på Jeg
mener at oktantallet er et udtryk for brændstoffets evne til at modstå tryk
uden at selvtænde (og så noget med hastigheden af eksplosionen), og at denne
evne afhænger at molekylernes gennemsnitlige længde...... gennemsnitlig....
og derfor den med at blande.

Nogen der mener noget andet?

M.v.h. Henrik

Fra : Lars T. Thomsen

Dato : 12-08-02 14:56

> Det tror jeg ikke - tænk hvis der kom 95 på en motor der SKAL have 98.....
> ikke godt.
Det er heller ikke det, jeg mente! - 98 hører jo fortiden til!
Jeg spørger blot, om de mon sælger 95 blyfri i "92 blyfri emballage"
Kom man f.eks ind på en Metax station, så sidder der et "glasøje" hvor der
er et skilt med teksten: "Glasset skal være fyldt", jeg formoder at glasset
indeholder benzin og vil indikere, om standeren kan bruges?!

Men hvis der både sælges 92 og 95 fra denne stander (og det gør de jo), så
ville jeg da formode, at der skulle være to "glasøjne"?! - Ellers skulle man
jo tro, at det blot kommer fra samme forsyning... eller hvad!?

Hilsen
Lars

Fra : Henrik Mønster

Dato : 13-08-02 08:03

> Jeg spørger blot, om de mon sælger 95 blyfri i "92 blyfri emballage"

Det har været meget udbredt p.g.a. mangel på tanke, da man både havde en
eller to gange blyerstatning og tre gange blyfri, men nok ikke så meget mere
hvor både en blyerstatning og 98 BF er ved at være borte.

M.v.h. Henrik

Fra : Armand

Dato : 23-08-02 03:27

Henrik Mønster <nina.henrik@mobilixnet.dk> skrev i en

> "Lars T. Thomsen" <ltth00@NOSPAM.kom.auc.dk> wrote in message
> Det tror jeg ikke - tænk hvis der kom 95 på en motor der SKAL have
98.....
> ikke godt.

Rygtet er godt nok, og netop p.g.a. dit frygtede scenarie, er der den
dyreste
kvalitet i den fælles tank!
Efter at 98'eren er taget af programmet, er der desværre nok kommet
kapacitet alle steder til at have hver sin tank til hver kvalitet :-/

> [...]
tryk
> uden at selvtænde (og så noget med hastigheden af eksplosionen),

"Klirren" forårsaget af for lav oktan, er netop eftertænding af rester
ude i krogene af forbrændingskammeret!
Derfor er det især fyldningen af forbrændingsrummet der spiller ind, og
netop derfor kan moderne fler-ventilede motorer klare sig med 91 okt
trods endog høj kompression!

--
Armand.

Fra : Martin Sørensen

Dato : 12-08-02 10:43

> Jeg hørte engang et rygte om, at (meget?!) små tankstationer ofte kun har
> een beholder, hvorved der altid vil komme blyfri 95 ud af slangen,
> ligegyldigt hvilken oktantal (og pris) man vælger.... passer det?!

Jeg tror ikke at de sælger 95 som værende 98, men de kan godt finde på at
sælge blyfri 95 som blyfri 92. Det skader jo heller ikke nogen.

signing off.. Martin Sørensen

Fra : Squish

Dato : 14-08-02 01:45

Lars T. Thomsen wrote:

> [...]
> een beholder, hvorved der altid vil komme blyfri 95 ud af slangen,
> ligegyldigt hvilken oktantal (og pris) man vælger.... passer det?!

SVJV sælger både Texaco og Statoil 95 som 92 pga. mangel på tanke..
Mener også at de (i hvert fald Texaco) bekræftede det over for en
forbrugerundersøgelse. Hvis du er i tvivl kan du jo bare ringe og spørge
dem..!

Mvh. Squish

Fra : Lasse Madsen

Dato : 12-08-02 19:08

Kunne man evt. ikke bare fyre noget diesel start ned i benzen ?

m.v.h.
l. madsen