/ Forside / Interesser / Fritid / Motorcykler / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Motorcykler
#NavnPoint
dova 9238
pallenoc 4816
pallebhan.. 3536
masteraug.. 3050
nilsg 2382
jakjoe 2110
transor 2030
CLAN 1915
Sunowich 1420
10  3773 1345
Dual Brake overvejelser
Fra : albert


Dato : 09-08-02 17:02

Jeg har egenligt bestemt mig for at købe en nyere CBR og "friske" min lidt
op.

En Dual var oplagt, men spørgsmålet er om Dual overhovedet er godt ? De
bremser bedre siges det (naturligt nok, når der nu er flere stempler), men
omvendt bremser forhjulet også altid uanset om jeg tager forbremsen eller
ej.

Jeg har en slem vane med at bremse ind i sving med baghjulet, fordi en evt.
udskridning nemt kan fanges og dermed ikke er farlig. Forhjulet derimod
...... Og hvad om vinteren - det er jo nærmest umuligt at køre, hvis der
bliver glat.

Spørgsmålet er nok nærmere om ikke man skulle overveje blot at finde kalibre
med flere stempler og så montere dem foran. Dual'ens kan næppe bruges, da
der er to studser til bremseslanger.

Er sådan nogle kalibre standard ? Eller er der nogen der ved om ex
CBR6/9/11'ere passer på (glem 11'eren igen - den er vist også dual..)


mvh Albert - der synes gode bremser er mindt ligeså vigtige som masser af
hypper



 
 
Henrik Nielsen - Rap~ (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 09-08-02 18:15

Jeg er glad for mine bremser. Men det er rigtig, at til race, duer de ikke i
sving. Men det mener jeg heller ikke at cyklen gør. Men der skal vist køres
temmelig ekstremt, før det bliver et problem. Og det skal vist gøres på
bane..... Det er en sportstourer (min mening). Vinterkørsel !!!! Hvis du kan
styre alle de hk (og kg) om vinteren, kan jeg ikke se hvad problemet skulle
være med bremserne.

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk

Fjern x i mailadr. ved svar på mail.




Hauberg (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Hauberg


Dato : 09-08-02 21:41

Hejsa.
Dual-brake er godt nok : bare det er som på mit arbejdsredskab.........BMW K
1200 P (samme firma som Reno) På min hedder det DEL-INTEGRAL - altså når
forbremsegrebet trækkes, bremser begge hjul.....når bagbremsen aktiveres,
bremser KUN bagbremsen......det er faktisk godt, og man kan altid arbejde
med bagbremsen under svingkørsel.
Vi tales ved....
Hauberg, mcinstruktørerne.

"Henrik Nielsen - RaptorMC.dk" <xng@post.cybercity.dk> skrev i en meddelelse
news:aj0tou$fc4$1@news.cybercity.dk...
> Jeg er glad for mine bremser. Men det er rigtig, at til race, duer de ikke
i
> sving. Men det mener jeg heller ikke at cyklen gør. Men der skal vist
køres
> temmelig ekstremt, før det bliver et problem. Og det skal vist gøres på
> bane..... Det er en sportstourer (min mening). Vinterkørsel !!!! Hvis du
kan
> styre alle de hk (og kg) om vinteren, kan jeg ikke se hvad problemet
skulle
> være med bremserne.
>
> --
> Mvh.
> Henrik
> http://RaptorMC.dk
>
> Fjern x i mailadr. ved svar på mail.
>
>
>



Steen Gruby (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Steen Gruby


Dato : 09-08-02 22:03

On Fri, 9 Aug 2002 22:40:50 +0200, "Hauberg"
<hauberg@mcinstruktoererne.nospam.dk> wrote:

Hej haugberg.

>Dual-brake er godt nok : bare det er som på mit arbejdsredskab.........BMW K
>1200 P (samme firma som Reno) På min hedder det DEL-INTEGRAL - altså når
>forbremsegrebet trækkes, bremser begge hjul.....når bagbremsen aktiveres,
>bremser KUN bagbremsen......det er faktisk godt, og man kan altid arbejde
>med bagbremsen under svingkørsel.
>
Dual-brake's kan realiseres på en MC som din "slave", idet den er
udstyret med ABS.
Så foruden den normale ABS funktion kan den også ballancere
bremsekraften mellem for og baghjul efterhånden som vægten flytter sig
op på forhjulet, og dermed forhindre blokering af baghjulet.
Flere MC fabrikker har, med større eller mindre held, forsøgt den
netode, sådan rent mekanisk.
Et af de klassiske eksempler er HRD Vincent.
Men de manglede computeren for at få det helt på plads
Jeg må tilstå at jeg er så stinkende konservativ at jeg foretrækker at
docere bremsekraften selv.
Mit livs mest negative oplevelse var da jeg fik min nye bil med ABS.
Det vænner jeg mig aldrig til - Jeg vil stadig mene at det kan jeg
gøre bedre selv.
Men hva' pokker, det er jo også bare en konebåd, og hun opdager det
ikke
Når jeg er på bane med min MC bruger jeg kun bagbremsen til at trække
cyklen "flad" med, og så får forbremsen lov til at tage skraldet
sammen med nedgearingen.
Det fungerer fint.

Steen Gruby
Suzuki XN85 Turbo
Ducati Paso 750
oz9zi@(no.spam)gruby.dk
www.gruby.dk

Jens U (09-08-2002)
Kommentar
Fra : Jens U


Dato : 09-08-02 23:00

albert skrev ...
> En Dual var oplagt, men spørgsmålet er om Dual overhovedet er godt ? De
> bremser bedre siges det (naturligt nok, når der nu er flere stempler), men
> omvendt bremser forhjulet også altid uanset om jeg tager forbremsen eller
> ej.

Efter at havde set en sammenligning i et tysk motormagasin
på tv af DBS og ABS er jeg ikke i tvivl.
DBS er ikke meget vær hvis underlaget ikke er ensartethed.
Så den bedste vil nok være ABS, som kunne kombineres med en DBS oven i.

Magasinet understreg også at mange ulykker kunne undgås,
hvis ABS blev standard på fremtidens mc'er.
Det bliver nok ikke til noget, for så vi producenterne ikke sælge nær
så mange nye.

Det var måske mere en fortale for ABS, men hvorfor vælge det næst bedste,
når man kan få det bedste.

--
Hilsen Jens, HONDA Revere(-DBS, -ABS)
E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
DMCN#, MCTC#, Studmc#. V2-Power.



Per Emborg (10-08-2002)
Kommentar
Fra : Per Emborg


Dato : 10-08-02 11:53

Vedr. Dual bremser så virker de på Honda på den måde at når du trækker
forbremsen så tager de 2 stempler foran og 1 bag og omvendt
Om det ikke virker til ræs så var det alså sådan en der vandt GP for 2-3 år
siden var det ikke Max B. men hvorfor de er stoppet med dem ved jeg ikke .

--
Per Emborg
X-Eleven med Dual Brake som ikke kan lave en stoppie med Dual
mail@kvikkerten.dk
"Jens U" <reveredk@e-box.dkX> skrev i en meddelelse
news:X1X49.8576$G3.1209293@news010.worldonline.dk...
> albert skrev ...
> > En Dual var oplagt, men spørgsmålet er om Dual overhovedet er godt ? De
> > bremser bedre siges det (naturligt nok, når der nu er flere stempler),
men
> > omvendt bremser forhjulet også altid uanset om jeg tager forbremsen
eller
> > ej.
>
> Efter at havde set en sammenligning i et tysk motormagasin
> på tv af DBS og ABS er jeg ikke i tvivl.
> DBS er ikke meget vær hvis underlaget ikke er ensartethed.
> Så den bedste vil nok være ABS, som kunne kombineres med en DBS oven i.
>
> Magasinet understreg også at mange ulykker kunne undgås,
> hvis ABS blev standard på fremtidens mc'er.
> Det bliver nok ikke til noget, for så vi producenterne ikke sælge nær
> så mange nye.
>
> Det var måske mere en fortale for ABS, men hvorfor vælge det næst bedste,
> når man kan få det bedste.
>
> --
> Hilsen Jens, HONDA Revere(-DBS, -ABS)
> E-mail: reveredk@e-box.dkX >>>>(do not auto-reply)<<<< Fjern/Remove X
> http://www.geocities.com/MotorCity/Pit/8811/ (tip til NTV/Revere ejer)
> DMCN#, MCTC#, Studmc#. V2-Power.
>
>



Armand (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Armand


Dato : 23-08-02 03:54


Per Emborg <mail@kvikkerten.dk> skrev i en
news:3d54f13c$0$14338$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Vedr. Dual bremser så virker de på Honda på den måde at når du trækker
> forbremsen så tager de 2 stempler foran og 1 bag og omvendt

Glem det med det omvendte. Dual Brake er vist ikke helt så simpelt
endda!

--
Armand.



Henrik Nielsen - Rap~ (23-08-2002)
Kommentar
Fra : Henrik Nielsen - Rap~


Dato : 23-08-02 09:01

Ja, der er noget trykudligning (mekanisk), som sikre at bremsetrykket på
baghjulet mindskes efterhånden som trykket på forhjulet øges, for at undgå
en baghjulsblokade, og så sikkert nogle andre ting. Man kan også mærke i
grebene at for og bag arbejder sammen, på ene eller anden måde. Så jo, det
er vist ikke bare sådan lige.... Jeg kender dog ikke systemet i detaljer.
Kører blot med det selv

--
Mvh.
Henrik
http://RaptorMC.dk



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177518
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408647
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste