Ubehagelig nabo "strid"
Fra : Christiansen

Dato : 09-08-02 16:58

Hej
Vi har efter huskøb for knap et år siden fået nye naboer. 3 hold af slagsen,
da vi også har naboer bagved på en koteletgrund. Det er naboerne bag ved,
der giver problemer. De andre to hold har vi et fint forhold til og hjælper
hinanden, når vi har mulighed for at gøre det.
Men bagved-boerne, eller hvad de nu kaldes, skriver ubehagelige anonyme
breve til os, fordi at vores have er rodet. Det kan vi godt selv se, men vi
har gjort meget for at gøre det bedre, siden vi flyttede ind. Havde vi kunne
svinge en tryllestav og gøre det hele pænt på ingen tid, så ville vi gerne
gøre det.
I det sidste år har vi fået lagt ny kloak, så meget af haven har været
gravet op. Vi har plantet hæk hele vejen rundt om grunden, lavet låger og
opsat hegn, så børnene ikke kunne rende ud på vejen. Vi har fældet mange
store træer (omkring 75 år), der har givet os meget oprydningsarbejde med
grenene.
1/4 af grunden var fyldt med gamle buske, der ikke er blevet passet rigtigt
i de sidste 7 år, så det er blevet skåret ned og jorden er blevet
gennemgravet af en gravemaskine, så vi kunne fjerne nogle meget store
rødder. Denne del af grunden ligger desværre ud til den fælles indkørsel,
som vi har med bagboerne. I ferien er dette stykke oversået af ukrut, men
det havde vi forventet, da jorden var fyldt med rødder fra skvalderkål.
Meningen var, at vi ville lade ukrudtet komme ordentligt op, så vi kunne
sprøjte det ned. (Vi har forsøgt at fjerne det med håndkræft, grave og si
jorden på halvdelen af stykket, men det håbløst.) Og vi har anlagt højbede i
køkkenhaven med flis mellem rækkerne, som ser ganske pænt ud efter vores
mening.
Samtidigt har vi 2 små børn og fuldtidsjob at passe.
Og nu har vi så igen fået et anonymt brev fra bagved-boerne om, at vores
rodede have fik kvarteret til at ligne et forsumpet kvarter, osv osv. Mange
negative ord og vendinger og udråbstegn. Uden underskrift, men vi ved, hvor
det kommer fra. Min mand så bagboerne aflevere brevet, da han var hjemme
fordi han var syg den dag.
Jeg synes jo, at vi gør, hvad vi kan og magter, huset kræver også meget
arbejde, men det er åbenbart ikke godt nok.
Hvad gør man?
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Finn

Dato : 09-08-02 17:12

"Christiansen" <familien@christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej

Klip en masse.

> Hvad gør man?

Jeg ville invitere dem ind til en kop kaffe og høre hvad de evt. har af
forslag og ideer.

Det kan endda være de vil hjælpe jer i gang med haven hvis de fik lov til at
"bestemme" lidt.

Og så lige en ting som jeg tit hører, hvorfor fa.... venter man med at
sprøjte til ukrudtet er
kommet "ordentlig" op

Held og lykke med "striden"
Finn

Fra : Christiansen

Dato : 09-08-02 17:29

Kære Finn
> Det kan endda være de vil hjælpe jer i gang med haven hvis de fik lov til
at
> "bestemme" lidt.
Hvorfor skal de bestemme, hvad der er i vores have? Vi har ideer nok selv,
men vi skal bare bruge lidt mere tid på at få dem gennemført, end de
åbenbart kan acceptere.
Efter at have modtaget deres breve har jeg heller ikke lyst til at invitere
dem på kaffe.

> Og så lige en ting som jeg tit hører, hvorfor fa.... venter man med at
> sprøjte til ukrudtet er
> kommet "ordentlig" op
Det gør vi, fordi at round up ellers ikke virker ordentligt.
Vi har prøvet at sprøjte skvalderkål, når det har et par blade, men det
vokser på livet løs. Vi har så prøvet at vente, til ukrudtet bliver lidt
større, og sprøjte. Og så virker giften.
Da jeg i det hele taget er imod at bruge gift, men ser det som et nødvendigt
onde i dette tilfælde, så vil jeg hellere vente til jeg er sikker på at det
virker.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 09-08-02 17:37

"Christiansen" <familien@nospam.christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d53ed92$0$14330$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> Hvorfor skal de bestemme, hvad der er i vores have? Vi har ideer nok selv,
> men vi skal bare bruge lidt mere tid på at få dem gennemført, end de
> åbenbart kan acceptere.

Det skal naboerne heller ikke bestemme, men I kunne fortælle dem lidt om
hvad I har gang i.

> Efter at have modtaget deres breve har jeg heller ikke lyst til at invitere
> dem på kaffe.

Deres kritik og ubehagelige anonyme facon gør dig negativ på forhånd, du
graver selv grøften dybere. Fortsæt bare på den måde, så ender det med
at blive fuldstændigt uudholdeligt.

Har I nogensinde talt sammen, ansigt til ansigt? Hvis I henvender jer til dem,
personligt og med en positiv indgangsvinkel, viser I dem en styrke som de
ikke selv har (de gemmer sig bag de anonyme breve). I kan endda fortælle
at I har fået nogle anonyme breve, og at I derfor gerne vil fortælle lidt om hvad
I gør ved haven, men at det også er et meget stort arbejde. Snak med alle
naboerne på samme måde. Det med at invitere på kaffe er faktisk en ret god
ide.

Hvis I bare gemmer jer, som jeg fornemmer I gør nu, optræder I som villige
ofre for deres smædebreve. Ved at møde dem personligt og se dem i øjnene,
viser I tydeligt at I ikke er og ikke vil være ofre.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Kitty Leopold

Dato : 09-08-02 17:18

Familien Chistensen - hej !

Hvad gør man spørger du, Ja der er ikke noget entydigt svar. Jeg/vi har også
en meget ubehagelig bagbo, og har haft det i 25 år. Der er ikke noget du kan
gøre, vi har valgt at passe os selv, ignorere de ubehagelige mennesker.

Der er så vidt jeg kan se altid nogle i et kvarter der føler sig som
overdommere over andres gøren og laden, indretning af haven, andres børn og
husdyr.

Vi bor på en hjørnegrund med 70 m2 jordfortov. Dette fortov holder jeg/vi
ikke så ukrudsfrit som det burde være efter deres mening. Bagboerne har kun
20 m. så det er jo nemt ordnet. Konen i huset undlader aldrig at kommen med
spydige kommentarer når hele familien er ude og luge. Hvad gør vi så ? beder
hende stille og roligt om at passe sig selv.

De syntes også at børnene larmede, hunden gøede osv. osv.

Prøv at lukke ørerene/overse breve eller send dem retur, Hvis i skal leve
efter andres devise er det jo uuholdeligt, specielt når man som forholdsvis
nyindflyttet forsøger i den sparsomme fritid at få styr på menagen.

Hilsen Kitty

Fra : Christiansen

Dato : 09-08-02 18:39

Kære Kitty
> [...]
kan
> gøre, vi har valgt at passe os selv, ignorere de ubehagelige mennesker.
Det lyder træls, øv.

> Der er så vidt jeg kan se altid nogle i et kvarter der føler sig som
> overdommere over andres gøren og laden, indretning af haven, andres børn
og
> husdyr.
Ja, da jeg stod og knoklede med at grave en rende til alle de hækplanter,
som vi havde bestilt, så kommer konen og spørger om, hvad jeg *nu* laver.
(Er det rigtigt skrevet? Der skulle være tryk på nu! men man må ikke bruge
store bogstaver) Nå, men jeg svarede, at jeg gravede ud til hæk. Det er da
rædselsfuldt, fik jeg at vide af hende. Jeg stod der og svedte under mit
arbejde, og så sagde hun allerede inde hækken var plantet, at det jeg lavede
var rædselsfuldt. Det var et stort arbejde, og når jeg så midt i det hele
får at vide, at det jeg laver, er rædselsfuldt, så bliver det ikke mindre
træls. Øv altså.

> [...]
beder
> hende stille og roligt om at passe sig selv.
Hvad siger du så?
Pas dig selv, eller hvad siger man? Jeg bryder mig altså ikke om at være
ubehagelig over for andre mennesker, heller ikke selvom jeg synes, at de er
det over for os.

> De syntes også at børnene larmede, hunden gøede osv. osv.
Børn larmer. Hunde gøer. Det er et faktum. Vores børn larmer også, deres
badebassin står midt i haven (det er også galt.) Omvendt så har bagboen en
hund, der gøer og gøer for at komme ind kl. halv tolv om natten, men det
betyder åbenbart ikke noget efter deres mening! Vi har nu heller ikke klaget
over det.

> [...]
forholdsvis
> nyindflyttet forsøger i den sparsomme fritid at få styr på menagen.
Tak for dit forslag. Det *er* uudholdeligt. Jeg vil prøve på at lukke ørerne
og tænke på, at vi gør så meget som vi kan. Vi er kun mennesker og kan ikke
hekse.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Kitty Leopold

Dato : 09-08-02 22:11

"Christiansen" <familien@nospam.christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> Kære Laila

> Det lyder træls, øv.

Ja det kan da godt være lidt træls, men så har vi jo andre naboer, jeg lader
bare som om hun ikke eksisterer.

.. Det var et stort arbejde, og når jeg så midt i det hele
> får at vide, at det jeg laver, er rædselsfuldt, så bliver det ikke mindre
> træls. Øv altså.

Der er jo ikke andet at sige til det, at smag og behag jo er forskellig.

> Hvad siger du så?

Jeg siger såmænd, at der er jo ingen grund til at være ubehagelig, og at jeg
synes hun skulle gå ind i sin egen have og passe til selv.
> Pas dig selv, eller hvad siger man? Jeg bryder mig altså ikke om at være
> ubehagelig over for andre mennesker, heller ikke selvom jeg synes, at de
er
> det over for os.

Jeg bryder mig bestemt heller ikke om at sige sådant, men da det altid er
hende der starter med at være ubehagelig, gør det det lidt nemmere. Jeg
starter aldrig med at sige noget til hende, kommer hun gående ignorerer jeg
hende totalt.

> Børn larmer. Hunde gøer. Det er et faktum.

Ja vel larmer børn og hunde, Men det er jo heller ikke et hvilehjem man er
flyttet ind i, men et ganske almindelig kvarter, hvor man gerne skulle leve
sit liv, uden at gå til ekstremerne.

.. Jeg vil prøve på at lukke ørerne og tænke på, at vi gør så meget som vi
kan. Vi er kun mennesker og kan ikke
> hekse.

Vi har været i nøjagtig samme situation som jer, nyt gammelt hus og have der
skal omlægges, træer der skal fældes, terresse der skal lægges, alt sammen
samtidig med heldagsarbejde og børn der vokser op. Det er klart det tager
sin tid, inden man får styr på det.

Fra : SB

Dato : 10-08-02 06:32

så kommer konen og spørger om, hvad jeg *nu* laver.
(Er det rigtigt skrevet? Der skulle være tryk på nu! men man må ikke bruge
store bogstaver)

Et enkelt NU med store bogstaver er vist accepteret. Problemet er at nogle
folk skriver hele deres indlæg med stort, hvad bliver betragtet som om de
råber.
Så skriv du bare ord med tryk på med stort, tror ikke der er nogen der
skælder ud over det.
(Overdommere findes selvfølgelig alle steder

/Søren

Fra : Martin Petersen

Dato : 09-08-02 18:21

> [...]

> Jeg synes jo, at vi gør, hvad vi kan og magter, huset kræver også
meget
> arbejde, men det er åbenbart ikke godt nok.

Lav tre kopier af brevene. Skriv et pænt brev, hvor i forklarer jeres
situation og hvorfor alle får breve (du ved ikke hvor det kommer fra).
Forhåbentlig vil den dårlige nabo indse at han er galt på den, da de to
gode naboer højst sandsynligt vil tage dit parti. Evt. kunne du, i
brevet, invitere hele flokken på kaffe så de kan se hvem i er (i skal jo
være naboer i mange år, så hvorfor ikke lægge godt ud), og alle kan få
talt ud. Server eventuelt et par flasker sprut.... Så skal der nok komme
gang i meningsudvekslingerne .

Bare min mening.

- Martin, som har et super forhold til alle sine naboer (5 stk.)....

Fra : Christiansen

Dato : 09-08-02 18:38

Kære Martin
Tak for din besvarelse, men vi ved allerede, hvor brevene kommer fra.
Vi har et rigtigt godt forhold til de øvrige naboer. Den ene nabo får vi
kløvet brænde hos, imens min mand og ham drikker en øl eller to. Den anden
nabo kommer ofte hos os og spiser (vedkommende er alene) efter invitation
eller uopfordret.
De låner værktøj af os og omvendt. Vi har det fint sammen.
Men det har vist sig, at vi alle er trætte af bagboerne. Jeg har bare aldrig
omtalt det tidligere over for de andre naboer, da jeg ikke ønsker at bagtale
andre mennesker.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 16:29

I meddeler jeres "bagved-boere" at hvis chikanen fortsætter, sagsøger i dem
civilt.

Vil i være mere "civilicerede" meddeler i dem direkte eller inddirekte at
jeres have fremover vil være en naturgrund, og enhver henvendelse bedes gå
igennem advokat/grundejerforening.

Det er sq da et frit land vi lever i !

Low

Fra : Christiansen

Dato : 10-08-02 16:51

Kære LowLifeDK
Mange tak for dit svar.
> I meddeler jeres "bagved-boere" at hvis chikanen fortsætter, sagsøger i
dem
> civilt.
Kan man virkeligt det(?) Det anede jeg ikke.

> Vil i være mere "civilicerede" meddeler i dem direkte eller inddirekte at
> jeres have fremover vil være en naturgrund, og enhver henvendelse bedes gå
> igennem advokat/grundejerforening.
Jeg vil meget gerne opføre mig ordentligt. Omvendt, så mener jeg ikke, at
der er noget u-civiliceret over dit forslag, når man tager bagved-boernes
metoder i betragtning.

> Det er sq da et frit land vi lever i !
Tja, det mener vi jo også!

Jeg vil overveje det, du har skrevet og søge lidt på nettet om det. Det er
ikke utænkeligt, at min mand og jeg kunne finde på at bruge den vej. Nu
gider vi simpelthen ikke at finde os i det mere.
Idag har vi igen haft meget kontakt til de andre naboer, og der var jo som
sædvanligt overhovedet ingen sure miner hos dem, og vi hjalp atter hinanden
med udlån af redskaber og hjælp til tunge løft osv. Det er så frustrerende,
at der så lige er et enkelt hold, som altid er negative og kun har sure
kommentarer og miner at give af.

Jeg kom i øvrigt i tanke om, at bagved-boerne engang har fortalt, at den
eneste grund til, at de har en hæk på et stykke af deres have (de hader
åbenbart hække) det er for at skjule en af de andre naboers roderi.
Tja, der er en brændestabel, det er det eneste, som jeg kan se hækken
skjuler. Så måske er de bare penippene (eller hvordan det nu skal staves).

Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Erik Olsen

Dato : 10-08-02 16:55

"Christiansen" <familien@nospam.christiansen.mail.dk> skrev i en meddelelse news:3d553666$0$43944$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

> [...]
> ikke utænkeligt, at min mand og jeg kunne finde på at bruge den vej. Nu
> gider vi simpelthen ikke at finde os i det mere.

Tja, med to krigeriske naboer skal det da gå galt.

Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 16:59

Ja da...

Så længe de ikke kan påpege et kriminelt forhold (som de iøvrigt har PLIGT
til at anmelde), men fortsætter med at sende jer breve der
forstyrrer/chikanerer jeres dagligdag, har i mulighed for at sagsøge dem med
et tilhold.

Tilhold er i dette tilfælde forbud imod at kontakte jer på nogen måde, samt
forbud imod at opholde sig på jeres grund, SAMT forbud imod overhovedet at
gå ind på jeres grund... (poste breve).

Det er faktisk ret nemt i jeres tilfælde, da i formentlig har brevene
liggende.

Men det vil jo nok ikke blive populært

Low

Fra : Christiansen

Dato : 10-08-02 17:32

Kære LowLifeDK
> Men det vil jo nok ikke blive populært
Nej, men det var nu heller ikke et tilhold, jeg havde tænkt. Jeg havde blot
overvejet at sige til dem, at hvis de fortsætter, så har vi mulighed for at
gå rettens gang pga. deres opførsel, eller noget lignende.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen

Fra : Inger Pedersen

Dato : 10-08-02 17:50

"Christiansen" < skrev
snip
> [...]
at
> gå rettens gang pga. deres opførsel, eller noget lignende.

Har du overvejet roligt og venligt at sige til din bagbo (HVER gang, der er
syrlige kommentarer), at du værdsætter deres interesse i, at området ser
pænt ud, men at du og din familie har brug for at ordne haven i det tempo, I
kan klare uden at stresse?
I undgår at optrappe konflikten, men får samtidig vist, at I ikke skylder
bagboen regnskab for JERES have.

Hilsen Inger

Fra : LowLifeDK

Dato : 10-08-02 17:50

Ok ...

Held og lykke !

Low

Fra : Niels Elgaard Larsen

Dato : 12-08-02 11:20

LowLifeDK> Ja da...
LowLifeDK> Så længe de ikke kan påpege et kriminelt forhold (som de iøvrigt har PLIGT
LowLifeDK> til at anmelde),

Nej, man har ikke pligt til at anmelde kriminelle forhold.

--
Niels Elgaard Larsen
email: elgaard@diku.dk <URL:http://elgaard.linux.dk>

Fra : Bo Velschow

Dato : 11-08-02 13:26

Hej

Vi har selv et sammenligneligt (dog meget mindre!) problem med vores naboer;
et pensioneret ægtepar, der nyder deres otium - og for hvem det er
overordentligt vigtigt, at der ser "pænt"(!) ud. Siden vi flyttede til for 2
år siden er de konstant kommet med små søgte bemærkninger om dette og hint,
der ikke "så så pænt ud" osv osv. Ikke decideret ubehagelige henvendelser,
men efter at have hørt på, at "tagrenden på carporten drypper" 30 gange (det
kunne de nemlig se fra deres have - og det ER jo ikke pænt!), bliver det
efterhånden lidt anstrengende - jeg var _udmærket_ godt klar over, at
tagrenden hængte (fordi sternen var rådnet), men det stod bare _langt_ nede
på min liste over div. reparationer mv. Det er for så vidt sikkert venligt
ment, men det er et udtryk for en total mangel på indføling/forståelse for
andres (vores) forhold. Og derudover er det utroligt emsigt.

Vores forholdsregler er/vil være følgende:
1) Ignorere disse bemærkninger.
2) Ikke selv opsøge vores naboer.
3) Komme med "mod-bemærkninger" til deres bemærkninger. Der vil _altid_ være
et eller andet, man kan kommentere på andres boliger, uanset hvor
vel-friserede de er. Lidt mos på taget, en gren, der trænger til at blive
skåret 10 cm af osv osv. Derfor vil fremtidige henvendelser konsekvent blive
mødt med en kommentar omkring et eller andet på _deres_ bolig, der ikke er
"pænt". Det er vores håb, at de efter at have hørt 100 gange på, om ikke de
skal have fuget skorstenen om, eller fældet deres birketræ (fordi "det ER jo
ikke pænt" ) ) vil have fattet "pointen". En måske lidt barnlig løsning,
men "målet helliger midlet", som man siger - og målet er i dette tilfælde at
blive fri for dum-smarte bemærkninger (men vi vil i øvrigt stadig godt kunne
hilse på hinanden, kigge efter hinandens huse osv.)

PS! Lad mig i øvrigt gætte: Jeres "rare" bag-boere er af den slags, der har
oceaner af tid (pensionister?) til at frisere deres egen have osv - og når
de er færdige med det, har de oceaner af tid til at blande sig i forhold,
der absolut ikke rager dem...?! Vi andre (med hus, have, børn,
fuldtidsarbejde, evt. begrænset økonomisk formåen mv) har typisk slet ikke
den tid, lyst eller ressourcer i det hele taget, der skal til for at få en
super vel-friseret have, hvor ikke ét græsstrå ligger den forkerte vej... og
hvad i alverden skal man også med sådan en have?! Man kan jo knap færdes i
den, uden at det ikke længere ser "pænt" ud?!
PPS! En anmeldelese til politiet og et efterfølgende tilhold (som andre har
foreslået) kan godt gå hen og blive en yderst relevant løsning - når
konflikten er nået til et niveau, hvor der benyttes anonyme breve mv. De
lyder ikke som en slags mennesker, hvor en fredelig kop kaffe kan løse noget
som helst på nuværende tidspunkt - desværre Sørg i så fald for at have
en detaljeret beskrivelse af hele forløbet (på skrift), samt selvfølgelig
div. breve osv.

--
Venlig hilsen

Bo Velschow
3540 Lynge
dr-bo@post2.tele.dk

Fra : Christiansen

Dato : 11-08-02 17:22

Kære Bo
Mange tak for dit svar.
<klip>
> [...]
at
> blive fri for dum-smarte bemærkninger <klip>
Det lyder som nogle ganske fine forholdsregler, vi har taget dem til
efterretning og vil leve efter dem i fremtiden. Lige nu og her kan de dog gå
lige forbi os, uden at de hilser. Men vi har så valgt at gøre det samme.

> [...]
> de er færdige med det, har de oceaner af tid til at blande sig i forhold,
Du gætter slet ikke så tosset

> [...]
have
> en detaljeret beskrivelse af hele forløbet (på skrift), samt selvfølgelig
Jeg har søgt lidt om love og regler, men har indtil videre ikke fundet noget
om anonyme breve, men jeg finder det vel på et tidspunkt. Der er jo sider
nok at tage af
Jeg tænkte på, at jeg kunne finde en lov om dette, skrive den ud og aflevere
den til dem med en bemærkning om, at vi håbede, at de *nu* kunne forstå, at
vi ikke ønskede alle deres anonyme henvendelser. Og at de bryder loven med
deres anonyme henvendelser, hvilket vi ikke gør, blot fordi vores have ikke
er så friseret som deres.

Mange tak for dit svar, det er rart at høre andres erfaringer.

Med venlig hilsen
Laila Christiansen

PS: Vi har i øvrigt talt med de tidligere ejere af huset, og det viser sig,
at de også fik anonyme henvendelser i de 7 år, som de har boet her.

Fra : Herold

Dato : 12-08-02 06:19

> Hvad gør man?

En mulighed vil eventuelt være at skrive et svar på brevet, og aflevere det
i deres egen postkasse. De er åbenbart bange for konflikt, siden de har
skrevet brevet anonymt, så forsøg at konfrontere dem med det. Skriv evt. at
I vil betragte yderligere breve og henvendelser af den art, som chikane, og
at I vil handle derefter.

Fra : Christiansen

Dato : 12-08-02 19:03

Kære Herold
Mange tak for dit svar
> [...]
> i deres egen postkasse. De er åbenbart bange for konflikt, siden de har
> skrevet brevet anonymt, så forsøg at konfrontere dem med det.
Vi er faktisk begyndt at tænke på det samme, at de er bange for konflikt. Vi
har jo også haft kontakt til de tidligere ejere af ejendommen, som sagde, at
de også havde modtaget mange ubehagelige anonyme breve.

>Skriv evt. at
> I vil betragte yderligere breve og henvendelser af den art, som chikane,
og
> at I vil handle derefter.
Ja, det er noget i lignende vi er i gang med at arbejde videre på. Jeg
mangler dog at finde frem til loven. Jeg har derfor spurgt efter loven i en
nyhedsgruppe, der hedder dk.videnskab.jura (det skulle være den rigtige
gruppe, da jeg blev henvist til den af velkommengruppen) og jeg håber at
finde frem til loven ad den vej.
Med venlig hilsen
Laila Christiansen