Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Byprojekt - Panoramatest
Fra : Joergen Bech

Dato : 09-08-02 16:11

Resultatet faldt ikke helt så heldigt ud:
http://home1.inet.tele.dk/jbech/binaries/vestergade.jpg
(4400x249 - 570K)

Udover at skulle vente (tålmodigt) på at folk rykker ud af billedet
så der ikke opstår spøgelser, er der også problemer med parkerede
biler, lygtepæle, etc. Eksemplet er lavet ud fra 22 enkeltbilleder
(med Panorama Factory) og der burde nok have været dobbelt så
mange billeder for at få et nogenlunde ordentligt resultat.

Jeg kunne naturligvis have taget billederne fra kanten af det fortov
på den side, jeg tog dem fra, så der ikke kom lygtepæle og andet
i vejen i min egen side, men det løser ikke det problem, at lygtepæle
på den anden side optræder som dobbelte spøgelser - med mindre
man da redigerer dem væk, men det er livet for kort til.

Jeg skulle nok også lige have brugt manuel eksponering :)

Det var en test og det mislykkedes. Men det skulle prøves.

Bortset fra det: Check lige dette skilt fra samme gade:
http://home1.inet.tele.dk/jbech/binaries/spilleklub.jpg
Med andre ord: Hvis man støder på et skilt fra en spilleklub
hvor der *ikke* står at det er en lovlig klub, skal man så gå
ud fra at den er ulovlig? Hvad bliver det næste? At værtshusene
begynder at skilte med f.eks. "Jo, vi har spiritusbevillingen i
orden!"?

Mvh

JB

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-02 20:52

Joergen Bech wrote:

> Det var en test og det mislykkedes. Men det skulle prøves.

Jeg har haft samme idé, men har ikke haft tid til at afprøve den, min
plan gik på at lave en hel butiksgade efter samme metode, jeg vil dog
ha' mennesker og liv i billedet.

Du skal undgå widevinkel, og så skal du op mange flere billeder så du
kun bruger den midderste trediedel af hvert billede, og du skulle også
prøve at få fat i en PhotoShop licens, med det kan du sætte billederne
sammen så der slet ikke kommer overgange.

Jeg har lavet et 380° panorama, det er ikke perfekt, men det viser at
man kan samle billederne uden synlige overgange.

http://www.photo-gallery.dk/zoom_&_panorama/_panorama_have.html

Fra : Joergen Bech

Dato : 10-08-02 06:02

>Jeg har haft samme idé, men har ikke haft tid til at afprøve den, min
>plan gik på at lave en hel butiksgade efter samme metode, jeg vil dog
>ha' mennesker og liv i billedet.

Hvilket gør opgaven væsentligt vanskeligere.

>Du skal undgå widevinkel, og så skal du op mange flere billeder så du

I en gade er det begrænset, hvor stor afstand man kan få til den
modsatte side :)

> [...]
>
>Jeg har lavet et 380° panorama, det er ikke perfekt, men det viser at
>man kan samle billederne uden synlige overgange.

Nydeligt, men det er også taget fra et enkelt punkt, så det gør
det jo væsentligt nemmere at stitche sammen. Jeg har selv lavet
lignende panoramaer som er faldet særdeles heldigt ud, men det
er jo også noget helt andet end Vestergade-forsøget. Problemet
er stadig perspektivet, og selv om man nøjes med den midterste
1/3 er jeg ikke sikker på det er nok.

Mvh

JB

Fra : Lyrik

Dato : 11-08-02 00:12

"Joergen Bech" <jbech@post1.tele.dk> wrote in message
> [...]
> er jo også noget helt andet end Vestergade-forsøget. Problemet
> er stadig perspektivet, og selv om man nøjes med den midterste

+++++++++++++++++++++++++++++++++++++
Prøv at se dem jeg har lavet på:
http://lyrik.homepage.dk/grafitti/
Jeg har flyttet mig vandret langs tunnelens modsatte væg, således at
afstanden fastholdtes.

Hilsen
Jens

Fra : Joergen Bech

Dato : 11-08-02 06:20

On Sun, 11 Aug 2002 01:11:46 +0200, "Lyrik" <lyrik@heaven.dk> wrote:

> [...]
>Prøv at se dem jeg har lavet på:
>http://lyrik.homepage.dk/grafitti/
>Jeg har flyttet mig vandret langs tunnelens modsatte væg, således at

Jo, men i dette tilfælde kan det også lade sig gøre, fordi der ikke
er noget perspektiv at tage hensyn til.

(btw: Det staves "graffiti" - ikke "grafitti")

Mvh

JB