Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
ansel adams
Fra : jo

Dato : 09-08-02 15:09

Er der nogle som ved om den udstilling som er i London for tiden I anledning
af ansel adams
100år kommer til danmark eller måske til fastlandet så man kunne køre i bil
istedet for at flyve til London
jesper
--
\\\\////
-OO-

Fra : pH

Dato : 09-08-02 17:31

Prøv at maile til Museet for Fotokunst i Odense

Per

Fra : jo

Dato : 10-08-02 10:50

"pH" <bum@wanadoo.dk> skrev i en meddelelse
> Prøv at maile til Museet for Fotokunst i Odense
>
> Per
Det tænkte jeg ikke på men tak for det.
Og så var det ikke meningen at det skulle startte en diskusion om ansel
adams jeg stillede et simpelt spørgsmål og fik ikke mange svar . Men sådan
er det når Clark og Niels tager over jeg forstår ikke at i bliver ved.
jesper

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 10-08-02 11:39

Beklager, det var vist mig der misbrugte din tråd til at rejse lidt debat ;)

Fra : jo

Dato : 10-08-02 14:01

Det i orden ;)

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 09-08-02 17:05

Hm... Tror du der er nogen i denne digi-gruppe der ved hvem han er? Og mon
der er stadig findes nogen der er interesserede i at se S/H billeder på
papir?

Jeg er stor fan af Adams, og synes at hans billeder bliver mere og mere
fantastiske, i en tid hvor vi bliver overdænget med billeder, der "bare lige
er knipset". Der synes at være en udvikling mod kvantitet fremfor kvalitet.
Vi kigger nok ikke helt så meget på et billede mere, for der er jo 20 andre
flotte af slagsen i den samme avis.
En anden ting er, at landskabsfotografiet virker lidt dødt. Der skal helst
være døde, døende, udsultede, fattige eller lidende menneskæbner på
billederne for at opnå opmærksomhed. En glædelig oplevelse var det dog at se
Yann Arthus-Bertrands udstillinger rundt om i verden. Jeg bryder mig ikke så
meget om hans overmættede, oversharpened billeder, men dét at landskabs- og
natur billeder blev udstillet med så stor publikumsinteresse var i sig selv
fantastisk glædeligt.

/Ib

Fra : Amund Johansen

Dato : 09-08-02 18:22

"Ib Frederiksen" <black.hole@hot.mail.com> wrote in

> Hm... Tror du der er nogen i denne digi-gruppe der ved hvem han er? Og
> mon der er stadig findes nogen der er interesserede i at se S/H
> billeder på papir?

   Nei !

Amund

(som har The Camera, The Negative og The Print i bokhylla)
--
I'll see you on the dark side of the moon

http://home.online.no/~amunjoha/

Fra : Clark Kent

Dato : 09-08-02 18:32

Meget, meget rigtigt sagt........en tendens vi ser på alle områder i vores
samfund..........kvantitet frem for kvalitet

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-02 21:24

Clark Kent wrote:

> Meget, meget rigtigt sagt........en tendens vi ser på alle områder i
> vores samfund..........kvantitet frem for kvalitet

Ja dine evindlige, og indholdsløse to-liners kommentarer med et par
striber punktummer, er jo dokumentation af denne tese...!

Fra : Kristian Stange

Dato : 09-08-02 21:43

On 09/08/02 22:23, in article 3D5424CB.6784E6F@niels-ebbesen.net, "Niels
Ebbesen" <info@niels-ebbesen.net> wrote:

> Ja dine evindlige, og indholdsløse to-liners kommentarer med et par
> striber punktummer, er jo dokumentation af denne tese...!

Åh nej - ikke nu igen...

Vgst
Kristian Stange
-- som osse har "Artificial-Light Photography" af Ansel Adams

Fra : Clark Kent

Dato : 09-08-02 23:32

> Ja dine evindlige, og indholdsløse to-liners kommentarer med et par
> striber punktummer, er jo dokumentation af denne tese...!

Hvad Søren, Ebbe?
Har de lukket dig ud igen?

Fra : Niels Ebbesen

Dato : 09-08-02 21:20

Ib Frederiksen wrote:

> Hm... Tror du der er nogen i denne digi-gruppe der ved hvem han er?
> Og mon der er stadig findes nogen der er interesserede i at se S/H
> billeder på papir?

Det er nok snarre nybegynderne, der ikke kender Ansel Adams og hans
billeder, men han har jo lavet så mange bøger, at de fleste vil støde på
ham, hvis de graver lidt i emnet fotografi.

Jeg vil dog lige oplyse, at Ansel Adams arbejdede med et specialbygget
10 x 16" storformatkamra, d.v.s. at hans negativer måler ca. 40 x 25 cm,
og at hans forstørelsesapparat havde 60 regulerbare pærer, på den måde
kunne han partielt justere og styre eksponeringen af hvert delområde af
negativet, når han lavede kopier, så en ikke uvæssentlig del af
kvaliteten beror på noget exstremt dyrt udstyr.

Og så vil jeg og sige, at man ret hurtigt bliver mæt, når man ser hans
billeder, der er immervæk grænser for hvor mange landskabsbilleder man
gider se på, så en enkelt af hans bøger er nok for mig.

Fra : Clark Kent

Dato : 09-08-02 23:33

> [...]
> billeder, der er immervæk grænser for hvor mange landskabsbilleder man
> gider se på, så en enkelt af hans bøger er nok for mig.

Jeg takker for din udredning af den tekniske baggrund for Adams' billeder.
Nu har jeg kun et spørgsmål: Hvis det er så nemt med det rigtige udstyr -
hvorfor ser dine billeder så ikke sådan ud?

Fra : Ib Frederiksen

Dato : 10-08-02 09:06

> [...]
> negativet, når han lavede kopier, så en ikke uvæssentlig del af
> kvaliteten beror på noget exstremt dyrt udstyr.

....så det du påstår er, at bare man har noget dyrt udstyr så kommer
mesterværkerne af sig selv? Nu opfandt manden jo sådan set selv disse
finesser, zonesystemet m.m., og inspirerede et utal af fotografer i årtier.
Smag kan ikke diskuteres, og specielt kan foto-smag ikke diskuteres med dig,
idet du ikke anderkender foto som en kunstart.
Men nu du har været så frisk at deltage i en debat, der egentlig ikke
interesserer dig, er jeg nødt til at spørge: Hvorfor producerer *du* ikke
billeder, der overlever dig selv, med et udstyr, der teknisk overgår Ansel
Adams' med flere længder?

Med venlig hilsen
Ib

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 09-08-02 22:09

Fra : jo

Dato : 10-08-02 10:48

"Thomas Heide Clausen" <voop@cs.auc.dk> skrev i en meddelelse
> On Fri, 9 Aug 2002, Niels Ebbesen wrote:

> Hmm..jeg kan se dem i timevis uden at blive træt :) Faktisk tager jeg her
> i weekenden til London netop for at se udstillingen med hans billeder :)

Sådan har jeg det også Jeg håber du får en god tur.kan du ikke lige maile om
det er
turen værd.
jesper

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 10-08-02 23:02

Hejsa

Til oktober kan du og andre se den i Berlin

http://www.anseladams.com/taag/webpage.cfm?WebPage_ID=234&DID=8

Mvh Kim

Fra : Thomas Heide Clausen

Dato : 17-08-02 01:00

Fra : Kim Jeppesen

Dato : 27-08-02 21:33

"Thomas Heide Clausen" <voop@cs.auc.dk> wrote in message
SNIP

Hej Thomas

Tak for at dele din oplevelse med os andre - håber en dag selv at få
lejlighed til at se Ansel´s værker in real - nok noget andet end "kun" at se
dem i hans gode og meget anbefalelsesværdige bøger.

Mvh Kim