Problemer med Bredbånd/ADSL og NETGEAR swi~
Fra : Bob Widenmann

Dato : 09-08-02 13:43

Er der ikke noget med at en NETGEAR switch kan have specielt svært ved
at håndtere 10 og 100 MBit netværk ?

Det drejer sig om en 7600/132 samt en iMac. Disse 2 maskiner kan godt
kommunikere med hinanden direkte med et krydset kabel, men så snart at
de forbindes via en switch kan de ikke tale sammen og ej heller gå på
nettet.

Det er en NETGEAR FS 105 switch.

På vegne af Bob (Jesper haaber Gylling)

--
Bob

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-08-02 16:55

In article <1fgnnij.awabjtxdsy0qN%maribob@tdcadsl.dk>,
maribob@tdcadsl.dk (Bob Widenmann) wrote:

> Er der ikke noget med at en NETGEAR switch kan have specielt svært ved
> at håndtere 10 og 100 MBit netværk ?

Jo.

mere

tekst

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-08-02 17:08

> Jo.

Men det mærkelige er at jeg har sat et 100 MBit netkort i og det
fungerer fint med et krydset kabel mellem Mac'erne og hvis 7600/132
bliver sat direkte i modemmet !!

Men sættes de begge til switchen, så lyser 10 og 100 Mbit lamperne i en
skønsom blanding.

Måske jeg skal prøve en anden switch ?

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Preben Bødker Nielse~

Dato : 09-08-02 17:22

> [...]
> bliver sat direkte i modemmet !!
>
> Men sættes de begge til switchen, så lyser 10 og 100 Mbit lamperne i en

Lyder som et "autonegotiation" problem.

/Preben
--
Det er lettere at bedømme et menneskes forstand,
på dets spørgsmål end på dets svar!

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-08-02 17:32

Preben Bødker Nielsen <gizmo@NosPAM.dk> wrote:

> Lyder som et "autonegotiation" problem.

Jep, men det er da brændirriterende at NETGEAR's switche er så følsomme.
Vi har en billig eTen bondi 8 ports fætter og den er komplet ligeglad
med 10 og 100 - det virker bare.

Måske Bob skal have sådan en, men det er Apple der har anbefalet ham at
købe en NETGEAR switch.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-08-02 19:31

In article <1fgnve1.1g5oysw26n29qN%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Måske Bob skal have sådan en, men det er Apple der har anbefalet ham at
> købe en NETGEAR switch.

Apple eller en eller anden forhandler?

da
ad
df

Fra : Bob Widenmann

Dato : 10-08-02 00:16

> Apple eller en eller anden forhandler?
>
> da
> ad
> df
Apple, tak!

--
Bob

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-08-02 12:53

In article <1fgogvf.378i2tu6e1oiN%maribob@tdcadsl.dk>,
maribob@tdcadsl.dk (Bob Widenmann) wrote:

> Apple, tak!

Du må gerne fortælle dem at de skal holde op med at komme med dårlige
råd.

nu
er
jeg
træt
af
det

Fra : Bob Widenmann

Dato : 10-08-02 21:46

> [...]
> med 10 og 100 - det virker bare.
>
> Måske Bob skal have sådan en, men det er Apple der har anbefalet ham at

Apple har ikke kun anbefalet mig den, det er også dem der efter både
telefonisk og personlig konsultation har solgt den til mig - nemlig på
Åboulevarden. I min naivitet gik jeg derfor ud fra at det udstyr jeg
købte var det rigtige.

--
Bob

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-08-02 22:52

In article <1fgq37z.l3y315oz0u4aN%maribob@tdcadsl.dk>,
maribob@tdcadsl.dk (Bob Widenmann) wrote:

> Apple har ikke kun anbefalet mig den, det er også dem der efter både
> telefonisk og personlig konsultation har solgt den til mig - nemlig på
> Åboulevarden.

Så er det sguda ikke Apple, men en forhandler, der har misinformeret dig.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 11-08-02 08:10

> Så er det sguda ikke Apple, men en forhandler, der har misinformeret dig.

Så må vi se om ikke Officeline tager den retur ?!

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-08-02 11:25

In article <1fgquru.hvh4i81p59zz8N%jesper@gylling.net>,
jesper@gylling.net ([2900] Jesper Haaber Gylling) wrote:

> Så må vi se om ikke Officeline tager den retur ?!

Jeg synes i hvert fald i skal informere dem om deres fadæse.

Fra : Bob Widenmann

Dato : 11-08-02 22:47

> Så er det sguda ikke Apple, men en forhandler, der har misinformeret dig.
Indrømmet, det var lidt dumt af mig uden videre at identificere Office
Line med Apple - som om OL var en slags filial.

--
Bob

Fra : Martin Edlich

Dato : 09-08-02 19:32

In article <1fgnuxe.1jvtpv86zhxocN%gizmo@NosPAM.dk>,
gizmo@NosPAM.dk (Preben Bødker Nielsen) wrote:

> Lyder som et "autonegotiation" problem.

Netop. Netgear-switchene (dvs visse modeller) har lidt svært ved at
fortælle netkortet det rigtige.

hj

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 10-08-02 00:21

> Martin Edlich <newsspam4@mail.edlich.dk> wrote:
>
> Men sættes de begge til switchen, så lyser 10 og 100 Mbit lamperne i en
> skønsom blanding.

Hvad betyder, at lamperne lyser "i en skønsom blanding"? Nogle af dine
maskiner er vel 10 Mb/s og nogle er 100 Mb/s? Er der lys i nogen lamper
for "full duplex"?

> Måske jeg skal prøve en anden switch ?

Jeg har svært ved at tro, at der skulle være nogen forskel på indmaden i
de forskellige billige switche.

Læg mærke til, at hvis der _ikke_ er en omskifter ved én af portene,
sådan at den kan skifte mellem almindelig og up-link, så er der sikkert
en port med _to_ stik. Du må ikke bruge begge disse stik samtidig.

--
Thorkil Olesen,
Hanstholm.

Fra : Martin Edlich

Dato : 10-08-02 00:29

In article
<1fgodb3.i73ptx12y5lheN%thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk>,
thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> [...]

Nej, det gjorde han ikke.

> Jeg har svært ved at tro, at der skulle være nogen forskel på indmaden i
> de forskellige billige switche.

Tro du bare om igen.

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-08-02 07:57

Thorkil Olesen <thorkil.remove.this.spam-block@pip.dknet.dk> wrote:

> [...]

Nu var det mig der skrev det og ikke Doktor E.

> Hvad betyder, at lamperne lyser "i en skønsom blanding"? Nogle af dine
> maskiner er vel 10 Mb/s og nogle er 100 Mb/s? Er der lys i nogen lamper
> for "full duplex"?

Om igen. Der sidder en 7600/132 med et 100 MBit netkort i samt en iMac
med sit normale indbyggede 100 MBit netkort - altså KUN 100 MBit net,
men alligevel lyse både 10 og 100 MBit lamperne på switchen.

> Jeg har svært ved at tro, at der skulle være nogen forskel på indmaden i
> de forskellige billige switche.

Selvfølgelig er der da forskel på indmaden. Lige så vel som der er
forskel på løse 100 MBit netkort (de skal være baseret på Realtek chips
eller driller det).

Det er 3. gang nu at der er problemer med en NETGEAR switch og Mac for
mit vedkommende.

> Læg mærke til, at hvis der _ikke_ er en omskifter ved én af portene,
> sådan at den kan skifte mellem almindelig og up-link, så er der sikkert
> en port med _to_ stik. Du må ikke bruge begge disse stik samtidig.

På Ericsson modemet går patch kablet ned i port 1 og fra port 2 til iMac
og fra port 3 til 7600 - det virker ikke. Hvis man piller kablet til
modemet ud af port 1, så der ikke er forbindelse til omverdenen, så kan
de 2 Mac'er heller ikke kommunikere. Sættes der et krydset kabel direkte
mellem de 2 Mac'er, så fungerer det perfekt også med 100 MBit netkortet
i 7600'eren.

Det er switchen der skaber gnøf.

Det er bare irriterende for Bob, som har købt en switch på foranledning
af Apple, som så ikke virker med Mac.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Thorkil Olesen

Dato : 11-08-02 20:42

> Nu var det mig der skrev det og ikke Doktor E.

Undskyld til både Jesper og Martin! Det var mig, som ikke fik klippet en
linie væk.

> Om igen. Der sidder en 7600/132 med et 100 MBit netkort i samt en iMac
> med sit normale indbyggede 100 MBit netkort - altså KUN 100 MBit net,
> men alligevel lyse både 10 og 100 MBit lamperne på switchen.

På den samme port???

> [...]
> eller driller det).
>
> Det er 3. gang nu at der er problemer med en NETGEAR switch og Mac for

OK. Jeg giver mig. Jeg tror nu stadig, at det gælder for de billige
"Taiwan-modeller", mens mærkevarer (f.eks. 3com, Intel) sikkert selv
designer deres chips, også til deres billige modeller. Jeg kender ikke
Netgear, men det gælder åbenbart også her.

Jeg tvivler også på, at Apple selv laver chips til deres netkort, så det
undrer mig, at problemet er specifikt for Mac.

> Det er switchen der skaber gnøf.

Lad os høre, om det hjælper at skifte switchen.

Fra : Martin Edlich

Dato : 11-08-02 22:49

In article
<1fgrsdy.1udmzboclhpj0N%thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk>,
thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk (Thorkil Olesen) wrote:

> OK. Jeg giver mig. Jeg tror nu stadig, at det gælder for de billige
> "Taiwan-modeller"

Problemet opstår udelukkende med visse af Netgears switche.

Fra : Stig Leerbeck

Dato : 12-08-02 16:18

> In article
> <1fgrsdy.1udmzboclhpj0N%thorkil.remove.spam.block@pip.dknet.dk>,

> Problemet opstår udelukkende med visse af Netgears switche.

Har ikke stødt ind i problemet trods det at jeg har solgt masser af
NetGear switche, men derfor kan det jo godt eksistere og muligvis dukker
det kun op i forbindelse med visse 100mbit netkort og ikke med andre.

Det er så specifikt et problem, at OfficeLine næppe kan klandres for at
"komme til" at sælge sådan et og mon ikke også de tager det retur igen,
så kunden kan prøve noget andet - det vil jeg tro!

Stig

_______________________________________
Stig Leerbeck
www.simplesoft.dk

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 12-08-02 16:32

Stig Leerbeck <stigleerbeck@mac.com> wrote:

> [...]
> "komme til" at sælge sådan et og mon ikke også de tager det retur igen,
> så kunden kan prøve noget andet - det vil jeg tro!

Det er da godt, men dog også mærkeligt da vi havde en NETGEAR switch,
som blev solgt af samme årsag. Det var ellers en lækker switch.

Desuden har jeg set det andre steder og det har Doktor E.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Bob Widenmann

Dato : 23-08-02 04:31

Problemet er løst - takket være Jespers indsats. Bl. a. købte jeg på
Jespers anbefaling en anden switch, hvorefter vanskeligheden forduftede.

Hermed en tak til alle der deltog i denne maratondebat, som har været
mig meget lærerig.

I øvrigt har OfficeLine modtaget Netgear-switchen og refunderet hele
beløbet -- uden et større sværdslag.

--
Hilsen,
Bob

Fra : Ben Knudsen

Dato : 09-08-02 18:26

maribob@tdcadsl.dk writes:
>Det er en NETGEAR FS 105 switch.

Tja, vi har en netgear switch og den kører fint med blandede hastigheder
på en række forskellige maskiner (både mac og pc). Den sidder ikke
voldsomt tilgængeligt, men jeg kan da godt kigge efter typen, hvis du vil
ha det?

Mvh Ben

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 10-08-02 08:05

Ben Knudsen <ben@net.dialog.dk> wrote:

> [...]
> på en række forskellige maskiner (både mac og pc). Den sidder ikke
> voldsomt tilgængeligt, men jeg kan da godt kigge efter typen, hvis du vil

Prøv lige at checke hvis du gider, så kan vi spare andre for tilsvarende
gnøf.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 09-08-02 16:33

Bob Widenmann <maribob@tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
> kommunikere med hinanden direkte med et krydset kabel, men så snart at
> de forbindes via en switch kan de ikke tale sammen og ej heller gå på

Det er godt nok lidt underligt for på dette billede er der en knap til
uplink, men det er der vist ikke på Bobs switch

http://www.netgear.de/produkte/switches/fs105.html

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Lars Nørgaard Hansen

Dato : 23-08-02 18:28

> [...]
> kommunikere med hinanden direkte med et krydset kabel, men så snart at
> de forbindes via en switch kan de ikke tale sammen og ej heller gå på

Jeg har en G3 og en bærbar PC som deler en ADSL forbindelse via en NetGear
FS105. Der er slet ingen problemer.

Hilsen
Lars

Fra : Ben Knudsen

Dato : 23-08-02 19:52

Nu ved jeg godt, at jeg aldrig fik kæmpet mig ind til den netgear switch,
jeg talte om meget tidligt i forløbet - men kan du alligevel overtales til
at fortælle, hvad problemet helt præcist var?
Jeg er nemlig generelt glad for netgears produkter, så jeg vil rigtig
gerne vide under hvilke omstændigheder det går galt - bare så jeg kan
afgøre, om jeg skal købe noget andet næste gang.

Ben

Fra : [2900] Jesper Haaber~

Dato : 24-08-02 10:18

> [...]

> gerne vide under hvilke omstændigheder det går galt - bare så jeg kan
> afgøre, om jeg skal købe noget andet næste gang.

Nu er jeg jo ikke tekniker, men blot en almindelig bruger, men som jeg
ser det, så er NETGEARs switche særdeles følsomme overfor blandede 10 og
100 Mbit netværks, så selvom de kan autosense, så kan det drille. Vi
kørte dog rent 100 MBit hos Bob, da jeg havde sat et 100 Mbit PCI kort i
hans 7600/132

Nu skal det retfærdigvis nævnes at TDC (jeg fristes til at skrive endnu
engang) havde klokket i det hos Bob, da de havde "glemt" at give ham 2
dynamiske IP adresser selvom han har betalt for det siden 1.7.2002.
Derfor blev NETGEAR switchen testet mens der KUN var én IP adresse, men
det ændrer ikke på at de 2 Mac'er stadigvæk ikke kunne se hinanden via
switchen selvom ADSL'en var koblet helt fra.

Jeg havde også en NETGEAR switch hjemme på et tidspunkt og den skabte
virkelig meget gnøf på vores netværk. Hvis jeg lavede et ping, så var
der huller i netværket, men kun engang imellem. Jeg prøvede at skifte
ledninger, checkede netkort og så videre, men det var ret sent i
forløbet at det slog mig at det kunne være switchen.

Jeg købte så en anden switch og satte på nøjagtigt samme netværk - og så
kørte det.

Bob havde givet ca. 700,- for sin NETGEAR fætter og den han nu bruger
koster det halve, er bondi iMac farvet og virker eksemplarisk.

Det er selvfølgelig uretfædigt at blot konstatere at NETGEAR er noget
skidt. I så fald er det mærkeligt at der sidder så mange NETGEAR switche
rundt omkring, som virker perfekt.

Konklusion: Den eTen switch Bob har nu (og som jeg forøvrigt også selv
bruger) er lille, smart (bondi) samt fåes i en 5 og 8 ports version og
så koster den det halve.

--
Med venlig hilsen Jesper )
http://www.gylling.net/

Fra : Peter Kiil

Dato : 24-08-02 12:16

in article 1fhf2et.1l0u6vr7s4ka6N%jesper@gylling.net, [2900] Jesper Haaber
Gylling at jesper@gylling.net wrote on 24/08/02 11:17:

> Konklusion: Den eTen switch Bob har nu (og som jeg forøvrigt også selv
> bruger) er lille, smart (bondi)

Det er vist ved at være et par er siden at det var _farven_!
--
/peter

"It's clearly a budget. It's got a lot of numbers in it."
George W. Bush.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-08-02 14:54

On Sat. d. 24 Aug. 2002 kl. 11:16 GMT, Peter wrote:

> Det er vist ved at være et par er siden at det var _farven_!

ja min 5 ports er "sage" og har ligeldes kostet det halve af en
netgear...

Besides, if you can't get a decent kernal panic      <icq://131382336>
or two in a month, what's the point of living?      <aim://reippuert>

Fra : Ben Knudsen

Dato : 26-08-02 08:29

jesper@gylling.net writes:
>Det er selvfølgelig uretfædigt at blot konstatere at NETGEAR er noget
>skidt. I så fald er det mærkeligt at der sidder så mange NETGEAR switche
>rundt omkring, som virker perfekt.

Besynderligt. Min er en af dem, der fungerer eksemplarisk - det samme
gælder den lille Netgear hub, som jeg lejlighedvis udvider systemet med
(og det er endda en ren 10 mbit.).
Men tak for oplysningen. Det vil vise sig, om jeg kan navigere uden om det
små lækre, blå metalkasser næste gang...

Mvh Ben